Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mitä mieltä..  (Luettu 19658 kertaa)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: mitä mieltä..

jos kerran vasikat menee välittäjille niin sillonhan se pitäs tuottaa sellaista mitä välittäjät/loppukasvattajat haluaa?

Tottahantoki, loppukasvattaja vaan tekee tilauksen, kyllä semmosia vasikoita tehdään mitä halutaan, jos siitä maksetaan se, mitä siitä kuuluu saadakkin ????

kyllä mie olen niistä valmis myös maksamaan ja näkyyhän se ison a:n hinnastossaki.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mitä mieltä..

jos kerran vasikat menee välittäjille niin sillonhan se pitäs tuottaa sellaista mitä välittäjät/loppukasvattajat haluaa?

Tottahantoki, loppukasvattaja vaan tekee tilauksen, kyllä semmosia vasikoita tehdään mitä halutaan, jos siitä maksetaan se, mitä siitä kuuluu saadakkin ????

kyllä mie olen niistä valmis myös maksamaan ja näkyyhän se ison a:n hinnastossaki.

Näkyy, näkyy, kun isärotu on limukka, niin hinta nousee jo sillä, emot saa olla mitä vain ....

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: mitä mieltä..
Niin ...
Miten sen nyt laskee, paljonko tarvitaan rehua yhden lihakilon tuottamiseen ja mitä se rehu maksaa ????

>>>Miten sää Heikki oot niin metsässä tässä asiassa?

HERÄÄ KYSYMYS; Missä on se bisnes ???

Jos se liikeidea perustuukin siihen että tukia tulee sen verran riittävästi että riittää kun eläimet pidetään mahdollisimman halvalla hengissä? Että siitä tuotannosta ei ole niin väliä? Siinä on se busines?

Saattaa olla myös tuosta
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=14383.60
ketjusta ilmenevä ajatusmalli taustalla? Että sen yhden teurasnaudan haku kaukaa kairasta on teurastamolle ihan ilmaista jos ei suorastaan puhdasta tuloa? Eli että kun löytyy joku muu maksaja oli se sitten tukieurojen maksaja tai sitten muut tuottajat jotka subventoivat mm noita kuljetuksia niin mukavahan se on ylimääräinen raha kerätä?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mitä mieltä..
Niin ...
Miten sen nyt laskee, paljonko tarvitaan rehua yhden lihakilon tuottamiseen ja mitä se rehu maksaa ????

>>>Miten sää Heikki oot niin metsässä tässä asiassa?

HERÄÄ KYSYMYS; Missä on se bisnes ???

Jos se liikeidea perustuukin siihen että tukia tulee sen verran riittävästi että riittää kun eläimet pidetään mahdollisimman halvalla hengissä? Että siitä tuotannosta ei ole niin väliä? Siinä on se busines?

Saattaa olla myös tuosta
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=14383.60
ketjusta ilmenevä ajatusmalli taustalla? Että sen yhden teurasnaudan haku kaukaa kairasta on teurastamolle ihan ilmaista jos ei suorastaan puhdasta tuloa? Eli että kun löytyy joku muu maksaja oli se sitten tukieurojen maksaja tai sitten muut tuottajat jotka subventoivat mm noita kuljetuksia niin mukavahan se on ylimääräinen raha kerätä?


Ajatusmallista en tiedä, enkä osaa sanoa mitä oikein ajat takaa tolla kommentilla, itse muutan kaiken euroiksi ja jos rehellinen olen, niin en itseasiassa osaakkaan laskea noita juttuja millään maatalouspuolen logiikalla kun ei ole sen puolen koulutusta.
Kuljetuksista senverran tiedän, mitä itse olen niistä maksanut, eikä koskaan vielä ole kuljetus ollut esteenä kun olen nautoja ostanut milloin mistäkin päin Suomea, aina se kuljetus on kohtuudella järjestynyt.
Kukaan ei ole kuljetuksiani koskaan mitenkään subventoinut, enkä ole sellaisia kysellytkään ...
Mutta, ymmärrän toki ajatusmallisi, onhan se *****maista kun ei pärjää vaikka on vanhemmilta saanut valmiin tilan puoli-ilmaiseksi ja lopullekkin hinnalle vielä mahtavan valtion subvention, minä kun olen liikkeellä vain näin yrittäjä pohjalta kaupunkilaisena syntyjään, enkä ole mitään mistään päin saanut ilmaiseksi, kaiken olen rahalla joutunut ostamaan ja hyvin menee, enkä ole katunut tätä bisnestä, ainakaan vielä ....

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Vs: mitä mieltä..
Kuljetuksista senverran tiedän, mitä itse olen niistä maksanut, eikä koskaan vielä ole kuljetus ollut esteenä kun olen nautoja ostanut milloin mistäkin päin Suomea, aina se kuljetus on kohtuudella järjestynyt. Kukaan ei ole kuljetuksiani koskaan mitenkään subventoinut, enkä ole sellaisia kysellytkään ...

Siis ihan oikeasti, emo-heikki? Etkö sinä tosiaankaan ymmärrä mistä tuossa ns subventiossa on kyse? Vaikka sitä tuossa toisessa ketjussa selitettiin. Ihan oikeastiko et ymmärrä? Koitetaas kerta vielä vaikka epäilen että meneekö tämäkään perille kun ei näytä mikään menevän.

Mutta siis oma sikaverstaani on tässä Forssan lähellä, matkaa teurastamolle kohtuullisesti. Tiedän että LSO hakee jostakin syystä ei nyt ihan Vaasasta mutta jostakin ruotsinkieliseltä rannikolta sikaa. Tosin varmaan isommilta tiloilta että täysiä rekkakuormia varmaan. Saattaa olla että kilpailijaa kiusatakseen kilpailijan alueelta haetaan?

Mutta tuo talouspuoli siinä haussa. Jos vaikka kustannus olisi se 1,5 km jonka muistaakseni jossakin heitit niin kun minulta ja naapurilta haetaan täysi kuorma eli täysperävaunullinen niin siinä on pyöreesti kyydissä 15 tonnia lihaa ja kustannuksia tuolla hinnalla tulee alle 150 euroa, siis 1 c/lihakilo. Tuonne Vaasan lähelle kilometrejä tulee lähelle 600 ja kustannusta siis 900 euroa eli 6 c/lihakilo. Veikkaan että kun kaksi miestä lähtee tuota keikkaa heittämään ja paluukuorma on tuntematon käsite niin kustannusero on todellisuudessa enemmän mutta tuonkin jo pitäisi kertoa ero?

Nyt jos nuo tilat saavat samaa hinta kuin minä niinkuin saavat jos ovat suurinpiirtein samankokoisia ja hinnaston mukaan mennään niin minä tavallaan subventoin heidän sijaintiaan siten että saan 5 c/lihakilo huonompaa hintaa kun vain omat rahtini maksamalla saisin. Jos hinta olisi tehtaan portilla eikä tilalla kuten on esimerkiksi viljan hinta tai rehukuorman hinta niin rahti olisi jokaisen tilan omalla kontolla. Teuraskeräilyssä näin ei ole jostakin syystä, lieneekö näitä osuustoimintamallin jäänteitä tai jotain?

Mutta ymmärsitkö nyt mistä on kyse? Tuota yksinkertaisempaa ja selkeämpää esimerkkiä ainakaan minä en kykene enää keksimään.

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Vs: mitä mieltä..
Nyt jos nuo tilat saavat samaa hinta kuin minä niinkuin saavat jos ovat suurinpiirtein samankokoisia ja hinnaston mukaan mennään niin minä tavallaan subventoin heidän sijaintiaan siten että saan 5 c/lihakilo huonompaa hintaa kun vain omat rahtini maksamalla saisin.

Pakko lainata itse itseään kun tuli mieleeni yksi juttu eli eihän tuo 5c/lihakilo tunnu suurelta, eihän. Mutta jos se nyt sitten suhteutetaan meidän tapauksessamme vuositasolle että montako kuormaa ja silleen niin puhutaan tässä tapauksessa vuodessa noin 25.000 eurosta, tosin siis kahdelle tilalle jakaantuneena ja minä olen vielä se pienempi. Mutta kuitenkin, kun emo-heikki suhteutat tuon omaan vuotuiseen liikevaihtoosi maataloudesta joka on noin? Mutta että oletko mitä mieltä, onko tuollainen pikku summa sinusta merkittävä vai ei? Kun sinun mukaasi noilla rahtikuluilla ei ole mitään merkitystä?

Kannattaa sinällään muistaa myös se että maataloudessa kun puhutaan isommista yksiköistä niin massan siirrot ovat aina merkittäviä kustannuksia, oli se massa sitten säilörehua tai viljaa siiloon, rehujakeita rehutehtaalta, tuotteita maitoa tai lihaa jalostuslaitokseen tai paskaa pellolle. Aina puhutaan varsin suurista massan siirroista. Tietysti jos on 10 emolehmää niin sitä voi olla vaikea hahmottaa näiden rahtikulujen merkitystä.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: mitä mieltä..

tilan omalla kontolla. Teuraskeräilyssä näin ei ole jostakin syystä, lieneekö näitä osuustoimintamallin jäänteitä tai jotain?

No se johtuu katsos siitä, että ainakin ihan pohjoiseen maksetaan kuljetus/keräilytukea..Siitä on olemassa jonkinlainen kansallinen yksimielisyys alalla, että näin pitääkin toimia (myös maito)jolla hidastetaan tuotannon keskittymistä, sinne tehtaan piipun juurelle.
Olisiko se sitten parempi, että ne kaikki sikalat olis Nurmon ja Virttaankankaan kahtapuolen 50 km säteellä, missä on tuotannolle parhaat edellytykset. Aiheuttaisi se ainakin paskanhajua ja lisää velkaa aika monelle yrittäjälle ja kyllä siinäkin mallissa olis aina joku lähimpänä piippua ja toiset sitten tulis siivellä :P
Se kuinka mikäkin ketju hyvittää ja tilittää mistäkin erästä, sopimuksista tms. On ainakin johtanut siihen, että aina saa epäillä
varsinkin yhtiömuotoisten tuottajien saamia tilityksiä, kun heillä tuntuu kova tarve olevan pesän rosvoamiseen, eli vaaditaan sitä mitä ei muille edes luvatakkaan..Naudassa eroa jopa kymmeniä centejä kilolle ja isojen eduksi, laadusta ei niin väliä..Mun mielestä AINOA oikea ja oikeudenmukainen mittari tähän rahtiasiaan on nuppikuorma/rekkakuorma. Ei sille isolle tarvitse maksaa siitä seuraavasta, kuljetusauton ulkopuolelle jäävästä porsaasta sen enempää kuin pienemmällekään tuottajalle. Yhtä kallis se ylimääräinen on hakea oli sitten 800 tai 8000 sikapaikkaa. Sopimuslisät on sitten taas eri juttu, mutta olen saanut ymmärtää, ettei ne ainakaan isoa sorsi ::)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: mitä mieltä..
Niin ...
Miten sen nyt laskee, paljonko tarvitaan rehua yhden lihakilon tuottamiseen ja mitä se rehu maksaa ????

>>>Miten sää Heikki oot niin metsässä tässä asiassa?

HERÄÄ KYSYMYS; Missä on se bisnes ???

Jos se liikeidea perustuukin siihen että tukia tulee sen verran riittävästi että riittää kun eläimet pidetään mahdollisimman halvalla hengissä? Että siitä tuotannosta ei ole niin väliä? Siinä on se busines?

Saattaa olla myös tuosta
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=14383.60
ketjusta ilmenevä ajatusmalli taustalla? Että sen yhden teurasnaudan haku kaukaa kairasta on teurastamolle ihan ilmaista jos ei suorastaan puhdasta tuloa? Eli että kun löytyy joku muu maksaja oli se sitten tukieurojen maksaja tai sitten muut tuottajat jotka subventoivat mm noita kuljetuksia niin mukavahan se on ylimääräinen raha kerätä?


Ajatusmallista en tiedä, enkä osaa sanoa mitä oikein ajat takaa tolla kommentilla, itse muutan kaiken euroiksi ja jos rehellinen olen, niin en itseasiassa osaakkaan laskea noita juttuja millään maatalouspuolen logiikalla kun ei ole sen puolen koulutusta.
Kuljetuksista senverran tiedän, mitä itse olen niistä maksanut, eikä koskaan vielä ole kuljetus ollut esteenä kun olen nautoja ostanut milloin mistäkin päin Suomea, aina se kuljetus on kohtuudella järjestynyt.
Kukaan ei ole kuljetuksiani koskaan mitenkään subventoinut, enkä ole sellaisia kysellytkään ...
Mutta, ymmärrän toki ajatusmallisi, onhan se *****maista kun ei pärjää vaikka on vanhemmilta saanut valmiin tilan puoli-ilmaiseksi ja lopullekkin hinnalle vielä mahtavan valtion subvention, minä kun olen liikkeellä vain näin yrittäjä pohjalta kaupunkilaisena syntyjään, enkä ole mitään mistään päin saanut ilmaiseksi, kaiken olen rahalla joutunut ostamaan ja hyvin menee, enkä ole katunut tätä bisnestä, ainakaan vielä ....
Oletkos laskenut, mikä olisi kannattavuus AB-tuilla?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mitä mieltä..
Oletkos laskenut, mikä olisi kannattavuus AB-tuilla?

No euroina, eniten tulee pinta-alatuista, seuraavaksi kiilaa perinnebiotoopit, seuraavaksi eläintuet ja sitten tulee suunnilleen samankokoisina summina eläinten myynti eloon, lihan myynti teuraaksi ja lihan suoramyynti.
Mutta tukien osuus on kyllä aika suuri, jos ne yhteen laskee ...
Taitaa olla 75 %:n kieppeillä tuloista ....

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: mitä mieltä..
Mutta, ymmärrän toki ajatusmallisi, onhan se *****maista kun ei pärjää vaikka on vanhemmilta saanut valmiin tilan puoli-ilmaiseksi ja lopullekkin hinnalle vielä mahtavan valtion subvention, minä kun olen liikkeellä vain näin yrittäjä pohjalta kaupunkilaisena syntyjään, enkä ole mitään mistään päin saanut ilmaiseksi, kaiken olen rahalla joutunut ostamaan ja hyvin menee, enkä ole katunut tätä bisnestä, ainakaan vielä ....

No euroina, eniten tulee pinta-alatuista, seuraavaksi kiilaa perinnebiotoopit, seuraavaksi eläintuet ja sitten tulee suunnilleen samankokoisina summina eläinten myynti eloon, lihan myynti teuraaksi ja lihan suoramyynti. Mutta tukien osuus on kyllä aika suuri, jos ne yhteen laskee ... Taitaa olla 75 %:n kieppeillä tuloista ....

Ensinnäkin minä en ole tilaani ilmaiseksi saanut ja koska tuo sisaruspuoli oli hallinnassa niin enpä oikeastaan edes puoli-ilmaiseksi. Toi on taas tota tyypillistä "etelän kartanot" -juttua. Ja mitä summiin ja muihin tulee niin veikkaan että pelkästään sikala-investointeihin olen pistänyt enemmän rahaa kuin sinä tilaasi. Se mikä vituttaa kyllä on että tuollaiset osa-aikaiset harrastelijat jotka saavat tulonsa muualta ja pyörittävät harrastusta tukien varassa tulevat sitten kaikkitietävinä neuvomaan tänne meitä päätoimisia miten pitäisi tehdä. Minäkin pärjäisin todella hienosti jos saisin tukia 75% tuloista mutta kun minulla tukien osuus tuloista on alle 20% ja sekin on vielä reilusti alenemaan päin. Eli toki se vituttaa kun joutuu itse töitä tekemään ja satsaamaan rajusti ja ottamaan rahat markkinoilta kovalla työllä ja sitten joku harrastelija pyörittää hommaa täysin tukien varassa ja vielä elvistelee osaamisellaan ja miten hyvin menee.

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: mitä mieltä..
tilan omalla kontolla. Teuraskeräilyssä näin ei ole jostakin syystä, lieneekö näitä osuustoimintamallin jäänteitä tai jotain?

No se johtuu katsos siitä, että ainakin ihan pohjoiseen maksetaan kuljetus/keräilytukea..Siitä on olemassa jonkinlainen kansallinen yksimielisyys alalla, että näin pitääkin toimia (myös maito)jolla hidastetaan tuotannon keskittymistä, sinne tehtaan piipun juurelle.

Yksimielisyys? Odotas nyt, pitää oikein miettiä? Kauankos siitä onkaan kun LSO tuli yksimielisesti julkisuuteen suunnitelmallaan muuttaa hinnoittelua siten että maksetaan enemmän tehtaan lähistöllä? Ihan MaaseudunTulevaisuuteen asti pääsi juttu? Ja asiasta keskusteltiinkin yksimielisesti? Sanotaanko vaikka näin että homma toimii niin kauan kuin toimialalla rahat riittää eli kassassa virtaa tarpeeksi rahaa että kaikki kulut saadaan katettua. Jos näin ei olekaan jossakin välissä niin varmasti myös nämä kulut ja hinnoittelumallit tulevat tarkasteltaviksi, sille ei voida mitään. Jokaisella toimialalla ennemmin tai myöhemmin jos rahat tekevät tiukkaa.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: mitä mieltä..

Yksimielisyys? Odotas nyt, pitää oikein miettiä? Kauankos siitä onkaan kun LSO tuli yksimielisesti julkisuuteen suunnitelmallaan muuttaa hinnoittelua siten että maksetaan enemmän tehtaan lähistöllä?

>>No sehän on yksinomaan Loson ongelma, jos ei kassa riitä keräilyyn..Onhan niillä muutenkin ollut tapana kalastella, milloin milläkin vesillä ja verkon silmäkokoon ei ole paljoa tuijotettu..Harvinaista hallintokultturia edusti mm. osuuskunnan hallituksen kantana taannoin se, että tuet tuet tulee tasapäistää, olosuhteista riippumatta ja entinen pj. Sipoosta sitä ihan Brysselissä asti kävi todistamassa ::) Kuitenkin sama lafka harjoittaa hankintatoimintaa aina Oulujoelle asti..Mitähän siitä ko.yrityksen c3 alueella pitäisi ajatella, ??? ??? vai kuitataanko se pistehinnalla jos vaikka saataisiin se rekka sieltäkin täyteen :P