Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kepulaista kähmintää  (Luettu 11326 kertaa)

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Pärjääminen...
Jos Pohjois-Suomi tyhjennettäisiin, niin mitenkähän ne etelän lomalaiset tulisivat toimeen mökillään ja hiihtokeskuksissa kun ei olisi matkan varrella kauppoja ja huoltoasemia. Ja sähköt ja puhelimetkaan ei toimisi.

Ihan mainiosti... safkakamat mukaan... ja satelliittipuhelin taskuun  :P :P ::) ::) ::) ;D :D :) :) :)

No milläs meinasit mennä pohjois-suomeen, jos se on tyhjennetty?
Tuskin siellä teitä pidetään kunnossa kun ei ole asukaitakaan.
Tietysti hyppäämällä lentokoneesta laskuvarjon kanssa. Muista sitten varmistaa että varjo aukiaa ajoissa. ;D
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Kepulaista kähmintää
Jos Pohjois-Suomi tyhjennettäisiin, niin mitenkähän ne etelän lomalaiset tulisivat toimeen mökillään ja hiihtokeskuksissa kun ei olisi matkan varrella kauppoja ja huoltoasemia. Ja sähköt ja puhelimetkaan ei toimisi.

Mikä peruste tämä nyt taas oli? Jos niitä etelän lomalaisia on tarpeeksi niin varmasti on kauppoja ja huoltoasemia koska silloin ne kannattavat. Vaikka vaan niitä etelän lomalaisia varten. Kaupat tietysti pitäisivät sellaista hintatasoa että ne myynnillään kannattaisivat, tällöin etelän lomalaiset maksaisivat lystinsä mahdollisesti korkeampina hintoina.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Kepulaista kähmintää
Olipa hauska näkemys sinun itsekkäistä lähtökohdistasi. Helppohan sieltä etelästä on huudella ettei muualla maassa tarvita edes välttämättömiä palveluita. Täällä Pohjoisessa on helposti kymmenien kilometrien matka terveyskeskukseen, pankkiin, uimahalliin, kirjastoon tai kauppaan, joten vähin mitä voisi vaatia, olisi kohtuunopeuksinen laajakaista joka kotiin. En ole vaatimassa huippunopeaa valokaapelia joka torppaan, oma 2 M yhteys pelaa vanhalla lankapuhelinliittymällä. Tarvittaisiinkin yhteiskunnan tukea joko nykyisen lankapuhelinverkoston kunnossapitoon tai uuden langattoman teknologian tukemiseen.

Koko maan laajakaistan vastustamisen motiivina joillakin saattaa olla se ettei syrjäseutujen ääntä haluta kuuluviin.

Tähän vielä sen verran että nuo lähtökohdat. Omanihan voivat tietysti olla itsekkäitä tai ainakin ne on helppo leimata itsekkäiksi. Mutta käännetääs asia toisinpäin? "Minä haluan laajakaistan ja muiden on maksettava se minulle!". Se ei sitten ole itsekästä? Ei, se on demokratiaa... Vieläpä sosiaalidemokratiaa? Kaikki mikä on sinun on myös minun? Mutta että minä olen itsekäs kun en välttämättä halua rahoittaa muiden kuluja? Mutta kun joku muu haluaa että muut rahoittavat hänen kulunsa niin sehän sitten ei ole itsekkyyttä?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pärjääminen...
No milläs meinasit mennä pohjois-suomeen, jos se on tyhjennetty?
Tuskin siellä teitä pidetään kunnossa kun ei ole asukaitakaan.
Tietysti hyppäämällä lentokoneesta laskuvarjon kanssa. Muista sitten varmistaa että varjo aukiaa ajoissa. ;D

Teiden kunnossapito? Tuumaas asia vaikka pääkaupunkiseudulta itäiseen osaan tehtyjä teitä? Verrattuna vaikka ykkös- tai kakkostiehen? Ja mahtaakos paikallisia asukkaita olla kummalla puolella maata enemmän? Että sanoisin että kyllä ne tiet tuonne itäpuolelle on tehty ihan kesäviikonloppujen liikenteen takia, ei paikallisten asukkaiden takia?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65980
Vs: Kepulaista kähmintää
kuka on sanonut että toisten pitää kustantaa miun laajakaista?   kun olen aikoinani mediaverona muistaakseni vuonna 1982-83? maksanut haja-asutusalueen mediatarjonnan niin ehkä voin vaatia myös että olemassa olevat kaapelit pidetään maassa eikä kaiveta pois kuten virossa hämärämiehet teki neukkulan kaaduttua!   ja tuossa viime yönä välähti mieleen että, niin mutta jospa sittenkin siirrettäis asutus vain etelään.   laitettais täältä "korvesta" nämä nuoret pioneerit "raivaamaan" alueet meille muille.   he eivät tarvitse alkuun kuin noin 1500-2000 neliön tontin ja jonkin tönön, he kyllä löytävät tyhjän tilan ympäriltään ja saavat sinne sijoitettua harrastusvälineensä;   muutama vanhempi raktori, koneet niihin ja pari kuormuria ja reenikämpät ja muuta pientä. autothan on jo kuulema jokaisella kaupuntilaisellakin.   eräällä poliisinpojalla on sierran kontissa pari pikkuämyriä tereoissa kiinni ja ite olen n. 400 metrin päässä tiestä ja hyvin kuulen mikä kappale on soimassa.   pojat tuskin panee pahaksen niitä kanta-asujien huolia autojen iltaöisistä virittelyistä sivuvaikutuksina päivän työnteolle. ja muuta mukavaa, ehkä kuitenkin miettisin että olisiko mukavempi pitää täkäläiset korvissa asumassa kuin siirtää kaikki kehäkolmosen tuntumaan asumaan.    minä ainakin omasta rauhasta olen valmis ja maksan jatkuvasti !   mutta eikös demokratiaan kuulu että enemmistön tahtoo pitää vähemmistön taipua? ;D

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Kepulaista kähmintää
minä ainakin omasta rauhasta olen valmis ja maksan jatkuvasti !   mutta eikös demokratiaan kuulu että enemmistön tahtoo pitää vähemmistön taipua? ;D

En ole ollenkaan eri mieltä tästä. Jokainen tehköön ihan niin kuin haluaa ja asukoon ihan missä haluaa kunhan on itse siitä valmis maksamaan omat kulunsa. Menee vaan kohtapuoliin mielenkiintoiseksi joillakin alueilla kun jos kunta haluaisi omat kulunsa kustantaa niin veroäyri olisi jossakin siellä 30 korvissa? Demokratia pelaa, joskus vaan on niin että talouden kovat lait asettavat pieniä reunaehtoja tuolle demokratialle.

Veeti

  • Vieras
Vs: Kepulaista kähmintää
kuka on sanonut että toisten pitää kustantaa miun laajakaista?   kun olen aikoinani mediaverona muistaakseni vuonna 1982-83? maksanut haja-asutusalueen mediatarjonnan niin ehkä voin vaatia myös että olemassa olevat kaapelit pidetään maassa eikä kaiveta pois kuten virossa hämärämiehet teki neukkulan kaaduttua! 

Eiköhän operaattori olisi ollut valmis säilyttämään piuhat, jos te olisitte olleet valmiit maksamaan niistä aiheutuvat kustannukset.

 ja tuossa viime yönä välähti mieleen että, niin mutta jospa sittenkin siirrettäis asutus vain etelään.   laitettais täältä "korvesta" nämä nuoret pioneerit "raivaamaan" alueet meille muille.   he eivät tarvitse alkuun kuin noin 1500-2000 neliön tontin ja jonkin tönön, he kyllä löytävät tyhjän tilan ympäriltään ja saavat sinne sijoitettua harrastusvälineensä;   muutama vanhempi raktori, koneet niihin ja pari kuormuria ja reenikämpät ja muuta pientä. autothan on jo kuulema jokaisella kaupuntilaisellakin.   eräällä poliisinpojalla on sierran kontissa pari pikkuämyriä tereoissa kiinni ja ite olen n. 400 metrin päässä tiestä ja hyvin kuulen mikä kappale on soimassa.   pojat tuskin panee pahaksen niitä kanta-asujien huolia autojen iltaöisistä virittelyistä sivuvaikutuksina päivän työnteolle. ja muuta mukavaa, ehkä kuitenkin miettisin että olisiko mukavempi pitää täkäläiset korvissa asumassa kuin siirtää kaikki kehäkolmosen tuntumaan asumaan.    minä ainakin omasta rauhasta olen valmis ja maksan jatkuvasti !   mutta eikös demokratiaan kuulu että enemmistön tahtoo pitää vähemmistön taipua? ;D

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Kepulaista kähmintää
kuka on sanonut että toisten pitää kustantaa miun laajakaista?   kun olen aikoinani mediaverona muistaakseni vuonna 1982-83? maksanut haja-asutusalueen mediatarjonnan niin ehkä voin vaatia myös että olemassa olevat kaapelit pidetään maassa eikä kaiveta pois kuten virossa hämärämiehet teki neukkulan kaaduttua! 

Eiköhän operaattori olisi ollut valmis säilyttämään piuhat, jos te olisitte olleet valmiit maksamaan niistä aiheutuvat kustannukset.

Pakkaa pääsääntöisesti olemaan niin että nuo yritykset joilla siis on tarkoitus tuottaa voittoa niin jos ne jostakin voittoa saavat eli joku tuottaa niin eihän sitä lopeteta. Ainoastaan kannattamattomat asiat lopetetaan tai sellaiset joiden tuotto-odotukset tulevaisuudessa liian pienet. Mutta todennäköisesti jos tuottoa olisi tullut tarpeeksi niin piuhat eivät olisi lähteneet yhtään mihinkään. Ongelmahan on siinä että vaikkapa yhden puhelintolpan uusimiseen saattaa mennä haja-asutusalueella  koko vuoden bruttotuotto eli puhelumaksut.

Laskekaas huvikseen? Topparoikka tulee uusimaan sen yhden tolpan? Tolppa 50 euroa, tunti työtä, vähintään kolme miestä pakkaa porukassa olemaan, kaivuri, tolppaankin pitää jonkun kiivetä jne. Työ yms kulut vahintään 200 euroa eli kustannus 250 euroa tolpalle.

Nyt kun joku asuu kolmen kilometrin tien päässä yksin ja uusitaan se linja niin kustannus on vähintään 100 euroa tolpalta vaikka ketjussa tehtäisiin koko linja ja tolppa 50 metrin välein? Luokkaa 6.000 euroa kustannus? Aika monta vuotta pitää aika paljon puhua että tuo kustannus on katettu?

Täälläpäin esimerkiksi sähköyhtiö vetää uusia sähköjä vain todellisten kustannusten mukaan. Jos olet valmis maksamaan niin sähköt tulee vaikka mihin mutta jos oletat että sähköyhtiö sen ilmakseksi vetää niin turha kuvitella.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22267
Vs: Kepulaista kähmintää
Eli tämäkin hyvä todiste, miten hölmöä on härkäpäisesti pitää koko maa asuttuna ja tulee vielä helvetin kalliiksi.

Ja vastaavat yhteydet pitää etelän maksaa tundran taakse.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Kepulaista kähmintää
Eli tämäkin hyvä todiste, miten hölmöä on härkäpäisesti pitää koko maa asuttuna ja tulee vielä helvetin kalliiksi.

Ja vastaavat yhteydet pitää etelän maksaa tundran taakse.

En tiedä onko se hölmöä pitää koko maa asuttuna mutta kallista se taitaa kyllä olla. Mutta kuten Oksa taisi tuossa huomauttaa että maksaa itse niin eihän sitä vastaan ole yhtään kenelläkään mitään. Jos siis itse maksaa omat kustannuksensa. Ei varmasti kukaan tule valittamaan asiasta. Mutta kuten tuo laskelma osoittaa niin infrastruktuurin rakentaminen pienillä väestötiheyksillä on aika kallista puuhaa? Aikanaan maa oli tavallaan jaettu siten että etelämpänä oli yksityisiä monesti kunnan tai parin suuruisia puhelinyhtiöitä tai sähköyhtiöitä. Ne toimivat kuten yritykset oli kattoivat omat kulunsa eli käyttäjät maksoivat. Sen sijaan pohjoisempana oli puhelinoperaattorina yleensä Tele, sähköyhtiöstä en tiedä. Jotenkin vaan sellainen tunne että aikanaan kun tämä infrastruktuuri tänne rakennettiin niin valtiollisen Telen toimintaa kyllä subventoitiin kun taas eteläisen osan yritykset kattoivat omat kulunsa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pärjääminen...
No milläs meinasit mennä pohjois-suomeen, jos se on tyhjennetty?
Tuskin siellä teitä pidetään kunnossa kun ei ole asukaitakaan.
Tietysti hyppäämällä lentokoneesta laskuvarjon kanssa. Muista sitten varmistaa että varjo aukiaa ajoissa. ;D

Teiden kunnossapito? Tuumaas asia vaikka pääkaupunkiseudulta itäiseen osaan tehtyjä teitä? Verrattuna vaikka ykkös- tai kakkostiehen? Ja mahtaakos paikallisia asukkaita olla kummalla puolella maata enemmän? Että sanoisin että kyllä ne tiet tuonne itäpuolelle on tehty ihan kesäviikonloppujen liikenteen takia, ei paikallisten asukkaiden takia?


Olet sinä meleko kouhottaja, minä en oikein tajua mitä sinä ajat takaa ????
Eihän missään yritystoiminnassa ole niin, että hinta määräytyy jonkun yksittäisen kulun kautta, kun jokin järjestelmä rakennetaan niin se jo alunalkaenkin lasketaan jollekin tietylle tässä tapausessa peittoalueelle ja verkko rakennetaan sen mukaan, ei niitä menoja ole jyvitetty mökkikohtaisesti ????
Ei mitään tietäkään niin rakenneta ja lasketa, että jos tien varressa on yksi talo, niin sen talon asukkaan täytyy tie ja sen ylläpito  kustantaa ????

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pärjääminen...
Olet sinä meleko kouhottaja, minä en oikein tajua mitä sinä ajat takaa ????
Eihän missään yritystoiminnassa ole niin, että hinta määräytyy jonkun yksittäisen kulun kautta, kun jokin järjestelmä rakennetaan niin se jo alunalkaenkin lasketaan jollekin tietylle tässä tapausessa peittoalueelle ja verkko rakennetaan sen mukaan, ei niitä menoja ole jyvitetty mökkikohtaisesti ????
Ei mitään tietäkään niin rakenneta ja lasketa, että jos tien varressa on yksi talo, niin sen talon asukkaan täytyy tie ja sen ylläpito  kustantaa ????

Kunhan vähän faktoja luettelen... Vai on teillä päin noin että tuolla tavalla rakennetaan? En voi pistää tähän nyt suoraa linkkiä kyseiseen sähköyhtiöön koska se voisi ilmiantaa minut mutta kyllä täällä tosiaan sähköyhtiöllä on liittymismaksu talouskohtainen, ei mikään yleismaksu. Ja jos matka eli johtolinja  pituus lähimmästä mahdollisesta muuntajasta ylittää kilometrin niin liittyjä maksaa koko roska todellisten kustannusten mukaan vaikka se olisi sitten 50.000 euroa. Jos teet navetan jonnekin hevon kuuseen ja pääsulakkeet 3x160 niin liittymismaksu vähintään 15.000 euroa joka ihan itse pitää maksaa. Eli kyllä se minun mielestäni on jyvitetty mökkikohtaisesti, mitä itse olet mieltä? Samoin jos tuollaiselle navetalle tien teet ja olet ainoa talo / navetta sen tien varressa niin ei ainakaan täällä sitä tietä kukaan muu maksa kuin sinä itse? Sekä rakentaminen että ylläpito. En ymmärrä missä se voisi olla jotenkin toisin? Tai onko tämä niitä pohjoisen vaikeita olosuhteita että tällaiset omatkin kustannukset maksatetaan muilla?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pärjääminen...
Olet sinä meleko kouhottaja, minä en oikein tajua mitä sinä ajat takaa ????
Eihän missään yritystoiminnassa ole niin, että hinta määräytyy jonkun yksittäisen kulun kautta, kun jokin järjestelmä rakennetaan niin se jo alunalkaenkin lasketaan jollekin tietylle tässä tapausessa peittoalueelle ja verkko rakennetaan sen mukaan, ei niitä menoja ole jyvitetty mökkikohtaisesti ????
Ei mitään tietäkään niin rakenneta ja lasketa, että jos tien varressa on yksi talo, niin sen talon asukkaan täytyy tie ja sen ylläpito  kustantaa ????

Kunhan vähän faktoja luettelen... Vai on teillä päin noin että tuolla tavalla rakennetaan? En voi pistää tähän nyt suoraa linkkiä kyseiseen sähköyhtiöön koska se voisi ilmiantaa minut mutta kyllä täällä tosiaan sähköyhtiöllä on liittymismaksu talouskohtainen, ei mikään yleismaksu. Ja jos matka eli johtolinja  pituus lähimmästä mahdollisesta muuntajasta ylittää kilometrin niin liittyjä maksaa koko roska todellisten kustannusten mukaan vaikka se olisi sitten 50.000 euroa. Jos teet navetan jonnekin hevon kuuseen ja pääsulakkeet 3x160 niin liittymismaksu vähintään 15.000 euroa joka ihan itse pitää maksaa. Eli kyllä se minun mielestäni on jyvitetty mökkikohtaisesti, mitä itse olet mieltä? Samoin jos tuollaiselle navetalle tien teet ja olet ainoa talo / navetta sen tien varressa niin ei ainakaan täällä sitä tietä kukaan muu maksa kuin sinä itse? Sekä rakentaminen että ylläpito. En ymmärrä missä se voisi olla jotenkin toisin? Tai onko tämä niitä pohjoisen vaikeita olosuhteita että tällaiset omatkin kustannukset maksatetaan muilla?


No ainakin täällä meilläpäin, tommoset liittymismaksut on olleet sopimuskohtaisia juttuja ????
Toiset maksaa enempi ja toiset ei maksa ....

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pärjääminen...
Olet sinä meleko kouhottaja, minä en oikein tajua mitä sinä ajat takaa ????
Eihän missään yritystoiminnassa ole niin, että hinta määräytyy jonkun yksittäisen kulun kautta, kun jokin järjestelmä rakennetaan niin se jo alunalkaenkin lasketaan jollekin tietylle tässä tapausessa peittoalueelle ja verkko rakennetaan sen mukaan, ei niitä menoja ole jyvitetty mökkikohtaisesti ????
Ei mitään tietäkään niin rakenneta ja lasketa, että jos tien varressa on yksi talo, niin sen talon asukkaan täytyy tie ja sen ylläpito  kustantaa ????

Kunhan vähän faktoja luettelen... Vai on teillä päin noin että tuolla tavalla rakennetaan? En voi pistää tähän nyt suoraa linkkiä kyseiseen sähköyhtiöön koska se voisi ilmiantaa minut mutta kyllä täällä tosiaan sähköyhtiöllä on liittymismaksu talouskohtainen, ei mikään yleismaksu. Ja jos matka eli johtolinja  pituus lähimmästä mahdollisesta muuntajasta ylittää kilometrin niin liittyjä maksaa koko roska todellisten kustannusten mukaan vaikka se olisi sitten 50.000 euroa. Jos teet navetan jonnekin hevon kuuseen ja pääsulakkeet 3x160 niin liittymismaksu vähintään 15.000 euroa joka ihan itse pitää maksaa. Eli kyllä se minun mielestäni on jyvitetty mökkikohtaisesti, mitä itse olet mieltä? Samoin jos tuollaiselle navetalle tien teet ja olet ainoa talo / navetta sen tien varressa niin ei ainakaan täällä sitä tietä kukaan muu maksa kuin sinä itse? Sekä rakentaminen että ylläpito. En ymmärrä missä se voisi olla jotenkin toisin? Tai onko tämä niitä pohjoisen vaikeita olosuhteita että tällaiset omatkin kustannukset maksatetaan muilla?

No ainakin täällä meilläpäin, tommoset liittymismaksut on olleet sopimuskohtaisia juttuja ????
Toiset maksaa enempi ja toiset ei maksa ....

Mutta juurihan sinä tuossa edellä totesit että niitä ei ole jyvitetty mökkikohtaisesti? Eli miten se nyt sitten oikein on, onko vai ei mökkikohtaisesti?

Voitaisiin siis puhua "hyvä veli" -systeemistä?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pärjääminen...

Mutta juurihan sinä tuossa edellä totesit että niitä ei ole jyvitetty mökkikohtaisesti? Eli miten se nyt sitten oikein on, onko vai ei mökkikohtaisesti?

Voitaisiin siis puhua "hyvä veli" -systeemistä?


Joo voi siitäkin puhua, ehkä sekin vaikuttaa asiaan ????
Toisaalta kaikkeen yritystoimintaan on aina kuulunut sellainen tekijä, että aina voi heittää vastatarjouksen, etkö ole sellaisesta kuullut ????
Pyyntihinnat ja myyntihinnat on aina erikseen ????