Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maito analyysit.  (Luettu 3292 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
maito analyysit.
pikkasen alkannu ihmetteleen nuita maiton laatunäytetuloksia..       viime viikolla oli normaalit pakt.3-7 ja solut 65- 112 mutta torstaina  pakt. 41 ja solut 449 !!!   ja sit lauantain haku 3 pakt ja solui 67 !      ja missään ei tuo ero ollu havaittavissa maitossa suotattimessa ja millää elikolla...        ja tuo oli kyllä enkka!!           jotenkin nuo tulokset heitelly paljonkin mutta ei ihan noilla kymmenluvuilla..     miten lie muilla??

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10086
Vs: maito analyysit.
Ittellä oli kesäkuussa ensin bakt 87 ja sitten oli monta koetta että ei tullut vastausta, sitten taas 89. Ajattelin että kyseessä joku yleinen juttu. Soitin kumminkin neuvojalle ja se katteli, että ei kellään muulla oo koholla  ::) Mitään en teheny niin tipahti ensin alle 20 ja sitten alle 10. Heinäkuu alkoi taas 57 ja sitten noin 30 pari koetta. Yritin jo ettiä syylllistä, mutta en tajua. pikku hiljaa tippui noin 20 viimeisimpään 8. Ja tuossa viimeisimmässä lypsimet tippui paskaan, mutta kait milkkari tajus ajoissa. Putkia pestessäkin tuli vielä paskan väristä vettä, vaikka huhtelin letkulla nännikumiin vettä päästäen. En toki lypsänyt tuolla sillä kertaa.

Solut seilaa 40 ja 110 välillä. Osaksi kait kiimat syyllisiä tai muuten vaan pirulliset hyppelyt.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3616
Vs: maito analyysit.
tuosta paskan horimisesta neuvoja joskus sanoi ettei siitä pakteerit nouse, se on muut tekijät kuulemma. eli pesuissa ja jäähdytyksesä, mistä pakteerit kohoo kuulemma.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
Vs: maito analyysit.
tuota ite taas ihmettelen kun uusi kompura pitää maiton hyin tuossa 1,9 asteessa..     siis on niiin vähissä että kohta kait termaria säätettävä ettei mene jäähän...   ja pesut ja huuhtelut on kiehuvalla vetellä.      hieman pelänny nuita putkiston kumitiivisteitä mutta ei enää vaihtoon tässä tilanteessa.   pitäs kokeilla lauhempaa vettä pesuun...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10086
Vs: maito analyysit.
No aika kylmäksi jäähdyttelet. Mulla on säiliön pohja jäässä vaikka toppaa 3,7 asteeseen. Laskee tuosta maitomäärästä riippuen johonkin 2,8- 3,5 ja alkaa taas nousta lämmettyään. Mutta mua huvitti, kun neuvoja katteli mun tuloksia ja sanoi, että mun hakulämpötiloissa on tapahtunut selvä muutos samaan aikaan kuin nuo korkeat tulokset oli ja sen jälkeenkin tietysti. Yritin sanoa, että auton laitteet on vaihtuneet just tuolloin. Ei uskonut selitystä. No ennen 3,4 asteinen maito näkyi kuitissa 3 asteisena ja nyt 4,0 asteinen 4,0 asteisena. Siis jyrkkä asteen nousu :) myöhemmin kuski sanoi, että vanhaa laitteistoa oli huijattu näyttämään 0,6 astetta vähemmän, että just lypsetyt pystyttiin vetämään autoon, nyt kuulemma sitten odotellaan  ::) No kalibroin tankkini näyttämään samaa kuin auto, eli imee nyt kylmempää kuin ennen, mutta ei mitään näkyvää muutosta.

Pesut tekee pesuri, lämmittää jos vaatii lämmitystä. ottaa kyllä teuvakeittimestä , mutta ei se kiehuvaa ole koskaan. Nyt en oo edes lämmittänyt, koska ilmainen sähkö hoitaa hommaa. Tosin hintsusti sitä tulee lypsyjen aikana. Siksi tilasinkin "tynnyri lämmittimen" jospa upottais sen teuvalaiseen, niin varais sitten keskipäivän sähköä sinnekkin.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12377
Vs: maito analyysit.
viime viikolla oli normaalit pakt.3-7 ja solut 65- 112 mutta torstaina  pakt. 41 ja solut 449 !!!   ja sit lauantain haku 3 pakt ja solui 67 !
Reitin varrella jolla kulla toisella taisi olla torstaina poikkeavan hyvät lukemat. ;D

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3812
Vs: maito analyysit.
Itse olen syyttänyt bakujennoususta utaretulehuksia,piilo sellaisia.Yks isompi bakteerinousu on ollu pitkäänaikaan ja tuolloin nousi myös solutkin ja seuraavalla kerralla homma palas normaaliksi.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3812
Vs: maito analyysit.
Ittellä oli kesäkuussa ensin bakt 87 ja sitten oli monta koetta että ei tullut vastausta, sitten taas 89. Ajattelin että kyseessä joku yleinen juttu. Soitin kumminkin neuvojalle ja se katteli, että ei kellään muulla oo koholla  ::) Mitään en teheny niin tipahti ensin alle 20 ja sitten alle 10. Heinäkuu alkoi taas 57 ja sitten noin 30 pari koetta. Yritin jo ettiä syylllistä, mutta en tajua. pikku hiljaa tippui noin 20 viimeisimpään 8. Ja tuossa viimeisimmässä lypsimet tippui paskaan, mutta kait milkkari tajus ajoissa. Putkia pestessäkin tuli vielä paskan väristä vettä, vaikka huhtelin letkulla nännikumiin vettä päästäen. En toki lypsänyt tuolla sillä kertaa.

Solut seilaa 40 ja 110 välillä. Osaksi kait kiimat syyllisiä tai muuten vaan pirulliset hyppelyt.
Tuli tuossa mieleen,itse olen käyttänyt letkunohjaimia estämään tuota lypsinten itetipahtelua.On pari hyvää vanahaa lehmänselekään pistettävää letkunohjainta käytössä tuohon tarkotukseen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
Vs: maito analyysit.
miulla on lypsimet pysyny hyin kiinni ja ei etes horinaa ole ollu.    kuulin tuossa pari viikko siitten kun joku valitteli outoja lukuja hankkijalla..   eipä tullu kysyttyä mikä reitti oli kyseessä.       mutta nuo kokoluokat heitoissa ei ole miusta ihan oikein kun ei sit kuiteskaan mitään näy etes lettupannulla.    nyt en enää viitti moista etes käyttää..   

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10086
Vs: maito analyysit.
No solut nyt heiluu kesällä hakukerroittain. Bakteerien nousua ja laskua en osaa vielä mitenkään itteleni selitellä. Loppukuusta olen panostanut esim utareiden pesuun paljon vähemmän kuin alkukuusta ( kun oli alla korkeita lukemia) niin bakteerit on tipahtaneet ihan normaaliin eli 4-8 entisten  20-50  jälkeen. Joskus tullut mieleen, että kait kuskit edes laittavat sen purtilon jääkaappiin, kun multa lähtevät. Mun jälkeen on kuorman purku ja pitäjän vaihto. Luultavasti  silti kyllä !

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3812
Vs: maito analyysit.
No solut nyt heiluu kesällä hakukerroittain. Bakteerien nousua ja laskua en osaa vielä mitenkään itteleni selitellä. Loppukuusta olen panostanut esim utareiden pesuun paljon vähemmän kuin alkukuusta ( kun oli alla korkeita lukemia) niin bakteerit on tipahtaneet ihan normaaliin eli 4-8 entisten  20-50  jälkeen. Joskus tullut mieleen, että kait kuskit edes laittavat sen purtilon jääkaappiin, kun multa lähtevät. Mun jälkeen on kuorman purku ja pitäjän vaihto. Luultavasti  silti kyllä !
Jos eivät laita,niin pystyvät hylykäämään näytteen ettei mene jatkotutkimuksiin,tämän takiakin saattaa jäähä tulokset tulematta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
Vs: maito analyysit.
mutta eipä paljon hylki kun siitä tuloo nooti kuskille ja sen takia antavat tuottajien olla se joka kärsii..      kuskeilla ei ole vastuuta kuin vain paperilla..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
Vs: maito analyysit.
tossa just kuski sano et hyö hakee maitoa vaikka osuuskunta pikkasen herjaakin.   ja alle toimitusrajan.     hyä hyö!!!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67456
Vs: maito analyysit.
ja naapuri sano et ei nuo raja-arvot ole kuin viitteeks!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10086
Vs: maito analyysit.
Mikäs nyt on hakuraja (200 ko) ? Kohoamisesta uutisoitiin mutta joko se kohonnut ? Mutta mikäs järki tuota loppua on sitkuttaa, jos ei kerran ole poikivia eläimiä? Toki viikon pari ymmärään, että saa lehmät teurastamolle. Tai sen , että nyt elukat on ummessa ja poikivat pikapuoliin.