Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojelu 2026  (Luettu 16180 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12744
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Mitä ajoit jos saunakukka ei kuollut? Riittävä annos florasulaamia pitäisi olla varma isollekin.

Ite ajoin rapsilta kolme kertaa kuoriaiset, viiden päivän välein. Tuntuu olevan se nykyinen normi. Nyt alkaa kukkia. Pari vuotta oli välissä syysrapsia, joka selvisi kokonaan ilman. Toukokuussa kuoriaisia ei vielä ole.
Minkälainen ruiskutusohjelma? 1. Mospilan, 2. Mavrik, 3. Mavrik....?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12744
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Höpön pöpön. Eilisellä juhannusreissulla pällisteltiin kaverin rypsipeltoa: se hädin tuskin 10cm:n mittainen reikälehtinen taimi alkaa jo lykkäämään kukkanuppuja seuraavaksi. Ja vielä kun sain rypsin hajun nenääni, niin jo alkoi jalkakin vipattaa - ja mitkä vieroitusoireet! Ilmeisesti ne lapsuuden kesät, kun rypsipellot vielä olivat komeita, huumasivat niin vahvasti, että rypsiä meinaa väkisin tehdä mieli kylvää, vaikka se on vihoviimeistä hommaa mitä pitäisi edes ajatella. Toivottavasti syysvehnää ei saa syysrypsin kylvöikkunaksi pois pellosta, muuten en tiedä mitä tapahtuu.
Ensimmäistä kertaa vuosiin öljykasvit näyttää jonkinmoisilta ja tuntuisi siltä, että ruiskutuskerrat on jääneet vähiin. Kyllä se vaan jotenkin kiehtoo. En enää sano ei koskaan vaan ehkä sittenkin...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22160
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Myrkky kun tappaa kaikki loispistiäiset, hämämähäkit sun muut mahdolliset niin semmonen voi ainakin alueellisesti vaikuttaa jos on paljon ötökkä mykkyä käytetty. .... rapsia pistäneet kauran kanssa kasvamaan sekasin ja sitten myrkyttäneet sopivassa kohtaa kauran pois niin ei oo kuulemma ötökkä vaivaa ollu. Vähän sama asia kun pistää pellonreunaan kierros sitä nopeemmin kukkivaa houkuttimeks.

Nämä ovat luomurypsillä kaiketi koeteltuja asioita. Keskisadot liikkuvat 500-800 kg:ssa, korkea hinta kompensoi sadon niukkuutta.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22160
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Mitä ajoit jos saunakukka ei kuollut? Riittävä annos florasulaamia pitäisi olla varma isollekin.

Ite ajoin rapsilta kolme kertaa kuoriaiset, viiden päivän välein. Tuntuu olevan se nykyinen normi. Nyt alkaa kukkia. Pari vuotta oli välissä syysrapsia, joka selvisi kokonaan ilman. Toukokuussa kuoriaisia ei vielä ole.
Minkälainen ruiskutusohjelma? 1. Mospilan, 2. Mavrik, 3. Mavrik....?

Öljykasveihin panostavilla olennaista on kaksoisvarasto, ns. Darkstoreen järjestetään pariksikymmeneksi vuodeksi ainakin  Stewardia ja Danadimia.

-SS-

Viimeksi muokattu: 21.06.26 - klo:19:04 kirjoittanut -SS-

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2239
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Monenlaisia toinen toistaan huonompia tuotteita sinne ajettiin. On se kumma kunnei miljardien kemiantehtaat semmosta ainetta saa kehiteltyä et nuppineulan päätä pienempi ötökkä pyörtyis.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12744
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Pitäis olla sellainen aine, että pellon yli lentävä varpunen tipahtaa kenttään.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22160
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Kun meillä oli lanttua tai naapurilla silmät häikäisevää rypsiä, ei kirpoista, kaalikoista tai kaalimadoista tai gammayökkösistä tai tai tai ollut haittaa, Roxionia puisuteltiin paineella kasvustoon väkevänä liuoksena, niin että lehdille jäi sinistä pisaranjälkeä. Parin viikon päästä kasvusto vielä haisi sille liuottimelle.

Ja pörinät loppuivat.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7244
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Kun meillä oli lanttua tai naapurilla silmät häikäisevää rypsiä, ei kirpoista, kaalikoista tai kaalimadoista tai gammayökkösistä tai tai tai ollut haittaa, Roxionia puisuteltiin paineella kasvustoon väkevänä liuoksena, niin että lehdille jäi sinistä pisaranjälkeä. Parin viikon päästä kasvusto vielä haisi sille liuottimelle.

Ja pörinät loppuivat.

-SS-
 

Mikähän tuon Roxionin käyttömäärä on rapsikuoriaisille, siis ihan oikeasti? Tai siis oli, eihän kenelläkään voi olla enää sitä varastossa...Ja pystyikö sitä sekoittamaan muihin kännämyrkkyihin? Onko se vain normaali pyretroidi, "väärällä" tehoaineella?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22160
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026

Mikähän tuon Roxionin käyttömäärä on rapsikuoriaisille, siis ihan oikeasti? Tai siis oli, eihän kenelläkään voi olla enää sitä varastossa...Ja pystyikö sitä sekoittamaan muihin kännämyrkkyihin? Onko se vain normaali pyretroidi, "väärällä" tehoaineella?

Ei ole pyretroidi. Vaikutumekanismit 1A karbamaatit ja 1B organofosforiyhdisteet ovat taistelukaasuihin verrattavia hermomyrkkyjä. Fosgeeniakin saatettiin käyttää kasvihuoneissa jossakin vaiheessa. Niitä käytettiin heti sodan jälkeen ja kun pohjavesistä alkoi löytyä niitä, etenkin dimetoaattia sokerijuurikasaukeilla, ja mm. malationia epäiltiin mutageeniseksi, ruiskuttajien suojelemiseksi on kyseisten ryhmien aineet enimmäkseen kielletty Euroopassa.  Esimerkiksi kirvaruiskutuksiin käytetty dimetoaatti alkoi muodostaa resistenssiä, mutta ei todellakaan niin helposti kuin vaikutustavan 3A (decis karate cyberkill ym) pyretroideihin syntyi, melkein yhdessä yössä.

Organofosfaatit ovat kaikelle myrkyllisiä, kaloille, linnuille, nisäkkäille, siksi niistä on haluttu eroon. Lisäksi ne olivat resistenssin kehittymiselle alttiina puoli vuosisataa pitkän harjoitusajan. Ennen näitä kohdetorjunta-aineita käytettiin mm. arsenikkia ja kalkkirikkiä. Niillekin kehittyi vastustuskykyä, lähinnä mekaanisia suojakeinoja.

Nykyisten valikoivien  torjunta-aineiden ongelma on, että ne vaikuttavat tiettyjen yksittäisten perintötekijöiden alaisiin ominaisuuksiin, jolloin yksikin geenimutaatio tuottaa ensi kesäksi kestävän kannan.

Olen melko varma, että nämä "vanhanajan aineet" , jotka muuttivat ruiskuttajat itsensäkin tutiseviksi sairaiksi, joudutaan joskus ensi vuosidadalla ottamaan käyttöön, jollei sitten keksitä jotakin robottia, joka poimii koppiaiset pois mekaanisesti.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5423
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Olen melko varma, että nämä "vanhanajan aineet" , jotka muuttivat ruiskuttajat itsensäkin tutiseviksi sairaiksi, joudutaan joskus ensi vuosidadalla ottamaan käyttöön, jollei sitten keksitä jotakin robottia, joka poimii koppiaiset pois mekaanisesti.

Tai sitten rypsiöljyä vastaavaa lientä aletaan syntesoida jossain biotankissa... :o

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1645
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Aika äkisti kuitenkin rupeaa lykkäämään tähkää, ykkösviljelijät ovat jo ehtineet huomata, että tähkät jäävät lyhyiksi. Yksi tuttu puhui, että taitaa keretä kaura paikoin röyhylle ennen kuin saa kaikki rikat ajettua, ei ehkä pysty täysillä panostamaan oikea-aikaiseen ruiskuttamiseen - juhannuksena tai muulloinkaan. Empi kannattaako enää ruiskuttaakaan, jos röyhyä näkyy. Toppuuttelin kyllä siinä suhteessa, että tiedän rikkaruohoja myrkytetyn jo täysin tähkällä olleistakin viljoista, osittain ehkä siksi että ensimmäinen ruiskutus on jopa epäonnistunut. Tiedä sitten kumpi viisaampi, ajaako vai jättääkö ajamatta.

Pohjanmaalla ainakin lykkäävät kovin viskalla lisätyppeä peltoon ja sato-odotukset ovat korkealla. Sikäli mikäli youtubea on uskominen.
Aina ei voi onnistua.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2735
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Mää nyt varsinaisesti mitään kasvinsuojelusta tai sadon muodostumisesta mitään ymmärrä. Huonosti hoidetun luomukauden jälkeen tuntuu että aina kannattaa ruiskuttaa🤣. Vaikka sato kärsisi ruiskutuksesta niin eipähän rikat lisääntyisi ainakaan kauheesti

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22160
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Aika äkisti kuitenkin rupeaa lykkäämään tähkää, ykkösviljelijät ovat jo ehtineet huomata, että tähkät jäävät lyhyiksi. Yksi tuttu puhui, että taitaa keretä kaura paikoin röyhylle ennen kuin saa kaikki rikat ajettua, ei ehkä pysty täysillä panostamaan oikea-aikaiseen ruiskuttamiseen - juhannuksena tai muulloinkaan. Empi kannattaako enää ruiskuttaakaan, jos röyhyä näkyy. Toppuuttelin kyllä siinä suhteessa, että tiedän rikkaruohoja myrkytetyn jo täysin tähkällä olleistakin viljoista, osittain ehkä siksi että ensimmäinen ruiskutus on jopa epäonnistunut. Tiedä sitten kumpi viisaampi, ajaako vai jättääkö ajamatta.

Pohjanmaalla ainakin lykkäävät kovin viskalla lisätyppeä peltoon ja sato-odotukset ovat korkealla. Sikäli mikäli youtubea on uskominen.

Kauralle pitäisi punahomeruiskutus tehdä hyewti röyhyn tullessa esiin. Jokin hellävarainen perusrikka-aine varmaan on mahdollista lisätä seokseen.

Lisälannoituksia tehdään täällä seudulla myös, levittimet perässä huiskii traktoreita sinne tänne.  Köyhä vaan katsoo sivusta, kun ei ole säkin säkkiä missään. Salon keskustaan verrattuna 15 mm suurempi kesäkuun sademäärä antaa aiheen lisätä voimaa. Toiveissa tällä viikolla on 5 mm, sen jälkeen ei paljon mitään. Rakeet eivät välttämättä tehoa kovin nopeasti.

-SS-