Oletko varma ettei järviruokosi ole ruokohelpeä?En ole tänä kesänä nähnyt yhtään saunakukkaa,valvattia ei täällä myöskään lähellä ole ja uskoisin myös ettei hukkakaurakaan suurempi ongelma ole.
Tunnen kyllä helven kun olen sitä jossain viljellytkin. Tämä on kyllä järviruokoa, kasvaa piiriojassa ja sitten sellaisena kapeana vyökykkeenä pellon poikki.
Helpi on enemmän heinämäinen, ruoko on paksu- ja lujakortisempi, lehdet leveämmät ja kovemmat ja kukinto tietysti täysin erilainen.
Ruoko ei pellolla kasva niin pitkäksi kuin jossain rantavedessä mutta juuret ovat tosi tanakkaa tavaraa, kuin 6 mm² sähköjohtoa. Kultivaattorissa tuntuu kuin seinään ajaisi jos tuota on runsaasti :-/
Kummallista kyllä mulla ei helvestä tullut ihmeempää ongelmaa kun lopetin sen viljelyn. No kasvaahan sitä pari tupsua jossain tienposkessa navetan nurkalla mutta ei se siellä mitään haittaa ja kotimainen luonnonkasvihan se kuitenkin on. Pellolta kyllä katosi helposti. Yksi lohko oli >10 vuotta helvellä, kevätkorjuun jälkeen suorakylvin siihen kuminan. Kumina tulee hitaasti taimelle joten odottelin rauhassa helpin kasvuunlähdön (oli vihreää jo ennen kuminan kylvöä) ja viime hetkillä ajoin reilun glyfon. Oli muuten puhtain kuminapelto mitä mulla on koskaan ollut. Kolmannen kuminavuoden lopussa uusi glyfosaattiruiskutus ja seuraavana keväänä suorakylvönä taas olikohan rypsi jolle sai tehokkaan juola-/ heinämyrkyn. Kynnettyä sitä ei tullut moneen moneen vuoteen helpin lopetuksesta, juurakot lahosivat täysin paikalleen eivätkä nekään kiusanneet missään vaiheessa.
Tuosta järviruo'osta ei niin vaan tunnu pääsevän eroon. Ei se nyt lisäänny mutta ei häviäkään -)