https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote/walvoil-sdm-dlm-patruunaventtiili-kela-12vdc-4sol660012/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6hCJCC9b0W-Zh7Uvc-3GzElxL4L6XuxIStSqw6mdClllD6R8zk048RoCHYkQAvD_BwE
Mulla käytössä tuollaisia solenoideja. Taitaa olla 25 barisia. Joskus tullut ilmeisesti isompi painepiikki, kun muovinen takapääty pullahtaa pihalle ja vuotaa. Vaihdettava uusi. Onko aiheesta kokemuksia, parannusehdotuksia??
Se paluu täytyy olla oikeesti vain paluu. Ei siedä lainkaan painette väärinpäin nuo. Jos kuitenkin on lohkossa kiinni suositelen asentaa paluupuolelle takaiskuventiili ett ei vahingosakaan esm nojaa siihen käytävipuun ja menee öljyt väärinpäin. Halvalla pääsit jos vain yksi meni, tiedän yhden josta usita meni,
Tosiaan jos lohkossa on erillinen vuotolinja (paremmissa usein on), niin se suoraan ja erillään vapaasti tankkiin. Silloin tavallisella paluulinjalla ei ole ihan niin nuukaa.
Jos taas tippalinjaa ei ole niin sitten sen paluulinjan pitää olla oikeasti avara koko mitaltaan ja läpäistä muutaman barin paineen nousulla ainakin 2 kertaa pumpun tuotto myös kylmillä öljyillä. Muuten nuo Thomakset hätääntyvät. Traktorikäytössä tarkoittaa vähintään ¾" linjaa, mielellään ilman pikaliitintä. Jos liitin pitää olla niin laittaisin 1" liittimen. Eikä siis mielellään enää traksan oman lohkon kautta palauttaen.
Mulla on tuossa metsäkärryssä vuotolinja kyllä yhdistetty jo lohkon päällä paluulinjaan mutta se linja eteenpäin on sitten väljä. CC hydrauliikka myös armahtaa paluulinjan kuormaa ja fiksumpi venttiiilohko ei päästä kuormaa 'ryöstämään' vahingossakaan. Kovin kylmässä teen alkuun vain hitaita liikkeitä; tilanne olisi mahdoton jos on kourassa puolen tonnin taakka ja päästää puomin lähes vapaaseen pudotukseen. Silloin sisään menevä sylinteri voi helposti yrittää työntää paluuseen 200 l/min ja kylmällä öljyllä paluun paine nousee varmasti liikaa. Varsinkin jos paluu kiertää vielä traktorin lohkon kautta. Vähän riippuu siitä miten väljästi nosturi on letkutettu/putkitettu. Pikkupilkeissä on yleensä sen verran ahtaat linjat ja pienemmät sylinterit että ne rajoittavat onneksi riemua. Isommissa joissa on reilusti mitoitetut systeemit, öljyä on pudotustilanteessa tarjolla hyvin paljon enemmän. Jos siis tuollainen lähes vapaa pudotus on lohkon säädöissä yleensä sallittu. Mä en ole sallinut. Toisessa, hydraulisesti esiohjatussa pöydässä on mekaaniset max nopeuden rajoitinruuvit, toisessa asian hoitavat bitit.
Oli muuten hurja kun kerran sähkönsyötön häiriön vuoksi bittiohjain ilmeisesti nollasi kaikki asetuksensa ja sekosi muutenkin. Ei sillä voinut oikein mitään tehdä ennen uudelleen säätämistä. Liikkeet tulivat kuumilla öljyillä jo hipaisusta alas kuin kivi ja vain hiukan hitaammin työsuuntiin. Heti täysi virtaus ja rampeista ei tietoakaan.Yritin purkaa kuorman loppuun mutta keskeyttää piti ennen kuin jotain oikeasti hajoaa.