Voisi parilla sanalla laatia tilannekatsauksen tämän topicin alle. Tässä on kuitenkin aika hyviä pointteja varsin Melalla, joten luulisin, että tämä mun juttuni istuu tämän alle. Otin tosiaan vuoden alussa nimiini vanhan hämäläisen sukutilan. Ojitettiin tuossa viikolla metsänreunassa yhtä piiriojaa ja hiukan siinä oikaistiin (jälleen kerran) yhtä pellon reunaa metsän puolelle. Tuli kait aarin verran taas lisää peltoa raivatuksi siinä ohella. Pelto on sellainen, että vaarini vaari sen aikanaan otatti ylös. Jostain 1840-luvun isojakokartasta olen katsellut, että siihen aikaan seutu oli merkitty niityksi ja siellä oli jo jonkinlaisia kuivatusojia nähtävillä. Tästä aasinsiltaa pitkin nykypäivään. Sukutiloilla meininki tosiaan jatkunee vielä tukien poistumisen jälkeen ainakin jonkun aikaa. Mulla on kyllä tässä toiminnassa aina sellainen perustavoite, että tilan pitää tuottaa voittoa. Voitoksi olen määritellyt tuet. Tämä ensimmäinen vuosi tulee kuitenkin olemaan hankala markkinatilanteesta johtuen. Talvella oli pakko ostaa kallista apulantaa. Sitten viljanhinnat laski aina vaan alaspäin. Olen arvioinut satomäärän perusteella viljoista saatavan tuoton ja se ei riitä kattamaan muuttuvia kustannuksia. Tilanteeseen vaikuttaa paljolti se, että joudun ostamaan kaksi kertaa apulantaa ja sen ensimmäisen erän kalleus. Uskoisin, että ensi vuonna tilanne on paremmin tasapainossa vaikka viljan hinta pysyisikin alhaalla. Mitä olen silmäillyt alkuvuoden menoja tähän päivään, niin mitään ihmeellistä ei ole tullut hankittua. Vaikea on keksiä jotain sellaisia tarpeettomia artikkeleita. Esimerkiksi kasvinsuojeluaineet saattoivat olla välttämättömiä tällaisena kesänä. Satotasoon saattoi tulla laatua lisää niiden ansiosta. Vaikea sanoa, kun ei oikein ole vertailupohjaa. Muuttuvien kustannusten osuutta pystyisi alentamaan siirtymällä luomuun. Luomussa tulee kuitenkin eteen aika paljon ongelmia joihin en ole toistaiseksi valmis. Kaikesta näistä palstan luomuintoilijoiden (kaikki kunnia heidän näkemyksilleen) vakuutteluista huolimatta, homma ei ole mikään yksinkertainen juttu. Ensinnäkin toiset maat soveltuvat luomuun paremmin kuin toiset. Viljanviljely on vielä pykälää haasteellisempi ympäristö luomulle. Karjatilalle luomu sopii paremmin, koska pellot tarvitaan joka tapauksessa eläinten rehuntuotantoon. Kaikenlaiset herne-apilajutut soveltuvat karjatiloille paremmin. Viljatilalla tulee aikamoisia haasteita, koska joka kevät peltoon pitäisi saada onnistunut kasvusto. Pitäisi sataa aina oikeaan aikaan. Peltojen pitäminen rikkaruohoista vapaana ja nurmikiertojen ylläpito tuo mielestäni paljon lisää konetunteja. Peltojen kyttäämiseen menee enemmän aikaa. Mielestäni luomutilalla työmäärä ei ainakaan vähene. Sitten se voitto (mahdollinen sellainen) mikä luomusta tulee, ei ole kovin ihmeellinen. Käytännössä apulanta ja muut myrkkykulut. Näillä apulannanhinnoilla ei tuo raha ole sellainen, että sillä kovin leveästi elää. Pitää tulla tukea lisäksi. Mun mielestäni hetki sitten viljan hinta oli sellaisella tasolla, että jäädessään sille tasolle, olisi tuista voinut luopua. Tuntui kuitenkin siltä, että kallis viljanhinta oli vähän sama asia kuin kallis öljy. Viljanviljelijöiden lisäksi, kukaan muu ei tuntunut olevan tilanteeseen lainkaan tyytyväinen. Nyt onkin sitten palattu vanhaan oikein korkojen kera ja kaikki muut paitsi viljanviljelijät tuntuvat olevan erittäin tyytyväisiä. Tuntuu siltä, että ennemmin halutaan pitää kiinni tuista kuin kokeilla jotain uutta ja rohkeampaa lähestymistapaa. Jos pitäisi loppuun maailalla tulevaisuutta varten jonkinlain focus, niin se olisi sellainen, että päätoiminen viljanviljely vaikeutuu entisestään. Pitää olla jotakin muuta hommaa. Peltoa pitäisi saada lisää, mutta se tuo tullessaan kaksiteräisen ongelman. Aikaa muihin hommiin on entistä vähemmän ja paine nostaa konekustannuksia nousee. Pellon saanti ylipäätänsä on suuri kysymysmerkki. Ei tunnu järkevältä maksaa korkeita vuokria, toisaalta peltoa ei yksinkertaisesti tule myyntiin. Ja se vähä mitä tulee myyntiin vaatii kohtuuttomia rahallisia panostuksia. Tuntuu hassulta maksaa työpaikastaan. Eipä mulla tähän tilanteeseen sen kummempaa viisasten kiveä ole olemassa. Aikamoinen pattitilanne.
Kylmis.
Sori kun en jaksanut palstoittaa tätä juttua.