Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lhp-nurmen niitto on vissiin joka vuotinen työ nykyään..  (Luettu 1144 kertaa)

Noneman

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Niitin lhp nurmen viime vuonna. Otin kuvat ohjeiden mukaan. Nyt tuli ilmoitus että sateliiti ei ole havainnut niitoa. Koska kuva on viime vuodelta, sitä ei tänä vuonna voi käyttää.

Minulla on todiste että olen niitänyt ja sateliitti ei voi todistaa että en ole. Tästä seuraus tietysti on se että minä olen hävinnyt väittelyn ja menen niittämään lohkon ja otan uuden kuvan.

Miksi tämä ei yllätä.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Selvittelisin hallinnolta hieman lisää. Kyllä viime vuotisen niittotiedon pitää riittää, jos se on oikeaoppisesti käytettävissä eli kuva on tallessa.

turkki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Selvittelisin hallinnolta hieman lisää. Kyllä viime vuotisen niittotiedon pitää riittää, jos se on oikeaoppisesti käytettävissä eli kuva on tallessa.
Niinkin kyllä voisi ajatella, että jollei viime vuonna ole kuvaa niitosta kyselty, ei sitä nyt enää tänä vuonna tarvitsisi takautuvasti millään tavalla todistella. Viljelykirjanpidon pitäisi riittää.

Mutta kyllä itse ainakin olen niittänyt kaikki hömpät joka vuosi, vaadittiin tai ei. Vaikka olisi alun perin miten puhdas heinäkasvusto tahansa, aika nopeasti siinä alkaa kaikenlaiset roskat lisääntyä. Voikukka ja ohdake ensimmäisenä. Jos pitää samaa hömppäkasvustoa kymmenkunta vuotta, ei sitä tahdo enää alkuperäiseksi tunnistaa, vaikka kerran vuodessa olisi niitettykin.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Sellaista tullut havaittua itse ja kollegoiden toimesta et nyt hallinnossa on keskitytty löytämään näistä ns. Tukiautomaateista niitä virheitä. Juuri samanlaisia tarinoita kuullut et lhp lohkoa on pitänyt niittää vaikka viime vuonna niitetty jne. Muutama muunkinlainen eaimerkki on mut menee niin yksilölliseksi et jätän kertomatta.

Jos olisi taipuvainen salaliitto ajattelulle niin sanoisin et tarkoituksella tosiaan näistä tukiautomaateista yritetään löytää sanktioitavaa. Tai ainakin ettei niitä olisi niin mielekästä enää laittaa. Ilmeisesti viljaa halutaan viljeltävän joka nurkassa..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuo tai sit tuista luopuminen kait noissa tarkoitus.   moni tuttu kertoo että on yhä enempi kyselyjä kun ei enää ole karjaa tuhoamassa kasvustoa mutta kun viljelee miten sattuu niin eipä paljon kysellä...   viljapelto on ollut korjaamatta jo toista vuotta jne...

Kaikki

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/maatalous/peltotuet/ekojarjestelmatuki/tukiehdot-ekojarjestelmatuki/tukiehdot-ekojarjestelmatuki-2025/

Ehdoissa lukee noin .
Sinun pitää tietää että satelliitti ei ole niittoa huomannut  :D

Lainaus
Niitto, laidunnus ja sadonkorjuu:

Niitä luonnonhoitonurmi vähintään joka toinen vuosi 15.9. mennessä.
        Jos olet ilmoittanut alan nurmena vuonna 2024, eikä satelliittiseurannassa ole todettu niittoa vuonna 2024, sinun on niitettävä kasvusto vuonna 2025. → Tarkista Vipu-palvelusta löytyvästä karttatasosta, onko ala todettu satelliittiseurannan perusteella niitetyksi vuonna 2024.
    Niitä vaikeissa rikkakasvitilanteissa luonnonhoitonurmi vuosittain viimeistään 15.9. siten, että rikkakasvien leviäminen estyy.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
pitääkö jotenkin seurata osaako satelliitti tunnistaa niiton?   lohkolle jätettävä niittämättä kirjaimet ; niitetty!

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
pitääkö jotenkin seurata osaako satelliitti tunnistaa niiton?   lohkolle jätettävä niittämättä kirjaimet ; niitetty!

Jos osaat lukea, niin tuossa yläpuolella on ohje, joka neuvoo tarkistamaan onko sateliitti havainnut niiton vuonna 2024. Kaikkeahan se ei välttämättä tunnista, esim . useita niittoja kasvukauden aikana tai vaikka laidunnusta.

Niin ja voihan sen kuvata vipu-mobiiliin silloin kun sen kaataa ja käyttää kuvaa , jos ei uutta halua ottaa. Toki tämä ei koske aloittajan ongelmaa. Mutta tuskin kovin suurta osaa edes koskee nuo kaadosta vapaat vuodet. Tai koskevat toki, mutta kaatavat silti joka vuosi. Sehän ei ole sentäs rikos  ;D Jotkut kaatavat montakin kertaa vuodessa. Ei rehota puskat eikä rikkakasvit.

Viimeksi muokattu: 07.09.25 - klo:19:28 kirjoittanut lypsyukko

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sinänäs ihan hyvä että nämä on tiukemmassa syynissä. On ollut sellaisia lhp peltoja missä kasvaa paikoin puuta niin paljon ettei tahdo kävellen päästä läpi.
Yhden lohkon tiedän missä on valvonnassa poistettu pahimmin puustoisia kohtia peruslohkon alasta, vipu-kartassa näkyy mielenkiintoisia epämääräisen muotoisia muutaman aarin "saarekkeita" pitkin poikin peltoa.

Noneman

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/maatalous/peltotuet/ekojarjestelmatuki/tukiehdot-ekojarjestelmatuki/tukiehdot-ekojarjestelmatuki-2025/

Ehdoissa lukee noin .
Sinun pitää tietää että satelliitti ei ole niittoa huomannut  :D

Lainaus
Niitto, laidunnus ja sadonkorjuu:

Niitä luonnonhoitonurmi vähintään joka toinen vuosi 15.9. mennessä.
        Jos olet ilmoittanut alan nurmena vuonna 2024, eikä satelliittiseurannassa ole todettu niittoa vuonna 2024, sinun on niitettävä kasvusto vuonna 2025. → Tarkista Vipu-palvelusta löytyvästä karttatasosta, onko ala todettu satelliittiseurannan perusteella niitetyksi vuonna 2024.
    Niitä vaikeissa rikkakasvitilanteissa luonnonhoitonurmi vuosittain viimeistään 15.9. siten, että rikkakasvien leviäminen estyy.

Tuota muutosta ehtoihin en muistanut. Todistaa vain alkuperäisen ajatukseni siitä että koska sateliitti seurannan tiedettiin olevan epävarma, muutettiin ehdot sopimaan siihen eikä tarvitse sateliittia parantaa.

Pari vuotta sitten syys-ilmoituksen karttaohjelmassa oli vika joka minulla esti 2-3 lohkolla rajojen piirtämisen. Yhteensä 40ha. Päivä, kaksi ennen maksuun panoa vika saatiin korjattua ja sain kartan piirrettyä. Noin puolivuotta ilmoitus ajan päättymisen jälkeen. Tämä vika oli hallinnon mutta olisi silti mennyt minun piikkiin koska ilmeisesti ei ole misään kirjausta viranomaisen virheestä. Ilmeisesti asia olisi kirjattu minun virheeksi mutta niin pieneksi että ei sanktioida. Olisi mennyt johonkin harkintaan jonka aikataulusta ei ole tietoa ja olisi voinut vaikuttaa muihin tuki maksuihin.

En oikestaan ole ollenkaan sateliitti valvontaa vastaan. Sitä vastaan olen että asetelma on puhtaasti viljelijää vastaan. Hallinnon erhe on viljelijälle sanktion alainen rikkomus. Monia pikku juttuja olemme paikallisen viranomasen kanssa yhdesä ihmetelleet ja miettineet. Olen saanut apua ja neuvoja vaikka joskus "tyhmiäkin" kysellyt. Toisin oli 20 vuotta sitten.