Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Somero?  (Luettu 111111 kertaa)

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Somero?
Viimeiset 20-30  vuotta on jauhettu maatalouden loistavasta tulevaisuudesta, perusteena että muualla viljelyolosuhteet huononee ja että suomalaisella puhtaala ruualla on kasvava kysyntä, no nämä ei ole toteutuneet, vaan kannattavuus senkun heikentyy, vuosi 2022 oli tietysti poikkeus, mutta sekin johtui vain ulkoisesta syystä, eli Ukrainan sodasta, sitten on palattu takaisin normaaliin heikkoon kannattavuuteen.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Viimeiset 20-30  vuotta on jauhettu maatalouden loistavasta tulevaisuudesta, perusteena että muualla viljelyolosuhteet huononee ja että suomalaisella puhtaala ruualla on kasvava kysyntä, no nämä ei ole toteutuneet, vaan kannattavuus senkun heikentyy, vuosi 2022 oli tietysti poikkeus, mutta sekin johtui vain ulkoisesta syystä, eli Ukrainan sodasta, sitten on palattu takaisin normaaliin heikkoon kannattavuuteen.
Se suomen viljelyn mahdollinen loistava tulevaisuus on niin kaukana ettei taida kukaan palstan aktiiveista sitä nähdä. Ja kun meistä ei kukaan sitä näe niin se on puhtaasti sit tuleville sukupolville tehty sijoitus. Mä olen sen verran itsekäs etten koko elämääni tee vain työtä tuleville polville. Tuki tilaa tulisi pystyä kehittämään mut jos se vaatii sen että oma elämä kärsii niin sit saa olla. Ei täs mitenkään leveästi eletä, ei ole varaa,.mut ruoka pöydässä toistaiseksi riittänyt. Jos pitää siirtyä syömään pettuleipää et mahdollisesti joku tuleva polvi voi sit viljellä niin saa kyl olla..  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Joo ei tässä kovin leveästi maataloutta harjoittamalla voi elää. 25 vuotiaana pitää viimeistään tehdä isommat investoinnit niin ehtii saada niistä velat maksuun ja jotain muutakin iloa kuin katselemisen et on mun maita. Jos 75 vuotiaaksi viljelet. Eli käytännössä kaikki investoinnit on jälkipolvia varten.

Nopeammin kuusikosta saa nautittavaa kun pellosta. Pari vuotta sitten hakkasin  puhtaan kuusikon, -66 istutettu ja reilu 350 mottia oli myyntipuuta hehtaarilla, lahot ja kirjanpainajat päälle.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Joo ei tässä kovin leveästi maataloutta harjoittamalla voi elää. 25 vuotiaana pitää viimeistään tehdä isommat investoinnit niin ehtii saada niistä velat maksuun ja jotain muutakin iloa kuin katselemisen et on mun maita. Jos 75 vuotiaaksi viljelet. Eli käytännössä kaikki investoinnit on jälkipolvia varten.

Nopeammin kuusikosta saa nautittavaa kun pellosta. Pari vuotta sitten hakkasin  puhtaan kuusikon, -66 istutettu ja reilu 350 mottia oli myyntipuuta hehtaarilla, lahot ja kirjanpainajat päälle.

Sun alueella maksetaan pellosta liikaa, jos joutuu miettimään sitä et kuusikko tuottaa nopeammin..  ;)
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆