Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Diesel ja etelän vetelät...  (Luettu 16578 kertaa)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Diesel ja etelän vetelät...
Jäätyneiden diesel-autojen määrä yllätti
21.12.2009 19:26   

 Maanantaina lähes koko Suomessa ajettiin huonossa säässä. Aamupäivällä ajokeli oli Ilmatieteen laitoksen mukaan erittäin huono Uudellamaalla ja Itä-Uudellamaalla.

Hinausliikkeessä ei liukkauden aiheuttama työmäärä ole päässyt yllättämään, sillä talvikelin pääkaupunkiseudulla aiheuttama sekasotku on tuttu.

Eniten hinausautoja ovat työllistäneet jäätyneet dieselautot. Työsarka löi espoolaisen hinausliikkeen ällikällä.

- En muista, että koskaan olisi hinattu niin paljon diesel-autoja kuin viime viikon aikana. Jotkut sanovat, että moni oli liikenteessä kesälaadulla, Sten Sjöberg hinausliikkeestä kertoo.

Luminen sää sotkee tieliikennettä joulunaluspäivinä.

Ilmatieteen laitoksen mukaan lunta saadaan etenkin aatonaattona eli keskiviikkona.

Erityisen runsas sade saataneen maan etelä- ja keskiosaan.

Lumisade voi haitata aatonaattona liikennettä varsinkin Etelä-ja Itä-Suomessa.

Tiehallinto on ennakoinut aatonaaton olevan joulun menoliikenteen vilkkain päivä. Varsinaisia ruuhkia ei kuitenkaan ole Tiehallinnon mukaan odotettavissa.

Jouluaattona Itä-Suomeen ja Pohjois-Pohjanmaalle edennyt lumisade vähitellen lakkaa.

Etelässä ja lännessä aatto on ennusteen mukaan poutainen.

Joulupäivänä lumisateen mahdollisuus on joulupäivänä jälleen suuri Etelä- ja Keski-Suomessa.
STT

Juu, uus avuttomat autoilee part2  ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Hese

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Dieselien jäätymisen syynä on asemien/ketjujen nuukuus. Etelässä myydään monella asemalla välilaatua melkein koko talvi vime vuonna ainakin Teboil myi Turussa koko talven. Nyt varmaan ollut vielä kesälaatuakin. Varsinkin Eberit ja Webastot ei syty kun pienet polttoaineputket, jotka pitää vetää uusissa autoissa tankilta asti, menee kynttiläksi. Parina talvena käynyt itselläkin näin. Tankkaat vahingossa välilaatua +6 asteessa ja parin päivän päästä -25 astetta.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Dieselien jäätymisen syynä on asemien/ketjujen nuukuus. Etelässä myydään monella asemalla välilaatua melkein koko talvi vime vuonna ainakin Teboil myi Turussa koko talven. Nyt varmaan ollut vielä kesälaatuakin. Varsinkin Eberit ja Webastot ei syty kun pienet polttoaineputket, jotka pitää vetää uusissa autoissa tankilta asti, menee kynttiläksi. Parina talvena käynyt itselläkin näin. Tankkaat vahingossa välilaatua +6 asteessa ja parin päivän päästä -25 astetta.

Pieniruokaanen diesel, isoo tankki ja vähän ajoa. Siinä resepti jolla saattaa saada onkelmia
itelleen  :o
Lokakuulla alkaa jo katella mistä tankkais talvilöpöä, hyytyneen auton sulattelu ei oikeen nappaa  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Sama homma, 1/3 :sta traktorista liikenteessä.Oli kesä laatua vielä tankissa seassa ja tuli nää pakkaset vähän niinkuin "ajoissa." En tiedä, musta se oli ihan 25 asteen pakkasessa pulata koneiden ja löpön kanssa  :) No, Deutsi lähti vaihtamalla aineet ja kalliit suodattimet sekä viemällä lämpimään.John Deeret ei o viel lähteneet millään, mut kai ne joskus siitä keväämmällä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Ja uskomatonta mutta totta vaan 8210 voorti lähti kesäaineella käyntiin, ja jauhoi satsin apetta -15 lämpötilassa. :o
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Ja uskomatonta mutta totta vaan 8210 voorti lähti kesäaineella käyntiin, ja jauhoi satsin apetta -15 lämpötilassa. :o

Launtaina sama homma Deutz 140 -04, muutama tunti lohkolämmitystä, tunti tyhjäkäynnilä etukuormailua ja toinen tunti apettelua -15 olosuhteissa. Teboilin -5/-15 kesälaatu.

DB 1690 sitten hyytyikin, taitaa peltitankki olla kalseampi kuin "muovikanisteri hytin alla". Maanantaina kun oli -5, vaihdoin suodattimet, muttei tule ainetta edes sinne asti. Talit pois sakkakupista ja virta päälle että alkaa sähköpumppu naksuttaa, niin heti sakkakupin sihti umpeen.
Joulun nollakeleillä jos hommaisi talvilaatua ja tyhjentäisi suvisortin tankista, niin eiköhän?

Deutz menköön kesälaadulla kun voi valita minä päivänä kerran viikossa ajelee, Bobcat tuntuu pelaavan kun nolla-asteisesta pajasta starttaa ja lämmittää moottoritilan jonka laidalla tankki, puhaltimella ennen starttia.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Ja uskomatonta mutta totta vaan 8210 voorti lähti kesäaineella käyntiin, ja jauhoi satsin apetta -15 lämpötilassa. :o

Launtaina sama homma Deutz 140 -04, muutama tunti lohkolämmitystä, tunti tyhjäkäynnilä etukuormailua ja toinen tunti apettelua -15 olosuhteissa. Teboilin -5/-15 kesälaatu.

DB 1690 sitten hyytyikin, taitaa peltitankki olla kalseampi kuin "muovikanisteri hytin alla". Maanantaina kun oli -5, vaihdoin suodattimet, muttei tule ainetta edes sinne asti. Talit pois sakkakupista ja virta päälle että alkaa sähköpumppu naksuttaa, niin heti sakkakupin sihti umpeen.
Joulun nollakeleillä jos hommaisi talvilaatua ja tyhjentäisi suvisortin tankista, niin eiköhän?

Deutz menköön kesälaadulla kun voi valita minä päivänä kerran viikossa ajelee, Bobcat tuntuu pelaavan kun nolla-asteisesta pajasta starttaa ja lämmittää moottoritilan jonka laidalla tankki, puhaltimella ennen starttia.


valmetit vaan liikkuu joka kelillä. on se verraton kone.
lohkolämppäri päälle pariksi tunniksi ja lähtee kuin palmun alta.
vois mennä kesälaadullakin vielä mut ei viitsi kokeilla.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Kesälaadulla vielä ajellaan. Hyvin pelaa, kun on lähtö lämpimästä. Autossa on kai talvilaadut. Tosiaan tosipitkään huoltoasemat myivät kesädieseliä.
Mystinen kesälaatumies

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Kyllähän nyt kunnon maajussilla on kaks pönttöä, toinen talvi- ja toinen kesälaatua.

Hintatietoinen kaveri pystyy noillakin jättää öljy-yhtiöltä muutaman satasen pois tuloksesta.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Joulukuun alussa oli mm. paikallisella Lukoililla kesälaatua jaossa, ei ole ihme jos autot ryytyy.
Traktoreiden farmariin otin talvilaatua jo lokakuussa, niin tuli sitten kynnettyä tankit vähiin ja siihen talvi päälle. Ei ole ongelmaa sillä vähäisimmälläkään käytöllä olevalla traktorilla. Mitäs se hintaero silloin tilatessa oli, noin 2 senttiä, viitti siitä syystä paljon pakkasella tahia.
Saattaa muuten kohtapian rajoittaa farmareiden määrää ja kokoa se, että kuuluu olevan ehkä tulossa sellainenkin mukava juttu, että jos tilalla on polttoainesäiliöiden yhteenlaskettu tilavuus yli 10000 litraa, joutuu tekemään samanlaiset keruujärjestelmät, mitä huoltamoille tuli muutamia vuosia sitten.
Joo, kuivurilla 4500 l farmarissa 4000l ja sitten jää 1500 litraa vaikka dieselille ja talvilaadulle jakaa.
Tai, jos kuivurilla onkin 8000 litraa, niin sitten tonni kesä ja talvilaadulle. Vai aletaanko tosiaan tekemään huoltoasemia!
Tietysti kohta olisi viisaampi perustaa isäntien yhteinen huoltoasema.
Toivottavasti tämä suunnitelma ei ihan siinä laajuudessa toteudu, mitä eräs isäntä oli koulutuksessa kuullut.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Pienemmältä kuivurilta jätettiin erillinen pö-tankki pois, muutaman erän kanssa ihan sama vaikka ottaa traktoritankista mpö:tä.

Vaikka 2000 litraa ja 5 snt hintaero, niin tulee 100 euroa/vuosi. Erillinen tankki voi mennä romutukseen ennenkuin on hintaero kuitattu.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Diesel ja etelän vetelät...

Saattaa muuten kohtapian rajoittaa farmareiden määrää ja kokoa se, että kuuluu olevan ehkä tulossa sellainenkin mukava juttu, että jos tilalla on polttoainesäiliöiden yhteenlaskettu tilavuus yli 10000 litraa, joutuu tekemään samanlaiset keruujärjestelmät, mitä huoltamoille tuli muutamia vuosia sitten.
Joo, kuivurilla 4500 l farmarissa 4000l ja sitten jää 1500 litraa vaikka dieselille ja talvilaadulle jakaa.
Tai, jos kuivurilla onkin 8000 litraa, niin sitten tonni kesä ja talvilaadulle. Vai aletaanko tosiaan tekemään huoltoasemia!
Tietysti kohta olisi viisaampi perustaa isäntien yhteinen huoltoasema.
Toivottavasti tämä suunnitelma ei ihan siinä laajuudessa toteudu, mitä eräs isäntä oli koulutuksessa kuullut.

Joo, tämmäöistä kuuluisi olevan tulossa, ymmärsin kuitenkin että olisi suositus ja kunnille jäisi harkinta valta soveltamisesta.. Tosin suosituksesta ei kovinkaan pitkä matka pakkoon ole..

Naturalis

  • Vieras
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Pienemmältä kuivurilta jätettiin erillinen pö-tankki pois, muutaman erän kanssa ihan sama vaikka ottaa traktoritankista mpö:tä.

Vaikka 2000 litraa ja 5 snt hintaero, niin tulee 100 euroa/vuosi. Erillinen tankki voi mennä romutukseen ennenkuin on hintaero kuitattu.
Eikös MPö ole lämmitys öljyä halvempaa nykyisin? ::)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Juu, tupaoljyssä pakollinen Bio-lisä, joka nostaa hinnan mopoa kalliimmaksi.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Eikös MPö ole lämmitys öljyä halvempaa nykyisin? ::)

Pikaisesti st1:n netistä tarkistettuna kesälaadun lämmitysöljy, joka riittää kuivuriin, on vähän halvempaa kuin talvilaadun mpö.