Pilvistä en suuremmin tiedä, ihan omana varastopilvenä olen käyttänyt ownCloudia / NextCloudia, pyörii omalla serverillä. M$365 kanssa en ole itse missään tekemisissä.
Varmuuskopiointi ja omien muutosten peruuttamismahdollisuus on hoidettava siellä omassa varastossa ja asiakas-appin asetuksissa, jos siellä serverillä itsellään ei ole muutosten palauttamislokia, samanlaista mikä esim. Dropboxin yritysversiossa on. Olen huomannut, että semmoiset muutosten peruuttamistarpeet ovat joillakin käyttäjillä yleisempiä kuin tiedoston (vahingossa) poistamisen palauttamistarpeet. Harva peruskäyttäjä ei käytä energiaansa minkäänlaiseen versionhallintaan. Amerikkalaiset suuryritykset muutenkin epäilevät itse tehtyjä ratkaisuja.
Nähtävästi nuo Nextcloudit ovat asianharrastajille ihan toimivia, sinne vaan scriptaamaan ja Apachea pyörittämään. Mutta aina ei esimerkiksi yritystoiminta ole pelkkää IT-ja kollaborointityökalujen asennusta, tukea ja käyttämistä, vaan ihan muuta, joka vain tarvitsee sitä työkalua mukaan siihen ihan toisen alan keikkaan. Noissa Linuxeissa alkaa käydä vähän niin kuin timpuri alkaisi käyttää koko energiansa vasara- ja naulatehtaan perustamiseen, jotta saa tehtaasta sitten täydellisen varasan ja naulat, mutta keikat, jossa vasaraa ja nauloja tarvitsi, jäävät sillä välin tekemättä.
Onhan olemassa täyden palvelun pilvipalveluista esim. Google Drive , mutta nekään eivät sovellu kaikkiin tarkoituksiin, eivätkä kaikki halua käyttää sitä. Eikä Zoomia. Tai Google Chromea.
-SS-