Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?  (Luettu 27916 kertaa)

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Koneviestissähän  oli joku vuosi sitten puimurin huolto-ohjeita koskevassa artikkelissa maininta kyseisestä "neulasta". Jostain syystä kyseessä oli nimeenomaan Sampon huolto siinä suositeltiin kestovoideltujen laakerien rasvausta. Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Muutama laakeri on tullut rasvattua ja ainakin yksi varma remontti on vielä tekemättä kun lykkäsin rasvaa ääntävään laakeriin. Joku voisi sanoa laiskaksi kun ei suosiolla vaihda laakeria mutta kolme kautta on tullut kyseiselle laakerille lisää aikaa. Kyseisen laakerin vaihtamiseksi joutuu purkamaan toisen puolen puimurista, joten mielellään siirtää mahdollisimman pitkälle.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Onnistuminen riippuu laakerin paikasta. On tuota tullut tehtyä ihan hyvällä menestyksellä ihan omavalmisteisilla välineillä. Lehmän rokotukseen käytettävästä neulasta olen tehnyt suuttimen jolla voi painaa rasvaa pölytiivisteen huulen läpi laakeriin. Tarkkana kun on ja katsoo neulan asentoa niin tiiviste säilyy mahdollisimman vähin vaurioin.

Helpoimpia ovat laakerit joissa pölytiiviste on kokonaan näkyvissä. Pienellä ruuvimensselillä koko tiiviste pois ja vaseliinia laakeriin. Tiiviste menee kiltisti paikalleen painamalla ja vähän mensselillä auttamalla.

Hankalimmat lääkerit ovat niitä missä kumpikaan em. ei onnistu. Niissä olen porannut pölytiivisteeseen neulanmentävän reijän ja rasvannut siitä. Ylimääräinen rasva pois ja silikonitulppa päälle.

Koko homman hyöty on vähän uskon asia. Kukaan ei tiedä kauanko laakeri olisi kestänyt ilman lisärasvausta. Itse kuitenkin uskon homman kannattavuuteen. Kaikki laakerit joita olen joutunut vaihtamaan ovat selvästi olleet kuivia.

Rasvan laadulla tuskin on uudelleen rasvauksessa suurta merkitystä. Pääasia on että sitä menee. Itse olen käyttänyt en ihan halvinta mutta käytännössä hyväksi koettua Mobil XHP222.

RockBull

  • Vieras
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Pääasia on että rasvaat ennekuin laakeri ennättää kuivaksi. Varmasti jatkaa ikää.
Ja peruskeltainen vaseliini jees laakereille, kerran vuoteen lisäät niin vot.
Jos parempia rasvoja tahdot käyttää niin opiskele hieman,aika vähän kaupan tiskillä asiantuntemusta.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?


Siihen en kyllä usko että uudesta laatumerkki -laakerista puuttuisi rasvat sisältä. Kyllä sen huomaisi kestoiässä ja kyllähän sellainen kuiva uusi laakeri pyörisikin herkemmin uutena. Ja toisaalta miksi puuttuisi? Laakerin teko on koneellitettu täydellisesti ja kyllä kone herjaisi jos laakeri jäisi rasvaamatta.


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.

Rasvaus on tarkkaa hommaa. Pahimmassa tapauksessa neulalla saa suojan huulloksen paskaksi ja liiallisella rasvauksella voi pullauttaa suojan irtikkin.

Ollaan yritetty etsiä rasvausurakkaan aina vähän parempaa rasvaa, kun kyllähän se aika tiukilla siellä kuulien ja koolien välissä on ja haluaisi että ne siellä vähän pitempään kestäisikin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9598
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Itse olen joskus 46 Claassin paalaimen laakereita rasvannut, jos on alkanut sesonki aikana lämpiämään. Rasvaukseen olen kyllä käyttänyt lehmän pistämis neulaa ja Wurthin spray vaseliinia. On niillä eväillä aina päässyt ko laakereiden kohdalla sesongin ohi ja vaihtanut sitten luppoaikana. Tiedän samanlaisen koneen omistajan joka lähes päivittäin pistää antibiootti ruiskulla laakereihin tavallista öljyä. Ja sillä koneella on paalattu rullat puhki lähes ilman laakeri vaihtoja.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Uudellenvoiteluakin olen joskus tehnyt. 

Maataloukoneissa on usein voideltavaksi tarkoitettuja y-sarjan pallopintalaakereita peltilaippojen välissä ilman voitelumahdollisuutta.Tällaisten laakerien kanssa on tullut tavaksi varmistaa, että sisällä on uutena riittävästi liukastetta.  Mielestäni sen lisääminen käy helpoiten moottorisahan mukana tulevalla terälaipan kärkipyörän voiteluprässillä.  Laakeri ruuvipenkkiin ja ulkopinnan rasvareiästä vaseliinia sisään, mielellään sisäkehää pyörittäen, jotta jakautuu valmiiksi tasaisesti.  Tuskin ainakaan lyhentää kestoikää.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Ilman muuta kannattaa rasvata ,eläinlääkärin suuret ruiskut peliin ja lämmin SKF erikoisrasva tuubiin niin kyllä tulee hyvät laakerit .
35 vuoden kokemus tästä hommasta ja voin sanoa että laakeriremontit jäävät murto osaan siitä  jos ei rasvaa.Laakerin kunnosta ja rasvasta voi jotakin päätellä kun kokeilee onko ajon jälkeen laakeri lämmennyt.Jos laakeri "kuuma" niin rasvaus jo myöhäistä mutta voi rasvauksella päästä käyttökauden yli,talvella kun on aikaa enemmän niin auki.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
On ollut neula käytössä, mutta nyttemmin olen huoltomiehen suosituksesta alkanut käyttää Wurhin sinikorkkista spray-voitelua, se kiipeää pitkin akselia piukankin stefan taakse. Vähän julmalta tuntuu tuo injektioneulalla reijittäminen.
Ostin muuten just viikolla ST-Toolsin Oleniukselta infrapuna lämpömittarin, tuollainen kymenen sentin mittainen murikka, josta painetaan liipasinta ja sohotetaan laser-osoitinpiste mitattavaan kohteeseen, ja sitten luetaan lukema. Odotettavasti näppärä tarkistuskonsti esim. puimurin laakereille, on mukavampi tapa kuin tunkea pää+rautaputki vieressä huitovien remmien sekaan ja kuunnella laakerin krapinoita.
Vähän kallis oli, mutta tarvitaan meillä pääasiassa muissa hommissa. Laakeritouhut tulee vähän niinkun siinä sivussa..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Olen puhdistanut varovaisesti paineilmalla tiivisteet puhtaaks ja sitten jotain vaseliini sprayta päälle, kyllä se jotain imee laakeriin.

Noista pelti Y laakeriesta, onko kukaan kokeilut asentaa nipan siihen? Siihen jää uraa peltien väliin, muuta se reikä laakeirin ulko kehällä ei ole keskellä? Joss olis ihan tarkka vois porata ison reijän peltiläpyskään minne nipan liitäis ja asenuksen yhteydessä kattois et laakerin reikä tulis siihen kohtaan?

Toi moottorisaha kärki prässi vois kai kokeilla joss viitis purkaa pellit pois Y laakerista ja painaa suoraan purkaamatta laakeri akselista?

Viimeksi muokattu: 16.08.09 - klo:11:58 kirjoittanut klapikasa

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...

Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.

Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.

Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?

Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?



Se piikki on kätevä keino vaurioittaa sitä tiivistettä, lisäksi sillä on hyvä keino pullauttaa se tiiviste ulos..
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
On ollut neula käytössä, mutta nyttemmin olen huoltomiehen suosituksesta alkanut käyttää Wurhin sinikorkkista spray-voitelua, se kiipeää pitkin akselia piukankin stefan taakse. Vähän julmalta tuntuu tuo injektioneulalla reijittäminen.
Ostin muuten just viikolla ST-Toolsin Oleniukselta infrapuna lämpömittarin, tuollainen kymenen sentin mittainen murikka, josta painetaan liipasinta ja sohotetaan laser-osoitinpiste mitattavaan kohteeseen, ja sitten luetaan lukema. Odotettavasti näppärä tarkistuskonsti esim. puimurin laakereille, on mukavampi tapa kuin tunkea pää+rautaputki vieressä huitovien remmien sekaan ja kuunnella laakerin krapinoita.
Vähän kallis oli, mutta tarvitaan meillä pääasiassa muissa hommissa. Laakeritouhut tulee vähän niinkun siinä sivussa..

Jotenkin hankala uskoa että spray -voiteluaineet olisi kovinkaan pitkäaikainen ratkaisu. Luulisi että jos menee laakeripesään stefan välistä niin seisokkiaikaan tulee myös pois sieltä ::)

Jos käyttää tuota kaupasta ostettavaa neulaa jonka päässä on rasvanippa niin me ollaan ujutettu neulan pää sisäkoolin ja tiivisteen huulloksen välistä niin että ainakaan näkyvää vauriota laakeriin ei tule. Ja uskoisin että tekniikan oppiessa vauriot pölysuojaan jäävät kyllä pieniksi, neula on jo muotunut tehtäväänsä n. 300 rasvatun laakerin jälkeen ;D ;D

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?


Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.


Krone kuulostaakin aika kestävältä kamppeelta, jos noin paljo ilman remonttia. Eikös nuo kolaketjun laakerit ole aika helppoja vaihtaa?

Niin epäilen kyllä että joitain laakereita olisi jo voinut hajota ilman tuota rasvausta.

Laakeri on kyllä helppo vaihtaa, seger irti ja laakeri näppiin ja uusi tilalle, mutta orkkislaakerit on sikakalliita, useita kymppejä. Orkkislaakeria en minä ainakaan löytänyt mistään muualta kuin agrin tiskiltä, vaikka on tunnukset kyljessä ja INAn tekemä. Laakerissa poikkeuksellisen paksu ulkokooli, varmaan koolille tulevien iskujen takia. Tarviikkeena tietysti saa noihin mittoihin sopivaa laakeria mutta epäilen että eivät kestä pitkään just tuota pauketta.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelu?
Onnistuminen riippuu laakerin paikasta. On tuota tullut tehtyä ihan hyvällä menestyksellä ihan omavalmisteisilla välineillä. Lehmän rokotukseen käytettävästä neulasta olen tehnyt suuttimen jolla voi painaa rasvaa pölytiivisteen huulen läpi laakeriin. Tarkkana kun on ja katsoo neulan asentoa niin tiiviste säilyy mahdollisimman vähin vaurioin.

Helpoimpia ovat laakerit joissa pölytiiviste on kokonaan näkyvissä. Pienellä ruuvimensselillä koko tiiviste pois ja vaseliinia laakeriin. Tiiviste menee kiltisti paikalleen painamalla ja vähän mensselillä auttamalla.

Hankalimmat lääkerit ovat niitä missä kumpikaan em. ei onnistu. Niissä olen porannut pölytiivisteeseen neulanmentävän reijän ja rasvannut siitä. Ylimääräinen rasva pois ja silikonitulppa päälle.

Koko homman hyöty on vähän uskon asia. Kukaan ei tiedä kauanko laakeri olisi kestänyt ilman lisärasvausta. Itse kuitenkin uskon homman kannattavuuteen. Kaikki laakerit joita olen joutunut vaihtamaan ovat selvästi olleet kuivia.

Rasvan laadulla tuskin on uudelleen rasvauksessa suurta merkitystä. Pääasia on että sitä menee. Itse olen käyttänyt en ihan halvinta mutta käytännössä hyväksi koettua Mobil XHP222.
Toi XHP 222 on just hyvä rasva tollaseen apuseivästämiseen. On riittävän notkeaa mennäkseen pienestä pillistä/neulasta läpi.

Tiivisteen irrotus meisselillä on hyvä konsti noihin kumiversioihin (Tai onhan siinä metallirunko). Tulipa tässä taannoin Ouppelin kansiremppaa tehdessä kasausvaihees tehtyä hieno havainto, että laturin moniurahihnan kiristinrullan laakeri oli hyvinkin kuiva ja kenties jopa tiensä päässä. Selvää väljyyttä ja rahinaa ei sentään vielä tuntunu. Ajankohta oli tietenki sunnuntai-iltana tai yötähän se jo tais olla. Tietenkään siihen hätään mistään uutta saanu ja koeajolle piti päästä. Tiivisteet molemminpuolin kokonaan pois, puhallusta paineilmalla ja uudelleenrasvaus tuolla xhp:llä. Toimenpiteen jälkeen laakeri tuntui kuin uudelta. Nyt kun tuli tämä kertakäyttölaakerien rasvaus taas esille, muistin tuonkin asian. Kotterolla on rempan jälkeen ajeltu jo muutama kuukausi eikä oo vieläkään tullu hankittua uutta osaa. Taitaa saada olla hankkimattakin niin kauan ku tuo vanha kestää...
tethering holes to their concave windings