Minulla on Emblaa ja Calisperoa samalla pikkupalstalla vierekkäin, ovat saaneet saman käsittelyn. Ottanen kuvia joskus, kun ovat tähkällä kummatkin. Myönnettävä on, että Emblan tähkä on isompi kuin vuosikausiin olen omalla palstalla nähnyt. Ehkä syysvehnä Skagenin tähkä on vähän samanlainen. Embla taitaa olla vähänkin viileänä kesänä riskialttiin myöhäinen ja versoutuu niukasti. Calisperosta on kollegoilla kokemusta monilta viljelyvuosilta, ja kuivana 2023 - kesänä se oli erinomaisen kestävä kuivuutta vastaan - mitä ehkä monet muuta lajikkeet eivät olleet. Calisperon tähkä on pienempi, mutta se näyttäisi versoutuvan paljon tiheämmäksi, tai sitten kylvötiheys tuli liian suuri ?
WPB Troy on myös Emblan kaltainen vahvasti kasvava myöhäinen ykkösvyöhykkeen vehnä, valitettavasti ei palstoja riittänyt tänä kesänä kokeiluun rinnakkaistestiin Emblan kanssa. Troyssa oli viime kesänä T2/HT2 - toksiinia, joten aiheutti pienen kysymysmerkin, vaikka sato oli olosuhteisiin nähden mainio, noin 4 x Alli-kevätvehnän verran. Edit: WPB Troyn esinäytteen sakoluku oli lähes 400, valkuainen kävi kuuttatoista ja hl-paino oli yli 80 kiloa. Sitten kuorman mentyä Naantalista tuli punnituskuitti kännykkään ilman noita hienoja tuloksia: T2/HT2 63 µg. Eli meni rehuksi.
Juventus-ruiskutus tähkän tultua esiin on tunnollisesti tehty, josko alenisi toksiini edes hiukan. Ja syyskyntö alla. Sanoisin, että toksiineita voi tulla eturivillekin, näin köyhälle niitä tietenkin tulee, koska itiöt näkevät surkeuden, jota kohti leijua, mutta olen kuullut suurista toksiinipitoisuuksista dankorn-heimossakin.
-SS-
Viimeksi muokattu: 19.07.25 - klo:19:31 kirjoittanut -SS-