tuossa monta kertaa törmänny et ei enää saa johonkin vanhempaa mut hyin toimivaan osia. on se surkiaa kun aina pitää vain uutta ostaa ja huomata että eipä toimi kuin se ikivanha ... jossain on kait paja joka osais tehä mallin mukaan mutta puuttuu tieto ... missä!!
Kyllähän pajoja löytyy jos vaan ymmärtää mitä jonkin osan tekeminen vaatii. Kokonaisuus voi myös vaatia useamman pajan käyttämistä.
Siten jos vielä löytää pajan jolla ei ole kiire eikä parempaa tekemistä; helpottaa jos itsellä ei ole kiire.
Tuo tekeminen kun ei välttämättä ole aina kovin yksinkertainen juttu.
Osa joka ei ole erityistä materiaalia, ei vaadi lämpökäsittelyä, erikoisia työstökoneita ja menetelmiä, valamista tms on suhteellisen helposti uudelleen tehtävissä. Ja päinvastoin.
Esimerkki osasta jota ei ole järkevää tehdä uutta yksittäiskappaletta on vaikka auran siipi. Tai kultivaattorin piikki. Onneksi tuon tyyppisille osille on yleensä sen verran kysyntää että joku tekee niitä tarvikkeeksi sarjavalmistuksena. Ja purkuosat sitten täydentävät harvinaisempia puutteita. Ja useimmiten sen vanhan pystyy vielä korjaamaan ettei tarvitse alkaa kokonaan uutta tekemään.
Vaativia moottorin tai voimansiirron osia ei kannata särkeä, ei myöskään hydrauliikan isompia kokonaisuuksia.. ne voivat olla ylipääsemättömiä ongelmia.
Erikoisempia akseleita ja rattaitakin saa teetettyä, varsinkin jos on mallikappale olemassa. Mutta ei ole halpaa hubaa jos yhtä aletaan tekemään.
Muovi- ja kumiosat ovat myös yksi hankaluus, varsinkin harvinaisempiin laiteisiin. Suorat lasit saa teetettyä, myös karkaistuina, mutta miten lienee kaarevien ja laminoitujen kanssa? Jonnikan SG2... onko maailmalla niin yleinen laite että lasejakin saa pitkään?
Tulevaisuudessa sähköosat, saastevärkit ja erilaiset bittipurkit tulevat olemaan suuri ongelma. Työkoneissakin. Niiden saatavuus saattaa olla yllättävän lyhytaikainen ja hinta aina tönkkösuolainen. Ei ole veteraanitraktoriharrastajalla helppoa jos yrittää pitää tämän päivän konetta hengissä 60 vuoden päästä... vaihda anturi, vaihda boxi, säädä softa.
Ylläpito ei ole temppu eikä mikään tällä hetkellä 1960-luvun silloin tavallisten koneiden kanssa. Nuhviin, Majoriin, Dextaan, Fordiin, Massikkaan jne saa kohtuullisesti olennaisimpia uustuotanto-osiakin. Kotimainen taitaa tässä olla vaikeampi tapaus kun ei jollainen kaks'kymppisellä, 361:llä tai 565:llä ole kuin kotimainen konekanta ja historia?