Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sopiva veturi  (Luettu 27659 kertaa)

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Joo ja siitä massikan 4200 sarjan aluevaihteen jousesta olen löytänyt juttuja, kun haeskelin.

Noita fiiatteja ajelin vähän jokunen vuosi sitten suolla (100-90 ja 110-90) Tuli mieleen, että aika vanhanlaista on tekniikka niissäkin, mutta onhan niitä tosin tehty vielä -90 luvun lopullakin, vai jopa 2000 luvulla, uudistuksista en sitten tiedä.
Samaisella suolla ajelin myös (enimmäkseen) tm nyykkäreillä, mutta ne nyt on niin hirvittävän isoja meidän käyttöön ja aika arvokkaitakin vielä.

Tänä syksynä ajelin jonkin verran myös tl-a 80 nyykkärillä (kuormaajalla) tuossa naapurissa. Tein paalikuormia ja viljan ajossa myös tuolla samalla vehkeellä... todella laiska, kun ei siinä ole turboa. Onkohan vaihteisto muuten sama, kuin 90 sarjan fiiuissa? Kepit ja vaihteet ainakin samanlaiset.. lisäyksenä yksi pikavaihde ja hydr. suunnanvaihtaja.

Se jonnu kyllä tuntui mehevältä mitä nyt vähän ajelin siinä (helvetin nopea ohjaus muuten ja mukavan hiljainen hytti voortin jälkeen). Kyllähän sitä tosiaan piristämään pystyy sen verran, että pitäisi voima näihin omiin tarpeisiin riittää, ellei sitten riitä jo vakiosäädöillä, kun on kuitenkin ne pikavaihteetkin joita vortsonissa ei ole ensimmäistäkään. Luulin, että niissä kaikissa 10 sarjan nelosissa on samanlainen moottori, mutta 6410 näkyy olevan vähän pitempi iskuinen:/

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Sopiva veturi
Sähkönostolaiteet on luotettavia ( parempia kuin mekaaniset ) siinä samaa mieltä kuin KJL

NH ts 110 ( Pitää olla turbo ) tuota 5 L powerstaaria on kehuttu. noita on paljon myynnissä 100 mallina muuta kuin ei oo turboa  :-\

Valtterin 6000 / 8000 ja 05 sarja bosch ruiskutus laitteilla ( ei sitte stanadynella )  on ollu luotettavia - myös 3 pyörää vetää varmasti - nostolaite nostaa reilusti - saa fältit kunnolla ylähä

MF;ää oon alkanu karsastaa viimeiset 2 oon laitanu pikavauhtia kiertoon

Fiatit on kans, mutta vähä raskas käyttöisiä ja pitää olla kuutonen 110-90 - on jonkun verran pikku sähkövikoja

JD kääntyy kyllä hyvin ja moottorit on kuulemma pelannu hyvin - nostolaiteen liikerata on ainakin joissain malleissa pieni -  en muista mikä jd sarja se oli missä vaihteiston pääakselin lukitus seekeri petti tuhoisin seurauksin  Alkuoire on kun vaihdekeppi liikkuu moottori jarrutuksen ja kiihdytyksen mukaan.





kyllä ts100 on turbo,90 ei oo.. kuitenki hyvä vaihtoehto-nostovoimaa,hydraulintuotot hyvät,n.50km/h ja voimaaki saa aika halvalla...

MikkoSika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Sopiva veturi
 en muista mikä jd sarja se oli missä vaihteiston pääakselin lukitus seekeri petti tuhoisin seurauksin  Alkuoire on kun vaihdekeppi liikkuu moottori jarrutuksen ja kiihdytyksen mukaan.


 Taitaa olla niitä vanhoja tynnyrihyttisiä?

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Sähkönostolaiteet on luotettavia ( parempia kuin mekaaniset ) siinä samaa mieltä kuin KJL

NH ts 110 ( Pitää olla turbo ) tuota 5 L powerstaaria on kehuttu. noita on paljon myynnissä 100 mallina muuta kuin ei oo turboa  :-\

Valtterin 6000 / 8000 ja 05 sarja bosch ruiskutus laitteilla ( ei sitte stanadynella )  on ollu luotettavia - myös 3 pyörää vetää varmasti - nostolaite nostaa reilusti - saa fältit kunnolla ylähä

MF;ää oon alkanu karsastaa viimeiset 2 oon laitanu pikavauhtia kiertoon

Fiatit on kans, mutta vähä raskas käyttöisiä ja pitää olla kuutonen 110-90 - on jonkun verran pikku sähkövikoja

JD kääntyy kyllä hyvin ja moottorit on kuulemma pelannu hyvin - nostolaiteen liikerata on ainakin joissain malleissa pieni -  en muista mikä jd sarja se oli missä vaihteiston pääakselin lukitus seekeri petti tuhoisin seurauksin  Alkuoire on kun vaihdekeppi liikkuu moottori jarrutuksen ja kiihdytyksen mukaan.

Noita ts sarjan hollanteja olen kyllä katsellut myös, jos sattuisi sopivaa löytymään. Niissä luulisi ja jonkun verran vääntöä löytyvän, kun 5l moottorit, tai 115 7,5l. Tosin 115:n hinnat on 40:n paikkeilla:(  Eikös niissä ole 100:ssa ja 110:ssä molemmissa turbo.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Sopiva veturi
Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Sopiva veturi
6200 oli pikkulohkolla 6100,6300 ja 6400 4,5 l kymppisarjassa taitaa todellisuudessa olla kaikissa sama moottori.
Konedata ei jontikanosalta ole täysin virheetön.

Movado

  • Vieras
Vs: Sopiva veturi
Sähkönostolaiteet on luotettavia ( parempia kuin mekaaniset ) siinä samaa mieltä kuin KJL

NH ts 110 ( Pitää olla turbo ) tuota 5 L powerstaaria on kehuttu. noita on paljon myynnissä 100 mallina muuta kuin ei oo turboa  :-\

Valtterin 6000 / 8000 ja 05 sarja bosch ruiskutus laitteilla ( ei sitte stanadynella )  on ollu luotettavia - myös 3 pyörää vetää varmasti - nostolaite nostaa reilusti - saa fältit kunnolla ylähä

MF;ää oon alkanu karsastaa viimeiset 2 oon laitanu pikavauhtia kiertoon

Fiatit on kans, mutta vähä raskas käyttöisiä ja pitää olla kuutonen 110-90 - on jonkun verran pikku sähkövikoja

JD kääntyy kyllä hyvin ja moottorit on kuulemma pelannu hyvin - nostolaiteen liikerata on ainakin joissain malleissa pieni -  en muista mikä jd sarja se oli missä vaihteiston pääakselin lukitus seekeri petti tuhoisin seurauksin  Alkuoire on kun vaihdekeppi liikkuu moottori jarrutuksen ja kiihdytyksen mukaan.

Noita ts sarjan hollanteja olen kyllä katsellut myös, jos sattuisi sopivaa löytymään. Niissä luulisi ja jonkun verran vääntöä löytyvän, kun 5l moottorit, tai 115 7,5l. Tosin 115:n hinnat on 40:n paikkeilla:(  Eikös niissä ole 100:ssa ja 110:ssä molemmissa turbo.

Väärin muistin - sorry  :-[

100 ja 110 on turbolla konedata antaa koneille samat speksit paitsi 110 oli 120 kg painavampi ? kuinkahan lienee käytänössä

Tuota 5L konetta on pidetty parempana kuin myöhemmin tullutta 4,5 L
- suurin syy taitaa olla kuitenkin nämä tier päästö määräykset jotka kuristaa tehoa

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Niin, toi on kyllä hyvä pointti :) Parasta olisi tietysti, kun saisi koneen ensin ihan koekäyttöön esim. juuri kyntöhommiin. En sitten tiedä miten konekauppiaat tuohon nykyään suhtautuu. Yks naapuri aikanaan harrasti sitä, että se melkein teki työt koeajokoneilla :)

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Sopiva veturi
Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Niin, toi on kyllä hyvä pointti :) Parasta olisi tietysti, kun saisi koneen ensin ihan koekäyttöön esim. juuri kyntöhommiin. En sitten tiedä miten konekauppiaat tuohon nykyään suhtautuu. Yks naapuri aikanaan harrasti sitä, että se melkein teki työt koeajokoneilla :)
Kyllä vanhempiakin käytettyjä yleensä saa koekäyttöön ainakin täälä pohjanmaalla.

Jotakin on syytä epäillä jos ei koekäyttöön muutamaksi päiväksi saa.

Kaikkia korkeaviritteisiä ja hentoisia koneita ei kannattaisi pumppua säädellä mutta toi jontikka on mitoitettu kuitenkin 6410 tehoille.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Sopiva veturi
No kyl mä noista ostaisin JD:n.Älä sitten osta mitään SE:mallia vaan aito premium.Itse ainakin olen ollut tyytyväinen 6410:een.Pirteä ja sitkeä pikkutyöjuhta.Itsellä ollut 4800:sta 6100:aan tuntiin ja vikalista tulee myös:Pakoputken äänenvaintajan laippa irtosi(30e),moottorin polttoaineen ylivuotoletku irtosi(3e),pikavaihteen sähkökara rikki(350e),rengas puhki(180e)  ;) ,kuormaajan tappi irtosi kauhan kääntösylinterin päästä(0e) eli aika halvalla on menty noin tuntia kohden...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Vedin tuollaisia viime viikolla JD 2040 S:llä jossa on joskus ollut noin 80 heppaa. Vauhtikin ihan ok. Samalla koneella vedetään myös 4-siipistä (14 tuuman) ilman ongelmia.

Osa pelloista on aitosavea, yli 70% savea. Niissä meno tietysti vähän rauhoittuu ja neliveto täytyy kytkeä päälle.

Minäkin kyntelin välillä tolla meidän toisella 6610:llä joka on ilman turboa n.80hv. Kyllä sekin noita vetelee melko samalla tavalla ja multavemmilla lohkoilla ihan jouhevasti menee molemmat, mutta sitten kun tulee näitä sitkeitä kohtia, niin kummallakin loppuu meno vaikka ajaa pykälää pienemmällä vaihteella ja lukot ja nelikot päällä. Alkaa vaan kuopia itseään maan sisään vaikka mitä tekis.
Normaalisti pyrin pitämään kyntösyvyyttä n.20 senttiä. Vetovastussäätöä ei voi laittaa mahottoman herkälle noissa jäykissä paikoissa, tai se vänkää väkisin aurat ylös ja sivulle eikä tee muuta kuin pintaa raapii... ja sama juttu, jos yrittää vähän matalampaan kyntää.

Tietysti, jos jollain on hyviä niksejä muutenkin tuohon, kun en voi väittää vielä mikään mestari olevani ja joutunut vähän niinkuin itseopiskelemaan tuotakin hommaa.
Mutta tota raktooria olen vaihtamassa jokatapauksessa, enkä vaan sen takia ettei sillä kyntö luonnista.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Niin, toi on kyllä hyvä pointti :) Parasta olisi tietysti, kun saisi koneen ensin ihan koekäyttöön esim. juuri kyntöhommiin. En sitten tiedä miten konekauppiaat tuohon nykyään suhtautuu. Yks naapuri aikanaan harrasti sitä, että se melkein teki työt koeajokoneilla :)
Kyllä vanhempiakin käytettyjä yleensä saa koekäyttöön ainakin täälä pohjanmaalla.

Jotakin on syytä epäillä jos ei koekäyttöön muutamaksi päiväksi saa.

Kaikkia korkeaviritteisiä ja hentoisia koneita ei kannattaisi pumppua säädellä mutta toi jontikka on mitoitettu kuitenkin 6410 tehoille.

Tuota meinasin vielä itsekkin lisäillä, että eihän se turbotus mikään synti ole ainakaan silloin, jos samaa konetta on myös tehdasvalmisteisena turbolla ja ilman ja tehon kanssa ja ilman ;)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Sopiva veturi

Tuota meinasin vielä itsekkin lisäillä, että eihän se turbotus mikään synti ole ainakaan silloin, jos samaa konetta on myös tehdasvalmisteisena turbolla ja ilman ja tehon kanssa ja ilman ;)
[/quote]

Juu ei siitä kirkonkiroukseen joudu.  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Sopiva veturi
Vedin tuollaisia viime viikolla JD 2040 S:llä jossa on joskus ollut noin 80 heppaa. Vauhtikin ihan ok. Samalla koneella vedetään myös 4-siipistä (14 tuuman) ilman ongelmia.

Osa pelloista on aitosavea, yli 70% savea. Niissä meno tietysti vähän rauhoittuu ja neliveto täytyy kytkeä päälle.

Minäkin kyntelin välillä tolla meidän toisella 6610:llä joka on ilman turboa n.80hv. Kyllä sekin noita vetelee melko samalla tavalla ja multavemmilla lohkoilla ihan jouhevasti menee molemmat, mutta sitten kun tulee näitä sitkeitä kohtia, niin kummallakin loppuu meno vaikka ajaa pykälää pienemmällä vaihteella ja lukot ja nelikot päällä. Alkaa vaan kuopia itseään maan sisään vaikka mitä tekis.
Normaalisti pyrin pitämään kyntösyvyyttä n.20 senttiä. Vetovastussäätöä ei voi laittaa mahottoman herkälle noissa jäykissä paikoissa, tai se vänkää väkisin aurat ylös ja sivulle eikä tee muuta kuin pintaa raapii... ja sama juttu, jos yrittää vähän matalampaan kyntää.

Tietysti, jos jollain on hyviä niksejä muutenkin tuohon, kun en voi väittää vielä mikään mestari olevani ja joutunut vähän niinkuin itseopiskelemaan tuotakin hommaa.
Mutta tota raktooria olen vaihtamassa jokatapauksessa, enkä vaan sen takia ettei sillä kyntö luonnista.
Tänävuonna on kait kokosuomessa savikot vielä normaalia kovempia ja kuivempia.
Lisäpainoa koneeseen tai odotella jotta sateet pehmentää vähän syvemmältäkin.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Sopiva veturi
Lainaus
Tänävuonna on kait kokosuomessa savikot vielä normaalia kovempia ja kuivempia.
Lisäpainoa koneeseen tai odotella jotta sateet pehmentää vähän syvemmältäkin.

Kyllä täällä ainakin kosteutta tuntuisi olevan ja viimevuonna vasta märkää olikin ja samanlaista rimpuilua se oli silloinkin. Tiedä sitten pitäiskö noille jäykille lohkoille laittaa välillä vaikka apilaa ja antais olla vähän aikaa. Nämä on kyllä ollutkin jo vuoskaudet viljalla yhtämittaa.