Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorilla ja puimurilla tiellä  (Luettu 19707 kertaa)

ssm

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Katsokaa ensin:
Turha nöyristely liikenteessä on vaaraksi. Voi käydä kuten esimerkissä.

Juurikin näin. Aiemmin olin herkkä antamaan ohitusmerkkiä ja väistelemään, mutta nykyään en juurikaan henkilöautoliikenteen suhteen hötkyile - kyllä niillä traktorista pääsee ihan oikeasti ilman apuja ohi. Raskas liikenne on eri asia, niiden kanssa yritän olla niin joustava kuin pystyn, se palvelee koko liikenteen sujumista.


Tällä periaatteella on tullut kanssa maantietä kulutettua 5 vuotta kylvöyhdistelmällä. Onneksi kuljetusleveys "vain" 3 metriä. Peilit pitää olla kunnossa jotta hullujen henkilöautoilijoiden kanssa pärjää. Pitänee laittaa vielä kamera maantieajon ajaksi taka-astinlaudalle, jotta näkee suoraan koneen taakse.

Onkos monilla ollut kokemusta että valot ovat oikeasti hajonneet matkalla? Itsellä kerran käynyt niin, onneksi vilkku näyttää takana myös eteenpäin. Siinä sai olla hieman varovainen kääntyillessä. Kyseessä vielä vasen vilkku, joten riski onnettomaan tapahtumaan oli olemassa.

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Liikenneympyrässä kun ajaa traktorilla, niin tuntuu liikennesäännöt muuttuvan. Eli pitäisi väistää ympyrään tulevia. Muutaman kerran on ollut lähellä. Pahimmillaan väliä jäi vain 20 cm. Jos ois ollu kauha keulassa niin pökölle olisi käynyt huonosti.

Tukki

  • Vieras
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Saa nyt nähdä,mihin kohtaan viestiketjua tämä osuu.
Eli olen samaa mieltä,eli ei liikoja tienantoja kannata tehdä eikä myöskään tulpata liikennettä.
Jos ajokalu mahtuu omalle kaistalle niin ei kun antaa mennä vaan.
Muutaman bussipysäkin kautta voi päästää takaatulevat ohi,etenkin siinä tapauksessa että raskas kuorma vie vauhdin.
Leveitä vehkeitä siirtäessä kannattaa varmistua,että valot on kunnossa,ja ruuhka-ajan ulkopuolella siirrot.
Tässä on kaikista eneiten tekemistä varmaan,taakse voi ilmaantua ihan mitä vaan.
Jatkuvasti pientareella ajo on sekin vaarallista,koska se alue kuuluu fillaristeille ja kävelijöille,siellä kun joku talsii vastaan ja olet väistänyt pientareelle,niin jarrutus saattaa aiheuttaa peräänajon,korjaus keskemmälle kolarin,samaa rataa jatkaminen ajon kävelijän päälle tai ainakin sen pakottaminen ojaan.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Liikenneympyrässä kun ajaa traktorilla, niin tuntuu liikennesäännöt muuttuvan. Eli pitäisi väistää ympyrään tulevia. Muutaman kerran on ollut lähellä. Pahimmillaan väliä jäi vain 20 cm. Jos ois ollu kauha keulassa niin pökölle olisi käynyt huonosti.

Samaa on havaittavissa, jos on taajamassa liikkeellä traktorilla. Jos nopeusrajoitus on 40 km/h ja vaikka ajat traktorilla 50 km/h, niin silti tullaan joka liittymästä eteen. Tutun poika ajoi kerran traktorilla jonkun muorin konepellin yli, kun se tormasi kaupan pihasta eteen. Ihme oli, ettei traktori kaatunut, eikä tainnut tulla muutenkaan mitään suurempaa remonttia. Auto kyllä kärsi hieman vaurioita.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
lietevaunun takaa saa autot kauemmas käyttämällä levitintä päällä :D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
lietevaunun takaa saa autot kauemmas käyttämällä levitintä päällä :D

Pikkuusen suhauttaa, johan rupee tuleen etäisyyttä. Onnistuu tyhjällä imupainevaunulla hyvin... Ei sillä, että olisin kokeillut, mutta tulipahan mieleeni.  8)
tethering holes to their concave windings

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Liikenneympyrässä kun ajaa traktorilla, niin tuntuu liikennesäännöt muuttuvan. Eli pitäisi väistää ympyrään tulevia. Muutaman kerran on ollut lähellä. Pahimmillaan väliä jäi vain 20 cm. Jos ois ollu kauha keulassa niin pökölle olisi käynyt huonosti.

Samaa on havaittavissa, jos on taajamassa liikkeellä traktorilla. Jos nopeusrajoitus on 40 km/h ja vaikka ajat traktorilla 50 km/h, niin silti tullaan joka liittymästä eteen. Tutun poika ajoi kerran traktorilla jonkun muorin konepellin yli, kun se tormasi kaupan pihasta eteen. Ihme oli, ettei traktori kaatunut, eikä tainnut tulla muutenkaan mitään suurempaa remonttia. Auto kyllä kärsi hieman vaurioita.

Tämä muuten niin totta kun olla voi, mitä jutellut niin paljon tulee tälläisiä läheltäpititilanteita. Keväällä lieteurakoitsijalle 20m2 lietepytyn ja 60km/h valmetin eteen väkisin risteyksestä, kyllähän nyt aina traktorin eteen ehtii kun ne on niin hitaita. Vaikka yhdistelmän paino olisi 30tn niin sitä ei tunnuta tajuttavan, sillä kertaa ei olisi ehtinyt mutta onneksi oli traktorikuski hereillä ja ehti/pääsi väistämään vastaantulevien kaistalle ja jarrut yhdistelmässä kunnossa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Tapaus viime kesältä, kuski väisti bussipysäkiltä lähtenyttä autoa ja uusi noukinvaunu meni nurin ja lunastukseen...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Liikenneympyrässä kun ajaa traktorilla, niin tuntuu liikennesäännöt muuttuvan. Eli pitäisi väistää ympyrään tulevia. Muutaman kerran on ollut lähellä. Pahimmillaan väliä jäi vain 20 cm. Jos ois ollu kauha keulassa niin pökölle olisi käynyt huonosti.

Samaa on havaittavissa, jos on taajamassa liikkeellä traktorilla. Jos nopeusrajoitus on 40 km/h ja vaikka ajat traktorilla 50 km/h, niin silti tullaan joka liittymästä eteen. Tutun poika ajoi kerran traktorilla jonkun muorin konepellin yli, kun se tormasi kaupan pihasta eteen. Ihme oli, ettei traktori kaatunut, eikä tainnut tulla muutenkaan mitään suurempaa remonttia. Auto kyllä kärsi hieman vaurioita.

Sattuipa kerran hassusti Laihian Jokikylän tienoilla kolmostiellä, kun ajelin siemen ja lannotekuorma päällä. Vastaan tuli rekka, rekan ja säkkinostimen välistä tukki ohi taksimersu ja joku kraisleri tms jenkki. Taksin ja rekan väliin jäi enemmän marginaalia, mutta rekan ja kraislerin väliin vain muutama metri.
Kumpanenkin pikkuauto kiilas traktorin eteen parinkymmenen sentin raolla. Mulla ei oikeestaan keriinny eres tulla mieleen, että ne menis ohi, kun vastaan tulee isokokoinen ja hyvätapainen. 8)
tethering holes to their concave windings

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Hartialukko ?
Mitäs teette kun vastaan tulee kapealla soratiellä
Corolla jonka ratissa vanhempi naisihmine puristaa
rattia tuskassa, ei anna tilaa ja itte paripyörin ja
paskakuormalla painotettuna vauhtia 50+...

Toki ojan luiska oli sen verta loivaa että kärri nousi
takaasin tielle kaatumatta, rouva ei ollu huomannu
koko tapausta... (lääkitys kohallaan  ;) )

Pari viikkoo sitte tuli salaojamiesten puoliperä lavetti
mäenpäällä vastaan mua 311 paripyörrin...
Luiskaan Fendtti, lavetti pysys tiellä, enkä minäkään
kauaa luiskassa ollu  8)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Hartialukko ?
Mitäs teette kun vastaan tulee kapealla soratiellä
Corolla jonka ratissa vanhempi naisihmine puristaa
rattia tuskassa, ei anna tilaa ja itte paripyörin ja
paskakuormalla painotettuna vauhtia 50+...

Toki ojan luiska oli sen verta loivaa että kärri nousi
takaasin tielle kaatumatta, rouva ei ollu huomannu
koko tapausta... (lääkitys kohallaan  ;) )

Pari viikkoo sitte tuli salaojamiesten puoliperä lavetti
mäenpäällä vastaan mua 311 paripyörrin...
Luiskaan Fendtti, lavetti pysys tiellä, enkä minäkään
kauaa luiskassa ollu  8)

Pysähryn tietenki ennenku tommonen on kohdalla. Jarruthan on kunnos, että varmasti ehtii pysähtyä. Jos sitten pysähtyneeseen traktoriin törmää, on oma vika... 8)
tethering holes to their concave windings

Automies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Nettiä surffaillessa törmäsin tähän aiheeseen ja oli aivan pakko rekisteröityä ja nostaa se ylös, voidakseni tuoda ulkopuolisen näkökannan maatalousajoneuvojen tiellä liikkumiseen ::)

Kuljetan itse  täysperävaunuyhdistelmää ja kuormana on pääsääntöisesti saha- ja paperiteollisuuden tuotteita kokonaispainon ollessa n. 60t.
Tällaisen yhdistelmän nopeuden- ja suunnanmuutokset ovat varsin hitaita.
Traktoreiden kanssa kohtaamisia tapahtuu päivittäin ja pääsääntöisesti ne sujuvat ongelmitta. Kuitenkin varsinkin näin pimeään talviaikaan ei sydämmentykytyksiltäkään ole voinut välttyä.
Valitettavan usein joutuu kohtaamaan kulkijoita joiden valaistus/vilkut on paskan peitossa, ei toimi tai puuttuu kokonaan. Tällaisen laitoksen kohtaaminen etenkin talvikelissä säikäyttää aikalailla, kun huomaat sen vasta siinä vaiheessa kun oma lähivalot tavoittavat kohteen. Ongelma on myös siinä, että kun näitä kulkineita on vanhasta fordsonista uusiin liikennetraktoreihin, niin on hiton hankalaa arvioida sen valaisemattoman laitteen nopeutta - ajaako se kahta- vai kuuttakymppiä. No varman päälle on pelattava ja vauhti pois.
Ruotsissa liikkuessani ole pannut merkille, että maatalousajoneuvojen liikkuessa tiellä ne käyttävät varoitusmajakkaa. Suomessa sellaisen olen nähnyt vain kaksi kertaa ja välitän kiitokseni näille kuskeille  ;D.
Toinen positiivinen kokemus sattui tuolla Porin seudulla - tyttö oli liikkeellä "mahottoman kokoisella" traktoriyhdistelmällä ruuhka-aikaan ja perässä junnattiin  kilometritolkulla. Hämmästyksekseni kuulin iloisen tervehdyksen LA-puhelimesta, kun tytsy valitteli ettei pääse heti antamaan tilaa, mutta eipä tarvinnut arvailla mitä hän seuraavaksi tekee, kun aikeet kuuli selvällä suomenkielellä suoraan radiosta.
Niin ja valotkin oli muuten kunnossa...

leepu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Ehkä tuo jatkuva varoitus majakan käyttö veisi siltä tehon,ite käytän puimurissa majakkaa kun ne on niin hitaita ja leveitä ja pimeällä niitä on hankala tunnistaa kauempaa vaikka valot pelaaki jos on vielä leveä pöytä paikoillaan.Oispa täälläkin samanlaiset tiet kun ruotsissa ja samanlaiset kuskit.Täällä valta teiden ei tarvis olla paljon leveämpiä että mahtuis kolme rinnakkain.Peräkärryjen valo kunto paranee hitaasti,mutta kun niillä valoilla ja kuskin älykkyys osamäärällä on tietty yhteys,jos ei oo järkiä päässä niin ei kestä valotkaan ja sitten ajo käyttäytyminen on sen mukaista.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Tuosta majakasta kannattaa syyttää lainsäätäjiä. Ei nimittäin oo laillista ajaa tarktorilla eikä periaattees puimurillakaan majakka päällä. Itsellä on tapana mahdollisuuksien mukaan päästää raskas liikenne ohi, mutta kyllä henkilöautolla pitää traktorista ohi päästä...

On niitä pöykäriä siellä rekankin ratin takana... Tuntuu osalle kuskeista traktori olevan punainen vaate. On muutamia kymmeniä kertoja aiheuttanu valtatiellä sydämmentykytyksiä rekkojen holtittomat ohitukset traktorista. Ei traktorillakaan viitsisi 30 tonnin yhdistelmäpainolla ojaan ajaa että rekka pääsee ohi jos ei esim. bussipysäkkejä ole!

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Traktorilla ja puimurilla tiellä
Ittellä sattu edelliskesänä.Kolomenkilometrin suoran puoles välis oltiin kääntymäs vasemmalle,minä edellä ja käärijäkuski peräs.Molemmilla vilkut(toimivat)päällä.Risteys oli etukäteen merkitty ja 200m keltaista viivaa.Tyhjä(onneksi)tukkirekka tuli takaa ja ajoi rattorin kylkeen piirturin mukaan 90kmh.
Rattori ja paalaaja sekä tukkirekka lunastukseen.Henkilövahinkoja ei kellekkään.Ittellä oli selkä ja niska paripäivää kipeät,ja sormeen tulipieni haava.Traktorista repes kuskin penkkikin irti.
Suurin onni oli kuitenkin kun keskimmäinen poika olisi halunnut tulla mukaan,kello oli kuitenkin jo niin paljon että sain sen suostuteltua jäämään kotiin.Apumiehen penkki olisi ollut osumapuolen ikkunalla.
Rangaistukset tuntu olevan suht kovat,ittelle ei tullu edes sakkoja.Rekkakuskia syytettiin törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja sillä oli kortti pitkälle yli puolivuotta pois.
Kaikenkaikkiaan hyvää tuuria.