Pahalta kuulostaa.
https://www.svtplay.se/video/e2dPVkZ/agenda/igar-21-15
Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, homous. Mutta suurin niistä on homous.Ei tarvita kuin normaali maa, jossa teitä ja infraa ei ole määritelty homoudella. Suomessakin teoreettiset tiet alkavat muuttua kynnöspelloiksi ja se ei nykyiselle patterisähköautolle maistu. Et saa hinata, et saa vaihtaa renkaita, et saa tehdä mitään itse. Se ei auta ihmistä todellisuustaloudessa. Homoustaloudessa tiet ovat sileitä, matkat lyhyitä ja sähköä jokapaikassa. Pojat korjaa ja se ei maksa mitään tai sitten edellisestä hallituksen kokouksesta on saatu hyvä kokouspalkkio, jolla voi teettää lampunvaihtoja. Mm. itänaapuri on sellainen, jossa sähköautolla ei pärjää ihan joka paikassa. Köyhissä maissa ihmisillä ei ole varaa ostaa mitään sähköautoa tai edes ladata sitä.
Homous on se, joka meidät on johdattanut, vihreäksi tekniikaksi mainostettuun, kaivannaisista riippuvaiseen kertakäyttötekniikkaan. Se ideologiamaailma toimii vain, jos on sileät tiet, lataamoja siellä sun täällä, ei vaaraa "hupsistakeikkaa" olosuhteille ja loputtomasti kaivannaisia. Se ei kuitenkaan poista netemäisten polttoaineiden tarvetta. Niitä tarvitaan edelleen kaikkiin koneisiin ja laitteisiin, jotka toimivat maapallolla. Laivat tarvitsevat polttoainetta, lentokoneet tarvitsevat polttoainetta vaikka patterikoneita yritetäänkin lennättää. Akkutekniikka näillä parametreillä ei tule koskaan syrjäyttämään polttonesteitä. Ei koskaan. Ei koskaan. Siis näillä parametreillä, joissa energia on valjastettu kemialliseen muotoon, jota ei voi siirtää tai säilyttää järkevästi.
Jos ihmiskunta haluaisi tulevaisuudessa kehittää energiansäilömispankkeja, sen pitäisi ottaa lusikka kuniiseen käteen ja alkaa käyttämään sitä energiaa, mitä meillä tässä nyt on. Meillä on hiiltä liikaa ilmassa. Meillä on aurinko, josta saa energiaa. Meillä on kaasukehä, jossa on vetyä. Meillä on myös vettä, jossa on vetyä. Auringon energialla saisimme kierrätettyä hiilivetyjä tavalla tai toisella. Jokaisella voisi olla takapihalla tai larontakana pari konttia, joissa tiputettaisiin polttoainetta pikkuhiljaa. Se vaatii silti fysikaalisten ilmiöiden ylläpitämistä, joita ei arki-ilmanpaineessa tai lämpötilassa ole, mutta kaikki on kuitenkin mahdollista.
Olemme joutuneet akkuhypetyksen uhreiksi, jossa vauhtia on, kun ilmasto kohta tappaa. Meidän silti pitäisi ottaa todellisuus huomioon.