Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hc  (Luettu 14232 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
Eipä nuo HC kasvattajat saa lihallaan sen enempää kuin anguksellakaan suoramynnissä ja anguksia saa kasvatettua 2 kpl teuraspainoon siinä reilussa 3 vuodessa mitä yksi HC kasvaa???? mielestäni tulee liian kova rehukustannus lihakilolle ei nuo paalitkaan ilmaisia ole ;) Emolehmien tukiin ei paljoo enää toinna perustaa...

Niin, mutta hommahan menee niinpäin, että laitumien määrä ratkaisee emojen määrän, siitä taas tulee vasikoiden määrä, josta johdetaan teuraiden määrä, joten lihaa tulee samassa suhteessa, koska HC emoja menee samalle alalle enempi, mutta kasvatusaika on pidempi, eli teurastettava ikäluokka tulee vuoden myöhemmin, oikeastaan muuta ero ei ole.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
hc-rodun kasvatusklubi on verrattavissa näihin pyramidi-huijaus juttuihin, niinkauan kuin löytyy uusia hölmöjä ostamaan näitä ihania karvaturreja vanhoilta "jalostajilta", homma on pelaa. Marginaalista elämyksellistä suoramyynti hommaa lukuunottamatta, näillä elukoilla ei ole lihantuotannon kanssa muuta tekemistä.

Se että ne pärjäävät ilman katoksiakin Suomen talvessa, ei tee hommasta vielä pisnestä! Muutama muukin liharotu pystyy samaan ja tuottaa vielä lihaankin ja ilman paskaista takkutukkaa!  ;D



Niimpä, mutta HC kasvattajat on ehkä parhaiten järjestäytynyt rotuyhdistys ja jotenkin kuvaavaa on, että siinä yhdistyksessä ei jäsenet kokoajan valittele huonoa kannattavuutta, mikä on muussa maataloudessa aika harvinaista ????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
hc-rodun kasvatusklubi on verrattavissa näihin pyramidi-huijaus juttuihin, niinkauan kuin löytyy uusia hölmöjä ostamaan näitä ihania karvaturreja vanhoilta "jalostajilta", homma on pelaa. Marginaalista elämyksellistä suoramyynti hommaa lukuunottamatta, näillä elukoilla ei ole lihantuotannon kanssa muuta tekemistä.

Se että ne pärjäävät ilman katoksiakin Suomen talvessa, ei tee hommasta vielä pisnestä! Muutama muukin liharotu pystyy samaan ja tuottaa vielä lihaankin ja ilman paskaista takkutukkaa!  ;D



Niimpä, mutta HC kasvattajat on ehkä parhaiten järjestäytynyt rotuyhdistys ja jotenkin kuvaavaa on, että siinä yhdistyksessä ei jäsenet kokoajan valittele huonoa kannattavuutta, mikä on muussa maataloudessa aika harvinaista ????

Eivai? ;D No ei tietenkään silloin, kun ovat myymässä sulle upeita ja älyttömän hintaisia karvaturrejaan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Niin en minä ole ostanut "älyttömän hintaisia" karvaturreja, eikä varmasti moni muukaan, nämähän on samanhintaisia kuin kaikki muutkin naudat ????
Pienissä kaupoissa kappalehinta on korkeampi, näin se on kaikessa kaupankäynnissä maailmassa ????
Jos sinä ostat 50 kpl eläimiä, niin varmasti hinta alenee, ei kahta kappaletta osteta samalla kappale hinnalla kuin 50 kpl:tta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
hc-rodun kasvatusklubi on verrattavissa näihin pyramidi-huijaus juttuihin, niinkauan kuin löytyy uusia hölmöjä ostamaan näitä ihania karvaturreja vanhoilta "jalostajilta", homma on pelaa. Marginaalista elämyksellistä suoramyynti hommaa lukuunottamatta, näillä elukoilla ei ole lihantuotannon kanssa muuta tekemistä.

Se että ne pärjäävät ilman katoksiakin Suomen talvessa, ei tee hommasta vielä pisnestä! Muutama muukin liharotu pystyy samaan ja tuottaa vielä lihaankin ja ilman paskaista takkutukkaa!  ;D



Niimpä, mutta HC kasvattajat on ehkä parhaiten järjestäytynyt rotuyhdistys ja jotenkin kuvaavaa on, että siinä yhdistyksessä ei jäsenet kokoajan valittele huonoa kannattavuutta, mikä on muussa maataloudessa aika harvinaista ????

Eivai? ;D No ei tietenkään silloin, kun ovat myymässä sulle upeita ja älyttömän hintaisia karvaturrejaan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Niin en minä ole ostanut "älyttömän hintaisia" karvaturreja, eikä varmasti moni muukaan, nämähän on samanhintaisia kuin kaikki muutkin naudat ????
Pienissä kaupoissa kappalehinta on korkeampi, näin se on kaikessa kaupankäynnissä maailmassa ????
Jos sinä ostat 50 kpl eläimiä, niin varmasti hinta alenee, ei kahta kappaletta osteta samalla kappale hinnalla kuin 50 kpl:tta.

Kysymys onkin mitä rahalla saa tässä tapauksessa? lihantuotantoa vaikko elämyksiä?  ;)

Niin kyse on kai lopulta siitä, mitä tila tuottaa tulosta ????
Lihamäärä tai teuraspaino kai kiinnostaa enempi teurastamoa ????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc

Kylläpä kyllä. Pyramidin tästä hc:ta tekeekin se, että kuinka monelle hc-kasvattajalle on todellista tilaa tehdä kannattavaa pisnestä? Suoramyynti elämys fiilistely nyt ihan aikuisen oikeasti on aika marginaalista toimintaa. Sellaisia ei kovin tiheään saa olla edes pääteiden varsilla ja takametsiin ei asiakkaita juurikaan eksy. Sitä vaan hc:ta metsät täyteen, jos nämä ehdot täyttyvät, koska muuten niiden takkukarvojen kanssa on kusessa kaulaa myöten. Tietysti jos toiminta perustuu jänkhän tundratukiin, niin samahan se on mitä elukoita nautaeläinluetteloon kerää.



Kaikki on suhteellista, sinun mielestä on huono tilanne kasvattaa eläimiä jossakin pohjoisessa kaukana kaikesta, minun mielestä yksi parhaita kauppapaikkoja Suomessa on Levi, myi sitten mitä tahansa ????
Jokainen hakekoon oman alueensa vahvuudet itse ????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
Kokkolan näyttelyssäkin hc-kerholaiset lähinnä notkuivat toisten rotuisten eläinten karsinoiden liepeillä ja kertoilivat "asiantuntevasti" näiden vioista. Etenkin luonteen heikkoudet olivat lähes joka eläimen vikana, vaikka rauhallisina karsinoissa makasivat ja märehtivät.  Samaan aikaan toisaalla hullu takkukarva hc  puski ja hajotti omaa pilttuutaan!  ;D ;D ;D

Onko hc klubilaiset entisiä pohjalaisia karjatalouskonetrokareita?
;D ;D

Hehhehhehheh ....
Oliko noin, no täytyy sanoa, ettei koskaan pitäisi moittia kilpailijoita, se on yksi myyntimiehen perussäännöistä.

Jokaisella rodulla on etunsa ja haittansa, HC:llä se on muita hitaampi kasvu.
Eläinhän on rotuna pienin Suomessa kasvatettavista roduista, joten teuraspainot on silloin pienempiä.
Hyviä puolia on taas nämä muut ominaisuudet, soveltuu köyhille laitumille, pajupensaikkoihin, rotu on senverran alkukantainen että selviää vaikeassakin maastossa, josta se itseasiassa on kotoisin.
Kasvaa samaantahtiin hyvälaatuisella korsirehulla, eli on edullinen ylläpidettävä ja pieni koko vielä lisää tätä ominaisuutta, pitää muistaa että emo tuottaa vain yhden vasikan vuodessa, joten sillä tuotolla pitää elättää molemmat eläimet ????
Minun mielestä HC:n parhaat ominaisuudet on nimenomaan emo-ominaisuudet, eli se poikii varmasti, huolehtii vasikasta hyvin ja on erittäin tarkka siitä, eli vasikka saa hyvät lähtökohdat elämälleen.

Mikäli haluaa teuraspainoa nostaa, niin silloin ehkä kannattaisi harkita isäroduksi jokin muu rotu, esim. Agnus tai Hereford, mutta emoina pitää HC:t, itse en tosin ole kokeillut tätä, mutta tiedän että täälläpäin sitä on kokeiltu hyvin tuloksin, joten ajatus ei ole minun oma ????

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: hc
Kokkolan näyttelyssäkin hc-kerholaiset lähinnä notkuivat toisten rotuisten eläinten karsinoiden liepeillä ja kertoilivat "asiantuntevasti" näiden vioista.
Jassoo. Kukahan se sitten meistä oli.  ???
Itse en huomannut mitään tälläistä vaikka siellä olinkin. Meidän eläimet olivat ihan rauhassa kaikista kirkuvista lapsista ja ilmapalloista huolimatta, enkä muista yhtäkään "hullua" eläintä nähneeni koko näyttelyssä.

Muiden(kin) rotujen kasvattajissa on tosi mukavia ihmisiä ja en vähääkään ylenkatso tai aliarvioi heitä. Kiva vaihtaa kuulumisia esim. juuri näyttelyissä. Mihin ihmeeseen sinä Ratto tälläisellä asiattomalla mustamaalaamisella pyrit? Taitaa harmittaa, kun kaikesta huolimatta HC rodun kasvattajat pärjäävät, emmekä ole aina valittamassa. Meidän eläimet eivät mitenkään voi häiritä sinua ja omaa kasvatustyötä.
Onko hc klubilaiset entisiä pohjalaisia karjatalouskonetrokareita?
Ei tietääkseni yksikään, mutta montaa muuta taustaa meistä kyllä löytyy.

Viimeksi muokattu: 17.10.09 - klo:18:01 kirjoittanut MRP

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: hc
Eipä nuo HC kasvattajat saa lihallaan sen enempää kuin anguksellakaan suoramynnissä
Eipä varmaankaan, mutta entä sitten? Meillä on omat argumenttimme myynnissä, kuten se, että sonnitkin laiduntavat vapaina koko elämänsä. Uskallan väittää, että lihatiskien naudoista aika iso osa on kasvanut aika ahtaasti.
anguksia saa kasvatettua 2 kpl teuraspainoon siinä reilussa 3 vuodessa mitä yksi HC kasvaa
Niihän me aina olemmekin sanoneetkin. HC kasvaa hitaammin ja vastaavasti lopputuote antaa erilaisen makuelämyksen, jossa mukana riistalihan makuvivahde. Puolitoistavuotiaan sonnin liha ei ole vielä valmis maultaan. Viini ja highland viskikin kypsyy ja  paranee ajan kanssa. 2,5-vuotiaassa alkaa olla maku kohdillaan - siis lihassa, ei viskissä  ;)
Mutta mitä tuolla kasvunopeudella yksin tekee? Emo tuottaa sen yhden vasikan/vuosi ja se vasikka painaa sen saman teurastamon kiikussa sitten aikanaan. Eli tavallaan emo kuin emo tuottaa saman määrän lihaa vuodessa.

Viimeksi muokattu: 17.10.09 - klo:18:01 kirjoittanut MRP

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: hc
Ja sen hullun (paniikkisen) hc-eläimen näki kyllä sokea reettakin, jos paikalle osui.  8) (poistettiinko se kesken kisojen?)
Mikäli tällä tarkoitetaan L:n eläintä, niin pukitus ja pari piruettia ei tee siitä todellakaan hullua. Tilanne ehkä aiheutui siitä, että porukka kutsuttiin kehään liian aikaisin, jonne ei sitten päästykään, vaan jouduttiin odotuttamaan kehän ulkopuolella. Ei siinä kuitenkaan mitään paniikkia ollut. Ymmärrät varmaan, että iso lauma nuoria sonneja samassa paikassa saa hormoonit hyrräämään - eläimillä. Kaikki kuitenkin osallistuivat normaalisti kisaan - no problem.
Pitää muistaa myös se, että HC rotua oli todella paljon kehässä ja on se kumma jos joku ei siitä kaikesta ihmispaljoudesta jotain reaktiota saa.
Voi olla, että tämä pahe oli vain joillakin, mutta kahteen otteeseen sattui vieressä korvaan ja puhuja oli eri naamavärkillä. Ei kannattaisi ihan noin varomattomasti puhella.
Ikävää ja tuomittavaa, jos joku on tälläiseen syyllistynyt. Ei kuulu tapoihini, vaan olen aidosti JOKAISEN suomalaisen nautakasvattajan puolella. Kyllä meillä riittää yhteisiä "vihollisia" Atlantin toisellakin puolella sademetsänkaatajissa. Eikös?
Ota nyt kuitenkin huomioon, että yhdistyksessämme on reilut 160 jäsentä (plus tietysti muut jäsenistöön kuulumattomat HC-ihmiset), joten erilaisia ihmisiä löytyy.
Muuten toivotan hyvää jatkoa Hc-kerholla ja pitäkää jalat maassa.
Reilu kiitos :) Kyllä pidämme!
Miksi muuten pihvikarjaliiton hallitukseen työnnettiin puoliväkisten hc-rodun edustaja?
Liitonhan piti olla rotu intohimo vapaata aluetta ja edustus pääsäätöisesti alueellinen eli ympäri Suomea?
En tiedä ja olen kuulopuheiden varassa. Olen kuitenkin käsittänyt, että sinne nimenomaan haluttiin joku "meikäläisistä", eli edustaja joka rodusta.

Viimeksi muokattu: 17.10.09 - klo:17:36 kirjoittanut MRP

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: hc
Kokkolan näyttelyssäkin hc-kerholaiset lähinnä notkuivat toisten rotuisten eläinten karsinoiden liepeillä ja kertoilivat "asiantuntevasti" näiden vioista.
Sellainen juttu tuli mieleen, että on se kumma.... HC rotua ja kasvattajia saa kyllä ihan vapaasti haukkua joka foorumilla mitä mielikuvituksellisimmilla argumenteilla, mutta annappa olla jos joku meikäläisistä vahingossakaan erehtyy moittimaan jotakuta muuta, niin....

Regent

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
Vs: hc

JoHaRa

  • Vieras
Vs: hc
Hc taitaa olla niin alkukantainen, että se ei tykkää hälinästä. Näyttelyissä kaikki screamerit pakkautuvat aina jännimmän eläimen häkin äärelle huutamaan ja kimittämään. Ei ihme että hermot voivat pettää.

Muistan Kuopion näyttelyssä v. 2001 että HC:t laittivat paikat matalaksi jo ennen näyttelyn alkua. Eivät vissiin kestäneet päitsiä ja kymmentä turvamiestä hosumassa ympärillä.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
Hc taitaa olla niin alkukantainen, että se ei tykkää hälinästä. Näyttelyissä kaikki screamerit pakkautuvat aina jännimmän eläimen häkin äärelle huutamaan ja kimittämään. Ei ihme että hermot voivat pettää.

Muistan Kuopion näyttelyssä v. 2001 että HC:t laittivat paikat matalaksi jo ennen näyttelyn alkua. Eivät vissiin kestäneet päitsiä ja kymmentä turvamiestä hosumassa ympärillä.

En usko oikein tuohon, mutta ehkä näytteille asettaja oli ensimäistä kertaa reissussa ja eläimet, sekä niiden ohjaaja olivat vähän niinkuin harjoittelijoita, rotuhan on rauhallisuuden perikuva, ainakin minulla.
Toisaalta, kokemusta tulee näyttelyissä kiertämällä, joten eiköhän homma ole ensikerralla paremmin hanskassa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: hc
Joo, mä luulen että ko. eläimet tuotiin jostain puskista. Rotu oli aika uusi vuonna 2001 ja nämäkin olivat kaikki syntyneet maailmalla. Mutta ko. rodun voima tuli hyvin näkyviin mainitussa tilanteessa. Aitaa kaatui ja säleitä lenteli. Minä nauroin katketakseni..

Mutta ne eläimet olivat arkoja ja säikkyjä. Oikeasti.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: hc
Joo, mä luulen että ko. eläimet tuotiin jostain puskista. Rotu oli aika uusi vuonna 2001 ja nämäkin olivat kaikki syntyneet maailmalla. Mutta ko. rodun voima tuli hyvin näkyviin mainitussa tilanteessa. Aitaa kaatui ja säleitä lenteli. Minä nauroin katketakseni..

Mutta ne eläimet olivat arkoja ja säikkyjä. Oikeasti.

Jooo, kyllä ne aika arkojakin ovat, joten jos niiden kanssa ei ole pelannut, saattaa aidat kaatua ????