Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe perälevy  (Luettu 56085 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: perälevy
Väitän että pärjäät JH1:llä,3 metrin levyllä ei mun mielestä tartte hydraulista rungon kääntöä.

Mä olen samaa mieltä, nuukuuttani ostin juuri tuollaisen JH1:sen ja hyvin silläkin on pärjännyt. Onneksi tuli kumminkin otettua 3 metrinen, kun aluksi meinasin 2,5 metristä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: perälevy
Väitän että pärjäät JH1:llä,3 metrin levyllä ei mun mielestä tartte hydraulista rungon kääntöä.

Mä olen samaa mieltä, nuukuuttani ostin juuri tuollaisen JH1:sen ja hyvin silläkin on pärjännyt. Onneksi tuli kumminkin otettua 3 metrinen, kun aluksi meinasin 2,5 metristä.

Tua urakoirapuolella näyttäs enemmän olevan noita Vamoja kuin veeämmiä.
tethering holes to their concave windings

Mtormala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: perälevy
Fransgård

juvala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
  • Tuottava hereford...
Vs: perälevy
VM.n ostin lumihommiin lähinnä,tein siepparit sivuille ja viimekesänä aurailin lisäpainojen kanssa sorateitä,välillä pahasti ryskäsi mutta pysyi läjässä. Hinta/laatu kohdallaan mielestäni

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: perälevy
Jaahas,

viime vuonna jäi lana ostamatta, kun tuli muita investointeja tehtäväksi.

Nyt olen päätynyt Vama 300 JH2 -malliin, josta pitäisi mennä tekemään kaupat näinä päivinä.

Onkos kenelläkään tuohon Vamaan lisävarusteena saatavia takapyöriä? Ovatko toimiva systeemi teiden lanauksissa?

Pääasiallinen käyttö tuolle lanalle on siis talvella lumen lanaus (jos yleensä enää tulee koskaan lunta), ja kesällä silloin tällöin omien teiden lanaus, johon mietin noiden takapyörien hankkimista. Myös peltojen raapimista saattaa tulla jonkin verran, mutta ei mitenkään ylettömästi.

Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: perälevy



Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?



Ihan "pakollinen" lanaa käytettäessä yleensäkin, muutenkin kuin tien lanauksessa.

Pari vuotta sitten yritin kaverin traktorilla tasailla pihaa kun ajettiin sora täyttöä, ihan toivotonta hommaa, lana aina just väärässä asennossa, kulma sukeltaa syvään tai huitelee taivaissa.
Sitä kun on tottunut että säätö on helppoa..

Lopulta vekslasin aina omastani kärryn pois perästä ja lanan kiinni tasausta varten, tuolla lainakoneella kun kuormattiin..

Sama kuin hydraulinen työntövarsi, kakkoskoneeseen ei ole tullut hommattua ja aina on molo ottassa kun mekaanista joutuu veivaamaan.
Ja hydraulinen ek:n kauhan lukitus, vaikea ajatella olevansa ilman, nyt kun nykyisessä omassa on siihen tottunut.

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: perälevy
juu toi kaltevuuden säätö pakollinen puolevyn kans, saa tarvittaes kraa*****a sillä nurkallaki jotaki.
tä?!?!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: perälevy
Jaahas,

viime vuonna jäi lana ostamatta, kun tuli muita investointeja tehtäväksi.

Nyt olen päätynyt Vama 300 JH2 -malliin, josta pitäisi mennä tekemään kaupat näinä päivinä.

Onkos kenelläkään tuohon Vamaan lisävarusteena saatavia takapyöriä? Ovatko toimiva systeemi teiden lanauksissa?

Pääasiallinen käyttö tuolle lanalle on siis talvella lumen lanaus (jos yleensä enää tulee koskaan lunta), ja kesällä silloin tällöin omien teiden lanaus, johon mietin noiden takapyörien hankkimista. Myös peltojen raapimista saattaa tulla jonkin verran, mutta ei mitenkään ylettömästi.

Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?



Jätät ne pyörät pois ja vaihdat taustalevyyn. Oli ko. puljun pomon kanssa puhetta taustalevystä/pyöristä. Taustalevyä käytetty täällä lanan syntysijoilla kauan ja käytännössä "pakko"varuste. Renkaita jotku kokeilleet mutta palanneet takaisin taustalevyyn.
Ymmäretään kuulemma taustalevyn merkitys siellä täällä muuallakin,sinne minne menee eka,menee pian lisää eikä renkaita kuulemma enää toimiteta samalle alueelle :) Toinen puoli voi olla vaikka sileällä terällä,toinen hammastettu/tappiterä.

Hydraulisella työntövarrella ja nostolaite kellunnalle,saa tasattua niin tarkkaan kuin haluaa. Toki pelkkiin tienlanauksiin pyörät kätevämmät,ei kuluta taustalevyä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

superdexta

  • Vieras
Vs: perälevy



Jätät ne pyörät pois ja vaihdat taustalevyyn. Oli ko. puljun pomon kanssa puhetta taustalevystä/pyöristä. Taustalevyä käytetty täällä lanan syntysijoilla kauan ja käytännössä "pakko"varuste. Renkaita jotku kokeilleet mutta palanneet takaisin taustalevyyn.
Ymmäretään kuulemma taustalevyn merkitys siellä täällä muuallakin,sinne minne menee eka,menee pian lisää eikä renkaita kuulemma enää toimiteta samalle alueelle :) Toinen puoli voi olla vaikka sileällä terällä,toinen hammastettu/tappiterä.

Hydraulisella työntövarrella ja nostolaite kellunnalle,saa tasattua niin tarkkaan kuin haluaa. Toki pelkkiin tienlanauksiin pyörät kätevämmät,ei kuluta taustalevyä.


Justiin nuin kun tuosa yllä.
Mulla ollu suunnalleen kakskytä vuotta taustalevyllä Vama. Voi olla että muuan vuosi päällekkin. Ei voikku kehua verrattaisa nuihin ykslevysiin kuokkijoihin.
Johonki aikaan ei Pisilä (Vaman perustaja,kai?) teheny taustalevymallia ku ei ollu kysyntää.
Sevverran vertaillu nykystä taustalevyllistä tuohon omaan nii vankempi tekonen on tuo vanahempi ainaki sen taustalevyn kiinnityksen osalta. Lienee tehokkuusajattelu tuonu terveisiä Vamaankin.
Muuten ei ne pyörätkään huono valinta oo. Teetä tai tee ite niitten säätö hytrauliikalla siten että voit säätää kumpaakin erikseen. Kätevöityy kallistusten teko aikalailla. Nostovarret oisi hyvä saaha lievästi kelluvaan asentoon silloin. Kai usseimmista raktoreista löytyy mahollisuus?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: perälevy
voi ***** että vituttaa noi vamat kun niihin tulee ikää niin väljistyvät niin perskeleesti ettei meinaa saada ympäri kesän jäljiltä mutta kun muutaman litran kun kaataa öljyä niin rupeevat toimimaan mutta jykevään ei tälläistä väljyyttä tule ainakaan niin nopeasti kun kääntö on toteutettu paksulla tapilla eikä kääntölevyllä niinkuin vama  :P

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: perälevy
Joo,

nyt olisi Vama 300 JH2 ja J-takapyörät puhelinsoittoa vaille valmiit tilaukseen. Silmäni osuivat kuitenkin vielä tällaiseen:

http://www.vamaproduct.com/fi/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=21

Eli ylipaineventtiili.

Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Kyseessä on varmaankin samantapainen systeemi kuin etukuormaajissa oleva vaimennin? Mutta missä tuossa on se "molo", joka vastaanottaa iskun?

Ajattelin vaan, että joskus kun lanalla rykäisee kunnolla tien sivussa olevaan kiveen, niin tuolla voisi ehkä siirtää osan tulevasta iskusta pois traktorin vetolaitteilta ja sivurajottimelta.

Miten muuten tuo JH2:n lanan kääntö 180 astetta sujuu, käykö terä lähellä traktorin takarenkaita, kun lana pyörähtää ympäri, jos lanan runko on valmiiksi sivulla?

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: perälevy

Eli ylipaineventtiili.

Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Kyseessä on varmaankin samantapainen systeemi kuin etukuormaajissa oleva vaimennin? Mutta missä tuossa on se "molo", joka vastaanottaa iskun?

Ajattelin vaan, että joskus kun lanalla rykäisee kunnolla tien sivussa olevaan kiveen, niin tuolla voisi ehkä siirtää osan tulevasta iskusta pois traktorin vetolaitteilta ja sivurajottimelta.


Kyllä tuo on ihan nimensä mukaan ylipaineventtiili eli paineen noustessa liian suureksi päästää paineet pois paluupuolelle.

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: perälevy
Eskon 2,5m lana rungon ja terän käännöllä ollut kymmenisen vuotta. Ohan sitä saanut hitsailla ja korjailla senkun kerkiää . Halvalla ei hyvää saa.


Nyt uutta harkinnut niin kiinnostas Hese 10-28sk. Sen hinta jossain 4t€ ovh. 10-32sk hinta pomppaa taas yli viiden tonnin. Entäs nyt nämä starkin relax lanat? Hintaa kanssa varmasti paljon ,mutta luulis vahvaa tekoa olevan.

superdexta

  • Vieras
Vs: perälevy
Eskon 2,5m lana rungon ja terän käännöllä ollut kymmenisen vuotta. Ohan sitä saanut hitsailla ja korjailla senkun kerkiää . Halvalla ei hyvää saa.


Nyt uutta harkinnut niin kiinnostas Hese 10-28sk. Sen hinta jossain 4t€ ovh. 10-32sk hinta pomppaa taas yli viiden tonnin. Entäs nyt nämä starkin relax lanat? Hintaa kanssa varmasti paljon ,mutta luulis vahvaa tekoa olevan.

Jaa. Ompa siinä taasen rauta hinnoissaan. ???

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: perälevy
jos vähääkää metallimiehen vikaa niin tekee ite ::). niin saa justihin sellaasen ku haluaa.
tä?!?!