heh, ajelikko viime talvena metässä? ite ajelin ja manasin kun ei kärri enää kulekaan siinä valun tekemässä raiteessa vaan lipsuu puolelta toiseen. ei se mannaryyni kovetu 3-5 asteen pakkasessa. nooo, ei kait sit se telakaan tuossa auta mut aattelin kun jo 1950 luvulla joku ajeli moiset kärryssä. mut eihän nykyään mikään ole kuin ennen. on hyin mahollaista et talvet nyt on mitä on ja ei enää pakkanen jjätä nuita raiteita kuin ennen mut ei sit. ollaan ajamatta!!!
Kyllä mä ainakin ajelin, ja kärryllä ihan pienillä ja vetämättömillä pyörillä.
Paikkakunnalla voi tuon lumen määrän ja laadun suhteen olla paljonkin merkitystä. Sä taisit olla siellä lumisemmalla ja mäkisellä seudulla...
Mulla homma loppui lumen määrään siksi että giljotiini ei uppoa riittävästi kovaan paksuun hankeen. Eli alkaa jäädä liian pitkiä kantoja. Muuten olisi kyllä päästy eteenpäin. Ja jopa taaksepäinkin.
Toisekseen mähän olen käytännössä ajanut tuolla suhteellisen painavalla tee-se-itse-hakkuukoneella aina päivän-pari edeltä. Siinä on vielä nosturin alla pari pykälää leveämpi raideväli kuin toisessa päässä niin se polkee aika leveät latuset. Ehkä 600 mm. Olisiko painoa jotain 7+ tonnia isoilla pyörillä. Yleensä sen jäjiltä ei enää puuteri haitaksi kiehu ainakaan yleisesti. Jos ehtii tuiskuttaamaan ne raiteet täyteen niin sitten voi tahtoa mennä mieluummin sivussa.
Eli pikkupyörilläkin on päästy ihan kohtuudella eteenpäin, varsinkin kun mun työmailla ei ole mahdottomia mäkiä - ja jos on niin yleensä sieltä mäeltä tullaan kuorman kanssa lähinnä alaspäin. Jos jossain ei pyörä halua pyöriä niin tulkoon sitten sukkana, perässä tulee joka tapauksessa. Takimmaiset kuitenkin pyörivät jotenkin jos etummaiset auraa niille uraa :-))
Sulla voi olla vielä hankalammat olosuhteet, uskon sen kyllä. Mulla ei sellaisista ole kokemusta, tuskin tuleekaan...
Täällä ovat jotkut käyttäneet siroja ketjuja telin toisissa pyörissä. Ei lähde sivulle luistelemaan ollenkaan niin hanakasti eivätkä kuitekaan haittaa nopeaa tieajoa ja saattaa myös pyöriä paremmin. Telan kanssa tieajo saattaa olla vähän sellaista laputtamista / tärryyttämistä aidon telakoneen tyyliin :-)