Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maito analyysit.  (Luettu 50358 kertaa)

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: maito analyysit.
etkö käytä hapanpesua, sehän siihen maitokiven poistoon on aine, ei fairyt ja hilseshampoot tee puhdasta. Siis tankin harjapesu säännöllisesti hapanpesuaineella ja koneen pesuun vuoropesu, niillä meillä mentiin vuodesta toiseen, tankki oli kyllä jääpankkisäiliö.Mut ei sekään pelkällä haaleen veden ruiskimisella puhtaaksi tule, harjata pitää välillä. Missä määrin nuo maitokuskit huuhtelevat tankin, sehän niinkuin olis tarpeen ettei maito kuivu. Täälläpäin ei ainakaan eilla huuhtonut, mut ei siitä haittaa ollut kun keräilyaika oli navettatöiden aikaan, maidon jäähtymisen kanssa oli ongelmaa kun auto tuli aamuulla melkein lypsyn aikaan ja sitten kun se siirtyi iltaan samma juttu.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Siis ongelma on jatkunut nyt yhtämittaisesti maaliskuun 26 päivästä lähtien (bakt yli 25) . Kyllä tänä aikana on ehtinyt kokeilemaan emäkset ja hapot. Viime syksyn väkevistä happopesuista jäi muistiin pesurin lakritsaksi muuttuneet kummit ja tankin pintaa hapatettu maito yli 700 tuhannen bakteereilla. Joten olen tehnyt hapanpesut vain "puhtaille" jo kertaalleen pestyille pinnoille normi annostuksilla. Tuo fairi oli aine jota ensin ajattelin mutta en käyttänyt, mutta pellon huoltomiehen ja meijerin neuvojan mukaan kannatti kokeilla. Ei mulla ole maitokiveä ollut havaittavissa ainakaan 30 vuoteen , vaikka pääsääntöisesti olenkin käyttänyt pelkkää yhdistelmä pesu nestettä (emäs) ja joskus hapan pesu. Tankkia en oo harjalla pessyt vuosiin. sanoisin että ainakin 5v meni että on pesuri sen hoitanut. Syksyllä sitten piti pestä harjallakin, kun se tankin pinta hapatettiin sillä stana väkevällä happopesulla. Mutta tuon 745 jälkeen bakteerit oli 6 ja meni kauan hyvin. Nyt jos on pompannut yli 15 niin oon pessyt harjalla syksyn ja talven mittaan. Mutta se vaan ei enää auttanut.

Jääpankkisäiliöhän kehotetaan pesemään pelkästään harjalla. Ainakin sellaisia ohjeita oon lueskellut tässä viikon aikana kun yritän ymmärtää mikä meni pieleen. Tosin ei mulla oo jääpankkisäiliötä  ;) Muistan kun ostin tankin käytettynä joskus 20v sitten , niin kylmähuolto eli tankin myyjä kehui , miten tankki on siisti, kun sitä ei oo naarmutettu harjapesuilla. Nykyään kyllä jo näkyy joitain naarmuja , jotta niitä saa harjalla aikaiseksi kyllä. Auto alkanut käymään taas aamu kympiltä ja mä oon täs kottosalla, joten viimeistään puolen tunnin päästä on ollut tankki pesussa.

Kaveri jolla ongelmia 4 kk ajan vaihtoi jossain välissä pesuainetta. Vaihtoi tosin niihin mitä mä oon käyttänyt. No mä muutin nyt virkkuun ja torkkuun. Neuvojalta tuli tänään viesti , että seurataan vaikuttaako mitään. Tämä on tätä hakuammuntaa. Kyllä mäkin olisin osannut kaikkia neuvoa vielä viime syksyyn asti miten bakteerit pysyy kurissa. Sitten kaikki romahti ja palasi ennalleen , mutta palasi taas tasaisena ongelmana ilman niitä normi lukemia. Mutta pesurin lämmöt aion palauttaa tänään entisiin arvoihin. Turha mun on repiä tankkia hajalle lämpötilavaihteluilla , kun se korkea lämpötila ei ole asiaa parantanut.

Ps. Tarkoitus ei ole piruulla nyt kenenkään vastauksille. Uusia vielä mainitsemattomia asioita saa vielä esittää. Mää voin ampua ne sitten alas jo kokeiltuina, mutta aika näyttää  ;)

Viimeksi muokattu: 11.04.25 - klo:11:29 kirjoittanut lypsyukko

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No sulla ny on ihan ihmeellinen ongelma, jos et ole hapan pesua vuosiin käyttänyt ja siiten sitä käytät, toki siitä tankin pinnasta irtoa sitä maitokiveä. Ja en ole kuullut että pesuaineet pehmentäisi  lypsykoneen osia. Oikeet aineet kyllä soveltuu. Sulla liene nämä jutut tyytliä Oksa. Mutta kiitos kerro lisää.Pohditaan mitä olet keksinyt. Fairy nyt ei tankin pesuun kuulu. Autoshampoo pesuvahalla kyllä toimii.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Siis ei varmasti ole maitokiveä. sehän on näkyvä aine. Tankkia on nyt valoteltu Uv-lampulla mutta silläkään ei näkynyt mitää "paskaa". Käytössä ollut yhdistelmä pesuaineita "aina" ja silloin tällöin hapanpesu. hapan pesua aloin käyttämään enemmän viime syksynä neuvojan kehotuksesta. Sillä mentiinkin sitten ihan mettään. "kaksinkertainen " annostus entiseen nähden oli neuvonnan ohje. No mulla taisi olla alkuperäinen annostuskin olla se kaksin kertainen , joten liika oli liikaa. Voin kertoa , että maito happanee tankin pintaa väkevällä hapanpesulla. Näytti paskaiselta, mutta kun sanottiin sen tepsivän ... no 745 tuhatta bakteerit sen jälkeen. Ja hapanpesuaineen vaaroista kumiosille voi lukea tältäkin sivustolta Joharan tai backbasecen kirjoituksista. Niistä tulee lakritsia. Ei varmaankaan siellä putkistossa,  mutta pesurissa jossa pesuaine annostelu astiaan on laitettu 5dl hapanpesuainetta ja vesi alkaa virrata kippoon niin hapan pesuaine lähes raakana on pesurin alaosan kumitiivisteissä. Ja muutenkin koko pesunajan. Tuskin maitoputken tivisteet tuosta vielä kärsi, kun kosketus lyhytaikaista.

Fairia piti neuvoja ihan hyvä aineena jos rasva olisi pinttynyt tankin pintaan. No ei siitä ollut apua, mutta ompa kokeiltu. Tuskin tuosta nyt mitään haittaakaan ollut. Ja sitä pesua en tehnyt pesurilla  ::) Viime aikoina olen pessyt tankin  ja putket ensin emäspesulla ohjeiden mukaisella annostuksella ja huuhtelujen jälkeen hapanpesulla ohjeen mukaisella annostusella. Tankkia hinkannut vielä pesun loputtua tai loppupuolella harjalla. Tätä on siis jatkunut kahden viikon ajan. Aluksi bakteerit vaan nousi (143 tuhatta) ja pyörii yhä 30 paikkeilla. Maito on jäähdytetty lypsyjen välillä "pakolla" kahden asteen paikkeille tai alle heti normi 3,5 pysähtymisen jälkeen. Tankki käy 15-30min lypsyn jälkeen , Siis todella vähän tuolle tankille johtuen vähästä maidosta ja kylmästä säästä/ maitohuoneesta. Jos tietäisin syyn ja keinon sen poistoon olisin toki tehnyt sen jo.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Noo, suosittelen että paa se korkki kiinni.

Pulu

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ootko maitopumpun akselilla olevaa stefaa koska viimeks vaihtanu tai kattonu sen kuntoa? Voiko sieltä tulla saastunta maitotankkiin jos putkistosta otetuissa näyteissä ei ole mitään isoja lukemia ollut

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vaihdoin viime syksynä. Katsoin kyllä joku päivä sitten. Nyt oli ihan kùiva ja puhdas. Useinhan tuolta kyllä vuotaa. Sehän näkyy silloin siellä "ala lunkuilla", mutta mikä ihmeellisintä ei nyt  ::)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Noo, suosittelen että paa se korkki kiinni.

Niin mikä korkki kiinni pitää laittaa? Pesuaine pöntöissä on sellainen hanakorkki ja aina mä ne kiinni laitan kun saan otettua.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuossa ketjussa sivulla 3 on yksi kannanotto JoHaRalta tuosta tupla pesuainemääristä.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=19981.30

Löytyy monesta muustakin saman moisesta ketjusta. Noita kun lueskelee, niin tajuaa että en ole ongelmineni yksin. Tosin monella on tainnut jo nämä ongelmat helpottaa  ::) Kuten tuttu kertoili, niin 4 kuukautta kesti kun homma oli selvä, vaikka syyt olikin tiedossa heti alusta asti. Voi basilisko ! Viime vuoden analyysejä kun katselee niin aina välillä bakteereissa on punainen laatikko  ::) ja silti seuraava haku puhdasta. Kuten syksylläkin muutama punainen ja sitten täys moka , seuraava 6 ja pitkään meni hyvin.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuli muuten mieleen;  mitä sanoo tilityksen laatu?   ite manasin viime vuosina kun nuo heitteli mutta sit kun vaan oli aina e- luokkaa ni sanoin;   paskat olkoon..  ja homma toimi ihan hyin loppuun asti.  en paljon kiusannu ittiäni kun ei kerran meijeriäkään huolettannu.   yhtään yhteyten ottoa ei viimeisinä vuosina..       ja viikko lopetuksen jälkeen tuli vielä laatupalkinto seinälle!

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuli muuten mieleen;  mitä sanoo tilityksen laatu?   ite manasin viime vuosina kun nuo heitteli mutta sit kun vaan oli aina e- luokkaa ni sanoin;   paskat olkoon..  ja homma toimi ihan hyin loppuun asti.  en paljon kiusannu ittiäni kun ei kerran meijeriäkään huolettannu.   yhtään yhteyten ottoa ei viimeisinä vuosina..       ja viikko lopetuksen jälkeen tuli vielä laatupalkinto seinälle!

Geometrinen keskiarvo antaa paljon anteeksi. Ei keskiarvo vielä pauku. Mutta jos huhtikuun jatko on samanlaista kuin alku , niin toukokuussa pitää tapahtua jo muutos. Meijerin neuvojan saa kyllä kiinni ja oon tekstaillut paljon tämän asian tiimoilta. Ei ne yksittäisen heiton takia yhteyttä ota. Ei oo ottanut muhunkaan.