Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nh TM 190, traktori?  (Luettu 66583 kertaa)

Suorakylvaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Nh TM 190, traktori?
Ei mulla ainakaan ole askissa ollu mitään ja kohta 10t/h menty. Öljyt pitää vaihtaa nyykkäriinkin. Ja 150hv koneesta ei pidä ottaa 350hv. Ei varmaan pitkään kestä pakat.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Nh TM 190, traktori?
No eipä täällä päin muuta suurempaa kuin aski remontit on aika yleisiä,akseli hirttää kiinni ja pakkoja saa uusia.

Koneesta taitalla olla vähän turhan helppo ruuvata tehoja enemmän kuin laatikko kestää?

RC laatikko (ja ilmeisesti myös PC) ei ole varsinaista suunnanvaihtajaa vaan on oikeastaan 3 eteen + 1 taakse ja 6 pikavaihdetta. Pakki vastaa suunnilleen tuota keskimmäistä aluetta, ja systeemi yrittää sovittaa pikavaihteen välityksen vastaavaksi.

Käytännössä asialla ei ole juuri merkitystä, suunta vaihtuu suunnanvaihtovivusta ja hommat yleensä tehdään tuolla keskialueella jolla on vastaavat peruutusnopeudet.

Viimeksi muokattu: 30.12.09 - klo:23:02 kirjoittanut aurajokilaivuri

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Nh TM 190, traktori?
M100RC ja TM150PC löytyy kokemusta. Kummankin koneesta otettu tehoja enemmän kun laki sallii. Vaihteistojen kanssa ei mitään ongelmaa.

Etuakselin perä ja napaöljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Tiivisteitä ja puslia noista menee mutta kun remontti tehdään ajoissa niin ei ole kallis. Niin ja sen remontin tarpeen huomaa juuri siinä kun vaihtaa öljyt. Napaongelmat on yleisempiä. Jos tulee rautaa niin auki, kunnon puhdistus, uusi pusla ja tiiviste ja sitten vähän parempaa öljyä kun edellinen.

Moottori on ongelmaton ja tehoa saa ulos riittävästi.

Koppi on keskitasoa, ei aivan nykypäivän huippua mutta hirmuisen kestävä aikaa vastaan. Ei heilu eikä tiivisteet irvistele vanhassakaan koneessa.

M-koneessa on harmillisia öljyvuotoja perän päältä hydrauliikasta. Ei mitään vakavaa eikä suurta mutta kuitenkin. TM on selvästi parempi. Sähkömurheita on ollut kummassakin mutta varustetaso huomioon ottaen kuitenkin yllättävän vähän ja pieniä.(halpoja)

Kumpikin kone on tullut taloon uutena ja syykin on selvä. Samalla varustetasolla olevasta koneesta olisi joutunut maksamaan muissa merkeissä suhteettoman paljon enemmän. En ole katunut. M on pyörinyt 10000h ja TM 6000h. Eikä vieläkään ole tarvis vaihtaa toimivuuden takia. Ainahan jotakin pientä on mutta ei mitään mitä ei olisi saatu korjattua.

laurivaan

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Nh TM 190, traktori?
Täytyy vielä sanoa, että kun meilläkin on tuossa tm190 se 250hv, niin ei ole aivan saman tekevää kuinka sitä laatikkoa käyttää. Eli ei 30m3 vehnäkuorman kanssa hakkaa niitä vaihteita alaspäin moottorijarrulla, niin että kierroksia on 3000. Että jos ei osaa niitä vaihteita vaihdella, niin tän kokoluokan vehkeissä se vaihteisto hajoo muutamassa vuodessa.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Nh TM 190, traktori?
"Eli ei 30m3 vehnäkuorman kanssa hakkaa niitä vaihteita alaspäin moottorijarrulla, niin että kierroksia on 3000. Että jos ei osaa niitä vaihteita vaihdella, niin tän kokoluokan vehkeissä se vaihteisto hajoo muutamassa vuodessa."

Pienemmälle vaihteelle pitäisi vaihtaa vasta sitten kun vauhti on hiljentynyt alemmalla vaihteelle sopivaksi.
Pätee oli kyseessä powershift, pikavaihde tai muunninvaihteisto?

PC sopivasti hieman kaasua polkaisemalla, pienemmälle vaihteelle vaihdon hetkellä häviää nykäisy, jos tuntuu muutenkaan.

Entäs vastaavasti raskaan kuormankera isommalle vaihteelle vaihtaminen, ylämäessä. Kaasun höllääminen saattais kanssa säästää pakkoja?

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nh TM 190, traktori?
Erakolla tulee 190 varmaa noukari eteen.Tuomas varmaan näkiki miten jumbo nieli karhoa savimäessä.

255 löytyy tapista tehoa porintehotuonnin lastulla.Pelto ja voa hommissa tehoa on mut maantienopeuksissa
hieman tehot kadoksissa.

tuonti 190 monesti syöttöpumput vaihtamatta,bosch laaturongelmia-> suomikoneissa pumput vaihdettu takuuseen.Rovaniemellä huoltavat pumpun n.1000€,vaihtavat melkein sisuskalut uusiin.

alkupään koneissa lohko häikkää sähkölohkoissa,mekaanisilla vivuilla ei tietenkään.
mut sähölohkot helv.hyvät käyttää.

oma massaa omalla koneella 9450kg

vaihteiston kaliprointi 5 min homma

jos paineakku kappaleina vaihteistossa vaikuttaa myös näihin vaihteiston toimimisiin huomattavasti.
Kun aina puhutaan näistä laatikoista ns repijöinä.

Lumityö koneissa vetolevy tiukilla jatkuvalla suunnanvaihdolla.450€ maksaa + vaihto työ.
Kestää 3500-5000h kovassa käytössä,tieajossa +20 000h

Hydr suod kun vaihtaa 500h välein ja öljyt 1000h välein niin hydr on äänetön.

Kopin melua saa todella paljon pois yhdellä 1m2 äänieristysmattoa penkin alle,onvaan pelkkä verhoilumatto vakiona,voi verrata pumaan/7000

vaihteistoa en ole sääliny,kärsii pykältää isommalle latta pohjassa ja kuorman kanssa myös pienemmälle
varmaan kestävämpiä powershift vaihteistoja,anturi vikoja lukuunottamatta.nekin johtuvat anturien valmistajista,ovat korjaantuneet nykyään huomattavasti.

siinä alkuun

nimim. seuraavakin traktori on cnh

Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:12:31 kirjoittanut kyntaja

Nii se on...

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nh TM 190, traktori?
M100RC ja TM150PC löytyy kokemusta. Kummankin koneesta otettu tehoja enemmän kun laki sallii. Vaihteistojen kanssa ei mitään ongelmaa.

Etuakselin perä ja napaöljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Tiivisteitä ja puslia noista menee mutta kun remontti tehdään ajoissa niin ei ole kallis. Niin ja sen remontin tarpeen huomaa juuri siinä kun vaihtaa öljyt. Napaongelmat on yleisempiä. Jos tulee rautaa niin auki, kunnon puhdistus, uusi pusla ja tiiviste ja sitten vähän parempaa öljyä kun edellinen.

Moottori on ongelmaton ja tehoa saa ulos riittävästi.

Koppi on keskitasoa, ei aivan nykypäivän huippua mutta hirmuisen kestävä aikaa vastaan. Ei heilu eikä tiivisteet irvistele vanhassakaan koneessa.

M-koneessa on harmillisia öljyvuotoja perän päältä hydrauliikasta. Ei mitään vakavaa eikä suurta mutta kuitenkin. TM on selvästi parempi. Sähkömurheita on ollut kummassakin mutta varustetaso huomioon ottaen kuitenkin yllättävän vähän ja pieniä.(halpoja)

Kumpikin kone on tullut taloon uutena ja syykin on selvä. Samalla varustetasolla olevasta koneesta olisi joutunut maksamaan muissa merkeissä suhteettoman paljon enemmän. En ole katunut. M on pyörinyt 10000h ja TM 6000h. Eikä vieläkään ole tarvis vaihtaa toimivuuden takia. Ainahan jotakin pientä on mutta ei mitään mitä ei olisi saatu korjattua.

ÖÖÖÖ

mihin koneeseen ai pidä vaihtaa,mielummin 300h välein

ja etuperään laitetaan samaa kuin perään eli bp terrac tai orggis ambraa ja pelaa

10000h ei ongelmia etuperissä,paripyörillä,ilman kuormainta ja kuormaimen kanssa paripyörillä.

Nii ja vaihteen vaihto 12 vaihteen nurkilla tyhjällä koneella hieman hidas ottaen huomioon menohalut.
Siihenkin tottuu ja oppii. Toivoisi loikkaria ;D

Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:12:42 kirjoittanut kyntaja

Nii se on...

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Nh TM 190, traktori?
Erakolla tulee 190 varmaa noukari eteen.Tuomas varmaan näkiki miten jumbo nieli karhoa savimäessä.

255 löytyy tapista tehoa porintehotuonnin lastulla.Pelto ja voa hommissa tehoa on mut maantienopeuksissa
hieman tehot kadoksissa.

tuonti 190 monesti syöttöpumput vaihtamatta,bosch laaturongelmia-> suomikoneissa pumput vaihdettu takuuseen.Rovaniemellä huoltavat pumpun n.1000€,vaihtavat melkein sisuskalut uusiin.

alkupään koneissa lohko häikkää sähkölohkoissa,mekaanisilla vivuilla ei tietenkään.
mut sähölohkot helv.hyvät käyttää.

oma massaa omalla koneella 9450kg

vaihteiston kaliprointi 5 min homma

jos paineakku kappaleina vaihteistossa vaikuttaa myös näihin vaihteiston toimimisiin huomattavasti.
Kun aina puhutaan näistä laatikoista ns repijöinä.

Lumityö koneissa vetolevy tiukilla jatkuvalla suunnanvaihdolla.450€ maksaa + vaihto työ.
Kestää 3500-5000h kovassa käytössä,tieajossa +20 000h

Hydr suod kun vaihtaa 500h välein ja öljyt 1000h välein niin hydr on äänetön.

Kopin melua saa todella paljon pois yhdellä 1m2 äänieristysmattoa penkin alle,onvaan pelkkä verhoilumatto vakiona,voi verrata pumaan/7000

vaihteistoa en ole sääliny,kärsii pykältää isommalle latta pohjassa ja kuorman kanssa myös pienemmälle
varmaan kestävämpiä powershift vaihteistoja,anturi vikoja lukuunottamatta.nekin johtuvat anturien valmistajista,ovat korjaantuneet nykyään huomattavasti.

siinä alkuun

nimim. seuraavakin traktori on cnh

Tulee, jos tulee ei voi tietää... money money money ratkaisee.
Eikös sulla ole nyykkarissa triman kuormain? Onko sulla siinä sähköpöytä ja -tikku?

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nh TM 190, traktori?
Ei ole.

Hydr. esiohjaus
Nii se on...

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Nh TM 190, traktori?
No, onko sulla sitten sähköiset nuo ulkopuoliset hydrauliikkaventtiilit? Olisi se perhana kyllä mukava, kun olisi sähkötikku etukuormaajalle. Veisi vielä siltä samalta lohkolta taakse venttiilit, nii aijai, että olispa namu monessa hommassa. Taitaa vaan hintaa tulla tuommoiselle viritykselle.

Mitäs luulette, onko tuosta 72m3 noukkarin eteen? Painonsa ja tehojen suhteen? Siis jos ihan vakio pelistä puhutaan. Virittelyssä on aina omat riskinsä, mutta luulisi tuommoisen 20hp voivan lisätä ilman suurempia vaaroja, vai onko parempi pidättäytyä siitä leikistä?

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nh TM 190, traktori?
jos koneessa ei alkuperäistä sähkötikkua niin rupee maksamaan.ålö oma sähkö tikku susi.
todella epätarkka
Nii se on...

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Nh TM 190, traktori?
Aika moneen täällä on jo vastattukin, mutta vielä muutama juttu.
Joku ihmetteli miten noita on niin paljon vaihtokoneina. Suomessahan noita ei ole myyty kovin valtavia määriä, mutta saarivaltakunnassa sitäkin enemmän. Aika moni vaihdokki on ns. "uitettu". Kokoluokka on sitä mihin suomessa ei ole kovin valtavasti käytettyjä tarjolla, tekniikka suht. edistyksellistä mutta kuitenkin peruskamaa ja sumujen saarilla nuo on suomen hintatasoon nähden lähes ilmaisia.

Vaihteiston kalibroinnista Nyykkärille pisteet, ohjekirjassa selkeät ohjeet ja aikaa menee n.5 min. Uudemmissa vieläkin helpompaa, muutama napinpainallus ja kone kalibroi itse itsensä. Kuskin ei tarvitse huolehtia kuin että öljy on oikean lämpöistä ja pysyä penkillä. Kaikille vaihteistoille kalibrointi tekee hyvää, mutta joillakin valmistajilla annetaan ymmärtää, että se olisi jotain salatiedettä jonka vain valtuutettu huoltomies osaa tehdä (edullisesti ;D).

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Nh TM 190, traktori?
"Eli ei 30m3 vehnäkuorman kanssa hakkaa niitä vaihteita alaspäin moottorijarrulla, niin että kierroksia on 3000. Että jos ei osaa niitä vaihteita vaihdella, niin tän kokoluokan vehkeissä se vaihteisto hajoo muutamassa vuodessa."

Pienemmälle vaihteelle pitäisi vaihtaa vasta sitten kun vauhti on hiljentynyt alemmalla vaihteelle sopivaksi.
Pätee oli kyseessä powershift, pikavaihde tai muunninvaihteisto?

PC sopivasti hieman kaasua polkaisemalla, pienemmälle vaihteelle vaihdon hetkellä häviää nykäisy, jos tuntuu muutenkaan.

Entäs vastaavasti raskaan kuormankera isommalle vaihteelle vaihtaminen, ylämäessä. Kaasun höllääminen saattais kanssa säästää pakkoja?

kokemusta M100 rc, 8160 rc ja tm 190 pc:tä.

pc:ssä on tie ajoon hyvä vaihteistoautomatiikka ei tarvi ite vaihteita vaihtaa.
tm 190:ssä on vakiona moottorissa HUONO alaväänto että kannatta hieman virittää

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Nh TM 190, traktori?

tm 190:ssä on vakiona moottorissa HUONO alaväänto että kannatta hieman virittää


Eikös näissä koneissa ole jo sähköiset pumput, eli ei viritellä enää ihan vaan ruuvia vääntämällä? Lastuillako näitä viritellään, vai tehdäänkö moottorinohjaukseen muutoksia? Vai miten se nyt oli? Prkl kun ei ole enää tavallisia rivipumppuja... oli ne vaan niin hyviä!

Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:18:53 kirjoittanut erakko

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Nh TM 190, traktori?
" erakko
Mitäs luulette, onko tuosta 72m3 noukkarin eteen? Painonsa ja tehojen suhteen? Siis jos ihan vakio pelistä puhutaan. Virittelyssä on aina omat riskinsä, mutta luulisi tuommoisen 20hp voivan lisätä ilman suurempia vaaroja, vai onko parempi pidättäytyä siitä leikistä?"

Kulkee varmaan, jos käyttää voa käytössä "vakionopeuden säädintä" (Moottorin rpm vakiona) Niin tarvittaessa nostaa moottorin tehot sinne 229 hv:n. Lisäteho.
Kyntäjällä kokemusta...

20hv:n lisäys, ohjelmoinnilla ehkä saman hintaista kuin vaikka 50hv lisäys. Ellei sitten mekaanisia osia viilaamalla saa jotenkin tuota 20 hv tehon lisää?

Lisäteholla 229hv vakiona ja "viritettynä" 250hv, tosin aina käytössä. Eli varsin maltillinen lisäys on tuohon 250 hv tehoon.
Vakio ilmoitettu norm. teho 194 hv. Mutta oikeasti varmaankin lähempänä 180.