Ei mikään tuotantosuunta nykyisin ole kullanvuolentaa. Ne hiukan paremmat vuodet eivät ole kaikilla yhtaikaa. Ruoho on aina vihreämpää aidan takana. Isot pojat haluavat pitää meidät eripuraisina jolloin olemme helpompia hallita. Hajoita ja hallitse!
Ihmetyttää kuitenkin osan viljanviljelijöistä halu vähentää kotieläintuotoa Suomessa kun kuitenkin suurin osa kotimaassa käytettävästä viljasta syötetään eläimille.
Ei todellakaan. MTK on hajoittamisen mestari. Puheenjohtajissa pyrkivissä on ainakin yksi realisti joka haluaisi yhdistää tukialueet. Kai se 30v kullan lappamista c alueelle on riittänyt..

Ja juu jos suomesta lähtee tuotantoelukat niin sen jälkeen vasta onkin viljavuoret. Mut ei siinä voin mä siirtyä näistä elukka hommista niihin kasvinviljelyhommiin ei mua huvita joka päivä töitä tehdäkkään..

Eiköhän sen kaikki ymmärrä, että ruokaketju on rikki ja alkutuottaja, siis peltoviljelijä, ei pysty nostamaan tuotteen hintaa niin halutessaan. Kuten esimerkiksi ketjussa seuraavat osapuolet, puhumattakaan kaupan katteista. Ainoastaan yhdessä sopimisella ja viljalaivat upottamalla, suoraviivainen hintakorjaus on mahdollista.
Mutta mitä noihin kriiseihin tulee, niin on aika tekopyhää syyttää viljelijää tai käskyttää katsomaan peiliin. Enemmän pitäisi vaan ottaa vastuuta. Mm. säätiloista ja sademääristä. Tekopyhäksi asian tekee se, että viljelijäjärjestö ja kansanedustajat ovat kilvan huutaneet kaupan vastuuta tuotteiden hinnoista. No heidän vastuulla se tietenkin on, mutta sitten syytetään halpuuttamisesta ja omista merkeistä ja reilusta hinnoittelusta viljelyketjussa. Järjestö- ja kansanedustajakaarti kilvan huutaa ja riehuu, mutta nyt tässä tapauksessa pitäisi käyttäytyä sivistyneesti ja olla se kypsempi osapuoli.
Koskaan huutamisessa ja riehumisessa ei kyseessä ole ollut liian halpa vilja. Ei koskaan. Tai sitten koskaan ei selitetty sitä, kuinka esim. tuottajalle kiitos kampanjan tulot jyvitetään viljanviljelijöiden kesken. Missään vaiheessa ei ole kasvinviljelijän kriisiin kiinnitetty huomiota etujärjestön ja kansanedustajiston puolelta. Koskaan ei ole myöskään kerrottu, kuinka TOS-maksu tilitetään ulkomaalaiselle siemenjalostajalle.
Jos tuota itkujen ja hammasten kiristysten historiaa katsoo, niin periaatteessa olisi viljanviljelijälle mahdollista maksaa enemmän tukea, enemmän rahaa viljatonnista tai muuten vaan enemmän rahaa. Jos sirpaloitunut tuottajakenttä yhdistyisi ja vaatisi enemmän rahaa tavalla tai toisella, se tulisi lopulta onnistumaan. Kaikki riippuu voimasta ja tahdosta.
Aika näyttää, missä se kamelin selkä katkeaa.
On se ruokaketju tai maatalous rikki en mä sitä kiellä. Mä olen elukkatilallisena siinä ketjussa seuraava enkä mä pysty sen kummemmin hintaa nostamaan. Joku luulee et pystyn mut en pysty. Ei pysty Make tai antti-x saamaan maitolitrastaan yhtään enemmän. Viljan viljelijät pystyvät kuitenkin pakottamaan teollisuuden hinnan nostoihin lihassa/maidossa kun tavara (vilja) vähenee. Nyt niin ei ole tapahtunut. Kuten aiemmin kirjoitin niin enemmän kasvukauden sääolot ovat vaikuttaneet satoon kuin viljelyn vähentyminen.
Kommunistisella tavalla voidaan vaati vaikka kuuta taivaalta. Nykyään homma pyörii kuitenkin markkinatalouden ehdoilla ainakin pääpiirteittäin jolloin kysyntä ja tarjonta määräävät paljon. En nyt oikein jaksaisi viestistä toiseen vääntää näitä asioita rautalangasta. Jos haluatte elää menneisyydessä jossa kekkonen määräsi niin onnea vain. Ei sillä paljon voidaan tietysti tehdä ja poliitikoiden ja päättäjien olisi pitänyt tehdä mut sellaisia asioita kuin et viljan hintaa alettaisiin määräämään arkadian mäelle tai muuta vastaa niin herätys nyt.
Mun puolesta viljelijät saavat ihan vapaasti yrittää yhdistää voimansa. Mä en niihin karkeloihin lähde ennenkuin myönnetään et itsekin on hölmöilty. Maksettuu pelloista liikaa ostettaessa tai vuokrattaessa. Tai ei ole muuten käytetty laskinta viljelypäätöksiä tehdessä.
Ja kärmeskydölle..
Ei mua sivutoimiviljelijät haittaa. Ymmärrän hyvin et kaikki ei voi olla päätoimisia. Kasvinviljelijöistä täytyy kaikkien olla sivutoimisia. Mut se ärsyttää et jos kehdataan valittaa kriisiä ja samaan aikaan itse ollaan sitä kriisiä rakentamassa niin mitä helvettiä. Joo ymmärrän kuten aiemmin kirjoitin niin jokainen tuijottaa omaa napaa ja sit ollaan yhteisesti huolestuneita kriisistä..
Mulla ei tälläisenä päätoimisena elukan pitäjänä ja sivutoimisena kasvinviljelijänä ole varaa ylilyönteihin. Metsät on hakannut edelliset sukupolvet ja lottorivikään ei ole vielä osunut kohdalle. Mulla on tässä velat maksettavana ja perhe elätettävänä. Täällä tehdään jokainen liike laskimen kanssa.
Se on hienoa seurata vierestä kun itse heittää peltotarjouksen sisään sellaisella hinnalla millä sen pellon saa maksettua sillä viljelyllä ja tuilla. Oma tarjous jäin lähes puolella siitä kun mitä tehdastyöläinen kävi laittamassa. Ehkä hän sen pellon halusi. En valita mut älkää tulko selittämään mulle et on kriisi. Kriisi on toisilla, ei kaikilla. Mulla ei ole kriisi edelleenkään. Mut eipä ole tarvinnut paljoa ostella tai vuokrailla.
Skänsän kommentti nyt en ymmärrä alkuunkaan. Musta on demari niin kaukana kun vain voi olla. Kyl mulle käy se et sivutoimiset saa viljellä ja käyttää ulkopuolelta tulevat rahansa maatalouteen mut sit on kyllä syytä olla hyvin hiljaa mistään kriisistä. Kuten jo monesti todettu niin päätoimisia kasvinviljelijöitä ei ole montaa olemassa. Tuskin kaikki oli kerääntyneet sinne somerolle. Eiköhän sielläkin aika monta sivutoimista jussia ollut? Jos voi vilpittömästi vannoa et laskee maatalouden ja muut tulot erikseen eikä sotke niitä keskenään niin onneksi olkoon ja osaan otto. Sulla on aivan taatusti kriisi. Mut en ymmärrä miksi silloin olet pitämässä kollegoidesi puolta.
Ne sivutoimiset jotka kantavat rahaa tähän maatalouteen oli se raha sit mistä tahansa peräisin niin ne sotkevat koko tän systeemin ja sen vuoksi meillä on ikuinen kriisi tässä maataloudessa.
Ja viljamarkkina analyytikko SS:lle
En taas saa tuosta kirjoituksestasi mitään järkevää esiin. Täytyy ehkä yrittää tavata virkeämpänä koko asiaa.
Pomput hinnoissa ovat lyhyt aikaisi se on huomattu. Laskut kestävät pitkään. Kaikki eivät onnistu myymään huipussa se on on selvää mut en ole vielä ikinä kuulut et myyminen ei olisi onnistunut. Hinta voi olla mitä vaan mut kyl ne tavarat on lähteneet.
Onko sillä väliä onko se hinta pörssin aiheuttamaa, sodan aiheuttamaa tai kuivuuden aiheuttamaa?
Jos tavarasta on pula niin siitä maksetaan paremmin kuin jos sitä on yltäkylläisesti. Hinta tasoon sit vaikuttaa se et mikä täkäläinen hinta on verrattuna siihen et millä hintaan se saadaan tuotua. En mä ymmärrä miksi tästä asiasta pitää nyt tehdä niin vaikea?