Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Dexta. Voi kun nyky koneet olisi näin luotettavia  (Luettu 4916 kertaa)

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Kone seisoi ainakin kaksikymmentävuotta ja ei yhtään anturivikaa kun päräytti käymään. Virtalukko ja käynnistys solenoidi ei toiminut niin kuin ei toiminut silloinkaan kun aikoinaan laitettiin latoon säilöön. Jarrut, nostolaite, vaihdelaatikko ja kytkin toimivat. Täysin yhtä hyvin kuin silloin kuin sen viimeksi sammutti.  Ainoa harmi ettei ole vielläkään minkään laista käyttöä tilalla. Pikantti turvallisuus välineen ominaisuus: taustapeili pultattu puolenmetrin varrella takalokasuojaan kiinni. Melkein näki naamansa jos kone ei käynyt.

Mietin vain että jos laittaisi seisomaan 20 vuotta minkä tahansa traktorin joka on tehty 90-luvun jälkeen niin mitenköhän kävisi.

Oli muutenkin melkoinen kone aikoinaan ja vielläkin kun maailma oli muutunut. Kone oli 90-luvulla Pehtoorin 8500TT täyttökärryjen edessä kylvöaikaan. Nyt jos menisi Valtran insinöörille kertomaan että aion tuon uuden N-sarjalaisen kanssa vetää kolmenkymmenen vuoden päästä yli neljäkertaa sen omanpainoista kärryä. Saattaisi tulla mielenkiintoisi katseita ja ilmoitus että koukkumme on rekisteröity vain kolmen tuhannen kilon rasitukselle.

Saattaisi myös öljy-insinööri hämmentyä. Kaveri on pitänyt puolen tunnin luennon  "kuinka tärkeää on oikeat oljyt" kun ilmoitan että pistin samaa ruohonleikkuri öljyä koneeseen ja perään ja hyvin toimii.. Saako teiltä 10w-30 sellaisella jäteöljyn paksuudella?

Jotta ei mene liikaa kehuksi niin Isäni kertoi että oli mahdollista saada kaksi vaihdetta yhtäaikaa kytkettyä koska valitsin haarukka oli kulunut. Tämäkin ominaisuus oli kopioitu 80-luvun Ford 6610 versioon. Myöskin korjaus oli saman tyylinen mutta uudemmassa piti irroittaa kumimatto.

Mietin että ei ole käyttöä ja en ole ihminen joka käyttäisi aikaa ja rahaa laittaakseen koneen arvoiseensa kuntoon. Ei ole tietynlaista tunnesidettä koneeseen vaikka muistoja olisi. Olisi silti haikea luopua koneesta kunnioi

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
ja sitten on uusiahkoja traktoreita joissa ei toimi nostolaite eikä aluevaihteet kun on jossain sähkyvika..  mittarit ei kerro kuten ei tietsikkakaan missä vika..   aika mukavaa laitella tuollasta.          itellä punavanteeseen uotetaan maahantuojan viestiä miten kytkimen potikka säätetään..  kun eivät kehtaa soitella tehtaalle.....

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
Kone seisoi ainakin kaksikymmentävuotta ja ei yhtään anturivikaa kun päräytti käymään. Virtalukko ja käynnistys solenoidi ei toiminut niin kuin ei toiminut silloinkaan kun aikoinaan laitettiin latoon säilöön. Jarrut, nostolaite, vaihdelaatikko ja kytkin toimivat. Täysin yhtä hyvin kuin silloin kuin sen viimeksi sammutti.  Ainoa harmi ettei ole vielläkään minkään laista käyttöä tilalla. Pikantti turvallisuus välineen ominaisuus: taustapeili pultattu puolenmetrin varrella takalokasuojaan kiinni. Melkein näki naamansa jos kone ei käynyt.

Mietin vain että jos laittaisi seisomaan 20 vuotta minkä tahansa traktorin joka on tehty 90-luvun jälkeen niin mitenköhän kävisi.

Oli muutenkin melkoinen kone aikoinaan ja vielläkin kun maailma oli muutunut. Kone oli 90-luvulla Pehtoorin 8500TT täyttökärryjen edessä kylvöaikaan. Nyt jos menisi Valtran insinöörille kertomaan että aion tuon uuden N-sarjalaisen kanssa vetää kolmenkymmenen vuoden päästä yli neljäkertaa sen omanpainoista kärryä. Saattaisi tulla mielenkiintoisi katseita ja ilmoitus että koukkumme on rekisteröity vain kolmen tuhannen kilon rasitukselle.

Saattaisi myös öljy-insinööri hämmentyä. Kaveri on pitänyt puolen tunnin luennon  "kuinka tärkeää on oikeat oljyt" kun ilmoitan että pistin samaa ruohonleikkuri öljyä koneeseen ja perään ja hyvin toimii.. Saako teiltä 10w-30 sellaisella jäteöljyn paksuudella?

Jotta ei mene liikaa kehuksi niin Isäni kertoi että oli mahdollista saada kaksi vaihdetta yhtäaikaa kytkettyä koska valitsin haarukka oli kulunut. Tämäkin ominaisuus oli kopioitu 80-luvun Ford 6610 versioon. Myöskin korjaus oli saman tyylinen mutta uudemmassa piti irroittaa kumimatto.

Mietin että ei ole käyttöä ja en ole ihminen joka käyttäisi aikaa ja rahaa laittaakseen koneen arvoiseensa kuntoon. Ei ole tietynlaista tunnesidettä koneeseen vaikka muistoja olisi. Olisi silti haikea luopua koneesta kunnioi
ei kai tuo nelinkertanen ännän paino ole kuin  lavetti ja kaivinkone  tai kuorma-autosta katkastu kärry ja sorakuorma....  sata ja 02 srjan vehkeillä jo moisia vietiin   ??? ??? ??? ???

Viimeksi muokattu: 03.06.25 - klo:20:00 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4271
Nii onhan nuo yli viisikymppiset sellasia että sitä sähköpuola ei paljon ole, vain tarpeellinen.  DExtasta kokemusta on ja ihan kätsy peli kokoluokkansa hommiin. Ison kuorman kanssa ne jarrut oli hyvä kokeilla hillitseekö vauhtia. Koulutilalla ajelin paljonkin moisella, myös itellä apukoneena oli sellanen, puutteensa tasauspyörästön lukko vanhemmissa. sittemmin sekin tais tulla joten kulkukelpoisuus parani.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Sama kuin vertaisi kirvestä klapikoneeseen ;D
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Sama kuin vertaisi kirvestä klapikoneeseen ;D

Samahan se suunnilleen on, toimintavarmuudessa ja työntehokkuudessa

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9049
  • Don't dream your life, live your dreams.
Sama kuin vertaisi kirvestä klapikoneeseen ;D
Eikö vipukirves lyö molemmat laudalta?  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133
Sama kuin vertaisi kirvestä klapikoneeseen ;D
Näin se on. Naapurin vanha isäntä totesi kun puhuttiin joskus vanhoista traktoreista että kauheita paskoja, onneksi ei tarvitse enään tehdä töitä niillä.  ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
ja kun miettii miten tehtiin töitä samoilla peltoaukeilla jo 1980- luvullakin aikansa koneilla...   ei niiiin hirveen kauheeta!    mutta toimintavarmuus paljon parempi..

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27804
  • vastustan
ja kun miettii miten tehtiin töitä samoilla peltoaukeilla jo 1980- luvullakin aikansa koneilla...   ei niiiin hirveen kauheeta!    mutta toimintavarmuus paljon parempi..
aika kuitti olisi oksakin jos hara-hytillisellä  nyyllä tai palmu-hytillisellä  fergulla pitäisi työt tehdä, kyllä tulisi zetoria ikävä ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20984
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Ei Hara ole aikansa muita hyttejä huonompi. Varsinkin 600-sarjan Harat olivat jo tiiviimmät konepeltiä vasten, oven saranointi oli parempi. Konepellin päälle ja sivuille tuli erillinen tiivistetty osa, johon hytin liikuntasauma puski.  Ovi on kapea, mutta siinä sentään on kumipidin auki-asennossa ja kunnon sisäkahva. Melutaso on sama kuin viisi vuotta uudemman Leylandin Q (Quiet) - ohjaamossa, 87 dB . Iso takaikkuna antaa näkyvyyttä, tosin moni nikkaroi erikseen pitemmät pumput ja laajemman avautumiskulman.

Lämmityslaite on sama Smiths kuin monessa muussakin 1970-luvun koneessa. Varsinkin kun useimmissa ns. laatumerkeissä sama lämmityslaite säädettiin aina vähän vuotavalla vesiventtiilillä, ja ilmanotto oli jossakin moottorin ja hytin välissä tai peräti konepellin alla olevassa kotelossa, lämpimässä paikassa. Monessa traktorissa sijoitus ja "ilmakanavat" ovat ahtaasti jossakin ohjauspulpetissa sisällä tai katossa, lämpö jää joko letkuvetoihin tai sitten ilma jää jonnekin pyörimään. Harassa sentään voi avata lämmityslaitteen sisäkotelon sivuluukun kokonaan aukinaiseksi, johan ilmaa alkaa tulla niin että housunlahkeet lepattavat. Hytin etuseinässä vesiletku on muutaman vaaksan mittainen ja  ilma pääsee käytännössä suoraan kennolle ja kennolta hyttiin. Aikansa suodattimet olivat joko sihtiverkkoa tai ohut "kuituliina", tai ei mitään. Hellepäivinä ei kyllä koppia näissä kannata pitää suljettuna. Harassa ovet lähtevät pois nostamalla, sivuikkunat aukeavat, kattoluukku on iso ja voidaan lukita auki-asentoon. Takaikkuna siirtyy saranaltaan kun kääntää ikkunan vaaka-asentoon, sitten voidaan nostaa pois. Sitten on jo aika vilpoisa ajella. Ja HUOM 1973-1975 oli ajankohta !

Suuri ongelma lämmityksessä oli hieman laiha alumiinikenno, jonka vaihtaminen kupariseen parantaa lämmitystä selvästi. Valmistutin kolme kappaletta Suomen Jäähdytinpalvelussa, ovat kyllä hyviä. Huuruongelmaa ei omassa 5600:ssa ole ollut edes kovan räntäsateen aikana. 15 asteen pakkasella vielä on paitahihakeli.  Peilin putkivarret ovat tukevat, jolloin niihin saa parikin kuperaa peiliä päällekkäin, ja riittävän kauas sivulle. Lasinpyyhkijä on iso, varren on oltava kunnolla kiristetty, ja sopiihan sitä sulkaakin joskus vaihtaa.

Ehkä joku muistaa Hara-ohjaamollisen Fordin nostolaitteen vivun menevän liian alas, melkein ajajan nilkan tasalle. Onhan se noin, mutta ainakin kynnössä vipu on pitimessään melko ylhäällä, ja vetovastussäätö toimii hyvin, ja jos kaipaa vetovarsitunnustelua, Load Monitor hoitaa saman asian. Meillä on 5600:ssa kaksikarainen vakioventtiilistö, johon kollega teki pitkät käyttövivut, istuimen käsinojan viereen. Kylvökonetta ja lanan kääntöä on oikeastaan erittäin rento käyttää. Kytkin ja jarru ovat erittäin kevyet, riittää kun saappaan laskee päälle, ei tarvitse seisoa jarrulla eikä uusia kytkinpolvea ennen aikojaan. Turbomallissa ja joissakin viistonnisissa on lisäksi hydraulinen pikavaihde ratin vasemmalla puolella. Kovin hyvä se on peltotöissä.

Hytin taka-alakulmien pikkuikkunat on turha tehdä erikseen kovamuovilevystä ja saranoida, parempi tulee läpinäkyvän teollisen liuskaverhon palasta, jotka voi leikata muotoon mattopuukolla ja ruuvata saranoiden kohdalta. Aukaisu on helppoa ja himmentynyt muovi on yksinkertainen vaihtaa.

Hara on ruotsalaistyötä eli "laadukasta" (NOT) , hytti selvästi on ruosteherkkä ja maalaus ei vastaa peruskoneen laatua. Jos vielä löytää vähäruosteisen yksilön, kannattaa ruostesuojata. Ajoneuvolasista (jopa laminoidusta) on edullinen valmistaa uudet ikkunalasit eteen ja taakse, koska mitään kuperia virityksiä ei ole käytetty. Kumityynyt ovat yksinkertaista mallia, lampun kuoria löytyy tarvikeliikkeistä. Astinlaudoista kannattaa leikata mahdollinen verkko tai ritilä pois, jättää vain reunat, että savi tippuu läpi. Ruotsin mies on tehnyt sähkötyöt heikommat kuin itse Luukas olisi tehnyt. Lamppujen pohjissa on niitillä kiinni polttimonpitimet. Niitti syöpyy ja liuskat katkeavat.  Parin päivän näpräämisellä, juotoskolvilla ja esim. katkenneesta käynnistysjousesta ja kupari/ruostumattomilla ruuveilla  saa niitä liuskoja valmistettua uusia. Etuvilkkujen keltainen lasi vaalenee värittömäksi, vaihtaa oranssit polttimot. Homma hoidettu.

Siinä Hara meni vikaan kun tunki ylimääräiset sähköt ja sulakkeet Fordin muutenkin ahtaan kojetaulun sisään (PA-säiliö täyttää suurimman osan siitä) ja niihin muovisiin koteloihin ikkunan alla. Kojetauluun sisään tuli näin erittäin ahtaasti sekavia johtonippuja. Hytin liitäntä tehdään pitkällä ruuviliitinrimalla oikealla alhaalla.  Olisivat tehneet erillisen sähkökaapin yhdellä syötöllä ja kytkentäreleillä, niin vianetsintä olisi helpompaa. Hara-ohjaamo on tiellä kojetaulun irrotuksessa, joten hytti oikeastaan pitäisi poistaa, ennen kuin lähtee purkamaan kojetaulun sähköasennuksia. Omassa vanhemmassa Harassa hävisivät vilkut, joten hommien oli jatkuttava, joten vedin johdon, irtosulakekotelon, simppelin vilkkureleen pinta-asennuksena erilliselle katkaisimelle ja rukkasvipu siihen. Tämmöinen toimii luotettavasti, ja tahtoo jäädä pysyväksi.

Mutta siis. Olen tehnyt yhden syksyn muokkaustyöt täysin blackoutissa olleella 7000:lla, käytetyn kun ostin, ei toiminut kuin etuvalot. Lataus ja kaikki hytissä pimeänä. Käynnistin akkukaapeleilla ja palalla kuparijohdinta, ja sitten mentiin. Yhtenä täysikuuiltana kynsin pelkästään kuun valossa. Kyllä silmä tottuu, jos on saanut voita syödäkseen.  Että useita nykytraktoreita ei saa ilman akkua edes pysymään käynnissä ?

-SS-

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
nykytraktoreita ei saa ilman akkua edes pysymään käynnissä ?

-SS-

-20 sarjan Autopower JDn käyttöohjekirja antaa muistaakseni luvan käynnistää kaapeleilla ilman että akku on paikoillaan.
En kyllä silti lähtisi kokeilemaan, vaikka onkin yli 20 vuotta vanha, sähköllä toimii käytännössä kaikki ja siis toimii :P
Laskisin kuitenkin nykytraktoriksi, taitaa olla varusteita mitä ei saa kaikkiin uusiinkaan?
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71692
niin,  eiks tuon ikäiset nyt oe sentäs uusia..   kun nykyään taitaa traktorikauppa käytä aika laimeena..   vanhat koneet yllättävän kysyttyjä..  ja hyissä hinnoissa..   

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
niin,  eiks tuon ikäiset nyt oe sentäs uusia..   kun nykyään taitaa traktorikauppa käytä aika laimeena..   vanhat koneet yllättävän kysyttyjä..  ja hyissä hinnoissa..   
80-90 luvun koneillakin on vielä paikkansa ja vielä ihan käyttökelpoisia tiettyihin hommiin.
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7380
  • karkki vai keppana?
Sama kuin vertaisi kirvestä klapikoneeseen ;D
Eikö vipukirves lyö molemmat laudalta?  ;D
Luulin vipukirveen jo haudatun ::)
pessimisti ei pety!