Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millä tekijöillä  (Luettu 3451 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Millä tekijöillä
Minä esittäisin sellaisen kysymyksen tällä foorumilla, joka varmasti kiinnostaa monia ????

Että, millä tekijöillä Suomalainen maatalous menestyy tulevaisuudessa, mitä pidätte tärkeimpänä voimavarana, onko se tilakoko, tekniikka, osaaminen vai esim. tuet ????
Vai onko jokin muu asia, joka meille antaa etua ????

Haitat me kaikki tiedämme, niitä ei kannata luetella ja nämä haitat antavat kilpailjoille tietyn edun toiminnassa, mutta mitkä on ne tekijät joilla saisimme kirittyä umpeen niitä haittoja, jotka meillä on ????

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Millä tekijöillä
Kovalla jalostustyöllä. Suomalaisten pitäisi kehittää kasvi jossa kasvaa jyvien sijasta 500€ seteleitä.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Millä tekijöillä
Kovalla jalostustyöllä. Suomalaisten pitäisi kehittää kasvi jossa kasvaa jyvien sijasta 500€ seteleitä.

Jaa, no minä jo hetken luulin, että Suomalaisia pitää jotenkin "jalostaa" ????

fiurio

  • Vieras
Vs: Millä tekijöillä
Minä esittäisin sellaisen kysymyksen tällä foorumilla, joka varmasti kiinnostaa monia ????

Että, millä tekijöillä Suomalainen maatalous menestyy tulevaisuudessa, mitä pidätte tärkeimpänä voimavarana, onko se tilakoko, tekniikka, osaaminen vai esim. tuet ????
Vai onko jokin muu asia, joka meille antaa etua ????

Haitat me kaikki tiedämme, niitä ei kannata luetella ja nämä haitat antavat kilpailjoille tietyn edun toiminnassa, mutta mitkä on ne tekijät joilla saisimme kirittyä umpeen niitä haittoja, jotka meillä on ????
Tilojen välinen koneyhteistyö.Merkittävä säästö pääoma kuluissa.
Yhteisostot.Muutama prosentti säästöä ostoissa.
Lisämaan yhteisvuokraus.Ei kilpailla toisiamme hengiltä.

Mm. nämä konstit jo nyt käytössä,kuunnellaan mielellään lisää.

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Millä tekijöillä
Tukioptimointi on kieltämättä kova sana Suomalaisessa maataloudessa,  mutta jo me ei saada Suomalaisia motivoitua ostamaan Suomalaisia maataloustutteita niin hukassa ollaan.  Gloobaalisessa viimesen päälle vedetyssä markkinatalouden ehdoilla pyörivässä kilpailutaloudessa meillä ei ole saumaa.  Ja etenkin kun USA maksaa kovemmat tuet vielä isomille tiloille,  kun täällä luullaan että ollaanpas isoa, mahtavaa ja rikasta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Millä tekijöillä
Eli tässä nyt tarjotaan kolmea eri tekijää jolla jatkossa pärjätään, Suomalaisten jalostusta, pääomien kautta tapahtuvaa kilpailukyvyn nostoa ja tukioptimointia ????

Mites tuo osaamisen kehittäminen ????

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Millä tekijöillä
asijoitten ymmärtämistä
koko kansalta
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Millä tekijöillä
Itse luettelit ne, eli tilakoko, osaaminen ja tekniikka. Pelkkien tukien varaan ei kannata elää toivossa. Koneyhteistyö on pääosin pienten tilojen juttu, isot teettää urakoitsijalla tai tekee itse.
Ammattitaito ratkaisee tietysti aina eniten.
Jokin aika sitten kävin navettaesittelyssä Kauhajoella ja kuluneena viikonloppuna isossa sonnikasvattamossa A-alueella. Tuet ovat etelässä ratkaisevasti pienemmät, mutta hienot kasvattamot ja tuotantopihat sekä pellot oli tuolla etelässä eläimistä nyt puhumattakaan. No samaa ei voi tuosta Kauhajoen seudusta sanoa ollenkaan. Eroa todella on muussakin kuin tuissa, kyllä ilman tukiakin(kansallisia) pärjätään, kunhan homma on hanskassa ja mittakaava oikea. Viimeiset kymmenen vuotta ovat varmasti jalostaneet etelän tuottajista eteenpäin katsovia rautaisia ammattilaisia, kun taas monet Ceemiehet junnaavat paikallaan uskoen kansallisten tukien voimaan kuten jumalaan..

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Millä tekijöillä
Itse luettelit ne, eli tilakoko, osaaminen ja tekniikka. Pelkkien tukien varaan ei kannata elää toivossa. Koneyhteistyö on pääosin pienten tilojen juttu, isot teettää urakoitsijalla tai tekee itse.
Ammattitaito ratkaisee tietysti aina eniten.
Jokin aika sitten kävin navettaesittelyssä Kauhajoella ja kuluneena viikonloppuna isossa sonnikasvattamossa A-alueella. Tuet ovat etelässä ratkaisevasti pienemmät, mutta hienot kasvattamot ja tuotantopihat sekä pellot oli tuolla etelässä eläimistä nyt puhumattakaan. No samaa ei voi tuosta Kauhajoen seudusta sanoa ollenkaan. Eroa todella on muussakin kuin tuissa, kyllä ilman tukiakin(kansallisia) pärjätään, kunhan homma on hanskassa ja mittakaava oikea. Viimeiset kymmenen vuotta ovat varmasti jalostaneet etelän tuottajista eteenpäin katsovia rautaisia ammattilaisia, kun taas monet Ceemiehet junnaavat paikallaan uskoen kansallisten tukien voimaan kuten jumalaan..
ootko palijoki menny veetin kans etteenpäen ???
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Millä tekijöillä
Itse luettelit ne, eli tilakoko, osaaminen ja tekniikka. Pelkkien tukien varaan ei kannata elää toivossa. Koneyhteistyö on pääosin pienten tilojen juttu, isot teettää urakoitsijalla tai tekee itse.
Ammattitaito ratkaisee tietysti aina eniten.
Jokin aika sitten kävin navettaesittelyssä Kauhajoella ja kuluneena viikonloppuna isossa sonnikasvattamossa A-alueella. Tuet ovat etelässä ratkaisevasti pienemmät, mutta hienot kasvattamot ja tuotantopihat sekä pellot oli tuolla etelässä eläimistä nyt puhumattakaan. No samaa ei voi tuosta Kauhajoen seudusta sanoa ollenkaan. Eroa todella on muussakin kuin tuissa, kyllä ilman tukiakin(kansallisia) pärjätään, kunhan homma on hanskassa ja mittakaava oikea. Viimeiset kymmenen vuotta ovat varmasti jalostaneet etelän tuottajista eteenpäin katsovia rautaisia ammattilaisia, kun taas monet Ceemiehet junnaavat paikallaan uskoen kansallisten tukien voimaan kuten jumalaan..
ootko palijoki menny veetin kans etteenpäen ???
En ymmärrä miten Veeti minuun liittyy?

Mutta itse olen mennyt paljon eteenpäin omassa tuotannossani ja viime päivät ja erityisesti sinunkin "kommentit" ovat avanneet silmiäni. Eräänlainen kateus isoja kansallisia tukia kohtaan on vaihtumassa säälin tunteisiin, kun "rajan paremmalla puolella" on kuitenkin saatu niin kovin vähän aikaan. Kansallisten tukien poistuessa tundratuotanto kuolee välittömästi, mutta ne yksiköt etelässä jatkavat, jotka ovat selvinneet tähänkin asti.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65455
Vs: Millä tekijöillä
tuethan on kuinmetsärahat maataloudessa, ihan kiva lisä tehdä jotain mukavaa pikkuparannusta.  ei ne kuitenkaan ole toimivan tila toimeentulo.    yhteispeli ei vain tahdo sujua vanhan luonteen ja pitkien matkojen takia harvaan asutulla alueella jo alakeskisessä suomessakaan saati pohjoisempana.   itse huomannut että aika isoja aukkoja on urakointikartalla yrittäjistä, ja sen uskoo kun katsoo koneiden hintoja.      koneet pitäisi olla kovassa käytössä että tieajot hankkisi.       jo pelkän lanan veto tietä pitkin maksaa usein liikaa pientä urakkaa mitoitettaessa.     töitä olisi mutta , päivänvalo loppuu kesken kun matkoihin menee paljon aikaa.  ei hyvä!      kun toisaalta on monta puroa tuloa tuomassa niin yhden puron sammuminen ei kaada koko palettia.

Aulis Anttila

  • Vieras
Kuolemantuomio...
Kateus tarttis ensimmäisenä jalostaa pois.  :D

Suomessa ei ole kuolemantuomiota  :P :P :P :P

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65455
Vs: Millä tekijöillä
mutta onha elin kautinen  ;D   ja eikös suomalainen ole tottunut olemaan löysässä hirressä?

Aulis Anttila

  • Vieras
Juu...
mutta onha elin kautinen  ;D   ja eikös suomalainen ole tottunut olemaan löysässä hirressä?

 ;D ;D ;D ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Millä tekijöillä
asijoitten ymmärtämistä
koko kansalta

Tämä taitaa olla liikaa vaadittu ????
Aulis ei kyllä ymmärrä ....
Ei vaikka selitettäis ....