Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe paalain hankinnassa  (Luettu 37464 kertaa)

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: paalain hankinnassa
McHalen muuttuvakammioista et voi ostaa, koska Pekka on sanonut ettei sellaista myy jollei ole paalauksesta kokemusta, ja vieläpä muuttuvakammioisella, ja paalattavan materiaalin pitäisi olla pääosin kuivaa. Se on senverran vaativa kone kuljettajalta, että pitäisi harjoitella ensin kiinteäkammioisella. Jos tosiaan teillä on ennen ollut 90cm paaleja, sanoisin kyllä että piukkoja n.125 cm paaleja tekevä kone riittää aivan varmasti, paalien lukumäärä putoaa dramaattisesti.
Hattulassa on yksi muuttuvakammioinen mchale ja vieläpä maan ensimmäinen. Toinen kuulemma tulossa. Ennen ollu 2 f550 mchalea. Tuubiin ovat käärineet ja sekin tietysti konefarmin anderson.

Pekka sano myös ,että itse hän suosittelee kiinteäkammioista ettei ole muuttuvakammioisen kannattaja. Tietysti varmempi ainakin kiinteekammioinen.

viljelyexpertti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: paalain hankinnassa
Tärkein asia tietenkin on se, että itselle saisi tehtyä laadukasta rehua. Hintoihinsa se nimittäin tulee, kun joudumme ostamaan rehua eläimille ainoastaan sen takia, että urakoitsija ei ehtinyt ajallaan paalaamaan. Nurmet oli karholla kolme aurinkoista kuivaa päivää(urakoitsija itse ilmoitti päivän joilloin tulee), mutta vasta neljäntenä päivänä jolloin rankkasade kasteli karhot läpi, suvaitsi urakoitsija tulla paalaamaan ja senkin kruunasi se, että näköjään säilöntäaineen annostelija oli hajalla, elikä pääsääntöisesti paalit on paalattu joko kokonaan ilman tai hyvin vähäisellä säilöntäaine määrällä.
Tämä on vielä sellainen asia, että ainakin minun mielestäni urakoitsijan pitäisi korvata homehtuneista paaleista aiheutuvat kulut. Asiasta itse asiassa hänelle soitinkin, mutta hänen mielestään litimärkänä paalaus, eikä säilöntäaineen puuttuminen ole hänen vikansa ja hänen mielestään paalien home johtuu sitäpaitsi karhoista. Vähän ihmetytti suhtautuminen. Koneena hänellä on agronicin ensimmäisiä malleja oleva paalainkäärin, mutta eipä se taida asiaan vaikuttaa.

Tarkoitus siis olisi alkaa itse urakoimaan paalausta/käärintää. Tilausta kun näyttäisi olemaan enemmänkin, kun useammalta olen kuullut, että meidän rehupaalit eivät olleet ainoat homehtuneet paalit tämän urakoitsijan jäljiltä tänä vuonna.

Myöskin nimenomaan tuo ketju kiinnostaa, koska nimenomaan tuo tuubikäärintä olisi useammalla paikallisella eläintilallisella toivelistalla. Myöskin tuota anderson wraptor tuubikäärintä kävin aikaisemmin katsomassa, mutta se ei jotenkin vakuuttanut. Tubelinen käärin ja paalivaunun systeemi vaikutti vaivattomammalta ja paremmalta systeemiltä, vaikka paalivaunuun ei mahdukaan yhtä montaa paalia kuin andersoniin. Mutta se vaikutti huomattavasti asiallisemmalta, kun paalivaunun saa kipata ja samantien voi lähteä hakemaan uutta kuormaa pellolta, jota andersonilla taas ei pysty tekemään.
Tuo kuhnen muuttuvakammioinen paalain ei tietenkään ole ainoa vaihtoehto, mutta se vaikuttaisi olevan hinta/laatu suhteeltaan kovimmasta päästä. McHalekin kiinnostaisi, mutta onko se todellisuudessakin niin hyvä kuin kehutaan varsinkaan muuttuvakammioisissa. Sehän ei ole tehnyt muuttuvakammioisia vielä vuottakaan, joten mitenkä siitä pystyy kukaan sanomaan vielä mitään varmaa?

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: paalain hankinnassa
Ainoa asia joka tässä viestiketjussa arveluttaa on se että kirjoitetaanko Kuhn-sanan yksikön ensimmäinen genetiivi
tosiaan e:llä,kuten ketjun aloittaja tekee??  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

viljelyexpertti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: paalain hankinnassa
Ainoa asia joka tässä viestiketjussa arveluttaa on se että kirjoitetaanko Kuhn-sanan yksikön ensimmäinen genetiivi
tosiaan e:llä,kuten ketjun aloittaja tekee??  :)

Sinusta tulee aivan mieleen tuo paalausurakoitsijamme, yhtä vähättelevä asenne asiaan. Oletko kenties itse tehnyt yhtä ala-arvoista työtä ja nyt pelottaa että lähtee asiakkaat, vai miksi muuten puuttuisit tuollaiseen kielioppivirheeseen, etkä kommentoi varsinaista asiaa?
Siksi toiseksi Kuhn-merkki tunnetaan suomessa kansanomaisesti kuhnena. Minulta löytyy myöskin Kuhn-merkkinen niittomurskain, joten kyseinen kirjoitusasu on tiedossani.

Eiköhän myöskin noista sinun kirjoituksistasi löytyisi kirjoitusvirheitä liuta, jos niitä viitsisi alkaa selaamaan. Eikä tämä palsta tietääkseni ole mikään kirjoituskilpailu, vaan täällä lähinnä keskustellaan koneista, laitteista ja tekniikasta. Korjaa toki jos olen väärässä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: paalain hankinnassa
Itse olen vahvasti kiinteän kammion kannalla. Muuttuvilla saa tiukkoja paaleja, mutta kiinteäkammioisella nimenomaan paalin pinta tulee tiiviimpi. Reiät muovissa on aina paalin pinnalla, joten pinnan tiiviys ratkaisee säilymisen.
Esikuivatus vähentää paalimäärää, mutta samalla myös sulavuutta ja maittavuutta..
Joku puhuu 1,6 metrisen paalin puolesta, mutta kahden tonnin paalit vaatii aika kovat laitteet paalien käsittelyyn, esim minun varmolfti ei pystyisi sellaiseen ollenkaan. Kärryssä kahta paalia ei saa pystyyn rinnakkain ym.
Muovimenekin väheneminen ei ole niin suoraviivaista, mitä luullaan koska muovista iso osa on juuri päädyssä, joka kasvaa myös paalin isontuessa.
Tuubi on itselläkin vaihtoehto tulevaisuudessa, jos tietty vähän isompi peltokauppa toteutuu..

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: paalain hankinnassa
Uudella heilillä paalattiin viimekesä ja täytyy sanoa että oli tylsää hommaa kun ei tarvinnut ollenkaan jännittää milloin kone laukeaa ;D 20 vuotta mennään tällä ja jäädään sitten eläkkeelle :)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: paalain hankinnassa


Sinusta tulee aivan mieleen tuo paalausurakoitsijamme, yhtä vähättelevä asenne asiaan. Oletko kenties itse tehnyt yhtä ala-arvoista työtä ja nyt pelottaa että lähtee asiakkaat, vai miksi muuten puuttuisit tuollaiseen kielioppivirheeseen, etkä kommentoi varsinaista asiaa?
Siksi toiseksi Kuhn-merkki tunnetaan suomessa kansanomaisesti kuhnena. Minulta löytyy myöskin Kuhn-merkkinen niittomurskain, joten kyseinen kirjoitusasu on tiedossani.

Eiköhän myöskin noista sinun kirjoituksistasi löytyisi kirjoitusvirheitä liuta, jos niitä viitsisi alkaa selaamaan. Eikä tämä palsta tietääkseni ole mikään kirjoituskilpailu, vaan täällä lähinnä keskustellaan koneista, laitteista ja tekniikasta. Korjaa toki jos olen väärässä.

[/quote] Johan mä kommentoin tossa heti kärkeen...jos viitsisit lukea.Ei pinna saa olla niin kireällä että ei huumoria kestä(huonompaakin).Multa löytyy kirjoitusvirheitä mm. tästä lauseesta,mutta tuo  sun oli toistuva!  ;) Ja minä en tee mitään paalausurakoita.Ymmärrän toki että vituttaa jos paalit ovat homeessa.Itselläni on myös Kuhn-merkkisiä koneita joten uskon ja toivon että se on hyvä merkki ja olen nähnyt ihan tehtaalla livenä ihan ensimmäisen Kuhn:in(huomaa i) muuttuvakammioisen paalauskoneen, ja ihan pätevältä se vaikutti.Kaverilla on sellainen ja on se jo 6000 paalia tehnyt ekana vuonna ja ihan tyytyväinen on ollut hän. Anteeksi ja kiitos että sain kirjoittaa tämänkin  :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: paalain hankinnassa
Kombin kun ostaa, niin ei muuta kaipaa! Tuhannelle paalille ei ehkä ihan uutta välttämättä. Tai eiköhän Agronikin 1302:n saa kohtuu edullisesti. Sillä tulee ihan oikeasti komeita paaleja eikä tarvi välttämättä olla 140 hv kone edessä.

Nimim. Juuri 1302:sta luopunut.

Miksi luovuit?

Ikä täyteen n. 22000 (kevyttä urakointia) => paalaimen vaihto mietintään => "fuusio" toisen urakoijan kanssa ja karhottimen (Elho) hankinta ketjuun. Näin kiteytettynä.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: paalain hankinnassa
Uudella heilillä paalattiin viimekesä ja täytyy sanoa että oli tylsää hommaa kun ei tarvinnut ollenkaan jännittää milloin kone laukeaa ;D 20 vuotta mennään tällä ja jäädään sitten eläkkeelle :)

Kuin paljo tiukempia paaleja tuli ku entisellä, tai kuin paljo paalimäärä tipahti entiseen verrattuna?

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: paalain hankinnassa
osta noukinvaunu ja tehkää aumoja niin muovikustannus on vain muutamia satasia..

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: paalain hankinnassa
 
[/quote] Hattulassa on yksi muuttuvakammioinen mchale ja vieläpä maan ensimmäinen. Toinen kuulemma tulossa. Ennen ollu 2 f550 mchalea. Tuubiin ovat käärineet ja sekin tietysti konefarmin anderson.

Pekka sano myös ,että itse hän suosittelee kiinteäkammioista ettei ole muuttuvakammioisen kannattaja. Tietysti varmempi ainakin kiinteekammioinen.
[/quote]

Kun tässä Hattula mainittiin, niin oli pakko allekirjautuneenkin käydä haistelemassa sitä mädäntyneen rehun hajua, joka siellä eräistä tuhottoman pitkistä tuubeista hajusti koko kylän.
Olivat kyläläiset jo valittaneet terveystarkastajallekin.

Noo, oli miten hyvänsä, niin tuli vaan mieleen että rehun laatu tuskin täytti kaikkia toiveita.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: paalain hankinnassa
mikä menny hattulassa vikaan, ku tuubi alkanu haista? tietysti 100m pitkä?

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: paalain hankinnassa
Uudella heilillä paalattiin viimekesä ja täytyy sanoa että oli tylsää hommaa kun ei tarvinnut ollenkaan jännittää milloin kone laukeaa ;D 20 vuotta mennään tällä ja jäädään sitten eläkkeelle :)

Kuin paljo tiukempia paaleja tuli ku entisellä, tai kuin paljo paalimäärä tipahti entiseen verrattuna?

Eipä suurta eroa ole welgerin 200 mg.n paalintiukkuuteen. Tosin tällä tehdään tarkoituksella vähän löysempiä että kone kestää varmasti sen 20 v.  Otin syksyllä joskus melko tuoreen paalin joka oli paalattu tiukkaan ja kaikki terät paikallaan niin kyllä varmosta perä nous ilmaan että painoa on ;D

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: paalain hankinnassa
mikä menny hattulassa vikaan, ku tuubi alkanu haista? tietysti 100m pitkä?
Ei haittaa vaikka on kilometrin pitkä, 8) jos tuubi pysyy ehjänä. Korjuussa on joku epäonnistunut(paskaa, maata paalissa) tai huonot paalit muodoltaan ja tuubikoneen jarru auki. Veikkaisin että naakat nokkineet reikiä pian korjuun jälkeen, (valkoisesta muovista huomaa reiät helpommin) jolloin tulos ja haju karmea..Kätevä keino paikata pienet reiät on liimapuristin ja Sikaflex .Voi tietysti ehkäistä totaalista tuho siten, että karkottaa naakat ym. varislinnut ja paiskoo sinne masiinaan niitä yksittäiskäärittyjä paaleja aika ajoin tulpaksi ja ainakin silloin jos korjuu jää muutamaksi tunniksi kesken,niin se tulppa kannattaa siihen koneeseen nostaa..Ensimmäisen tuubivuoden saldo tuhatkunta 1,5 metrin paalia ja alle kymmenen pilaantunutta ja joka kerta syynä reikiä muovissa..Ihan aukealle tehtäessä linnut tulevat rohkeammin nokkimaan, mutta jos idän puolella metsää, niin ei ikinä reikiä ::) Johtuen siitä että varis on auringon noustessa aktiivinen ruoan haussa ja "haukka" on metsässä auringon noustessa varjon puolella...Järkeenkäypää ...eikö? ::) 8) ;)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: paalain hankinnassa
Uudella heilillä paalattiin viimekesä ja täytyy sanoa että oli tylsää hommaa kun ei tarvinnut ollenkaan jännittää milloin kone laukeaa ;D 20 vuotta mennään tällä ja jäädään sitten eläkkeelle :)

        Vaihda kuule Vicon/Kuhniin, niin sun poikaskin ajaa ittensä sillä eläkkeelle!!!