Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin käynnistäminen talvella  (Luettu 1887 kertaa)

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
Puimurin käynnistäminen talvella
Käytättekö puimuria talvisaikaan silloin tällöin, kun lämpötila on plussan puolella, siiis pelkkä moottorin käynnistäminen ja lämpimäksi asti käynti?

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Puimurin käynnistäminen talvella
^
Mä olen aloittanut puimurin ajon alaikäisenä vuonna 1978 enkä koskaan ole käyttänyt puimuria talvella.Syksyllä puhdistus paineilmalla ja harjalla,mahdollisen vikalistan teko,rasvaus,akku irti ja pannuhuoneeseen talvehtimaan ja lataan akun kerran pari ennen uutta kevättä.Painepesua puimuri ei saa koskaan syksyllä.

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
En käytä. Syksyllä puhdistuksen jälkeen uudet öljyt+suodatin, seuraava käynnistys heinäkuussa. Akku pari kertaa talvessa älylaturin perään hetkeksi.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Ihan tilanteesta riippuen joskus voi joutua käynnistelemään. Syksyllä tulee laskettua tankista kesälöpöt pois ja laitettua muutama kymppi talvea. Sit käyntiin niin voi käynnistää vaikka pakkasella.
Akut olleet irti ja lämpimässä. Nyt tosin taitavat olla kaivurissa kun sen akut sanoi työsopimuksen irti..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Käytättekö puimuria talvisaikaan silloin tällöin, kun lämpötila on plussan puolella, siiis pelkkä moottorin käynnistäminen ja lämpimäksi asti käynti?

Ei ole tullut koskaan edes mieleen...

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?
Joskus olen ilmastoinnin takia käynnistänyt.
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
eipä ole tullut käynnisteltyä, kun syksyllä vaihtaa uudet öljyt ja ajaa varastoon, akku pois ja jos lataa  sitä joskus niin hyvä on. Aikoinaan oli näitä suosituksia ettäkäytellään.Pukeillekin pitäs tunkata tekeekö sitäkään kukaan. Variaatorien remmeistä kahta suositusta jättää kireälle tai löysää, ite olen löysännyt, eli paineet pois, muut remmit olleet kireydessään. Kunnon puhdistus ja luukut auki laakerien voiteluja suojaöljy liene se puiman talvisäilytyksessä paras. Ite ostin puimurin talvisäilöstä suoraan pellolta, kaikki rojut oli sisällä ym.mut kun kiikutin akun paikoilleen starttasin siitä se lähti, eikä mitää muuta kuin yksi laakerivika sinä puintikautena. Mut oli edullinen kone.

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?
Lainaus
Variaatorien remmeistä kahta suositusta jättää kireälle tai löysää
Jonkun ohjeen mukaan pitäisi kytkeä puimakonekin päälle, tuskin sähköisillä edes onnistuu.
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
onko lie kuitenkaan hyväksi remmeille, tietysti toisaalta jos sinne on jostain syystä koneistoon pesinyt asukkaita niille tulee sitte häätö.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
onko lie kuitenkaan hyväksi remmeille, tietysti toisaalta jos sinne on jostain syystä koneistoon pesinyt asukkaita niille tulee sitte häätö.

Järki hoi äly älä jätä!

Mikä ne asukit sieltä häätää sillä että "veto" on päällä mutta ei kuitenkaan pyöri. Ja ei sitä konetta startata puimakone päällä.

Lattaremmi pitää olla päällä, eli kireällä talven, sillä se kutistuu talven aikana niin paljon, että seuraavana syksynä sitä ei vaan saa enää päälle ( jos siis jää löyhälle) Jos on päällä ongelmia ei ole.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
on niitä muitakin kuin lattaremmejä tai siis puimureissa ei ole lattaremmejä. Viimeksi sellasen näin kun mulla oli mf 31 sittemmin ne voimansiirrot koneistolle on hoitanut moniurahihna. Mut kiristele sää sitä lattaremmiäs ihan vapaasti. Ja kuten tuossa kait tuli mainittua en käynnistele tappuria talvella.

Kaikki

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei nuota moottorin takia tarvitse käynnistellä , mutta kytkin voi jumittua vanhoissa romuissa missä vielä kytkin on .

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä,mulla yhden traktorin kanssa oli kytkin sittaantunu kiinni talven jäljiltä, sai ihan tosissaan nykiä että alkoi irrottaan.line jokin orgaaninen lytkinlevy tai sitten vaan hikoillu ruostetta ja jumi. Ei paha mutta mielenkiintoinen tapaus.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
on niitä muitakin kuin lattaremmejä tai siis puimureissa ei ole lattaremmejä. Viimeksi sellasen näin kun mulla oli mf 31 sittemmin ne voimansiirrot koneistolle on hoitanut moniurahihna. Mut kiristele sää sitä lattaremmiäs ihan vapaasti. Ja kuten tuossa kait tuli mainittua en käynnistele tappuria talvella.

Niin mää kirjoitin juuri lattaremmistä. Löytyy katoksesta puimuri jonka vm on -83 ja siinä on lattaremmi pyörittämässä koneistoa. Toisessa puimurissa on erimoinen. Nyt talvella en edes muista minkä näköinen se on. Kytkettynä olen kuitenkin myös sen pitänyt. Tuskin tuosta nyt haittaakaan on.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei varmaan periaattessa puimurinkaan moottorille huonoa tee, jos se olisi vähemmän aikaa yhteenmenoon sammutettuna kuin 11kk vuodessa. Ja vaikka ajaisi pienen lenkin?
Aina ei voi onnistua.