Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojelu 2026  (Luettu 15314 kertaa)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3584
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Naapurit ajanu aika paljon rypsille ja rapsille aineita mutta vähän huonosti kai tehoavat rapsikuoriaisiin, millaisia havaintoja muilla? Harkinnassa ensi vuoteen öljykasvia..

Kun koko kyläyhteisö lähiseutuineen ymmärtää että savikka.. eikun siis rypsi/rapsi, on tuhoon tuomittu, ja hautaavat ajatuksen kylvöstä, on paremmat ajat tulossa.

Parisen viikkoa sitten kylvetty ja peitattu on ilman raiskaavaa hampaanjälkeä, kerrassaan loistavasti on kasvu päällä.

Suosittelen yhteisöillenne vähintään viiden vuoden taukoja öljykasveilla...

Eli oot sitten kuitenkin sitä kylvänyt vai puhutko naapurin rypsistä nyt?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22154
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Naapurit ajanu aika paljon rypsille ja rapsille aineita mutta vähän huonosti kai tehoavat rapsikuoriaisiin, millaisia havaintoja muilla? Harkinnassa ensi vuoteen öljykasvia..

Kun koko kyläyhteisö lähiseutuineen ymmärtää että savikka.. eikun siis rypsi/rapsi, on tuhoon tuomittu, ja hautaavat ajatuksen kylvöstä, on paremmat ajat tulossa.

Parisen viikkoa sitten kylvetty ja peitattu on ilman raiskaavaa hampaanjälkeä, kerrassaan loistavasti on kasvu päällä.

Suosittelen yhteisöillenne vähintään viiden vuoden taukoja öljykasveilla...

Eli oot sitten kuitenkin sitä kylvänyt vai puhutko naapurin rypsistä nyt?

Taitaa jäähdytellä ja kylvää rypsiä, koska voi. Mutta tuo neuvo on hyvä: koko aukea 10 km säteellä rypsille ehdoton kielto, neljäksi vuodeksi, sitten voivat naapurustot yhtaikaa tuupata sen rypsin kasvamaan. Ja ruiskutukset kirpoille yhtaikaa, heti kylvön jälkeen aloitetaan kolmen kerran torjunta muutaman päivän välein, painetta 6 bar niin että pumpun kalvot naukuu, keltaiset viuhkat, niin että kylä on ruiskutusta seuraavan yön haisevan sumun vallassa. Lähistön viljat ja nurmet ja ojanpyörtänöt kanssa. Samaan aikaan Karatea konttikaupalla peltoon. Saattaa saada alennustakin jos koko kylä alkaisi hivuttamaan niitä kirppuja.

-SS-

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1644
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Kyllä oli aattoillasta ja yölläkin ruuttaajia liikkeellä.

Ja mikäs siinä, kun keli oli mitä parhain.
Aina ei voi onnistua.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6553
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Kyllä oli aattoillasta ja yölläkin ruuttaajia liikkeellä.

Ja mikäs siinä, kun keli oli mitä parhain.

Näin luomuviljelijänä ei tarvinnut ruiskutuksista stressata. Voi rauhassa ottaa saunan terassilla pari sihijuomaa ja katsella auringonlaskua. Välillä käydä ottamassa löylyt ja sit vaikka pulahtaa altaaseen...  ;D

Tuo oli just yks mikä oli itsellä oli yhtenä juttuna kun luomuun siirryin. Taviksessa jos olisi jatkanut niin jo silloin homma oli menossa siihen et enää pikku ruikkasu jotain expressiä ja mcpa:ta jossain välissä ei riittänyt vaan ruiskun kanssa olisi pitänyt päivystää koko kesä. Olisi pitänyt ajaa milloin mitäkin et olisi ollut eväät edes siihen 6t satotasoon.

Kaikesta huolimatta hyvää juhannusta ruiskuttajille ja muillekin  8)
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1557
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Sen helpompaa viljeltävää kuin rypsi ei voisi ollakaan. Ennen kylvöjä maavaikutteista rikka-ainetta, sen jälkeen ei yleensä tarvinnut ruiskulla käydä kasvustoa tallaamassa. Kuoriaisisia niin vähän ollut ettei torjuntakynnys ylitytynyt. Sen 1200 - 1500 kg/ha tullut joka kerta.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3584
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Sen helpompaa viljeltävää kuin rypsi ei voisi ollakaan. Ennen kylvöjä maavaikutteista rikka-ainetta, sen jälkeen ei yleensä tarvinnut ruiskulla käydä kasvustoa tallaamassa. Kuoriaisisia niin vähän ollut ettei torjuntakynnys ylitytynyt. Sen 1200 - 1500 kg/ha tullut joka kerta.

Missähän kuiplassa oikein elät, jos kerta kuoriaisiakaan ei esiinny, no täytyy ihmetellä, miksi rypsi on  kuitenkin alituotantokasvi, jos sen viljely olisi oikeasti noin huoletonta.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22154
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Taviksessa jos olisi jatkanut niin jo silloin homma oli menossa siihen et enää pikku ruikkasu jotain expressiä ja mcpa:ta jossain välissä ei riittänyt vaan ruiskun kanssa olisi pitänyt päivystää koko kesä. Olisi pitänyt ajaa milloin mitäkin et olisi ollut eväät edes siihen 6t satotasoon.

Jotkut ajavat yhden ruiskutuksen menetelmällä, ainakin vehnät. Viivytetään ruiskutusta siihen asti, että korrenkasvu alkaa, sitten mukaan tehokkaimmat Broadwayn ja tehosteiden sekoitukset, pitkävaikutteinen tautiaine, mahdollinen kirvaruiskutus, hivenaineet ja vitamiinit. Hukkakaurat jäävät hyvin piiloon, tuollaiset lähes tusinan aineen seokset ovat mahdollisia, eikä tarvitse koko kesää olla tallaamassa.

Kirpoista ja rapsikuoriaisista ei kaikin paikoin todellakaan ole vaivaa. Alenevat keskisadot ja kokonaan epäonnistuneet kasvustot ehkä johtuvat maaperän köyhtymisestä tai tiivistymisestä sitten.

-SS-

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1644
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Höpön pöpön. Eilisellä juhannusreissulla pällisteltiin kaverin rypsipeltoa: se hädin tuskin 10cm:n mittainen reikälehtinen taimi alkaa jo lykkäämään kukkanuppuja seuraavaksi. Ja vielä kun sain rypsin hajun nenääni, niin jo alkoi jalkakin vipattaa - ja mitkä vieroitusoireet! Ilmeisesti ne lapsuuden kesät, kun rypsipellot vielä olivat komeita, huumasivat niin vahvasti, että rypsiä meinaa väkisin tehdä mieli kylvää, vaikka se on vihoviimeistä hommaa mitä pitäisi edes ajatella. Toivottavasti syysvehnää ei saa syysrypsin kylvöikkunaksi pois pellosta, muuten en tiedä mitä tapahtuu.
Aina ei voi onnistua.

SM

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Carawayn ukko puhu taannoin että on todettu noitten epämieluisten ötököitten tulevan myrkyille vastustus kykyisiksi. Myrkky kun tappaa kaikki loispistiäiset, hämämähäkit sun muut mahdolliset niin semmonen voi ainakin alueellisesti vaikuttaa jos on paljon ötökkä mykkyä käytetty. Myrkkyä kun laitetaan kaiken moisille kasveille.
Jokkut on rypsiä ja rapsia pistäneet kauran kanssa kasvamaan sekasin ja sitten myrkyttäneet sopivassa kohtaa kauran pois niin ei oo kuulemma ötökkä vaivaa ollu. Vähän sama asia kun pistää pellonreunaan kierros sitä nopeemmin kukkivaa houkuttimeks. Tiiä sitte kumpi halvempi tai helpompi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja vuodet on erillaisia mutta ei vaivuta synkkyyteen tänkään asian tiimoilta.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1644
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Aika sitkeetä syysitoinen saunakukka tänä vuonna. Näkyy jääneen syysvehnään, vaikka sai aika tujun myrkynkin, joka viime vuonna kyllä tepsi ihan hyvin.
Aina ei voi onnistua.

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2239
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Mitä ajoit jos saunakukka ei kuollut? Riittävä annos florasulaamia pitäisi olla varma isollekin.

Ite ajoin rapsilta kolme kertaa kuoriaiset, viiden päivän välein. Tuntuu olevan se nykyinen normi. Nyt alkaa kukkia. Pari vuotta oli välissä syysrapsia, joka selvisi kokonaan ilman. Toukokuussa kuoriaisia ei vielä ole.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7243
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Sen helpompaa viljeltävää kuin rypsi ei voisi ollakaan. Ennen kylvöjä maavaikutteista rikka-ainetta, sen jälkeen ei yleensä tarvinnut ruiskulla käydä kasvustoa tallaamassa. Kuoriaisisia niin vähän ollut ettei torjuntakynnys ylitytynyt. Sen 1200 - 1500 kg/ha tullut joka kerta.

Missähän kuiplassa oikein elät, jos kerta kuoriaisiakaan ei esiinny, no täytyy ihmetellä, miksi rypsi on  kuitenkin alituotantokasvi, jos sen viljely olisi oikeasti noin huoletonta.

Eikai toi mikään kupla ole, kuoriaiset juhlineet mikäli satotaso jää 1200-1500kg tasolle. Viikko sitten sai kuoriaiset tymäkän annoksen Mospilania sekä toista ainetta kaalikoita vastaan. Kuoriaisia on jälleen pellossa vaikka kuinka paljon, kaalikoitakin pörrää kivasti. Toukkia ei toki löytynyt mutta lehdissä on jossain määrin reikiä. Todella paha kuoriaisvuosi näyttää olevan, samoin kirpat oli eka kertaa voi sanoa koskaan, haittana. Ne jäi torjumatta,  ja se lienee ollut oikea ratkaisu mutta nää muut öttiäiset jos jättää torjumatta, niiden vaikutus satoon valtava. Luomukonstilla olisi paremmat mahdollisuudet ilman kemiaa ts. kesäkuun alkupuolen kylvö, lämpimään maahan, ennen oletettua sadetta. Puintikin viivästyy talven kynnykselle pohjoisempana, etelässä kasvukausi riittää paremmin ko. kikkailuun.

Kelit on kaikkiaan olleet kasvinsuojeluun erittäin haastava, noin viikon on jatkuneet tuulet yötäpäivää ja ollut myös sateen uhkaa, joka on jäänyt kuitenkin piippuun. Kaksi yötä ollut keliä, viikko sitten su-ma ja juhannusaattoyö+ aamupäivä. Muuten on ollut pakko ajaa jotain napakassa tuulessakin, kun keli on sisämaan ruiskuttajien mielestä karmea ja rannikon asujille pakkorako ruiskuttaa... Nykytekniikka antaa mahdollisuuden heikommallakin kelillä ruiskutukseen, mutta työn tehokkuus kärsii merkittävästi ja tulee lisää unettomia öitä. Ötököitä ei tosin voi ajaa heikolla kelillä, joten voi tulla pitkäkin väli ettei vain pääse pellolle vaikka tarve olisi, kuten nytkin. Puintiaikaan kelien kyttääminen on rentoa kun päivällä ollaan hereillä lähtökohtaisesti, ruiskutusaikaan yö voi mennä torkkuessa/valvoessa eikä keliä sitten tulekaan.

Sääennusteiden tuulikartat suuntaa antavia, mutta tällä voi vähän ennakoida, miten keli kehittyy https://www.ventusky.com/fi/tuulenpuuskia-kartta/1-tunti#p=64.04;22.67;7

Viimeksi muokattu: 21.06.26 - klo:11:56 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1557
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Tänä vuonna ei ole rypsiä, mutta viime ja toissavuonna oli. Ei vaan tunnu mielekkäältä käydä ruiskuttelemassa kun se virallinen torjuntakynnys ei ylity.
Se mikä on kiinnittänyt huomiota on pölyttävien hyönteisten vähäisyys, se saattaa olla kynnystekijä rypsisadon suhteen.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1644
Vs: Kasvinsuojelu 2026
Mitä ajoit jos saunakukka ei kuollut? Riittävä annos florasulaamia pitäisi olla varma isollekin.


Incelo Star -paketti. Tehoaineina Incelossa mesosulfuroni-metyyli ja tieenikarbatsonimetyyli.

Cdq sx nitistää kauran pienellä käyttömäärälläkin kukkivan saunakukan, toisena tehoaineenahan tuossa on Ally classista tuttu metsulfuroni-metyyli. Tähän ainakin luotan.

Primus 100 ml/ha ei ainakaan nitistänyt isoa saunakukkaa.
Aina ei voi onnistua.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9140
Vs: Kasvinsuojelu 2026
0,5 dl Primus+ 22g Express+ kiinite olen käyttänyt syysvehnälle toistakymmentä vuotta ja aina on tehonnut isoihinkin saunakukkiin. Ajan yleensä melko myöhään, tänä vuonna 16.-18.5.
Mystinen kesälaatumies