Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mitä mieltä..  (Luettu 19659 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: mitä mieltä..
Nyt piti tulla myöntämään virheensä. Ei ne limukat kestä pakkasta. Joku hullu emo oli poikinu yöllä -35 asteen pakkaseen ja vasikka oli kuollu. Tyhmä on tietysti ollu kasvattajakin ku on antanu sonnin hulumuta samassa laumassa ilman tiineystarkastuksia. Se hullu emo oli niin tyhmäkin, ettei ollu näyttäny merkkiäkään poikimisesta myöhään illalla kun isäntä oli käyny vielä tarkistuskierroksella. Noh, sitä saa mitä tilaa.
Ei kait ny mikään vastasyntynyt vasikka kestä -35 asteen pakkasessa. Niillä on märkä karva ja emä nuolee vielä, joten ei ihan heti kuivukkaan. Ei tuossa olis mikään muu auttanut ku iltatarkilla olis sattumalta antanu merkkejä poikimisesta, mutta kokeneet poikijat "luiskauttavat" vasun niin nopiaan ulos, että merkkejä ei välttämäti ehdi nähdä. Sorkat on tietty melko varma merkki...  :P
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: mitä mieltä..
Eli angus ja herefordi kasvaa teuraaksi halvemmalla/ käyttävät tehokkaammin karkearehun siitähän tässä on kysymys...
<<Mistäs lumimies sitä tietää jos ei ole tutkinut :P Tanskalaiset sen on tutkineet mitä kukin kasvaa ja millä hyötysuhteella 8)
Sekä myöskin sen minkä-arvoista lihaa tulee..
http://www.danskkoedkvaeg.dk/NR/rdonlyres/54BB0D11-71FA-439A-92FA-6FA4AF9B2EE0/0/Aarsrapport_2008.pdf
 Loppupuolella myös tuloksia siitä, miten kukin milläkin rotukombinaatiolla pärjää tuloksissa risteytettäessä :o
Yhteensä 10 vuoden jakso testiasematulokset, josta voi tarkistaa kunkin rodun vahvuudet 8) ja heikkoudet :P. Huom.charolaisilla hyvin pieni sonnimäärä ollut asemalla koko jakson aikana, lehmämäärään nähden.
Tietysti se lpppukasvattajaa rassaa kun viljalla sais halvimmat rehuyksiköt näillä hintasuhteilla... Tottahan se on mlahden tapauksessa että ruokinnan täytyy mennä voimakkaimman tarpeen mukaan jolloin herefordit ja angukset lihoo
>>>Niinpä..Eikös niitä kurmuja kasvateta siksi, että saatais paljon rahaa pienillä panoksilla ::). Eikö silloin olla hiukan metsässä jos "pihviruhon" kaupallinen arvo on huonompi, kuin samankokoisen maitorotuisen >:( Ei minun mielestä siihen kannata luottaa että "pihvivasikka" käy hyvällä hinnalla vuodesta toiseen kaupaksi, jos ei sen tuottajaa edes kiinnosta, mitä siitä saadaan tiliä seuravassa portaassa, sitä teuraaksi myytäessä :o

No voi voi kun taas limousin kasvattajan varpaille on taas astuttu vai lehmäskö astu... ;DEn oo tutkinut minä, kirjoitin vain mitä olen kuullut itseäni mielestäni paljon kokeneemmilta emolehmien kasvattajalta. Anguksen teuraspaino tavoite on kyllä alhaisempi kuin limousinen mutta kyllä siitä enemmän saa kun maitorotuisesta. Ja uskon että kyllä nuo meidän vasikat kelpaa jatkossakin loppukasvattajalle....

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: mitä mieltä..
Eli angus ja herefordi kasvaa teuraaksi halvemmalla/ käyttävät tehokkaammin karkearehun siitähän tässä on kysymys...
<<Mistäs lumimies sitä tietää jos ei ole tutkinut :P Tanskalaiset sen on tutkineet mitä kukin kasvaa ja millä hyötysuhteella 8)
Sekä myöskin sen minkä-arvoista lihaa tulee..
http://www.danskkoedkvaeg.dk/NR/rdonlyres/54BB0D11-71FA-439A-92FA-6FA4AF9B2EE0/0/Aarsrapport_2008.pdf
 Loppupuolella myös tuloksia siitä, miten kukin milläkin rotukombinaatiolla pärjää tuloksissa risteytettäessä :o
Yhteensä 10 vuoden jakso testiasematulokset, josta voi tarkistaa kunkin rodun vahvuudet 8) ja heikkoudet :P. Huom.charolaisilla hyvin pieni sonnimäärä ollut asemalla koko jakson aikana, lehmämäärään nähden.
Tietysti se lpppukasvattajaa rassaa kun viljalla sais halvimmat rehuyksiköt näillä hintasuhteilla... Tottahan se on mlahden tapauksessa että ruokinnan täytyy mennä voimakkaimman tarpeen mukaan jolloin herefordit ja angukset lihoo
>>>Niinpä..Eikös niitä kurmuja kasvateta siksi, että saatais paljon rahaa pienillä panoksilla ::). Eikö silloin olla hiukan metsässä jos "pihviruhon" kaupallinen arvo on huonompi, kuin samankokoisen maitorotuisen >:( Ei minun mielestä siihen kannata luottaa että "pihvivasikka" käy hyvällä hinnalla vuodesta toiseen kaupaksi, jos ei sen tuottajaa edes kiinnosta, mitä siitä saadaan tiliä seuravassa portaassa, sitä teuraaksi myytäessä :o

No voi voi kun taas limousin kasvattajan varpaille on taas astuttu vai lehmäskö astu... ;DEn oo tutkinut minä, kirjoitin vain mitä olen kuullut itseäni mielestäni paljon kokeneemmilta emolehmien kasvattajalta. Anguksen teuraspaino tavoite on kyllä alhaisempi kuin limousinen mutta kyllä siitä enemmän saa kun maitorotuisesta. Ja uskon että kyllä nuo meidän vasikat kelpaa jatkossakin loppukasvattajalle....

viime erässä lähti angus ristytyksiä ja ay sonneja samasta karsinasta ja ay:stä sai paremman tilin. juuri rasvoittumisen vuoksi.

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: mitä mieltä..
Eli angus ja herefordi kasvaa teuraaksi halvemmalla/ käyttävät tehokkaammin karkearehun siitähän tässä on kysymys...
<<Mistäs lumimies sitä tietää jos ei ole tutkinut :P Tanskalaiset sen on tutkineet mitä kukin kasvaa ja millä hyötysuhteella 8)
Sekä myöskin sen minkä-arvoista lihaa tulee..
http://www.danskkoedkvaeg.dk/NR/rdonlyres/54BB0D11-71FA-439A-92FA-6FA4AF9B2EE0/0/Aarsrapport_2008.pdf
 Loppupuolella myös tuloksia siitä, miten kukin milläkin rotukombinaatiolla pärjää tuloksissa risteytettäessä :o
Yhteensä 10 vuoden jakso testiasematulokset, josta voi tarkistaa kunkin rodun vahvuudet 8) ja heikkoudet :P. Huom.charolaisilla hyvin pieni sonnimäärä ollut asemalla koko jakson aikana, lehmämäärään nähden.
Tietysti se lpppukasvattajaa rassaa kun viljalla sais halvimmat rehuyksiköt näillä hintasuhteilla... Tottahan se on mlahden tapauksessa että ruokinnan täytyy mennä voimakkaimman tarpeen mukaan jolloin herefordit ja angukset lihoo
>>>Niinpä..Eikös niitä kurmuja kasvateta siksi, että saatais paljon rahaa pienillä panoksilla ::). Eikö silloin olla hiukan metsässä jos "pihviruhon" kaupallinen arvo on huonompi, kuin samankokoisen maitorotuisen >:( Ei minun mielestä siihen kannata luottaa että "pihvivasikka" käy hyvällä hinnalla vuodesta toiseen kaupaksi, jos ei sen tuottajaa edes kiinnosta, mitä siitä saadaan tiliä seuravassa portaassa, sitä teuraaksi myytäessä :o

No voi voi kun taas limousin kasvattajan varpaille on taas astuttu vai lehmäskö astu... ;DEn oo tutkinut minä, kirjoitin vain mitä olen kuullut itseäni mielestäni paljon kokeneemmilta emolehmien kasvattajalta. Anguksen teuraspaino tavoite on kyllä alhaisempi kuin limousinen mutta kyllä siitä enemmän saa kun maitorotuisesta. Ja uskon että kyllä nuo meidän vasikat kelpaa jatkossakin loppukasvattajalle....

viime erässä lähti angus ristytyksiä ja ay sonneja samasta karsinasta ja ay:stä sai paremman tilin. juuri rasvoittumisen vuoksi.

Se taisi olla puhtaalla HF:llä yli 18kk ikäisillä ka. 1400€+alv/ruho. Kyllähän siinä emoroduissa vähän turpiinsa ottaa.

Muumille: Se taitaa vaan olla niin että ne limpparit löytyy sisäfileineen sieltä jauheliha ja muu "halpis" nauta osiosta.
http://www.annerstedt.se/z-finsk/pdf-sortiment/sort-nyaste-fi.PDF
 :P

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: mitä mieltä..
Muumipeikon väitteet ovat kyllä aikasen erikoisia. Täytyy vain ihmetellä jos kerran maitorotusella saa saman kuin brittiliharodun ruholla?
>>>No eikös siinä sitten niin käy, kun se juonoselkäinen menee 5 rasvalle ja luokka r- :P

Miksi muuten Atlantin toisella puolella myydään Angus-hampurilaisia limousine-hampurilaisten sijaan,
>>>Niin onneksi me ei olla Atlantin toisella puolella :D Enkös mä aikaisemmin todistanut, et miksi meidän pitäis tuottaa JAUHELIHAN raaka-ainetta tai sinne mäkin kultaisten kaarien alle ylipäätään, koska siellä ei ole maksuvalmiutta..
 Miksi parhaan hinnan saa, kun liha luokittuu syöntilaadultaan prime-luokkaan, joka sisältää runsaasti maukasta lihaksensisäistä rasvaa?
>>Miksi amerikkalaiset ovat sikalihavia ???. Onko täällä pakko toistaa samat virheet kuin siellä, jossa hampurilaiskulttuuri on ollut vallalla jo 60 vuotta :o

 Miksi "rasvaisten" rotujen kasvatus määrät jatkuvasti kasvavat maailmalla? Miksi Suomeen tuotava pihviliha markkinoi ja ratsastaa juuri sillä että ovat rotutyypiltään brittiläisiä(katso linkki)?
http://www.annerstedt.se/z-finsk/pdf-sortiment/sort-nyaste-fi.PDF
>>Kauppias saa parhaan katteen tällä jämätuotteella tuomalla sen tänne takapajulaan :P


>>>Niinpä..Eikös niitä kurmuja kasvateta siksi, että saatais paljon rahaa pienillä panoksilla ::). Eikö silloin olla hiukan metsässä jos "pihviruhon" kaupallinen arvo on huonompi, kuin samankokoisen maitorotuisen >:( Ei minun mielestä siihen kannata luottaa että "pihvivasikka" käy hyvällä hinnalla vuodesta toiseen kaupaksi, jos ei sen tuottajaa edes kiinnosta, mitä siitä saadaan tiliä seuravassa portaassa, sitä teuraaksi myytäessä :o


Mites ajatellaanko loppukuluttajaa?


[/quote]lautasella sen lopullisen eron huomaa, kyllä limu on ihan hyvänmakuinen (parempiakin toki on...)
ja pohjoiset päälle..

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: mitä mieltä..
No voi voi kun taas limousin kasvattajan varpaille on taas astuttu vai lehmäskö astu... ;DEn oo tutkinut minä, kirjoitin vain mitä olen kuullut itseäni mielestäni paljon kokeneemmilta emolehmien kasvattajalta.

Eeei kyllä sä oot ny erehtyny..Missäs kohtaa mä sanoin mitä kasvatan ja kasvatanko ylipäätään mitään. 8) Aloin vain aihetta tutkimaan, kun jotkut todistaa niin väkevästi :o. Huolestuneena kyllä siitä, kuinka yksisilmäisesti ??? ??? erään teurastamon neuvonta liputtaa jonkun puolesta ja "neuvonta" perustuu lähes yhden amerikassa käyneen henkilökohtaiseen mielipiteeseen :P Ei kaikki hyvä ja edistys amerikasta tule. Kyllä asioita muuallakin tutkitaan.

http://www.limousin.com.au/Limuosin-flyer.pdf
 Sitä en ymmärrä alkuunkaan, kuinka joku voi sanoa että sama aine jota syntyy kynttilää poltettaessa, voi olla syötynä hyvää ::)

 
http://www.rollanet.org/~rocknr/Limousin_Beef/Limousin_Beef_stage.htm

Anguksen teuraspaino tavoite on kyllä alhaisempi kuin limousinen mutta kyllä siitä enemmän saa kun maitorotuisesta. Ja uskon että kyllä nuo meidän vasikat kelpaa jatkossakin loppukasvattajalle....
>>Kyllä sun kuitenkin kannattaa kyseenalaistaa ja kysyä muiltakin, kuin siltä yhdeltä kokeneelta ;), jos vaikka tekisit paremman tilin toisella tavalla toimien :)


On kiinnostuksen kohteet jos tuntee ulkolaiset tutkimukset a:n kasvattamodiilit ja ruhojen hinnat eikä ole viljelijää nähnytkään  ;D :o ;D

niin ja kukahan todisti väkevästi ?
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Limupimu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: mitä mieltä..
Ääh, mää en pääse tästä keskustelusta irti. Jos Suomessa maksetaan lihasta, niin eikö silloin kannata tuottaa lihaa? Sitten kun aletaan maksamaan rasvasta, niin sitten meilläkin aletaan varmaan tuottaa rasvaa. Sama kai se on mitä ne siellä amerikoissa tekee, kun ei ne tänne rahojansa tuo. Minäkin tykkään oikein marmoroituneesta lihasta, mutta siitä huolimatta raha se on mikä ratkaisee ja siksi meillä on limppareita. Niin fanaattinen en rotuni suhteen ole, ettenkö voisi sitä vaihtaa jos joku toinen toisi selvästi paremman tilin.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mitä mieltä..
Ääh, mää en pääse tästä keskustelusta irti. Jos Suomessa maksetaan lihasta, niin eikö silloin kannata tuottaa lihaa? Sitten kun aletaan maksamaan rasvasta, niin sitten meilläkin aletaan varmaan tuottaa rasvaa. Sama kai se on mitä ne siellä amerikoissa tekee, kun ei ne tänne rahojansa tuo. Minäkin tykkään oikein marmoroituneesta lihasta, mutta siitä huolimatta raha se on mikä ratkaisee ja siksi meillä on limppareita. Niin fanaattinen en rotuni suhteen ole, ettenkö voisi sitä vaihtaa jos joku toinen toisi selvästi paremman tilin.

Niin ...
Miten sen nyt laskee, paljonko tarvitaan rehua yhden lihakilon tuottamiseen ja mitä se rehu maksaa ????
Pieni emolehmä, pienet ylläpitokulut, iso lehmä, teuraasta pitää saada paljon enempi kun lehmien yläpito maksaa enempi.
Toisaalta, jos on viljaa omilta pelloilta, niin ongelma ei ehkä ole yhtä akuutti ....

Limupimu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: mitä mieltä..
No mää olin vasta yhellä luennolla, missä esiteltiin tutkimusta eri rotujen rehunkäyttökyvystä ja hyötysuhteista. Limppari oli kyllä aika ylivoimainen siinä. Siis tämä vain tutkijan suusta kuultuna, itse en osaa sitä selittää, mutta oli se mukava uskoa :)

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: mitä mieltä..
Ääh, mää en pääse tästä keskustelusta irti. Jos Suomessa maksetaan lihasta, niin eikö silloin kannata tuottaa lihaa? Sitten kun aletaan maksamaan rasvasta, niin sitten meilläkin aletaan varmaan tuottaa rasvaa. Sama kai se on mitä ne siellä amerikoissa tekee, kun ei ne tänne rahojansa tuo. Minäkin tykkään oikein marmoroituneesta lihasta, mutta siitä huolimatta raha se on mikä ratkaisee ja siksi meillä on limppareita. Niin fanaattinen en rotuni suhteen ole, ettenkö voisi sitä vaihtaa jos joku toinen toisi selvästi paremman tilin.

Marmorilihan taika perustuu siihen, että paistettaessa lihassyiden välinen rasva sulaa pois ja liha jää mehukkaaksi ja erittäin mureaksi. Varsinkin ruoanlaiton ammattilaiset arvostavat tätä ominaisuutta. Marmoroituneesta lihasta saa asiakkaille varmimmin makuelämyksiä, kuin kuivasta ohutsyisestä lihasta, joka kärähtää ja sitkeytyy helposti. Eiköhän markkinat muutu, EU on oppimassa tuontilihan vuoksi tähän "rasvalla" pilattuun lihaan.

Muumi: Paljonko limpparista sitten saa kilo? 4,50€+ALV  ??? Täytynee vaihtaa rotua tai teurastamoa??

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mitä mieltä..
No mää olin vasta yhellä luennolla, missä esiteltiin tutkimusta eri rotujen rehunkäyttökyvystä ja hyötysuhteista. Limppari oli kyllä aika ylivoimainen siinä. Siis tämä vain tutkijan suusta kuultuna, itse en osaa sitä selittää, mutta oli se mukava uskoa :)

Joo, naudalla tämä on aika huono yleensäkin ja jos rotu on sellainen, että pitää ostaa viljaa tai muuta vahvempaa rehua, niin suhde huononee entisestään ....

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: mitä mieltä..
No mää olin vasta yhellä luennolla, missä esiteltiin tutkimusta eri rotujen rehunkäyttökyvystä ja hyötysuhteista. Limppari oli kyllä aika ylivoimainen siinä. Siis tämä vain tutkijan suusta kuultuna, itse en osaa sitä selittää, mutta oli se mukava uskoa :)

Limousine on kyllä yksi parhaista. Riippuu miltä kantilta tehokkuutta tutkii. CH on ollut parissa testissä Limousinea tehokkaampi rehunkäyttäjä, kun kyse on teuraskasvatuksesta, mutta jos näihin kuvioihin sotketaan vielä emolehmien tehokkuus ja karkearehun käyttökyky, maidontuotannon kyky myös "huonommista" rehuista yms, on voittajia roduista laidasta laitaan. Simmentaali vaan ottaa jostain syystä turpiinsa näissä asioissa?

 

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: mitä mieltä..
Muistetaan se eläimen luonnekin, ei se limpparin parempi tili paljoa lohduta, jos makaa emon käsittelyn jäljiltä kylkiluut poikki. Näitä tapauksia oon limpparin jäljiltä kuullu useita. Itellä onneksi on vikkelät jalat, mutten kuitenkaan kato tarpeelliseksi riskeerata paremman tilin toivossa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: mitä mieltä..
viime erässä lähti angus ristytyksiä ja ay sonneja samasta karsinasta ja ay:stä sai paremman tilin. juuri rasvoittumisen vuoksi.

Mitä "angusristeytyksiä" sulla oli ab ja maitorotu vaikko esim ab*Li?
Mä en ole saanut yhtäkään AbHf/Li risteytystä 3 rasvaa pahemmaksi. Taitaa olla ka 2-3 välissä.

Ylivoimaisin yhdistelmä lihantuotantoon on, että emopuolelta Ab tai Hf ja siten isärotuna Li. Jää sekä vasikantuottajalle että loppukasvattajalle jaettavaa.

Ab:n saa pidettyä 3 rasvassa yli 400 teuraspainon, mutta vaati tähän suunnitellun ruokinnan. A-osuustoiminta-appeella tähän ei tahdo päästä.  ;)

Toki eläinaineksessa on pirusti eroa ja etenkin pohjoiseen tehtiin tuossa joku vuosi sitten yhdessä yössä mahtavia emokarjoja, joihin eläinaines hankittiin lähinnä teuraskuormista ja lypsyrotu risteytyksistä. Vasikkaa tulee A:n myllyyn, mutta pihvituotannosta tässä yhteydessä lienee aika irvokasta puhua. Tälläiset tundran bulkkikarjat joutaisivat myydä vasikkansa lähinna ay-välityshinnastolla, koska laatukin on sen mukaista. Sen siitä saa kun tuttu hankintamies on jumalasta seuraava.  :D ;D ;)

Laatuun olisi kiinnitettävä pihvivasikoiden hinnoittelussa paljon enempi huomiota. Kantakirjattu isäsonni vaatimus on tässä hyvä alku, mutta ei riitä. Mullimiehestä ei tule lihakarjamies yhdessä yössä.

ne oli maitorotu+ab.ikä 18-19 kk olihan ruhoissa painoa mutta rasvavähennyksellä otti takkiin..