Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ensimmäinen ajokokemus  (Luettu 12323 kertaa)

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Ensimmäinen ajokokemus
Tuli mieleen tuosta " Ensimmäinen traktori" - jutusta, avasin, kun kuvittelin sen sisältävän kysymyksen, jota siinä ei sitten ollutkaan..
Eli kysytäänpäs itse; Koska ajoit ensimmäisen kerran traktoria, mitä on jäänyt tapauksesta mieleen ja kuka mahdollisesti korvasi vahingot?
Minä en selkeästi muista ensimmäistä ajokertaa, mutta 9 hehtaarin ylälohko kannikkoineen ojitettiin vuonna 1969, eli olin 5 V. kun ajoin ohjaustehostamatonta MF 65: ta, perässä peräkärryt, joilla oli tiiliputki niput. Ajelin ykkösellä ja tyhjäkäynnillä ojan vartta, isä ja joku muu ukko nostelivat putkia alas lavalta. Ja kyllä kannatti; palkaksi sai olla miehenä miesten joukossa, ja syksyllä Isä osti vielä palkaksi Turun Anttilasta jääkiekkopelin! Messevä juttu!
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Kerättiin heinäseipäitä ja lähinnä ohjailin menemään 602 valmetilla. En muista minkä ikäinen olisin ollut. Taisin ajaa yhen seipään kumoon kun kärri oikaisi.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Kototiellä varmaan lumilinkotraktoria. Kone taisi olla 702 valmetti. Ikää ehkä 3-4 vuotta. Muistikuvat sellaisia unikuvia.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Kyllä aika pienenä on heinähommat aloitettu, ketjuharavalla ja 35x:llä. Mutta ensimmäinen joka paremmin on jäänyt mieleen, on se ensimmäinen urakkakeikka: Oli peura jäänyt kitumaan autokolarin seurauksena, metsästäjät oli sen saanu ammuttua meidän porkkanamaalle tuonne metsän syrjään muutaman sadan metrin päähän pihasta. Tulivat sitten poliisit ja metsästäjät meidän pihalle, olis pitänyt saada peura pellolta, kun ei poliisin transitti sateen liukastamalla pellolla olis kulkenu. Isä sitten huikkas mulle, että haeppa verku, siinä on kärryt perässä! No minä siitä verkua hakemaan, vinttisillasta mäkilähtö ja pellolle. Poliisin valvovan silmän alla tuotiin peura pihamaalle ja siinä sitten huutokauppa. Huutokaupan päätteeksi konstaapeli kysymään minulta, että paljonkos vaadin rahtia? Minä ollut siinä vaiheessa mitään rahti-sanaa kuullutkaan, saatika ymmärtänyt markoista!
Tämä oli siis aikaa ennen kouluikää, siinä se sitten on ollut n. vuonna 1977.
Moni syntymäpäiväkakku meinas jäädä kynttilät puhaltamatta ja kakku avaamatta, kun ei sankari "ehtinyt" heinänpöyhimiseltä kahvipöytään...

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Heinätöistä kaikki alkoi eli seipään levitys kuskina.Koneena Ford 3600. Sitten kun oppi vähän niin pääsi ohjaamaan niittosilppurin torvea. Takalasi veks ja siinä sitä vaan istuttiin. 13 v lähtien ajettiin ihan täyttä häkää maantiellä esim. naapurille rehu kuormia. Melkonen hyppyheikki tuo hoppa oli kun 8 tn Tuhtia vietiin täydessä laukassa. Ei tarvii jälkeen päin ihmetellä miksi takabanjon stefa vuoti rumpujarruihin
Tranceforming the world

Sahrami

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 212
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Alle kouluikäisenä ajelin tuossa talon takana vähän rinteisellä pellolla ekan kerran traktorilla, kun muut viskelivät kiviä kärryyn. Ojaan oli matkaa ainakin 10 m. Isä käski sammuttamaan traktorin, kun ollaan tarpeeksi lähellä ojaa. Pelon vallassa sammutin sen jo reilusti ennen ojaa. Pellon kaltevuus oli myös jännittävää. Olisinko ollut noin 5 v. Ehkä vuonna1977-78. Traktori lienee ollut joku Mf 165 aikaisempi. Sen muistan että lattiasta näkyi läpi.

Sitten alle 15 vuotiaana säilörehun teossa piti ajaa kuormia. Onnistuin vetämään isoon ojaan kärryn nurin, kun ei isä hoksannut sanoa, että pitää varttaa ojaa, joka tulee lähelle tietä pellolta käännyttäessä. Renkaat oli sitten ihan oikeesti kohti taivasta ja koko säilörehukuorma piti käsipelissä lapioida pois. Pikkuisen säikäytti. Isi ritarina sen sitten pursi. Ei tainnut olla minusta siihen hommaan silloin apua.

Sen jälkeen olen kyllä takuulla muistanut ottaa oikaisuvaran kärryille ja kuorma-autoille.
Uusi pihatto tulossa - sitten kun minusta tulee lottovoittaja

kakkula

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Hämärä muistikuva, harmaa fergu oli ja se etupyörä vaan vähän hipas kotomökille menevän sähkölinjan aakkospylvästä (kyllästämättömiä oli) ja pylväs nurin. Olin neljän vanha kun isä vaihto cormikin vuonna 64.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Ensimmäinen todellinen AJOkokemus oli kun pääsin kokeilemaan 7480 DynaVt:tä Porin k-maatalouden pihassa
vuonna 2004.

Siitä ei ole toipunut.

Oli pakko hankkia ittelle DynaVt.
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Ensimmäinen todellinen AJOkokemus oli kun pääsin kokeilemaan 7480 DynaVt:tä Porin k-maatalouden pihassa
vuonna 2004.

Siitä ei ole toipunut.

Oli pakko hankkia ittelle DynaVt.
Voi olla eka AJOkokemus tuokin,mutta traktorilla et vissiin oo ajanu ikinä ;D ;D

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Isällä ja rengillä oli tapan laittaa traktori menemään pienellä vaihteella yksikseen kun menivät avaamaan krinttiä. Yleensä olin kyydissä ja kömmin ratin taakse. Traktoreina oli Super Dexta ja Porsche Super.
Mystinen kesälaatumies

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Isällä ja rengillä oli tapan laittaa traktori menemään pienellä vaihteella yksikseen kun menivät avaamaan krinttiä. Yleensä olin kyydissä ja kömmin ratin taakse. Traktoreina oli Super Dexta ja Porsche Super.
Mikä on krintti ? Portti ?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Ensimmäinen todellinen AJOkokemus oli kun pääsin kokeilemaan 7480 DynaVt:tä Porin k-maatalouden pihassa
vuonna 2004.

Siitä ei ole toipunut.

Oli pakko hankkia ittelle DynaVt.
Voi olla eka AJOkokemus tuokin,mutta traktorilla et vissiin oo ajanu ikinä ;D ;D

Ei DynaVt:llä tartte sillai ajaa, se menee kuin ittekseen.

 :D
Kui mää ain olen paras?

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Kuivanheinän keruu seipäiltä vuonna 1980, ollessani 5 v, traktori oli Fiat 680 4wd, tomerana oli vaan kytkintä polettava pikkujannun. Seuraavana keväänä sain ylennyksen äestykseen samaisella koneella.

vainolaiho

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Oma järisyttävä kokemukseni tapahtui heinäpellolla 50-luvun puolessa välissä. Traktori oli harmaan ferkun ameriikan serkku ford.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ensimmäinen ajokokemus
Ensimmäinen todellinen AJOkokemus oli kun pääsin kokeilemaan 7480 DynaVt:tä Porin k-maatalouden pihassa
vuonna 2004.

Siitä ei ole toipunut.

Oli pakko hankkia ittelle DynaVt.
Voi olla eka AJOkokemus tuokin,mutta traktorilla et vissiin oo ajanu ikinä ;D ;D

Ei DynaVt:llä tartte sillai ajaa, se menee kuin ittekseen.

 :D

timpalle dynalla ajaminen on sellaanen psykedeelinen kokemus et tuntu dyna kulkevan itsekseen kun timppa päristelee iskän sylissä ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?