Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pitääkö sisarukset "ostaa ulos" tässä tapauksessa?  (Luettu 43725 kertaa)

Frida S

  • Vieras
Nyt olisi seuraavanlainen tilanne: olisin ehkä ostamassa vanhemmiltani maatilan talouskeskusta ja alle 10 ha viljelysmaata. Kyseessä ei ole sukupolvenvaihdos, sillä tila ei ole ollut muutamaan vuoteen toimiva ts. pellot vuokralla ja isäntä töissä muualla.

Miten toimitaan sisarusten suhteen? Ei kai heitä tällaisessa tapauksessa tarvitse ostaa ulos? Eikö vanhempani voi myydä tilan kenelle tykkäävät, suoralla rahalla siis?

Tietenkin sisarusten mielipidettä kysytään asiassa. Minun etuni on saada tila mahdollisimman edullisesti, vanhempien pontimena on saada tilalle jatkaja/pitää maat suvulla ja sisarusteni etu on saada perintönsä... Miten tässä oikein pitäisi toimia? Kuka maksaa ja kenelle? Kuka määrää, miten halvalla tila saadaan myydä?

Jurttijussi

  • Vieras
Jos kerran vanhempasi omistavat tilan niin heidän kanssaan kaupan teet. Tietysti joskus joku sisaruksista voi päreensä polttaa mutta se on sitten hänen ongelmansa. Voivathan vanhempasi sitten ennakkoperintöä jakaa jos haluavat...

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Ei kai sisaruksia tartte nykypäivänä ostaa enää ulos muutaku pesästä?

Frida S

  • Vieras
Sitähän minäkin mutta minkähän takia veljelläni on vahvasti se käsitys että heidät pitää ostaa ulos? Eikö se koske vain sukupolvenvaihdosta, mikä tässä ei tosiaankaan ole kyseessä.

"Kiva" huomata että niin säyseiden sisarusten välille syntyy heti kummaa katkeruutta kun tästä kaupasta alettiin puhua. Kukaan muu minua lukuunottamatta sisaruksista ei halua tilalle muuttaa.

Jurttijussi

  • Vieras
Sitähän minäkin mutta minkähän takia veljelläni on vahvasti se käsitys että heidät pitää ostaa ulos? Eikö se koske vain sukupolvenvaihdosta, mikä tässä ei tosiaankaan ole kyseessä.

"Kiva" huomata että niin säyseiden sisarusten välille syntyy heti kummaa katkeruutta kun tästä kaupasta alettiin puhua. Kukaan muu minua lukuunottamatta sisaruksista ei halua tilalle muuttaa.
Siis edes sukupolvenvaihdoksessa ei sisaruksille tarvitse maksaa mitään vaan kauppa tehdään omistajien kanssa. Noi perikunnat onkin sitten eri juttu...
Niin se vielä että noilla ennakkoperinnöillä vanhempasi voivat veljiäsi lohdutella jos mielensä pahoittavat :'( Mutta se huomioidaan sitten perinnön jaossa aikanaan.

Viimeksi muokattu: 06.01.08 - klo:16:27 kirjoittanut Jurttijussi

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Ei tarvii ketään ostaa ulos.

Tee vaan heti kaupat vanhempies kanssa kun kerran ovat suostuvaisia myymään sinulle.

Teetä kaikki paperit valmiiksi ja sitten kuskaat vanhempas kaupanvahvistajalle.

ÄKKIÄ!!

Sillä mieli voi muuttua hetkenä minä hyvänsä...

Kui mää ain olen paras?

Frida S

  • Vieras
Timppa kenen mieli muuttuu?  ;)

Joo näin minä sen asian ajattelin. Vanhemmat vain eivät "halua pahoittaa" muiden sisarusten mieltä, mutta jos tässä käy nyt sen takia niin, että minä joudun maksamaan talosta ja tilasta käyvän hinnan, markkinahinnan, jää ostamatta. Olen nääs ostamassa tilaa osin siksi, että se halutaan pitä suvussa. Jos olisin rikas, ostaisin vähän toisenlaisen (parempikuntoisen) ja eteläisemmällä sijainnilla olevan tilan.

Edelleenkin veljeni ja nyt myös siskoni inttävät ulos ostamisesta. Kummasti heille tuli nyt akuutti rahan tarve ja kotitilan arvostus...

Tappi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53

 Sisaruksille ei tässä vaiheessa tarvitse maksaa mitään. Jos kauppahinta on >75% verotusarvosta niin ei tarvitse maksaa myöhemminkään. Jos hinta on <75% sisarukset voivat esittää oikeutettuja vaatimuksia perunkirjoituksen yhteydessä. Sitä tilannetta kannattaa välttää tavalla tai toisella.
That´s the way I wanna rock n roll

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Timppa kenen mieli muuttuu? 


***** Vanhempies mieli kun muuttuu niin et enää voi päättää ostamishetkeä...

***** Sun kotitila voi olla sulle ainut mahdollisuus yleensäkään ostaa maata edullisesti. Osta äkkiä pois, maata ei tehdä lisää.
Kui mää ain olen paras?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Nyt olisi seuraavanlainen tilanne: olisin ehkä ostamassa vanhemmiltani maatilan talouskeskusta ja alle 10 ha viljelysmaata. Kyseessä ei ole sukupolvenvaihdos, sillä tila ei ole ollut muutamaan vuoteen toimiva ts. pellot vuokralla ja isäntä töissä muualla.

Miten toimitaan sisarusten suhteen? Ei kai heitä tällaisessa tapauksessa tarvitse ostaa ulos? Eikö vanhempani voi myydä tilan kenelle tykkäävät, suoralla rahalla siis?

Tietenkin sisarusten mielipidettä kysytään asiassa. Minun etuni on saada tila mahdollisimman edullisesti, vanhempien pontimena on saada tilalle jatkaja/pitää maat suvulla ja sisarusteni etu on saada perintönsä... Miten tässä oikein pitäisi toimia? Kuka maksaa ja kenelle? Kuka määrää, miten halvalla tila saadaan myydä?

Siis tämä sisarosuuskäsite on hieman vääristynyt: kauppa tehdään tilan omistajien kanssa, ja he voivat halutessaan jakaa ennakkoperintönä osan kauppasummasta.

Yhteen väliin tämä hoidettiin niin, että jo kauppakirjassa sovittiin sisaruksille menevästä ennakkoperintöosasta kauppasummaa, ja tästä on jäänyt piintynyt käsitys, että sisaruksilla olisi jokin yleinen oikeus saada rahaa tilakaupoissa. Näinhän ei ole, vaan se asia on vanhempien itse päätettävissä.

Kauppakirjaan toki kannattaa ottaa sisarusten allekirjoitus lauselmaan: "tämän kaupan hyväksyn ja sitoudun olemaan sitä moittimatta" tai jotenkin noin se meni. Kauppakirjojen tekijät tämän kyllä tietävät ja osaavat asian myös sisaruksille selvittää.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Tietenkin sisarusten mielipidettä kysytään asiassa. Minun etuni on saada tila mahdollisimman edullisesti, vanhempien pontimena on saada tilalle jatkaja/pitää maat suvulla ja sisarusteni etu on saada perintönsä... Miten tässä oikein pitäisi toimia? Kuka maksaa ja kenelle? Kuka määrää, miten halvalla tila saadaan myydä?

Jos sisarukset on yhtäkkiä innostuneet tilanpidosta, niin siitä vaan sitten tarjouskilpailu pystyy että kuka sitoutuu pitämään tilaa ja tekee parhaan tarjouksen muiden osuudesta.

Jos joku tarjoaa enemmän, voit käyttää saamasi rahat tilan ostoon muualta.

Frida S

  • Vieras
Veljet eivät ole innostuneet tilanpidosta eikä heistä ole sinne muuttajiksi, mutta pohtivat nyt "oikeaa" hintaa tilalle. Kauppasummasta ilmeisesti vanhempani ovat sitten antamassa ennakkoperintöä heille. Mutta katsotaas nyt minkä arvoiseksi tila arvioidaan.

Kuka sen muuten päättää sen arvon? Kiinteistönvälittäjä? Luulisi että asuinrakennuksen surkea kunto alentaa hintaa? Taloa pitää remontoida melkoisesti, vaikka siinä periaatteessa voikin asua jo nyt. Esimerkiksi juomavesi on kelvotonta, pitää laittaa uusi kaivo tai vähintäänkin suodatin. Lämmitysjärjestelmä on vaihdettava, kylpyhuone remontoitava... eikä vain siksi, että pitää saada uutta, vaan nämä todellakin ovat kärsineet kosteusvaurioita ym. Veljeni vain näyttävät nyt pitävän taloa täysikuntoisena, mutta hehän eivät sitä arvioi vaan... se välittäjä?

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
jos hinta näyttää pompsahtavan mahottomiin muitten sisarusten vaatimuksesta, niin sano että otat oman osasi rahana, eli siis lunastuta se jollaki sisaruksellla. Eikä tarvihe kestitä sukkua sen jäläleen. Se on kuule palajo helepompi jälestäpäen jos ostat vieraalta.
Elämä on parasta kometiijjaa

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
kauppa on aina kauppa vaikka olis sukupolven vaihdos niin kelleen muulle se ei kuulu kuin ostajalle ja myyjälle, ei ostajan sisaruksille tai muillekkaan kumminkaimoille.. ja tietysti verottajalle. kauppasumman pitää olla tarpeeksi suuri ettei mene lahjaveroa..

Viimeksi muokattu: 06.01.08 - klo:21:49 kirjoittanut mlahti

supermajor

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Ennakkopäätös verottajalta, että kauppaan ei sisälly lahjaa. Sisarosuudet kirjataan kauppakirjaan ENNAKKOPERINTÖNÄ. Laki sanoo että sisarosuudet ovat ennkkoperintöä, ellei toisin ole kirjattu tai muuta tarkoitettu. Siis kirjataan ennakkoperinnöksi. Sinä itse et siis ole saanut mitään ennakkoperintöä, vaan tulevastä pesästä vähennetään sisarosuudet ja sinä saat samanverran sitten joskus. Jos jää ylimääräistä niin perintökaaren mukaan loppu. Ja vaikka et maksaisi tilasta mitään syytinkiä vastaan, niin sisariesi ei tarvitse saada mitään. Siitä on korkeimman oikeuden päätöksiä. Syytingin kirjaamisessa pitää olla tarkka, että se koskee vain asumisoikeutta tilalla, ei muualla asumista. Tietenkin kunniallisine hautajaisineen jne. Elikkä jos sisarosuuksia ei maksa nyt, niin voi tulla myöhemmin käräjöintiä asiasta ja ne on kalliita ja *****maisia, eikä ikinä tiedä miten käy. Sisarosuudethan on vanhempiesi rahoja, joten on kai sama mihin ne menevät. Kuitenkin sisaresi olisivat mankumassa vanhemmiltasi rahaa, jota ei kirjattaisi mitenkään.