Mikähän tuon Roxionin käyttömäärä on rapsikuoriaisille, siis ihan oikeasti? Tai siis oli, eihän kenelläkään voi olla enää sitä varastossa...Ja pystyikö sitä sekoittamaan muihin kännämyrkkyihin? Onko se vain normaali pyretroidi, "väärällä" tehoaineella?
Ei ole pyretroidi. Vaikutumekanismit 1A karbamaatit ja 1B organofosforiyhdisteet ovat taistelukaasuihin verrattavia hermomyrkkyjä. Fosgeeniakin saatettiin käyttää kasvihuoneissa jossakin vaiheessa. Niitä käytettiin heti sodan jälkeen ja kun pohjavesistä alkoi löytyä niitä, etenkin dimetoaattia sokerijuurikasaukeilla, ja mm. malationia epäiltiin mutageeniseksi, ruiskuttajien suojelemiseksi on kyseisten ryhmien aineet enimmäkseen kielletty Euroopassa. Esimerkiksi kirvaruiskutuksiin käytetty dimetoaatti alkoi muodostaa resistenssiä, mutta ei todellakaan niin helposti kuin vaikutustavan 3A (decis karate cyberkill ym) pyretroideihin syntyi, melkein yhdessä yössä.
Organofosfaatit ovat kaikelle myrkyllisiä, kaloille, linnuille, nisäkkäille, siksi niistä on haluttu eroon. Lisäksi ne olivat resistenssin kehittymiselle alttiina puoli vuosisataa pitkän harjoitusajan. Ennen näitä kohdetorjunta-aineita käytettiin mm. arsenikkia ja kalkkirikkiä. Niillekin kehittyi vastustuskykyä, lähinnä mekaanisia suojakeinoja.
Nykyisten valikoivien torjunta-aineiden ongelma on, että ne vaikuttavat tiettyjen yksittäisten perintötekijöiden alaisiin ominaisuuksiin, jolloin yksikin geenimutaatio tuottaa ensi kesäksi kestävän kannan.
Olen melko varma, että nämä "vanhanajan aineet" , jotka muuttivat ruiskuttajat itsensäkin tutiseviksi sairaiksi, joudutaan joskus ensi vuosidadalla ottamaan käyttöön, jollei sitten keksitä jotakin robottia, joka poimii koppiaiset pois mekaanisesti.
-SS-