Kaikki aina pikkuasioita näin päin. Kyllä sitä ohraa löytyy ku maksaisit etkä odota et ilman annetaan.
Ei sitä 2022 keväällä tuntunut löytyvän. Sit pakon sanelemana alettiin lihatalojen ja rehun toimittajien toimesta etsimään ulkomailta ja kun ekat laivat saatiin suomeen ja hinnan nousu pysähtyi niin yhtäkkiä olisi kotimaassakin ollut ohraa. Tietysti viljelijät ymmärrettävästi odotti kun hinta nousi lähes päivittäin mut jossain vaiheessa se pää jäi vetävän käteen..
Olen täälläkin monesti kirjoittanut et maksan aina paremmin kuin mitä viljelijä saisi myymällä viljaliikkeille tavaran. Se on pakko muuten ei tarvitse ostaa. Rahatkin saa saman tien eikä tarvitse odotella 30 päivää. Toiset tarttuu tähän ja toiset haluaa edelleen asioida viljaliikkeen kanssa.
En mä kuitenkaan pysty monia kymppejä enempää maksamaan. Lihatalot seuraa viljan hintaa ja säätävät lihan hintaa sen mukaan. Jos nyt tässä tilanteessa lähtisin esim. Maksamaan 200€/t ohrasta niin tappio olisi varma. Tässäkin tullaan sit siihen et joku siankasvattaja sen maksaa ja on sitten kriisijonossa. Ja kääntäen jos kukaan ei myy ohraa alle 200€ niin silloin kukaan siankasvattaja ei pysty ostamaan sitä alle 200€ ja näin paine tulee nostaa lihan hintaa. Ihan yksinkertaista markkinataloutta.
Mun oma palkka on kiinni ostettavan viljan hinnasta. Porsas maksaa mulle x euroa sen hintaa en pysty neuvottelemaan. Lihasta saan y euroa senkään hintaa en pysty neuvottelemaan. Ainut mahdollisuus on myydä elukat juuri oikean kokoisena ja siinäkin tulee viikon toleranssi milloin kuorma sattuu olemaan keräilyssä. Täydennysrehu maksaa z euroa tonni. Niitä voi kilpailuttaa mut hinnat hyvin lähellä toisiaan. Ero yhden elukan kohdalla alta 50 senttiä.
Sähköjä, vakuutuksia yms. Voi kilpailuttaa mut niiden vaikutus per kärsä lasketaan sit jo alle 10 sentin luokassa. Vilja on toiseksi suurin kulu porsaan jälkeen ja se on ainut mihin pystyy vaikuttamaan ostaa sen sit tai viljelee itse. Raaka fakta mut näin se vain on et mitä halvemmalla viljan saa niin sen enemmän liikkumavaraa ja kannattavampaa tuotanto on.