juu, varsinkaa kun tuo ventti on mulle outo kapistus
tiijä siitä muuta ku uutena kallis, ja jotku kehhuu
ois tuolla ulukomailla jotaki konetta tarijolla, eikä hinta juuri kummempi
mitä täällä valametit
Määrittele kallis? Ostohinta (niillä varusteilla) korkea vai jälleenmyyntihinta (pitää arvonsa) korkea, pieni kulutus (pienet käyttökustannukset)? Kalleudenhan voi määritellä vasta (vertailukelpoisesti varustellun koneen) osto ja myyntihinnan välisellä erotuksella, sen päälle käyttöajan kustannukset ja koko hoito jaetaan tehdyillä tunneilla, niin saadaan todelliset kulut/ käyttötunti.
Minusta kun tuntuu että fentti on halvin traktori, kun laskee ja määrittelee oikein kokonaiskustannukset, listahinta kertoo vain ensimmäisen pienen osan kokonaisuudesta, joka on sijoitettu siihen traktoriin, kuluja on ainoastaan arvonalennuksena menetetty summa (+muuttuvat kulut).
esim. 716 sovitaan että se maksaa 120000 sis alv 22%,
käyttöaika 5 vuotta ja 5000h
uusi arvo 70000 eli arvon alennusta 50000€ siis. 10€/h
polttoaine: kulutti 3,5h vähemmän kuin kilpailija (http://www.fendt.fi/1093.asp) eli 17500l ja rahana (,7e/l=12250€). Eli millä muulla ajat 10€/h ja säästät 12250€? Kallis on hankala määritelmä...
Fendtin sivuilla olevalla laskurilla perushinta 716:lle 132keur plus alvi=161 keeu. Fendtin kilpailija Valtra versu T162(samt tehot) lähtöhinta 93 keur sis alv. Siihen vähän varusteita että lähellä fendtiä=100 keur. hintaeroa 60keur, tuon kokoisen lainan maksuun menee 4% korolla 2400 eur. Eli se oletettu(huom oletettu) 3,5 l/h polttoaineen säästö sulaa koron maksuun. Ja jos ei onnistukkaan omilla ajotavoillaan tuota kulutuseroa tekemään tai jos jää tunnit tuosta 1000 h/v niin mitäs sitten tapahtuukaan?
Perusteluita hankinnoilleen voi jokainen keksiä ja perustella... Siinä olet oikeassa että todellinen kustannus muodostuu ei niinkään hankintahinnasta vaan arvonalenemasta, mutta lainakustannuksetkin äkkiä unohdetaan ja kyllä se on edelleen monen kohdalla iso paukku sitoa pääomaa 160 keur traktoriin.
Olet niin oikeassa kuin vain voi olla, olen vain huomannut, että tuo fendtin sivun laskuri ei ole missään suhteessa suomen hintoihin. Ottamani esimerkkihinta 120000€ oli konekiertueella fendtin ikkunassa (sis alv 22%) ja valtran direct ilman jousituksia?, 50 -laatikkoa yms. maksaa 100 000, olisikohan oikea summa noille varusteille n. 12000€ (3x4000€). Eli hinnan ero 8000€, siitä korot yms. Kuten sanoin hinta voi muljahtaa, riippuen lopullisesta hinnanerosta (arvonaleneman jälkeen ylimääräisen hinnan korot huomioiden) sekä polttoainekustannusten ja mukavuuskertoimien kombinaationa. Sen jälkeen jokainen voi miettiä mikä / mistä maksaa ja onko se se väärtti?
ps. hauskoja matikkahetkiä ....
Ja Ala-Pertti: "Ihan mielenkiinnosta kysyn, löytyykö fendtistä sellaisia teknisiä ominaisuuksia mitä ei kilpailijoilta saisi viimeistään versussa? Siis jos unohdetaan nämä omat mielipiteet ja perstuntumat vaan luetellaan silkat faktat"
ihan ensimmäiseksi Versu ei ole portaaton, joten puhutaan eri vehkeistä.