Niitä renkaita on sentään kahdeksan vatan alla ja kun paalit on ryppäissä pelolla, niin rullaavaa ajoa on aika vähän varsinkin täydellä kuormalla ja nekin voi katsoa työsuuntaisesti jos on hiukan pehmeät kelit.
Mutta älä nyt vielä hermostu tähän jauhaamiseen. Jos et nyt jaksa käydä kaikkia puolia lävitse, niin jaksatko rakentaakkaan ko kärryä. Eihän tässä ole vielä käyty kuin pintapuolisia periaatteita. Suunnitelmasi yksityiskohdat ovat vielä kaikki läpikäymättä. Moitteeton ja käytännöllinen toiminta edellyttää, että myös pikkuseikat pelaavat. Saadaan kyllä tämän kärryn kanssa tämä talvi kulumaan.
Isommista asioista vielä: Miten ajattelit kippaavasi kärryllisen, jos takalaita on kiinteä, sellainen mihin pellolla nostat etukuormaajalla sivulaidat paikalleen? Vai sitomattako ajat suuria täysiä kaksikerroksisia kuormia?
Joo ei mistään hermostumisesta ollu kyse en vaan eilen viittiny enää, mutta toi aikataúlu on ihan hyvä jos tää talvi menee suunnitellessa ja ensi keräämällä rahaa niin sitäseuraavalla vois sitten tapahtua jotain konkreettista.
Mutta asiaan eli et ollu lukenu kaikkia viestejä mut noin pääpiirteissään niin tällähetkellä kärryssä on etu ja takaseinä ja sivulla kulkee noin 30 cm korkeudella putket jolloin paalit mahtuu lastaa etukuormaajalla kyytiin. Jos paalit laittaa pitkittäin niin ne mahtuu näiden putkien väliin ja myös pysyvät siinä. Yläkerran joutuu sitten sitomaan koska ei ole sitä etukuormaajalla nostettavaa toista putkea.
Siinä tulevaisuuden kärryssä olisi kuormaus edestä jolloin sivulaidat olisi kiinteät ja takalaita maalavoista tuttu ylös nouseva jolloin se nousisi paalien päälle. Pohjassa olisi hydraulinen matto tai ketju kuten näissä keräävissä vaunuissa mitkä tuodaan suomeen ja koko komeus kippais niin että takapää laskis maahan kuitenkin niin että saranapiste olisi niin edessä että paalit ei jäis pystyyn vaan siihen asentoon missä ne oli kärryssä. Edessä olisi tosiaan ohjaava aisa mikä olisi välttämätön kuormaukseen mutta myös kätevä ahtaissa liittymissä. Paalit nostettais kyytiin avantin puomia muistuttavalla käpälällä mikä olisi suoraan alas kun otettaisi paali (pihti puomin päässä osoittais eteen) ja se käännettäis metsäkuormaajan laajakulmaniveltä muistuttavalla rakenteella kärryn päälle missä teleskoopilla sais toiseen kerrokseen. Samalla se hoitais etusermin virkaa kuljetuksessa.
Noissa nykyisissä on se huono, että kun ne kuormaa poikittain niin ei voi laillisesti kuljetaa kun yhtä riviä jolloin paalimäärä ei riitä ainakaan pidemmille matkoille.