Itsellä vaakatasojyrsimestä savimaalla kokemuksia noin 5 vuoden ajalta. Jätin äkeen kokonaan pois valikoimasta, kun alkoi keväisin ahdistamaan, kun samaa lohkoa ajoi neljättä kertaa ympäri.
Oma kokoonpano siis sellainen, että 3m Maschio etunostolaitteessa ja takana 3m Multiva Forte / eForte perässä. välissä ollut New Holland T7.210 AC. Tehojen puolesta on täysin riippuvainen työsyvyydestä, mutta tuolla yhdistelmällä ajonopeus on ollut 6-12km/h. En ole kovin syvälle jyrsimellä mennyt, koska en ole kokenut tarpeelliseksi kylvökoneen takia. Vaihdoin itse kahden traktorin taktiikasta yhteen veturiin, kun aloin jyrsimään.
Sängellä omat kokemukset on ollut kyllä hyviä, mutta tosiaan en niihinkään kovin syvään ole mennyt, eikä ole uria tarvinnut tasailla.
Hyvät puolet:
- Jyrsin keulalla tasaa kultivoidun maan, eli kyyti on tasaista
- Kerta-ajolla kultivoituun maahan tai sänkeen (en ole itse kyntänyt, mutta toiminee samalla tavalla siinäkin).
- Kohtuullisen joustava systeemi. Jos on kuiva, voi vetää suoraan sänkeen jyrsimellä tai suorakylvää. Jos on kosteampaa, voi avata kultivaattorilla ja sitten yhdistelmällä perään. Syksyllä nahkean saven avaa kultivaattorilla ja kylvää seuraavana päivänä (vaatii tosin aurinkoiset 2 päivää).
- Jyrsin on aika halpa laite verrattuna hyviin äkeisiin.
- Ei tukkiudu herkästi
Huonoa:
- Tuollainen yhdistelmä on vähän kankea, kun mittaa alkaa olemaan ja tavaraa keulalla, niin vähän vaatii isommat päisteet
- Jos kalkitsee talvella, sänkiäestä kaipailee keväällä
- Rikkojen osalta verrattavissa suorakylvöön, eli torjunnan saa huolellisesti tehdä kemiallisesti.
- Kuivalla pölyä nousee niin paljon, että eteensä ei meinaa nähdä.
Ominaisuuksia:
- Syvemmältä jyrsiessä hitaanlaista ja tehoa ottaa. Toisaalta saa yhdellä ajolla saa ajettua, jos kylvökone mukana. Itse olen 3m yhdistelmällä muokannut ja kylvänyt 12-20ha/päivä.
- Naapurit puhuvat, että se on hidasta ja pääsee pellolle niin myöhään, kun pitää olla todella kuivaa, että voi jyrsiä. Itse en ole huomannut kumpaakaan. Aika nahkeakin savi onnistuu, kun ei vaan yritä liian syvälle. Helposti saa kikkailijan maineen, kun ei tee niinkuin muut.
- Mitä nopeampaa ajaa, sitä karkeampi jälki. Jos haluaa hienompaa jälkeä, laskee nopeutta.
- Enemmän seurattavaa ja vipujen vääntämistä kylväessä, eli helposti tulee myös huolimattomuusvirheitä. Eli tarkkana saa olla ja vähän erilaista kun äestäminen "nollat taulussa".
- Mitä paremmassa kunnossa maat, sen helpompaa.
- Juolavehnän osalta ilmeisen toimiva systeemi hyvän rikkatorjunnan kanssa yhdessä. Ei ole juolavehnät enää vaivannut, enkä ole glyfon kanssa paljoa lätrännyt.
Suorakylvön rinnalla ihan toimiva systeemi kyllä, mutta varmaan saa olla tarkempana olosuhteiden kanssa. Suorakylvöstähän tuo olosuhteiden kyttääminen varmaan tuttua jo olisikin.