Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peura 6320 - 28.10.07 - klo:08:51

Otsikko: perälevy
Kirjoitti: Peura 6320 - 28.10.07 - klo:08:51
minkä merkkisellä perälevyllä saa maan siirtymään kunnolla ettei heti lahoa kun laskee maahan
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: kranni - 28.10.07 - klo:09:37
Jykevä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.10.07 - klo:09:38
Ääni Vamalle!
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: aksu123 - 28.10.07 - klo:11:05
Kipa, tää meijän  levy on kuitenki vanhemmalla käännöllä eli sylinteri alla. Uudemmissa päällä. Tyytyväinen oon ollu kyseiseen perälevyyn. On maata puskettu jne.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: KJL - 01.11.07 - klo:21:04
minkä merkkisellä perälevyllä saa maan siirtymään kunnolla ettei heti lahoa kun laskee maahan

Kaikkee mahdollista on levitelty ja tasailtu vanhalla käytettynä ostetulla 225 kapealla Vamalla. Väljyyttä siellä ja täällä, terä tällä hetkellä hitsattuna, kun ehti viimeks mennä ikenille asti. Alkaa olla jo finaalissa, mutta muuten on kestäny. Ei oo hydrauliikkaa ja alkuperäisen tapinkin käännöstä on joku hukannu. Seuraavakin vois olla Vama.  8)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ijasja2 - 01.11.07 - klo:21:11
Vama,kun ei Karhua enää tehdä 8)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: merheres - 01.11.07 - klo:21:21
Vaman levy on sopivan pyöree, menee hyvin maahan ja pyörittää niin lunta ku maataki. 300 JH2  levyn pyöräytys sähkölohkolla vaati vähän harjotusta, onnistuu kuiteski.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: hkorpi - 01.11.07 - klo:22:06
Vama 300 R2 tuntuis olevan aika vahva ja raskastekoinen perälevy.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 03.11.07 - klo:13:15
Vama 300 R2 tuntuis olevan aika vahva ja raskastekoinen perälevy.

Paljonko tuolla Vamalla on hintaa?

Onko juuri tuossa R2:ssa hydraulinen säätö sivuttain ja terän kääntö eli 2 eri sylinteriä? Terän kallistuksella ei taida tehdä mitään?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ijasja2 - 03.11.07 - klo:14:01
Vama 300 R2 tuntuis olevan aika vahva ja raskastekoinen perälevy.

Paljonko tuolla Vamalla on hintaa?

Onko juuri tuossa R2:ssa hydraulinen säätö sivuttain ja terän kääntö eli 2 eri sylinteriä? Terän kallistuksella ei taida tehdä mitään?



Siinä on juuri nuo mainitsemas. Minkäkokoinen veturi sullon,R2 vaatii jo kohtuullisen kokoisen veturin mitä kokeillut. 6620kg ja 160hv tuntui riittävältä,tosin painoa ois voinu olla enemmän kun levyssä oli taustalevy sekä ykkösteränä tappiterä. Puri kuin tauti,jäinenkin maa oli yllättäen sulaa ;D
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: arkeologi - 03.11.07 - klo:15:32
peltorunnia voi suositella. nykyisin taitaa olla vm:n tekemä. kestää kaiken sen minkä traktorikin. ainoa huono puoli että maita ei voi siirtää sivuttain ja että takaperin työntäessä täytyy olla hereillä ettei hajota nostolaitteita. nimimerkillä ojamaita kilometritolkulla levittänyt.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 03.11.07 - klo:18:08
Vama 300 R2 tuntuis olevan aika vahva ja raskastekoinen perälevy.

Paljonko tuolla Vamalla on hintaa?

Onko juuri tuossa R2:ssa hydraulinen säätö sivuttain ja terän kääntö eli 2 eri sylinteriä? Terän kallistuksella ei taida tehdä mitään?



Siinä on juuri nuo mainitsemas. Minkäkokoinen veturi sullon,R2 vaatii jo kohtuullisen kokoisen veturin mitä kokeillut. 6620kg ja 160hv tuntui riittävältä,tosin painoa ois voinu olla enemmän kun levyssä oli taustalevy sekä ykkösteränä tappiterä. Puri kuin tauti,jäinenkin maa oli yllättäen sulaa ;D

Veturi ois 6600 sarjan Jontikka. Painoa en muista. Meinaatko, että kolmimetrinen ois pääasiassa lumenajossa tuolle liian suuri? Hepoja on muistaakseni 115. Nyt käytössä on vanha 2,5 metrin Vama, ja se on vähän liian kapea lumenajossa, varsinkin kun siinä ei ole hydraulisia säätöjä mihinkään suuntaan, vaan aina saa hypätä ratista säätelemään.  >:(

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Paavo - 03.11.07 - klo:18:30
Vama 300 R2 tuntuis olevan aika vahva ja raskastekoinen perälevy.

Paljonko tuolla Vamalla on hintaa?

Onko juuri tuossa R2:ssa hydraulinen säätö sivuttain ja terän kääntö eli 2 eri sylinteriä? Terän kallistuksella ei taida tehdä mitään?



Siinä on juuri nuo mainitsemas. Minkäkokoinen veturi sullon,R2 vaatii jo kohtuullisen kokoisen veturin mitä kokeillut. 6620kg ja 160hv tuntui riittävältä,tosin painoa ois voinu olla enemmän kun levyssä oli taustalevy sekä ykkösteränä tappiterä. Puri kuin tauti,jäinenkin maa oli yllättäen sulaa ;D

Veturi ois 6600 sarjan Jontikka. Painoa en muista. Meinaatko, että kolmimetrinen ois pääasiassa lumenajossa tuolle liian suuri? Hepoja on muistaakseni 115. Nyt käytössä on vanha 2,5 metrin Vama, ja se on vähän liian kapea lumenajossa, varsinkin kun siinä ei ole hydraulisia säätöjä mihinkään suuntaan, vaan aina saa hypätä ratista säätelemään.  >:(



Jos pääasiassa lunta aurailet niin varmaan Vama 300JH2 riittää. Siinä on kaksi sylinteriä. Vama R on järeämmin tehty ja kalliimpi. Itsellä Vama 300JH1 ja hyvin on kestänyt. 2790 euroa +rahti näyttää jH2 hinta olevan keskon mainoksessa Maastulissa.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ijasja2 - 03.11.07 - klo:19:45
Jos pääasiassa lunta aurailet niin varmaan Vama 300JH2 riittää. Siinä on kaksi sylinteriä. Vama R on järeämmin tehty ja kalliimpi. Itsellä Vama 300JH1 ja hyvin on kestänyt. 2790 euroa +rahti näyttää jH2 hinta olevan keskon mainoksessa Maastulissa.


Samaa mieltä.
Tuo R2 millä aurailin lunta pellolta,painaa varusteissaan yli 1100kg. Painuu kyllä polanteeseenkin iloisesti,traktorissa tarttee vain olla sekä painoa että voimaa liikkumiseen. Jos sulla etukuormaaja jontikan keulalla,passeli yhdistelmä myös Ärrän kanssa. Taustalevyhän kannattaa ottaa ilman muuta,sama millasen ottaa.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Raymond - 04.11.07 - klo:11:21
Vaman hydraulinen päätylevy on kans aika kätevä kun täytyy esim. murskeita levitellä pihoilla. Myös lumihommissa mukava kun ei kaikki pursu reunoista.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Konemies - 04.11.07 - klo:22:04
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: mv - 05.11.07 - klo:08:11
Ilman muuta Hese! http://www.maviteknik.fi/index.php?id=10611
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 05.11.07 - klo:10:11
Ilman muuta Hese! http://www.maviteknik.fi/index.php?id=10611

Tuota Heseä on kovasti kehuttu, mutta hinta taitaa olla aika suolainen??
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 08.11.07 - klo:16:15
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.

Joo...sitten vielä mitä eroa noilla Vaman ja VM:n lanoilla on muuta kuin valmistaja? Eli onko kestävyydessä tms. eroa, kokemuksia kenelläkään?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Paavo - 08.11.07 - klo:16:54
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.

Joo...sitten vielä mitä eroa noilla Vaman ja VM:n lanoilla on muuta kuin valmistaja? Eli onko kestävyydessä tms. eroa, kokemuksia kenelläkään?


Ainakin siiven muotoilussa on eroja. Oman kokemuksen mukaan Vama heittää lunta paremmin.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Paavo - 08.11.07 - klo:16:56
Ilman muuta Hese! http://www.maviteknik.fi/index.php?id=10611

Hese on kyllä varmasti hyvä, monipuolinen ja lisäksi aika tehokas mutta hinta on sellainen että lanalle pitää myös olla paljon käyttöä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Konemies - 08.11.07 - klo:17:11
Kumpikin kestää varmasti normaalin käytön. Oma valinta osui tuohon Vaman 300JH2:een, hintakin oli vähä edullisempi kuin vastaava VM.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ijasja2 - 08.11.07 - klo:19:51
Kumpikin kestää varmasti normaalin käytön. Oma valinta osui tuohon Vaman 300JH2:een, hintakin oli vähä edullisempi kuin vastaava VM.

Täällä Vaman syntysijoilla ja VM:n naapurissa VM melkoisen huonossa maineessa. Meillä porukan koneena VM:n 3m peltolana,ihan ok. kestänyt kun käyttöäkin ollut... Runko katkennut liitoksesta,vetotapit katkenneet jne. mutta ne selvästi heikkoja paikkoja,korjauksen jälkeen kestänyt mukavasti. Viimeksi kiskoin ko. härpäkettä viikon vaihteessa 3 päivää. Teliä kaipaa sekä painoa mutta eihän tämä omatekoinen olekaan ;)
Vama löytyy lähes jokaisesta talosta,VM:n maine saattaa olla huonompi kuin käytännön kestävyys. Kylällä tiettävästi yks VM:n perälevy,sitä parsittu lahjakkaasti,edellinen Vama pysyi hyvin nipussa. Samalla vetokoneella.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 15.11.07 - klo:18:56
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.

Joo...sitten vielä mitä eroa noilla Vaman ja VM:n lanoilla on muuta kuin valmistaja? Eli onko kestävyydessä tms. eroa, kokemuksia kenelläkään?


Ainakin siiven muotoilussa on eroja. Oman kokemuksen mukaan Vama heittää lunta paremmin.


Joo. Tänään tuli postissa netin kautta tilaamani Vaman esite, ja bongasin sieltä seuraavanlaisen lisälaitteen:

"Heittävä sivusiipi - Heittää lumen tehokkaasti kauas estäen korkeiden lumivallien muodostumisen."

Onkos tuommoisesta lisälaitteesta kenelläkään kokemuksia? Mitä lienee moisella pellinpalalla hintaa?
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Peura 6320 - 15.11.07 - klo:22:40
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.

Joo...sitten vielä mitä eroa noilla Vaman ja VM:n lanoilla on muuta kuin valmistaja? Eli onko kestävyydessä tms. eroa, kokemuksia kenelläkään?


Ainakin siiven muotoilussa on eroja. Oman kokemuksen mukaan Vama heittää lunta paremmin.


Joo. Tänään tuli postissa netin kautta tilaamani Vaman esite, ja bongasin sieltä seuraavanlaisen lisälaitteen:

"Heittävä sivusiipi - Heittää lumen tehokkaasti kauas estäen korkeiden lumivallien muodostumisen."

Onkos tuommoisesta lisälaitteesta kenelläkään kokemuksia? Mitä lienee moisella pellinpalalla hintaa?


onx sulla osoitetta mistä niitä esitteitä saa tilattua?????
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Konemies - 16.11.07 - klo:00:16
Vaikka tuolta: http://www.vama-product.com/?lang=fi&page=tuotteet&sub=takalanat
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: arzyboy - 16.11.07 - klo:10:33
Jos haluat sijoittaa 5000e niin sitte Vaman Type R2.

Jos taas normaalia maatalouskäyttöä ja lumihommia niin riittää Vama 300JH2 tai VM 300JH2.

Joo...sitten vielä mitä eroa noilla Vaman ja VM:n lanoilla on muuta kuin valmistaja? Eli onko kestävyydessä tms. eroa, kokemuksia kenelläkään?


Ainakin siiven muotoilussa on eroja. Oman kokemuksen mukaan Vama heittää lunta paremmin.


Joo. Tänään tuli postissa netin kautta tilaamani Vaman esite, ja bongasin sieltä seuraavanlaisen lisälaitteen:

"Heittävä sivusiipi - Heittää lumen tehokkaasti kauas estäen korkeiden lumivallien muodostumisen."

Onkos tuommoisesta lisälaitteesta kenelläkään kokemuksia? Mitä lienee moisella pellinpalalla hintaa?

Maksaa OVH 360 €
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: mike - 16.11.07 - klo:10:44
300 jh1 vama meillä käytössä.mutta eikö jykevä sentään olis jotakin meinaan jos töitä tekee.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 15.12.07 - klo:19:34
300 jh1 vama meillä käytössä.mutta eikö jykevä sentään olis jotakin meinaan jos töitä tekee.

Miten tuo JH1 Vama, oletko jäänyt kaipaamaan hydraulista lanan sivuttain siirtoa? Oon viittä vaille ostamassa JH2 mallia, mutta rupesin miettimään, että tekeekö 3 metrisen lanan kanssa oikeasti enää mitään hydraulisella rungon siirtäjällä, vai riittääkö se, että terä kääntyy?

Heikentääkös tuo JH2 mallin runkoa kääntävä sylinteri jotenkin muuten lanan rakennetta verrattuna tuohon yksisylinteriseen malliin? Siinäkin kai saa lanan kääntymään "käsin", eli runko ei ole yhtä putkea?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: mike - 15.12.07 - klo:20:18
300 jh1 vama meillä käytössä.mutta eikö jykevä sentään olis jotakin meinaan jos töitä tekee.

Miten tuo JH1 Vama, oletko jäänyt kaipaamaan hydraulista lanan sivuttain siirtoa? Oon viittä vaille ostamassa JH2 mallia, mutta rupesin miettimään, että tekeekö 3 metrisen lanan kanssa oikeasti enää mitään hydraulisella rungon siirtäjällä, vai riittääkö se, että terä kääntyy?

Heikentääkös tuo JH2 mallin runkoa kääntävä sylinteri jotenkin muuten lanan rakennetta verrattuna tuohon yksisylinteriseen malliin? Siinäkin kai saa lanan kääntymään "käsin", eli runko ei ole yhtä putkea?


Väitän että pärjäät JH1:llä,3 metrin levyllä ei mun mielestä tartte hydraulista rungon kääntöä.Jos tarttee jotakin pyörtänöö höylätä niin kääntää rungosta koska siinä on silti mekaaninen kääntö.vamaan on oltu muutenkin tyytyväisiä,ennen oli eri kun ei oikein ollut muita varteenotettavia levyjä kun jykevä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Maalaispoika - 16.12.07 - klo:10:55
Väitän että pärjäät JH1:llä,3 metrin levyllä ei mun mielestä tartte hydraulista rungon kääntöä.

Mä olen samaa mieltä, nuukuuttani ostin juuri tuollaisen JH1:sen ja hyvin silläkin on pärjännyt. Onneksi tuli kumminkin otettua 3 metrinen, kun aluksi meinasin 2,5 metristä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: KJL - 16.12.07 - klo:14:28
Väitän että pärjäät JH1:llä,3 metrin levyllä ei mun mielestä tartte hydraulista rungon kääntöä.

Mä olen samaa mieltä, nuukuuttani ostin juuri tuollaisen JH1:sen ja hyvin silläkin on pärjännyt. Onneksi tuli kumminkin otettua 3 metrinen, kun aluksi meinasin 2,5 metristä.

Tua urakoirapuolella näyttäs enemmän olevan noita Vamoja kuin veeämmiä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Mtormala - 16.12.07 - klo:14:37
Fransgård
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: juvala - 16.12.07 - klo:18:49
VM.n ostin lumihommiin lähinnä,tein siepparit sivuille ja viimekesänä aurailin lisäpainojen kanssa sorateitä,välillä pahasti ryskäsi mutta pysyi läjässä. Hinta/laatu kohdallaan mielestäni
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 13.11.08 - klo:10:23
Jaahas,

viime vuonna jäi lana ostamatta, kun tuli muita investointeja tehtäväksi.

Nyt olen päätynyt Vama 300 JH2 -malliin, josta pitäisi mennä tekemään kaupat näinä päivinä.

Onkos kenelläkään tuohon Vamaan lisävarusteena saatavia takapyöriä? Ovatko toimiva systeemi teiden lanauksissa?

Pääasiallinen käyttö tuolle lanalle on siis talvella lumen lanaus (jos yleensä enää tulee koskaan lunta), ja kesällä silloin tällöin omien teiden lanaus, johon mietin noiden takapyörien hankkimista. Myös peltojen raapimista saattaa tulla jonkin verran, mutta ei mitenkään ylettömästi.

Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: bouli - 13.11.08 - klo:12:47



Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?



Ihan "pakollinen" lanaa käytettäessä yleensäkin, muutenkin kuin tien lanauksessa.

Pari vuotta sitten yritin kaverin traktorilla tasailla pihaa kun ajettiin sora täyttöä, ihan toivotonta hommaa, lana aina just väärässä asennossa, kulma sukeltaa syvään tai huitelee taivaissa.
Sitä kun on tottunut että säätö on helppoa..

Lopulta vekslasin aina omastani kärryn pois perästä ja lanan kiinni tasausta varten, tuolla lainakoneella kun kuormattiin..

Sama kuin hydraulinen työntövarsi, kakkoskoneeseen ei ole tullut hommattua ja aina on molo ottassa kun mekaanista joutuu veivaamaan.
Ja hydraulinen ek:n kauhan lukitus, vaikea ajatella olevansa ilman, nyt kun nykyisessä omassa on siihen tottunut.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: natikka - 13.11.08 - klo:16:42
juu toi kaltevuuden säätö pakollinen puolevyn kans, saa tarvittaes kraa*****a sillä nurkallaki jotaki.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ijasja2 - 13.11.08 - klo:19:02
Jaahas,

viime vuonna jäi lana ostamatta, kun tuli muita investointeja tehtäväksi.

Nyt olen päätynyt Vama 300 JH2 -malliin, josta pitäisi mennä tekemään kaupat näinä päivinä.

Onkos kenelläkään tuohon Vamaan lisävarusteena saatavia takapyöriä? Ovatko toimiva systeemi teiden lanauksissa?

Pääasiallinen käyttö tuolle lanalle on siis talvella lumen lanaus (jos yleensä enää tulee koskaan lunta), ja kesällä silloin tällöin omien teiden lanaus, johon mietin noiden takapyörien hankkimista. Myös peltojen raapimista saattaa tulla jonkin verran, mutta ei mitenkään ylettömästi.

Onko muita lisävarusteita, joita kannattaa harkita? Veturiin varmaankin hydraulinen vetovarren säätö, jotta saa säädellä lanan kaltevuutta teiden lanauksissa?



Jätät ne pyörät pois ja vaihdat taustalevyyn. Oli ko. puljun pomon kanssa puhetta taustalevystä/pyöristä. Taustalevyä käytetty täällä lanan syntysijoilla kauan ja käytännössä "pakko"varuste. Renkaita jotku kokeilleet mutta palanneet takaisin taustalevyyn.
Ymmäretään kuulemma taustalevyn merkitys siellä täällä muuallakin,sinne minne menee eka,menee pian lisää eikä renkaita kuulemma enää toimiteta samalle alueelle :) Toinen puoli voi olla vaikka sileällä terällä,toinen hammastettu/tappiterä.

Hydraulisella työntövarrella ja nostolaite kellunnalle,saa tasattua niin tarkkaan kuin haluaa. Toki pelkkiin tienlanauksiin pyörät kätevämmät,ei kuluta taustalevyä.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: superdexta - 13.11.08 - klo:19:26



Jätät ne pyörät pois ja vaihdat taustalevyyn. Oli ko. puljun pomon kanssa puhetta taustalevystä/pyöristä. Taustalevyä käytetty täällä lanan syntysijoilla kauan ja käytännössä "pakko"varuste. Renkaita jotku kokeilleet mutta palanneet takaisin taustalevyyn.
Ymmäretään kuulemma taustalevyn merkitys siellä täällä muuallakin,sinne minne menee eka,menee pian lisää eikä renkaita kuulemma enää toimiteta samalle alueelle :) Toinen puoli voi olla vaikka sileällä terällä,toinen hammastettu/tappiterä.

Hydraulisella työntövarrella ja nostolaite kellunnalle,saa tasattua niin tarkkaan kuin haluaa. Toki pelkkiin tienlanauksiin pyörät kätevämmät,ei kuluta taustalevyä.


Justiin nuin kun tuosa yllä.
Mulla ollu suunnalleen kakskytä vuotta taustalevyllä Vama. Voi olla että muuan vuosi päällekkin. Ei voikku kehua verrattaisa nuihin ykslevysiin kuokkijoihin.
Johonki aikaan ei Pisilä (Vaman perustaja,kai?) teheny taustalevymallia ku ei ollu kysyntää.
Sevverran vertaillu nykystä taustalevyllistä tuohon omaan nii vankempi tekonen on tuo vanahempi ainaki sen taustalevyn kiinnityksen osalta. Lienee tehokkuusajattelu tuonu terveisiä Vamaankin.
Muuten ei ne pyörätkään huono valinta oo. Teetä tai tee ite niitten säätö hytrauliikalla siten että voit säätää kumpaakin erikseen. Kätevöityy kallistusten teko aikalailla. Nostovarret oisi hyvä saaha lievästi kelluvaan asentoon silloin. Kai usseimmista raktoreista löytyy mahollisuus?
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zetor8045 - 13.11.08 - klo:21:28
voi ***** että vituttaa noi vamat kun niihin tulee ikää niin väljistyvät niin perskeleesti ettei meinaa saada ympäri kesän jäljiltä mutta kun muutaman litran kun kaataa öljyä niin rupeevat toimimaan mutta jykevään ei tälläistä väljyyttä tule ainakaan niin nopeasti kun kääntö on toteutettu paksulla tapilla eikä kääntölevyllä niinkuin vama  :P
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 01.12.08 - klo:15:30
Joo,

nyt olisi Vama 300 JH2 ja J-takapyörät puhelinsoittoa vaille valmiit tilaukseen. Silmäni osuivat kuitenkin vielä tällaiseen:

http://www.vamaproduct.com/fi/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=21

Eli ylipaineventtiili.

Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Kyseessä on varmaankin samantapainen systeemi kuin etukuormaajissa oleva vaimennin? Mutta missä tuossa on se "molo", joka vastaanottaa iskun?

Ajattelin vaan, että joskus kun lanalla rykäisee kunnolla tien sivussa olevaan kiveen, niin tuolla voisi ehkä siirtää osan tulevasta iskusta pois traktorin vetolaitteilta ja sivurajottimelta.

Miten muuten tuo JH2:n lanan kääntö 180 astetta sujuu, käykö terä lähellä traktorin takarenkaita, kun lana pyörähtää ympäri, jos lanan runko on valmiiksi sivulla?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Radon - 01.12.08 - klo:15:46

Eli ylipaineventtiili.

Onkos kenelläkään kokemuksia tuollaisesta? Kyseessä on varmaankin samantapainen systeemi kuin etukuormaajissa oleva vaimennin? Mutta missä tuossa on se "molo", joka vastaanottaa iskun?

Ajattelin vaan, että joskus kun lanalla rykäisee kunnolla tien sivussa olevaan kiveen, niin tuolla voisi ehkä siirtää osan tulevasta iskusta pois traktorin vetolaitteilta ja sivurajottimelta.


Kyllä tuo on ihan nimensä mukaan ylipaineventtiili eli paineen noustessa liian suureksi päästää paineet pois paluupuolelle.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Henkka - 01.12.08 - klo:17:33
Eskon 2,5m lana rungon ja terän käännöllä ollut kymmenisen vuotta. Ohan sitä saanut hitsailla ja korjailla senkun kerkiää . Halvalla ei hyvää saa.


Nyt uutta harkinnut niin kiinnostas Hese 10-28sk. Sen hinta jossain 4t€ ovh. 10-32sk hinta pomppaa taas yli viiden tonnin. Entäs nyt nämä starkin relax lanat? Hintaa kanssa varmasti paljon ,mutta luulis vahvaa tekoa olevan.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: superdexta - 01.12.08 - klo:17:35
Eskon 2,5m lana rungon ja terän käännöllä ollut kymmenisen vuotta. Ohan sitä saanut hitsailla ja korjailla senkun kerkiää . Halvalla ei hyvää saa.


Nyt uutta harkinnut niin kiinnostas Hese 10-28sk. Sen hinta jossain 4t€ ovh. 10-32sk hinta pomppaa taas yli viiden tonnin. Entäs nyt nämä starkin relax lanat? Hintaa kanssa varmasti paljon ,mutta luulis vahvaa tekoa olevan.

Jaa. Ompa siinä taasen rauta hinnoissaan. ???
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: natikka - 01.12.08 - klo:18:21
jos vähääkää metallimiehen vikaa niin tekee ite ::). niin saa justihin sellaasen ku haluaa.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Hervast - 01.12.08 - klo:18:32
Eiku just sellasen ku sattuu tulemaan.  (ja pohjanmaalla kelvollista yritetään mut sutta pukkaa vai mitensenytmeni...  ;D )

Tukipyörät vähimmäisvaatimus takalanaan jos esim. sohjoa ajaa pois tieltä. Kätevä hydraulisen työntövarren kanssa työsyvyyden säädössä. Pyörät kun säätää alemmas kuin terä, niin kivisenkin sorapatjan tasaus onnistuu kelvollisesti takalanalla.

Autolla ajettavien teiden tasaukseen on sitten useampiteräinen lana erikseen.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: natikka - 01.12.08 - klo:19:32
Eiku just sellasen ku sattuu tulemaan.  (ja pohjanmaalla kelvollista yritetään mut sutta pukkaa vai mitensenytmeni...  ;D )

Tukipyörät vähimmäisvaatimus takalanaan jos esim. sohjoa ajaa pois tieltä. Kätevä hydraulisen työntövarren kanssa työsyvyyden säädössä. Pyörät kun säätää alemmas kuin terä, niin kivisenkin sorapatjan tasaus onnistuu kelvollisesti takalanalla.

Autolla ajettavien teiden tasaukseen on sitten useampiteräinen lana erikseen.
no no no...... :o
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zape - 01.12.08 - klo:19:52
Nuo sylinterien ylipaineventtiilit on hyvät kapeilla kivisillä metsäautoteillä, vähemmän särkee paikkoja, kun teräreuna haukkaa kantoon. Ne on säädettävä sopivan löysäksi, muuten hyöty on vähänen. Tuomosen 3.5metrisen lanan terän pää osuu esteeseen, aikamoinen pakku sivurajoittimille ja vetovarsille. Etekin takaperin työntäissä  ei töksähä niin pahasti ja kuski säästyy monelta ikävältä täräykseltä. ::)Vaman venttiilit näytti olevan oikean malliset, sylinterit ei vedä ilmaa, vaan tarvittaissa saa vuotoletkun kautta öljyä traktorista.

Kannatin pyörät oltava tarpeeksi isot, jos meinaa saada parhaan hyödyt irti koko räppänästä.

Hese malliset lanat hyviä,mutta Heseä pitäisi valmistajan viksaila vielä keskeneränen ja en ymmärrä niitten hinnottelua. Tuomonen 2.5-4metriin säädettävä lana on tosi teho peli, eipä tie mieli enää yksiteräisiin vispilöihin.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zetor8045 - 01.12.08 - klo:19:59
Nuo sylinterien ylipaineventtiilit on hyvät kapeilla kivisillä metsäautoteillä, vähemmän särkee paikkoja, kun teräreuna haukkaa kantoon. Ne on säädettävä sopivan löysäksi, muuten hyöty on vähänen. Tuomosen 3.5metrisen lanan terän pää osuu esteeseen, aikamoinen pakku sivurajoittimille ja vetovarsille. Etekin takaperin työntäissä  ei töksähä niin pahasti ja kuski säästyy monelta ikävältä täräykseltä. ::)
kaupungi olosuhteissa pakollinen kun noi kaivonkannet tuppaa välillä nappaamaan kiinni ja yhden vaman (380jh2) olen nähnyt jonka kaveri peruutti päin kaivonkantta kun ei muistanut ja lunastukseenhan se perälevy meni ja toinen vetovarsi meni myös paskaksi mutta sen perälevyn tilalle hankittiin sitten vaman R3 missä on ottavuuden säädössä myös tuo ylipaineventtiili ja ne on niin löysällä että välillä joutuu painamaan vastaan hydrauliikalla  ;D ja 3.6m relaxi maksaa täydellä varustuksella 10.000€. jos urakointia meinaa niin kannattaa unohtaa se vaman jh ja ostaa R jos vama on pakko ostaa mutta eipä tuo jykeväkään hassumpi ole ja lumitöissä kannattaa vähintään toiseen päähän pistää päätylevy
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 02.12.08 - klo:22:01
Nuo sylinterien ylipaineventtiilit on hyvät kapeilla kivisillä metsäautoteillä, vähemmän särkee paikkoja, kun teräreuna haukkaa kantoon. Ne on säädettävä sopivan löysäksi, muuten hyöty on vähänen. Tuomosen 3.5metrisen lanan terän pää osuu esteeseen, aikamoinen pakku sivurajoittimille ja vetovarsille. Etekin takaperin työntäissä  ei töksähä niin pahasti ja kuski säästyy monelta ikävältä täräykseltä. ::)Vaman venttiilit näytti olevan oikean malliset, sylinterit ei vedä ilmaa, vaan tarvittaissa saa vuotoletkun kautta öljyä traktorista.

Mitenkä sitten, pitääkö ylipaineventtiilit olla molemmille sylintereille, vai vaan toiselle? Jos pärjää yhdellä ylipaineventtiilillä, niin kumpaan se kannattaa laittaa, rungon kääntöön vai terän kääntöön?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: kantola - 02.12.08 - klo:23:40
Nuo sylinterien ylipaineventtiilit on hyvät kapeilla kivisillä metsäautoteillä, vähemmän särkee paikkoja, kun teräreuna haukkaa kantoon. Ne on säädettävä sopivan löysäksi, muuten hyöty on vähänen. Tuomosen 3.5metrisen lanan terän pää osuu esteeseen, aikamoinen pakku sivurajoittimille ja vetovarsille. Etekin takaperin työntäissä  ei töksähä niin pahasti ja kuski säästyy monelta ikävältä täräykseltä. ::)Vaman venttiilit näytti olevan oikean malliset, sylinterit ei vedä ilmaa, vaan tarvittaissa saa vuotoletkun kautta öljyä traktorista.

Mitenkä sitten, pitääkö ylipaineventtiilit olla molemmille sylintereille, vai vaan toiselle? Jos pärjää yhdellä ylipaineventtiilillä, niin kumpaan se kannattaa laittaa, rungon kääntöön vai terän kääntöön?

Terähän sinä tärskyssä tiukemmalle joutuu. Rungon kohtauskulma on pienempi.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zape - 03.12.08 - klo:15:18
Teränkääntö varmasti tärkein, mutta tuo ylipaineventtiili ole hyvin kallis, noin satakunta euroa+ nipat ja letkut päälle. K-maatalous luultavasti hinnotellut tuon aika hyvin, yleensä yrittävät asijakasta lypsää maksamaan hyvät rovikat. Minä ottasin kumpaakin sylinteriin, riippuu miten paljon on käyttöä, urakointi hommissa vältämätön. Tietysti jos nysvää, kuin etana, tuskin sattuu kummosia törmäilyjä. ::)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zetor8045 - 03.12.08 - klo:16:52
Tietysti jos nysvää, kuin etana, tuskin sattuu kummosia törmäilyjä. ::)
vaikka kaivonkanteen ajaisi kuinka hiljaa niin aina tahtoo pudota penkiltä siis jos osuu niin ettei terä pääse kääntymään  :D   yleensä ne kaivojen kohdat oppii ensimmäisellä aurauskerralla ja turvavyökin on kiinni jos koneessa sellainen on...
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 04.12.08 - klo:13:41
Teränkääntö varmasti tärkein, mutta tuo ylipaineventtiili ole hyvin kallis, noin satakunta euroa+ nipat ja letkut päälle. K-maatalous luultavasti hinnotellut tuon aika hyvin, yleensä yrittävät asijakasta lypsää maksamaan hyvät rovikat. Minä ottasin kumpaakin sylinteriin, riippuu miten paljon on käyttöä, urakointi hommissa vältämätön. Tietysti jos nysvää, kuin etana, tuskin sattuu kummosia törmäilyjä. ::)

Pikainen soittokierros kertoo:

Vama JH2 3000 2950 e

Vama J kannatinpyörät mekaanisella säädöllä 890 e (sarja eli 2 kpl)

Ylipaineventtiili asennettuna letkuineen 390 e (yksi kpl!)

Rahti 100 e

Tuossa siis listahinnat. Itse lana on kuulemma jatkuvassa "tarjouksessa", muista kilkkeistä putoaa enemmän tingattaessa.


Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zetor8045 - 04.12.08 - klo:14:45
Teränkääntö varmasti tärkein, mutta tuo ylipaineventtiili ole hyvin kallis, noin satakunta euroa+ nipat ja letkut päälle. K-maatalous luultavasti hinnotellut tuon aika hyvin, yleensä yrittävät asijakasta lypsää maksamaan hyvät rovikat. Minä ottasin kumpaakin sylinteriin, riippuu miten paljon on käyttöä, urakointi hommissa vältämätön. Tietysti jos nysvää, kuin etana, tuskin sattuu kummosia törmäilyjä. ::)

Pikainen soittokierros kertoo:

Vama JH2 3000 2950 e

Vama J kannatinpyörät mekaanisella säädöllä 890 e (sarja eli 2 kpl)

Ylipaineventtiili asennettuna letkuineen 390 e (yksi kpl!)

Rahti 100 e

Tuossa siis listahinnat. Itse lana on kuulemma jatkuvassa "tarjouksessa", muista kilkkeistä putoaa enemmän tingattaessa.



kyseleppä vielä jykevän H30 perälevyä
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: lahtivaja - 04.12.08 - klo:17:50
Kalliita ovat lisävarusteet, ainakin listahinnoiltaan. Omaan vamaan ylipaineventtiili paikallisesta hydrauliliikkeestä 70 equa asennettuna letkuineen, ja rungon kääntö käytetyn sylinterin hinnalla ( 50€), itse tehtynä.

Se on sitte asia erikseen, jaksaako / onko aikaa askarrella, mutta siinä ainakin kohtuullisille tuntipalkoille pääsee ;D
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ose - 04.12.08 - klo:18:13
VM ja vielä H päälle
Otsikko: Jykevää
Kirjoitti: kantola - 04.12.08 - klo:18:21
Soitappa suoraan Isojoelle ja kysy Jykevää. Näin tein itse viime syksynä kun päädyin Alakorteksen levyyn. Ei tartte "suoralla kaupalla" maksaa välikäsille mitään.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 17.12.08 - klo:10:42
Sanokaapas vielä montako hydrauliikan ulosottoa tuossa nyt tarvitaan, eli miten nuo ylipaineventtiilit kytketään? Ylipaineventtiili siis tarvitsee vapaan paluun vai miten?

Eli jos minulla on JH2 malli (terän ja rungon kääntö hydraulisylinterillä) ja yksi ylipaineventtiili terän käännössä, ja lisäksi traktorissa on hydraulinen kallistuksen säätö, niin montako kytkentää tarvitaan? 4?

Ja sitten vielä tietysti pitää varautua hydrauliseen työntövarteen...

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: oltsik - 17.12.08 - klo:10:59
Sanokaapas vielä montako hydrauliikan ulosottoa tuossa nyt tarvitaan, eli miten nuo ylipaineventtiilit kytketään? Ylipaineventtiili siis tarvitsee vapaan paluun vai miten?

Eli jos minulla on JH2 malli (terän ja rungon kääntö hydraulisylinterillä) ja yksi ylipaineventtiili terän käännössä, ja lisäksi traktorissa on hydraulinen kallistuksen säätö, niin montako kytkentää tarvitaan? 4?

Ja sitten vielä tietysti pitää varautua hydrauliseen työntövarteen...



Niin ylipaine venttiili päästää öljyt tarvittaessa paineettomaan linjaan ja ei taida traktorissa olla muuta vaihtoehtoa kun vapaapaluu. Jos osat molemiin perälevyn sylintereihin ylipaineventtiilit niin ne voi kytkeä samaan paineettomaan linjaan.

Eli 1 2-toiminen lohko per perälevyn sylinteri ja vapaapaluu päälle. Sitten jos sulla on lisäksi hydraulinen kallistus ja työntövarsi niin nuo tekevät 4 2-toimista lohkoa+vapaapaluu.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: - 17.12.08 - klo:20:39
Eikös se päästä öljyn sinne sylinterin toiseen linjaan eli sylinterin männän toiselle puolelle?
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: oltsik - 17.12.08 - klo:20:48
Eikös se päästä öljyn sinne sylinterin toiseen linjaan eli sylinterin männän toiselle puolelle?

Ei ainakaan vaman mukaan.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: merheres - 17.12.08 - klo:23:17
Eikös se päästä öljyn sinne sylinterin toiseen linjaan eli sylinterin männän toiselle puolelle?
Ei taida tuommonen pelittää, Öljytilavuus männän toisellapuolella pienempi johtuen männänvarresta. ;D
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: kantola - 18.12.08 - klo:05:41
Kyllä menee melkoisiksi letkusulkeisiksi tuo lanauskin.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: oltsik - 18.12.08 - klo:07:17
Kyllä menee melkoisiksi letkusulkeisiksi tuo lanauskin.

mieluummin letkusulkeiset kuin kemppisulkeiset ::) ::)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: Pohojalaanen - 18.12.08 - klo:20:31
Vama 3000R2 taustalevyllä. Ihan tarpeettoman järiä omahan käyttöhön, mutta tuli sopivasti vähä käytetty vastahan. Ei äkkiä uskoosi jotta perälevyn kun nostaa ylähä, niin kummit normaalipaineilla menöö lontolle.

Mä oon täysin puolueellinen sanomahan tähä mitää, mutta mä pitääsin Vaman 300 JH2:sta yhtenä hyvänä vaihtoehtona. Tällä hetkellä JH2:n hinta on hyvin sama kun JH1:n, johtuen JH2:n kampanjasta. Täälä päin taustalevyjä on melekeen joka toises levys, ja oman kokemuksen perusteella se on oikia varuste, rauhoottaa pellollakin levyn pomppimista, ja nopeuttaa tasootustöitä kun ei tartte pyöritellä ympäri. Ja levyhyn saa sopivasti painoakin.
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: ER - 26.01.09 - klo:12:18
Joo,

tulipa tuollainen Vaman JH2 yhdellä ylipaineventtiilillä (terän käännössä) sitten vihdoin pihalle ja testattukin on.  :)

Hienosti pelittää ja jää suorastaan räjähtää polanneterän alla. Jälki on erittäin hyvää. Meteli on kyllä melkoinen, kuten arvata saattaa, verrattuna tuohon parikymmentä vuotta vanhan lanan jään "kiillotukseen".

Hydraulinen vetovarren säätö tuli asennettua samalla, ja täytyy sanoa, että tuon kolmimetrisen lanan kanssa se on kyllä ihan ehdoton vehje.

Terän kääntö kokonaan ympäri on aika kinkkinen homma, tai sitten lana on vielä uutuudenkarhea. Pari kertaa sain terän tököttämään jumiin kääntökohtaan niin, että se ei tuntunut liikkuvan minnekään, mutta kyllä se sieltä aina lupulta lähti jompaan kumpaan suuntaan. Oikea taktiikka lienee antaa kunnolla kaasua heilahduskohdassa ja sitten vipu äkkiä toiseen suuntaan? Tai ainakin näin se sitten toimi, mutta muutaman kerran jäi kaniin.

Mitenköhän tuossa JD:ssä (200-sarjan hydrauliikkaventtiilit) pitäisi hydrauliikkasylinterien käyttö valita tuota lanakäyttöä/ympärikääntöä silmällä pitäen, kun liittimien päällä on käännettävä nappula, josta voi valita 2 eri toimintomahdollisuutta hydrauliikalle?

Miten olette pitäneet vetovastusta lanatessa talviolosuhteissa?

Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: merheres - 26.01.09 - klo:13:06
Pukkaa vähän ennen kuolokohtaa vipu kellunta-asentoon niin levy pyörähtää helposti. ;)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: zetor8045 - 26.01.09 - klo:15:46
Pukkaa vähän ennen kuolokohtaa vipu kellunta-asentoon niin levy pyörähtää helposti. ;)
tuo on täysin turhaa kun levy mennee vaikka tyhjäkäynnillä ympäri ja sitten kun toi kääntä kuluu ja väljistyy niin aina saa olla kaatamassa öljyä väliin pienen seisonnan jälkeen  :D  ja kylläpä nyt rupiaa R2:kin väljistymään että eipä sekään sen tiukempana pysy... pienen harjoittelun jälkeen levyn pystyy heittämään ympäri pelkästään taustapeilistä vilkasemalla  ;)
Otsikko: Vs: perälevy
Kirjoitti: samppaj76 - 28.01.09 - klo:19:24
vm 300 jh, edellinen oli 250 nen. tosi paljon tuli lanattua kestävä peli, traktoreiden kasvaessa piti vaihtaa isompaan. kyllä tuolla 3 metrisellä tulee enemmän valmista.