Lainaus käyttäjältä: vms1 - 12.01.10 - klo:11:07
Ja lisäks on aatoksena, että joskus jos tällasen rakentaa niin sen suunnittelee siten, että se lastaa kahteen kerrokseen.
Aika jonglööri olet keksijäksi. Tuo em puutavaranosturikin on sitten jo keksitympi ja koetellumpi laiteNiinhän sitä täytyy olla, mutta itte olen vähän ajatellut seuraavaa eli kippikärryn takapäähän matto alle millä saa paaleja siirretty taaksepäin ja etulaidan alle avantin jatkopuomin kaltainen puomi mikä sojottaa suoraan alas kun otetaan paali ja sen jälkeen tukkikuormaajan laajakulmaniveltä muistuttava rakenne millä saa paalin nostettua kuorman päälle ja tarvittaessa jatkopuomilla toiseen kerrokseen. Mattokuljettimella saa kuorman kuljetettua taakseppäin viimeisen paalin saa sitten kuljetettua pihdissä jolloin se tulee juuri niin eteen että lokasuoja ei ota kiinni siihen. Aisaohjauksenhan se vaatii kumminkin ja se on muutenkin kätevä sekä pellolla että etenkin ahtaissa liittymissä. Tota puutavaranosturia on tullut mietittyä mutta se on turhan kallis ja painava jotta se jaksaa nostaa 1200 kilosia palloja kärryn takapäähän. ens alkuun voi olla että tekee proton joka nostaa vain yhtä riviä.
no niin nyt on saatu tarjous tuosta irlannin paalinkeruuihmeestä. Itselleni ilmeisesti tuon kahdeksan paalin mallin leveillä renkailla. hintaa kertyy yksiakseliselle 8 paaliselle 12500€+rahti ja 10 paaliselle telillä 17500+rahti hinnat alv0% luonnollisesti. paaleiksi passaa 110-140cm
käytännön työsaavutus on jo pienemmälläkin mallilla melkoinen johtuen juuri siitä ettei koneita tartte irroitella, ja samalla kun paalin luo mennään saadaan se jo kyytiin. Paremmat kuvat osoitti vaunun melko raskaasti tehdyksi mm. nostosylintereitä on puolellaan 4 kpl ja runko ja akseli ovat todella rajua värkkiä. Aikalailla saa suunnitella että tuon saa kestämään ja pelaan omatekoisena.
www.keltec.ie
sieltä saa lisätietoa härvelistä, jos joku haluaa niin saa kuvia minulta myös siitä leveärenkaisesta yksiakselisesta.
Vaikka tuohon nyt voisi helposti innostuakkin, mutta tarkemmin miettien paalainkäärimellä saa helposti pudoteltua puolentoista-parikymmentäkymmentä paalia ryhmiin ja siitä ne saa melko nopeasti lavetin kyytiin etukuormaajalla. Tuolla ihmevehkeellä saa myös ajella ja vekslata sen verran kuin kuormaajallakin. Ennemmin olisi hyödykästä saada aikaisemmin esitelty konesidonta, jolloin herbstin lavetille saisi 24 paalia kahteen kerrokseen ja sidonnan pikaisesti. Ja matkaan..
.
Toi näyttää ihan pätevältä laitteelta kans mutta mielestäni yli 130cm paaleja ei pysty viemään laillisesti tiellä kahta rinnan. Yksi sivuisena hyvinkin pätevä kampe
Jos kuormaa etukuormaajalla niin sidontaan on mielestäni melko pätevä systeemi jos laittaa tolpat kulmiin ja niihin koukut mihin nostaa etukuormaajalla vaikka sopivan paksuseinämäisen 50X50 putket missä on sopivat lenkit tolppiin aina paalirivin kohdalle. Etu ja takasermi voikin olla kiinteä. Mielestäni on ihan laillinen sidonta ja hyvin nopea laittaa koneesta nousematta.
Omasta mielestä silti tuo olis parhaimmillaan, kun kerää paalit ennen käärintää, kuljetus navetan viereen ja siinä käärintä. Yhdistelmäpaalajan tiputtaessa paalin on kuitenkin aina riski, että muovi menee rikki jos alla on esim valvatin "kanto".Mun mielestä menetetään koko paalauksen idea jos niitä lähdetään kiireellä kuskaamaan jonnekkin ennen käärimistä. Silloin melkein kannattaa tuoda se rehu halvemmalla menetelmällä navetalle ja siellä säilöä sitten aumaan ja siiloon. Toi kanto on kyllä oikea ongelma varsinkin jos tekee vähän vanhentunutta rehua, mutta kunnon matolla paalaajan perässä siitä on ainakin viellä siirretty. Eli mielestäni kätevin on heti käärintä yhdistelmänä ja viikon päästä kun on aikaa niin sitten navetalle mahdollisimman hellävaraisella kärryllä.