Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Äkeen pidentäminen?  (Luettu 9735 kertaa)

taloustohtori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Äkeen pidentäminen?
Naapurille on ajatunut (vähän) käytetty Wibergin S-piikkiäes, sellainen kaksilohkoinen, keskellä kaksi peräkkäistä pyörää, sivulohkoissa yksi ratas. Ei leveä, mutta meikäläisen pienten koneiden ja vähäisten kylvöalojen (noin 30 ha/v) hoitoon ehkä pätevä.

Joo en tiedä sitten kuinka halvalla saisit, mutta minä kyllä kattelisin pienimpiä hinattavia 90-luvulta esim Potila 430. Kulkee melko pienelläkin traktorilla ja se on kuitenkin sellasenaan ihan valmis töihin.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Äkeen pidentäminen?
Naapurille on ajatunut (vähän) käytetty Wibergin S-piikkiäes, sellainen kaksilohkoinen, keskellä kaksi peräkkäistä pyörää, sivulohkoissa yksi ratas. Ei leveä, mutta meikäläisen pienten koneiden ja vähäisten kylvöalojen (noin 30 ha/v) hoitoon ehkä pätevä.

PAITSI että piikit ovat vain kolmessa rivissä. Multamailla, tuollaista "jälleenraivaus" -tyyppisiä alustoja ajaessa on kohtuullisella varmuudella tukossa. Varsinkin kun perinteistä piikkiä on kallistettu aika lailla taaksepäin, niin, että piikki on melkein kohtisuorassa maahan. Tästä johtuen rakenne vaikuttaa aika matalalta.

Kun laitteen saisi suunnilleen Kuusakosken taksalla itselle, niin nuukaa rupesi himottamaan, mutta toisaalta tuo piikkijako on sellainen, että tukossa olisi epäilemättä usein.

Seuraava ajatus oli, että mikähän temppu olisi pidentää runkoa, edes niin että saisi piikit neljälle akselille. Viisi taitaa olla liikaa. Onko kellään kokemusta tällaisesta: onko kohtuullisesti tehtävissä ja edelleenkin perusepäilys: onko hommassa mitään järkeä?

Petri

Noo, Petri, aina tämmösissä asioissa maajussit ensin kysyy, onko sulla korjaustilat, pysyykö se hitsauskoneen kolvi kädessä, onko taitoa (halua) tehdä käytännössä se mitä yöllä mieleen tulee?.

Jos nämä kyvyt löytyy, äkeen pidennys on pikkujuttu.

Mutta jos näitä pyytää kaupungin sepältä, voi olla ,että kannattaa jättää haaveeksi.


1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Äkeen pidentäminen?
Perusepäilykseni on juurikin tuo ettei ole mitään järkeä.Tuosta Wibergin äkeestä on muutaman vuoden kokemus eikä kylläkään ole itsellä mitenkään positiiviset kokemukset mutta jos ilmaseksi saa niin mikä ettei siitäkin äkeen rakentaa. Wiberiä pidettiin ehkä jossakin vaiheessa edistyksellisenä mutta ainakaan omat kokemukseni eivät tätä uskomusta tue.Jos väderi oli kopio tästä niin ainakin olivat sitten aika paljon tuota parantaneet. Äes tukki ja lauttasi pehmeässä melko herkästi ja hyvän työjäljen eteen sai tehdä tosissaan töitä mutta mahdollista toki oli tuollakin hyvä jälki aikaan saada. Kovassa maassa ongelmia alkoi tulla ja jos lohkolla oli rajuja maalajivaihteluja niin tasaisen muokkauspojan saaminen oli todellinen työvoitto. Ei tuo ehkä niin huono ole kuin omat kokemukset antaa ymmärtää mutta useampia erillaisia äkeitä ajaneena ei tuo kovinkaan korkealle sijoitu.

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Äkeen pidentäminen?
Varpajyrällinen potila tuli joskus muutettua hinattavaksi ja pidennettyä reilulla metrillä. Tuli kaksi piikkiakselia lisää ja keskelle vielä yksi isompi väli, aika hyvä ratkaisu. Piikkijako taitaa olla jotain 7 senttiä alkuperäisen kymmenen sijaan.  On kuitenkin sen verran kapea että jaksaa traktori mennä vaikka ottaa kaikki piikit maahan ::). Kerta-ajolla pahakin paikka muuttuu eri näköiseksi. Helppo ottaa töihin, nappaa vaan koukkuun ja tökkää kaksi letkua kiinni.

Minkälaisen Potilan päivitit? Itellä on nurkissa keltainen 290, jossa varpajyrät edessä ja takana ja piikit neljässä rivissä. Ajattelin hommata jostain jonkun kapean kolmilohkoisen, esim. Potilan 360, ja ottaa siitä sivulohkot tuohon omaan. Työleveyttä sais n. 5,3 metriä.

Etulatoja ei ole, joten nekin pitäisi tehdä. Samantien tietysti hydrauliset. Onko kellään vinkkiä?
Toinen ongelma on kannatuspyörien puute. Pelkillä varpajyrillä pärjää yleensä hyvin, mutta tietyissä olosuhteissa tahtoo sukeltaa liian syvälle, vaikka pyörittäisi jyrät täysin alas. Minkälaiset kannatuspyörät lisäsit?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Äkeen pidentäminen?
Varpajyrällinen potila tuli joskus muutettua hinattavaksi ja pidennettyä reilulla metrillä. Tuli kaksi piikkiakselia lisää ja keskelle vielä yksi isompi väli, aika hyvä ratkaisu. Piikkijako taitaa olla jotain 7 senttiä alkuperäisen kymmenen sijaan.  On kuitenkin sen verran kapea että jaksaa traktori mennä vaikka ottaa kaikki piikit maahan ::). Kerta-ajolla pahakin paikka muuttuu eri näköiseksi. Helppo ottaa töihin, nappaa vaan koukkuun ja tökkää kaksi letkua kiinni.

Minkälaisen Potilan päivitit? Itellä on nurkissa keltainen 290, jossa varpajyrät edessä ja takana ja piikit neljässä rivissä. Ajattelin hommata jostain jonkun kapean kolmilohkoisen, esim. Potilan 360, ja ottaa siitä sivulohkot tuohon omaan. Työleveyttä sais n. 5,3 metriä.

Etulatoja ei ole, joten nekin pitäisi tehdä. Samantien tietysti hydrauliset. Onko kellään vinkkiä?
Toinen ongelma on kannatuspyörien puute. Pelkillä varpajyrillä pärjää yleensä hyvin, mutta tietyissä olosuhteissa tahtoo sukeltaa liian syvälle, vaikka pyörittäisi jyrät täysin alas. Minkälaiset kannatuspyörät lisäsit?

Kolmas ongelma on kannattavuus. Käytettyjä hinattavia äkeitä kauppojen pihat väärällään ja ne on sitte kerralla valmiita! Tuollaisia 5m käytettyjä löytyy vaikka millä mitalla. Ilmaiseksi pitää saada se 360 potila ja etuladan värkit, että saa jonkunlaisen työpalkan itselle.
Harrastuksena koneiden rakentelun kyllä ymmärrän, mutta useinkaan siinä ei paljo säästä...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Äkeen pidentäminen?
Kolmas ongelma on kannattavuus. Käytettyjä hinattavia äkeitä kauppojen pihat väärällään ja ne on sitte kerralla valmiita! ...
Harrastuksena koneiden rakentelun kyllä ymmärrän, mutta useinkaan siinä ei paljo säästä...

Kiitos kommenteista! Kolvi pysyy jotenkin kädessä, kevyemmän raudan projekteja on tullut kyllä tehtyä, asialliset työtilat ovat vähän hakusessa.

Kun noilla "puoli-ilmaisilla" käytetyillä konekenttäänsä täyttää, niin ongelmaksi tulee kohdalle osuminen hyvän tarjouksen ollessa hetken olemassa. Sellaisiakin sattumia pihassa on (ojajyrsin 800 eskolla, per käteen ilman kuitteja). Mutta tämänkin Wiiperin kanssa pitäisi ottaa samaan kasaan mm. ketjuharava ja vanha väkilannoitetuutti, joille itse en keksi mitään järkevää käyttöä. Ja takapihaa ei oikein ole. Joutuu tällaiseen osto-myynti -kierteeseen, joka vie aikaa - pois siitä, mitä varten kuvittelee olevansa olemassa...

Petri

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Äkeen pidentäminen?
Tee niistä tarpeettomista koneista romukasa ja soita hakija.Pääset eroon.Mitä niitä nokkospuskiin keräilet.Pidä tarpeelliset.

Teroman

Vs: Äkeen pidentäminen?
Jos väderi oli kopio tästä niin ainakin olivat sitten aika paljon tuota parantaneet.



Eiköös Multivan ja Potilan ja väderin esikuva Löydy hakusanalla ;

Lilla - Harrie

Heijjssan Ålands Poijkarna
 8)

Mikäss  siinä jatka vaan Wibergssi laita piikit hieman harvempaan ja akseleita lisää piikeille siis

Ei taida ola Vanhan Tiven voittanutta vieläkä'än tehty ?
 ::)



Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Äkeen pidentäminen?
Varpajyrällinen potila tuli joskus muutettua hinattavaksi ja pidennettyä reilulla metrillä. Tuli kaksi piikkiakselia lisää ja keskelle vielä yksi isompi väli, aika hyvä ratkaisu. Piikkijako taitaa olla jotain 7 senttiä alkuperäisen kymmenen sijaan.  On kuitenkin sen verran kapea että jaksaa traktori mennä vaikka ottaa kaikki piikit maahan ::). Kerta-ajolla pahakin paikka muuttuu eri näköiseksi. Helppo ottaa töihin, nappaa vaan koukkuun ja tökkää kaksi letkua kiinni.

Minkälaisen Potilan päivitit? Itellä on nurkissa keltainen 290, jossa varpajyrät edessä ja takana ja piikit neljässä rivissä. Ajattelin hommata jostain jonkun kapean kolmilohkoisen, esim. Potilan 360, ja ottaa siitä sivulohkot tuohon omaan. Työleveyttä sais n. 5,3 metriä.

Etulatoja ei ole, joten nekin pitäisi tehdä. Samantien tietysti hydrauliset. Onko kellään vinkkiä?
Toinen ongelma on kannatuspyörien puute. Pelkillä varpajyrillä pärjää yleensä hyvin, mutta tietyissä olosuhteissa tahtoo sukeltaa liian syvälle, vaikka pyörittäisi jyrät täysin alas. Minkälaiset kannatuspyörät lisäsit?

Kolmas ongelma on kannattavuus. Käytettyjä hinattavia äkeitä kauppojen pihat väärällään ja ne on sitte kerralla valmiita! Tuollaisia 5m käytettyjä löytyy vaikka millä mitalla. Ilmaiseksi pitää saada se 360 potila ja etuladan värkit, että saa jonkunlaisen työpalkan itselle.
Harrastuksena koneiden rakentelun kyllä ymmärrän, mutta useinkaan siinä ei paljo säästä...

Harrastuksenahan tämä koko viljely on ajateltava, tai muuten voi iskeä stressi  ;D
Mitä olen katsellut, niin tuommosen 360 Potilan hinnat on satasissa, kun taas "uudemmista" 90-luvun 5-metrisistä saa pulittaa hyvinkin 4 tonnia, varsinkin jos mielii varpajyrillä ja kunnon etulatalla olevaa ???
Työpalkkaa pitäisi kyllä jäädä ihan mukavasti...

Teroman

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Äkeen pidentäminen?

Kuvaakin löytyi ;

http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=7630720
 ::)


Ja hintaa löytyy  :(
Eikä edes varpajyriä, ne on meidän maalajeilla must!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Äkeen pidentäminen?
Varpajyrällinen potila tuli joskus muutettua hinattavaksi ja pidennettyä reilulla metrillä. Tuli kaksi piikkiakselia lisää ja keskelle vielä yksi isompi väli, aika hyvä ratkaisu. Piikkijako taitaa olla jotain 7 senttiä alkuperäisen kymmenen sijaan.  On kuitenkin sen verran kapea että jaksaa traktori mennä vaikka ottaa kaikki piikit maahan ::). Kerta-ajolla pahakin paikka muuttuu eri näköiseksi. Helppo ottaa töihin, nappaa vaan koukkuun ja tökkää kaksi letkua kiinni.

Minkälaisen Potilan päivitit? Itellä on nurkissa keltainen 290, jossa varpajyrät edessä ja takana ja piikit neljässä rivissä. Ajattelin hommata jostain jonkun kapean kolmilohkoisen, esim. Potilan 360, ja ottaa siitä sivulohkot tuohon omaan. Työleveyttä sais n. 5,3 metriä.

Etulatoja ei ole, joten nekin pitäisi tehdä. Samantien tietysti hydrauliset. Onko kellään vinkkiä?
Toinen ongelma on kannatuspyörien puute. Pelkillä varpajyrillä pärjää yleensä hyvin, mutta tietyissä olosuhteissa tahtoo sukeltaa liian syvälle, vaikka pyörittäisi jyrät täysin alas. Minkälaiset kannatuspyörät lisäsit?
Juurikin tuollaisen 290:n. Aisan laitoin vetolaitteen kiinnitysreikiin ja lisäksi toiselle sivulle pönkä jonka kiinnitin noin reilun puolen metriä aisan sivulle. Tuota aisaa nostamaan ja laskemaan laitoin 2-toimisen sylinterin jolla sai siis myös painatettua etummaista varpajyrää, tai kevennettyä. Ja nostettua ilmaan koko etupään.
   Takapyörät laitoin takimmaisen varpajyrän taakse ja niitä painamaan löytyi jokin vanha yksitoiminen sylinteri. Olisi kyllä saanut olla 2-toiminen kun jää rumat renkaan jäljet äkeen jäljiltä, ei saa siis noita takapyöriä nostettua ilmaan ollenkaan. Jotkut vanhan peugeotin renkaat ja pyörännavat tuohon hitsailin, on aivan sopivat.
   Jos tahtoo tukkeutua äes niin nostan takemman varpajyrän niin ylös että se juuri pyörii niin aika hyvin pysyy äes auki.  Tuota äestä en tehnytkään isompien alojen vetoon vaan vaikeisiin paikkoihin pyörtänöille ja kivikoille. Tasoittuu rehti ojapakkakin kun vaan on kuivaa ja etuvarpajyrää hiukan painottaa.   Ainoa vika tuossa oli kun ostin konehallilta noita piikkejä lisää niin ne mitkä on alkuperäisiä on yhä hyviä mutta konehallin piikit on mutkalla minne sattuu ja osa poikkikin.