Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lantakonneeen konneikko  (Luettu 6692 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10464
Vs: Lantakonneeen konneikko
eli tartteeko jopa punpun varaosiks??
Tietenkin ja kaikille sylintereille vastaavat varaosa kappaleet. Kiskoa ja raappoja tietenkään unohtamatta. Selvennän nyt omaa kokemustani, kun se tuntuu Oksaa kiinnostavan. 21.11 raappa oireili kuten tämän ketjun alussakin, mutta alkoi toimimaan imusiivilän pika pesulla jotenkin. Öljyjen vaihdon ja säiliön pesun jälkeen paremmin ja seuraavana päivänä suodatinten vaihdon jälkeen täydellisesti. Mutta alkoi kuitenkin yhtenä päivänä kääntämään suuntaa liian nopeaan , kun kaikki sylinterit oli työliikkeessä. Toimi silloinkin normisti yhtä sylinteriä vähemmällä kuormituksella. Tämä suunnan vaihto alkoi toimimaan , kun pyöräytin sormillani säätörullasta paineet 120 baariin  entisestä sadasta. Säätöä muistaakseni on 180 baariin saakka, joten vielä on mahdollisuutta "korjata" jos ongelmia esiintyy. Raappa on asennettu vuonna -94 ja koneikko yms siinä alkuperäistä, Sylinterit vaihdettu kertaalleen kaikki (täysin eri aikoina) ja pääsylinteriin tuon jälkeen turpa tiiviste. Mielestäni hyvä ja kestävä laite.  8) Ja pellonpajalla on kyllä "päivystyskin" mutta onneksi en ole joutunut  käyttämään / maksamaan. Yksityisyrittäjä vetoinen huoltokin auttoi ennen ilman kummempia päivystyksiä, mutta nykyäään kait eivät enää pyhinä puhelimeen vastaile.

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 492
Vs: Lantakonneeen konneikko
Mulla oli kaksirivinen  + päätykouru vuonna -80 tehty navetta.Lehmien takana oli Pellonpajan "vetävät" sylinterit (männän varsi tuli molemmista päistä pitkälle) .Kun nesylinterit aikoinaan vaihtuivat,niin tilalle laitettiin tavalliset pitkäiskuiset sylinterit.Kun sylinterien varret olivat suhteellisen paksut sylinteriputkiin nähden,niin se vaati korkean paineen pumpulta,jottei suunnanvaihtoventtiili muuttanut suuntaa.Kylmänä pelitti hyvin,mutta öljyjen lämmetessä suunnanvaihto lakkasi toimimasta muutenkuin manuaalisesti.Korjaukseksi vaihdettiin suunnanvaihtoventtiili tuollaiseen,mikä Heinollakin on.Siinähän onominaisuutena,jotta se päästää paineen noustessa osan öljystä paluupuolelle ja sillä saatiin systeemi pelaamaan kylmillä ja lämpöisillä öljyillä pienemmällä paineella.Lopullisesti homma saatiin pelittämään kunnolla vaihtamalla öljyputket 15 millisiksi 12 tilalle eli virtausvastusta oli kylmillä öljyillä liikaa.kun koneikko oli toisella puolella navettaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10464
Vs: Lantakonneeen konneikko
Nyt kun muistelee, niin voi olla, että on vaatinut tuon 120 baaria jo pidempään. Aluksi oli vaan pääty + yksi käytävä. Ja se tuo muisti on mitä on :) Kääntelin silloin marraskuussa ilman rillejä ja ottalamppua summis ja huollon jälkeen pistin sataan. Toimi siinä viikkoja, mutta tosiaan kylmimpänä aamuna alkoi käännellä liian tiuhaan. Päätykouru lykkäs kyllä pihalle, joten tunkio ei syyllinen vaan käytävät, mutta voi johtua öljyjen kylmyydestä. Öljytkin se kankeampi versio, vaikka eihän niillä käytännössä ole juurikaan eroa. Niin tuo toinen käytävä on lisätty -97. Sen sylinteri oli lyhytikäisin.

Sen muistan kun -94 asennettiin niin kääntö ei toiminut muutamaan päivään uutena kunnolla. Asentaja ei syytä keksinyt koekäytössä, vaan epäili ilmaan järjestelmässä. Silloin piti välillä painaa nappia, että kääntyi, mutta vika katosi muutamassa päivässä. Tuosta tosiaan aikaa yli 30v , joten vois sanoa, että poistunut on se vika  ::)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1985
Vs: Lantakonneeen konneikko
eli tartteeko jopa punpun varaosiks??
Tietenkin ja kaikille sylintereille vastaavat varaosa kappaleet. Kiskoa ja raappoja tietenkään unohtamatta.

Kaikkea pitää olla varalla, traktoreista lähtien eikö niin Oksa? Ettei tartte kaverilta lainata tai kaupasta!

Selvennän nyt omaa kokemustani, kun se tuntuu Oksaa kiinnostavan. 21.11 raappa oireili kuten tämän ketjun alussakin, mutta alkoi toimimaan imusiivilän pika pesulla jotenkin. Öljyjen vaihdon ja säiliön pesun jälkeen paremmin ja seuraavana päivänä suodatinten vaihdon jälkeen täydellisesti. Mutta alkoi kuitenkin yhtenä päivänä kääntämään suuntaa liian nopeaan , kun kaikki sylinterit oli työliikkeessä. Toimi silloinkin normisti yhtä sylinteriä vähemmällä kuormituksella. Tämä suunnan vaihto alkoi toimimaan , kun pyöräytin sormillani säätörullasta paineet 120 baariin  entisestä sadasta. Säätöä muistaakseni on 180 baariin saakka, joten vielä on mahdollisuutta "korjata" jos ongelmia esiintyy. Raappa on asennettu vuonna -94 ja koneikko yms siinä alkuperäistä, Sylinterit vaihdettu kertaalleen kaikki (täysin eri aikoina) ja pääsylinteriin tuon jälkeen turpa tiiviste. Mielestäni hyvä ja kestävä laite.  8) Ja pellonpajalla on kyllä "päivystyskin" mutta onneksi en ole joutunut  käyttämään / maksamaan. Yksityisyrittäjä vetoinen huoltokin auttoi ennen ilman kummempia päivystyksiä, mutta nykyäään kait eivät enää pyhinä puhelimeen vastaile.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3896
Vs: Lantakonneeen konneikko
Loppuunkuluneella pumpulla ei myöskään tahdo kääntää.
Edellisellä pumpulla tahto raappalinja jäähä tunkioon,vaikka mitä teki.Nykynen reagoi kylymään,voi vaihtaa suuntaa kesken paluunkin,mutta ei enään lämpiämisen jälkeen.Öljyjä olen tuosta syyttänyt.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69394
Vs: Lantakonneeen konneikko
kyllä!   nykyään pitää olla varautunu melkein kaikkeen kun ei enää laatua saa etes rahalla.    ja nuo koneikot on kait paljion käytössä vuotessa?   ihan kuin lysykoneetkin.  aikasemmat kesti kymmeniä vuosi heikolla huollolla mut nykyään jo lisäosat ei kestä vuosia..     kohta on omasta purettu suurin osa kavereille käyttöön.     ja kyllä traktoreilla ei yhellä pärjää jos on pakko hoitaa asioita.   se ainoa kun leviää jossain vaiheessa kuten tuo punavanne..    nooo, luottofiu sit tulille!!     mopolla koneitten töitä.   mut tehään kuiteskin.