Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojelu 2026  (Luettu 26398 kertaa)

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Ajattelisin, että lohkokorttiin johonkin huomautuksiin ihan vapaasti kirjattuna riittäisi, eikä ruiskutusalaa tarvis välttämättä pienentää.

Mitkä ne vesistöjenvarsien rajoitteet tarkalleen ovat? Suutin ja etäisyys? Vai ainekohtainen sekin. Itsellä neljä vesistöön (Loimijokeen) rajoittuvaa peruslohkoa. Valtaojathan ei enää merkkaa mitään.

Joo, kyllä varmasti riittää huomautuksiin kirjattuna ko. ala. Agrineuvoshan laskee esim. lietteenlevitykseen oikean pinta-alan automaattisesti, jos lohko vastaa vesistöön. Suutin, etäisyys ja ainekohtainen. Eli voi vahingossa lipsahtaa sitä samaa rikka-ainetta reunaa myöten seoksessa, paperilla, jota toisaallekin lohkolla. Siksi onkin fiksumpaa karttaa noita vesistörajoitteisia, vähentää vahinkojen mahdollisuutta. Lisäksi nuo suuttimet, sinne huomautuksiin oon kirjannut että ID suutinta käytettiin tottakai ojan varressa. Mulla nuo vesistöt on nimenomaan ojia,  näihin tuovat valtaojat sitten näitä joihin ei tartte nykyään suojakaistoja sen kummemmin. Valuma-alueahan nuo vesistöjen määritelmät tekee, vaikka oja olisikin oikeasti aikalailla samankokoinen kuin muutkin valtaojat. Kirjaamisvaatimukset vain eritasoa, tai lähinnä virhemahdollisuuksia enemmän.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Vai agrineuvos osaa automaattisesti laskea lohkon pienemmäksi jos rajoittuu vesistöön. Minusta m-techin visu ei osaa. Tuossa olisi sit kai toinen syy vaihtaa ohjelmaa. Ekahan on hinta kenties.
Minunmaatilani visussa joutuu siis itse "arpomaan" (=mittaamaan) pienemmän alan.

Eikös tripletit tai "fivejetit" ruiskussa ole sitä varten et yksissä rei'issä on hyväksytyt suuttimet kaiken maailman tarpeisiin. Oikea ruiskutuatyöhän tehdään sit milloin milläkin. Kyöhemmät joutuu pitämään niitä "lakisuuttimia" muovipussissa piironginlaatikossa.. kannattaa muuten välillä käydä pyyhkimässä pölyt, jos tarkastaja sattuu tekemään yllätysvisiitin..  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆