Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe telat  (Luettu 1361 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68731
Vs: telat
heh, ajelikko viime talvena metässä?   ite ajelin ja manasin kun ei kärri enää kulekaan siinä valun tekemässä raiteessa vaan lipsuu puolelta toiseen.    ei se mannaryyni kovetu 3-5 asteen pakkasessa.    nooo, ei kait sit se telakaan tuossa auta mut aattelin kun jo 1950 luvulla joku ajeli moiset kärryssä.     mut eihän nykyään mikään ole kuin ennen.       on hyin mahollaista et talvet nyt on mitä on ja ei enää pakkanen jjätä nuita raiteita kuin ennen mut ei sit.   ollaan ajamatta!!!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4651
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: telat
heh, ajelikko viime talvena metässä?   ite ajelin ja manasin kun ei kärri enää kulekaan siinä valun tekemässä raiteessa vaan lipsuu puolelta toiseen.    ei se mannaryyni kovetu 3-5 asteen pakkasessa.    nooo, ei kait sit se telakaan tuossa auta mut aattelin kun jo 1950 luvulla joku ajeli moiset kärryssä.     mut eihän nykyään mikään ole kuin ennen.       on hyin mahollaista et talvet nyt on mitä on ja ei enää pakkanen jjätä nuita raiteita kuin ennen mut ei sit.   ollaan ajamatta!!!

Kyllä mä ainakin ajelin, ja kärryllä ihan pienillä ja vetämättömillä pyörillä.
Paikkakunnalla voi tuon lumen määrän ja laadun suhteen olla paljonkin merkitystä. Sä taisit olla siellä lumisemmalla ja mäkisellä seudulla...
Mulla homma loppui lumen määrään siksi että giljotiini ei uppoa riittävästi kovaan paksuun hankeen. Eli alkaa jäädä liian pitkiä kantoja. Muuten olisi kyllä päästy eteenpäin. Ja jopa taaksepäinkin.

Toisekseen mähän olen käytännössä ajanut tuolla suhteellisen painavalla tee-se-itse-hakkuukoneella aina päivän-pari edeltä. Siinä on vielä  nosturin alla pari pykälää leveämpi raideväli kuin toisessa päässä niin se polkee aika leveät latuset. Ehkä 600 mm.  Olisiko painoa jotain 7+ tonnia isoilla pyörillä. Yleensä sen jäjiltä ei enää puuteri haitaksi kiehu ainakaan yleisesti. Jos ehtii tuiskuttaamaan ne raiteet täyteen niin sitten voi tahtoa mennä mieluummin sivussa.
Eli pikkupyörilläkin on päästy ihan kohtuudella eteenpäin, varsinkin kun mun työmailla ei ole mahdottomia mäkiä - ja jos on niin yleensä sieltä mäeltä tullaan kuorman kanssa lähinnä alaspäin. Jos jossain ei pyörä halua pyöriä niin tulkoon sitten sukkana, perässä tulee joka tapauksessa. Takimmaiset kuitenkin pyörivät jotenkin jos etummaiset auraa niille uraa  :-))

Sulla voi olla vielä hankalammat olosuhteet, uskon sen kyllä. Mulla ei sellaisista ole kokemusta, tuskin tuleekaan...

Täällä ovat jotkut käyttäneet siroja ketjuja telin toisissa pyörissä. Ei lähde sivulle luistelemaan ollenkaan niin hanakasti eivätkä kuitekaan haittaa nopeaa tieajoa ja saattaa myös pyöriä paremmin. Telan kanssa tieajo saattaa olla vähän sellaista laputtamista / tärryyttämistä aidon telakoneen tyyliin :-)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3249
Vs: telat
Luin ja piti ihan ensimäisen viestin lukea uudestaan. Eli kukukykyä syvään hankeen? On ollu syvälumisia ja sulaa alla, just ryyni lunta joka ei tahdo kantaa. Se renkaan korkeus on kyllä tärkee, se 400 16 on kyllä aika tylppä ja lakka pyörimästä, raskas vetä, sitten kanto,  kluku loppui siihen. Itellä iso weckman, siinä 16.0 20 renkaat, n. 110cm korkeet, ne pyörii ja nousee kantojen yli.

Suurempi ongelma on saada vaunu kuin vaunu peruuttamalla pois uralta, siinä saa vängätä ja eestaas että se edes sinnepäin aluksi. Siinäkin se pienempi rengas kans huonopi ja hangen päällä risuja, ei nouse risujen päälle ja toppaa lopulta.

Hankkijan kataloogi, ehkä 88? siinä patu tai foresteri pro sarja jossa oli mehuveto ja peräti teloja? Muistaako joku?

Toisaalta, nykään minäkin ajan pääsosan prosessorin perästä, siinä on on aina tallattu ja runsaasti risuja alla.

Viimeksi muokattu: 18.11.24 - klo:19:51 kirjoittanut klapikasa

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9022
Vs: telat
heh, ajelikko viime talvena metässä?   ite ajelin ja manasin kun ei kärri enää kulekaan siinä valun tekemässä raiteessa vaan lipsuu puolelta toiseen.    ei se mannaryyni kovetu 3-5 asteen pakkasessa.    nooo, ei kait sit se telakaan tuossa auta mut aattelin kun jo 1950 luvulla joku ajeli moiset kärryssä.     mut eihän nykyään mikään ole kuin ennen.       on hyin mahollaista et talvet nyt on mitä on ja ei enää pakkanen jjätä nuita raiteita kuin ennen mut ei sit.   ollaan ajamatta!!!

Ajelin joo, mutta tarkoitukseen sopivalla koneella. Ei kauheasti nuo raktoriyhdistelmät houkuttele. Tiedän kyllä millaista on ajaa puuterissa raktorilla. Kyllä siinä saa olla ovetkin lukossa vehkeellä kun vehkeellä, jos vielä ylämäkeäkin on.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10297
Vs: telat
Vastaan taas asian sivusta. Helpottaisiko kulkua jos telin etummainen pyörä olisi kapeampi kuin takimmainen. Itte ostin aikoinaan Ylö 6500 yleisperävaunun ja siinä oli edessä todella kapea ja takana se 14*16 pyörä. Itte uusinut sen jälkeen molempiin tuollaisiin 14*16 eteen ja 400 taakse  ( nippa nappa mahtuu noihin rakenteisiin). Itte en oo havaannu liikkumises mitään erikoista. Tai raiteet märässä on  noilla  yhdistelmillä matalammat kuin pelkillä 14*16 pyörillä (molemmissa ei siis oo ollu yhtä kauaa seka renkaat) mutta toki kauttaaltaan 400 varmaan painuvat vielä vähemmän. No nyt  on tuollaisellakin varustuksella pari vastaavaa kärryä , mutta niiden ominaisuuksista ei vielä kokemusta. Ens kevääksi romutan toisen vanhuksen ja yks hyvä kuntoinen säästetään vieläkin  muihin pikku hommiin  ::)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3876
Vs: telat
heh, ajelikko viime talvena metässä?   ite ajelin ja manasin kun ei kärri enää kulekaan siinä valun tekemässä raiteessa vaan lipsuu puolelta toiseen.    ei se mannaryyni kovetu 3-5 asteen pakkasessa.    nooo, ei kait sit se telakaan tuossa auta mut aattelin kun jo 1950 luvulla joku ajeli moiset kärryssä.     mut eihän nykyään mikään ole kuin ennen.       on hyin mahollaista et talvet nyt on mitä on ja ei enää pakkanen jjätä nuita raiteita kuin ennen mut ei sit.   ollaan ajamatta!!!

Kyllä mä ainakin ajelin, ja kärryllä ihan pienillä ja vetämättömillä pyörillä.
Paikkakunnalla voi tuon lumen määrän ja laadun suhteen olla paljonkin merkitystä. Sä taisit olla siellä lumisemmalla ja mäkisellä seudulla...
Mulla homma loppui lumen määrään siksi että giljotiini ei uppoa riittävästi kovaan paksuun hankeen. Eli alkaa jäädä liian pitkiä kantoja. Muuten olisi kyllä päästy eteenpäin. Ja jopa taaksepäinkin.

Toisekseen mähän olen käytännössä ajanut tuolla suhteellisen painavalla tee-se-itse-hakkuukoneella aina päivän-pari edeltä. Siinä on vielä  nosturin alla pari pykälää leveämpi raideväli kuin toisessa päässä niin se polkee aika leveät latuset. Ehkä 600 mm.  Olisiko painoa jotain 7+ tonnia isoilla pyörillä. Yleensä sen jäjiltä ei enää puuteri haitaksi kiehu ainakaan yleisesti. Jos ehtii tuiskuttaamaan ne raiteet täyteen niin sitten voi tahtoa mennä mieluummin sivussa.
Eli pikkupyörilläkin on päästy ihan kohtuudella eteenpäin, varsinkin kun mun työmailla ei ole mahdottomia mäkiä - ja jos on niin yleensä sieltä mäeltä tullaan kuorman kanssa lähinnä alaspäin. Jos jossain ei pyörä halua pyöriä niin tulkoon sitten sukkana, perässä tulee joka tapauksessa. Takimmaiset kuitenkin pyörivät jotenkin jos etummaiset auraa niille uraa  :-))

Sulla voi olla vielä hankalammat olosuhteet, uskon sen kyllä. Mulla ei sellaisista ole kokemusta, tuskin tuleekaan...

Täällä ovat jotkut käyttäneet siroja ketjuja telin toisissa pyörissä. Ei lähde sivulle luistelemaan ollenkaan niin hanakasti eivätkä kuitekaan haittaa nopeaa tieajoa ja saattaa myös pyöriä paremmin. Telan kanssa tieajo saattaa olla vähän sellaista laputtamista / tärryyttämistä aidon telakoneen tyyliin :-)
Noi vanahat telat kyllä tuli traktoriin,apupyörän kans renkaitten ympäri,reki perrään.Juurikin kyseiset telat vei vasta eräs omatekoisen moton omistaja,omaan vehkeeseen.Tämä tekee myös urakkahommia,pienempiä hakkuita.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68731
Vs: telat
ja itellä kun tuo veturi keslalla on 605 kolmiveto niin huomasin viime talvena keväänpuolella että ei taho kärriä saaha perässä veteltyä kun pyörä alkoi putoamaan raiteen sivuun,   kuorman kanssa ja iliman kuormaa.   lukolla sai joskus helpommin nousemaan ylös mutta kun tuo veturi ei enää niiiiin pirteä ni alkoi jo melkein harmittaan tuo kulkemattomuus.      noooo,   eipä tuo enää niiin hirveesti harmita jos jääkin ajalematta kun syksyisin jo kerenny ajaa ison osan...   ilman lunta, ropakossa!   

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 494
Vs: telat
Nuo 400 pallorenkaat,vesilintua kun niillä kesällä heittää niin ihan paras.
Olin nuorena ajamassa 605 valmetilla puuta,aukkoa ja harvennusta.
Siis viime vuosisadalla,kaheksankymmentä luvun puoliväliä noin.
Takasillan päällä oli sen aikaiseksi isohko patu,en muista nummeroo mutta jatkolla jaksoi nostaa takarattaan ilmaan.
Alkuun oli kärri jossa oli telinä nuo kirotut pallorenkaat,sitten tuli jykevämpi jossa oli kuorma-auton etuset telinä,en muista kokoa,mitä ne siihen aikaan oli.
Mutta ero kulkemisessa oli valtava vaikka kuormat isommat,nousi kannon yli ja meni lumessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68731
Vs: telat
miun 9 tonnin keslassa ei ole ihan pallorenkaita vaan pienehköt rullat mutta hakuilla mahtais pyöriä hieman paremmin.