Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?  (Luettu 7347 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Se olis sitten sen automaatin oston paikka. Tosin tuos noiden vanhempien kersojen kans puhuttua ei ne epäile yhtään jotta eikö opi nytkin. Aikansa se kuulemma vie ja vanhin meinas että mikään ihme vekotin se mäkilähtöavustin silti ei ole.

Joi ei oo tyttäriä traktorin hyttiin saanut. Vanhin joskus paalaili mutta sekin suunnanvaihtimella lähtöjä. Sitten tuo käsijarru. Eihän autokoulussa ole tuollaisia kahvoja opetettu. Ei mitään käryä miten käsijarru toimii ja miten sen saa poispäältä. Sehän pitää tietysti olla vaan pelkkä nappi 😉
Eihän mäkilähdössä saa käsijarrua käyttää, autokoulussa, inssissä? Transpoterissa tainnut pian parikymmentä vuotta olla hill hold tms, enemmän siitä on pienissä kaltevuuksissa vaan haittaa, hidastaa lähtöä esim valoista.
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Itte kyllä käytän käppäriä ainakin jos takana autoja. En muista miten kuorma-autolla aikoinaan opetettiin. Tuli mieleen, että kun itte aikoinaan sai kortin niin heti lähdin kuskiksi, kun oli sitä velkaa kertynyt. Tosin ajelut traktorilla ja autollakin jo vuosien ajan ennen korttia. Ei olisi edes tullut mieleen että risteyksestä lähdöt ei onnistuisi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Eihän mäkilähdössä saa käsijarrua käyttää, autokoulussa, inssissä? Transpoterissa tainnut pian parikymmentä vuotta olla hill hold tms, enemmän siitä on pienissä kaltevuuksissa vaan haittaa, hidastaa lähtöä esim valoista.

Onko tämäkin sitten muuttunut aikojen saatossa? Kun mä ajoin C-korttia niin nimenomaan piti käyttää sitä kässäriä. Mikä ei ollutkaan ihan niin helppoa kun se paineilma-sellainen on vähän viiveellinen irrottamaankin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
^
Muistelin ihan samoin toimitun vuonna 87.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
No joo, näin se varmaan meneekin, ajattelin vaan esim valoista lähtöä, enkä kadun varresta.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
heh,   tää on hauska sarja seurata.   ite en muista kuin 70 luvulla nuo lähöt tehtiin mutta tuolla tojolla jo alkanu toimia nuo mäklähötkii..      mut on se hupaisaa kuin nuo nappijutut on yleistyny..  kaikki toimii napin painalluksella.   lie nuita työnnettäviä tahi pyöritettäviä säätimiä enää missään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
No kyllä minäkin olin aika huulipyöreänä, kun eilen pihasta tyttö yritti lähteä ajamaan. Eihän se saanut käsijarrua edes päältä pois tai ei ollut sitä ajatusta että samalla pitää nostaa ja sitten painaa päästä. Joskushan se voi olla ihan oikeasti lujasti. Sitten katsoin kun se itse veti sen päälle, niin se oli niin löysällä, että tuskin olis pitänyt mitään jos olis ollut tarve. Mutta eihän noita opeteta autokoulussa ja ei kait vierestä seuraten huomaa miten muut sen tekee. En sitten oo ehtinyt kysymään , että käytetäänkö sitä sähköistä käppäriä mäkilähdöissä. Luuulen kyllä että ei tarvitse käyttää ja täälläkin kylän ainut paskamainen mäkiristeys on ollut sen aikaa suljettuna , kun se oli autokoulus.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
hauska asia silti.   nykyään kaikki on tehty niiiin helpoksi että jotain muuta ei etes osata tehtä ilman kuukauten koulutusta.      ja rekkakoulussakaan ei etes opeteta että sidontaliinoja ei solmita (   paitsi  eihän solmun tekoakaan osata..)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
hauska asia silti.   nykyään kaikki on tehty niiiin helpoksi että jotain muuta ei etes osata tehtä ilman kuukauten koulutusta.      ja rekkakoulussakaan ei etes opeteta että sidontaliinoja ei solmita (   paitsi  eihän solmun tekoakaan osata..)

Aina se autokoulu on ollut osaksi bluffia tai jotain. Ennen opetettiin peruuttmaan auto inssissä "talliin". Piti ensin ajaa auto tietyn matkan päähän kepeistä. Tämä kohta oli merkitty jotenkin , tais olla keilan kohdalle peili ja sitten ratista paikallaan pyöräytys luokkaa   5/4 kierrosta ja auto meni peruuttaen "talliin vaikka silmät olisi laittanut kiinni  ;D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Miten mulla on semmonen mielikuva että sitä mäkilähtöä olisi autokoulussa harjoiteltu käsijarrun kanssa. Voin kyllä muistaa väärinkin. Ajankohta oli ysärin puoliväli.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
hämyinen muistikuva mullakin noin....

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9775
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kyllä mä nyt muistan saman , kun Metsajussi muisteli sitä ilmajarrua. Tuntui tutulta sen tumpin kääntely tai sen muistelu.

Nyt kysyin vanhimmalta kersalta ja autokoulussa ei enää puhuttu mitään käppärin käytöstä tai siis vuonna -18 näin. Qasqaissa oli kait erillinen mäkilähtöavustin nappi joka laitettiin päälle. Ja meinas että ei Civikki noin toimi, vaikka sekin aikoinaan myytiin tekstillä "mäkilähtöavustin" tai sitten kukaan ei vaan oo löytänyt sitä nappia vielä. Edellinen omistaja sanoi että ei sitä tarvitse erikseen pääälle laittaa.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3406
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
heh,   tää on hauska sarja seurata.   ite en muista kuin 70 luvulla nuo lähöt tehtiin mutta tuolla tojolla jo alkanu toimia nuo mäklähötkii..      mut on se hupaisaa kuin nuo nappijutut on yleistyny..  kaikki toimii napin painalluksella.   lie nuita työnnettäviä tahi pyöritettäviä säätimiä enää missään.
valojen korkeussäätö, siinä pääseepi vielä rullaamaan, mun tojossa ja tais ration volyyminappula olla pyöritettävä. en ole käyttänyt sitä kun ratissa on. Mut mitä haittaa nappijutuissa on, starttinappulakin on paljo kätsympi kuin se virtaavaimesta vääntely. Muutoin tämä ketju on kovin hersynyt ja jopa asiassakin pysytty, eli siinä olennaisessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
valojen korkeussäätö?   koskaan kuullukaan..   ration volyymi säätetään siitä plaukkarin oikeasta napista ja asema valitaan vasemmasta..  ja ratissa ei ole kuin töötin painin...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kyllä mä nyt muistan saman , kun Metsajussi muisteli sitä ilmajarrua. Tuntui tutulta sen tumpin kääntely tai sen muistelu.

Nyt kysyin vanhimmalta kersalta ja autokoulussa ei enää puhuttu mitään käppärin käytöstä tai siis vuonna -18 näin. Qasqaissa oli kait erillinen mäkilähtöavustin nappi joka laitettiin päälle. Ja meinas että ei Civikki noin toimi, vaikka sekin aikoinaan myytiin tekstillä "mäkilähtöavustin" tai sitten kukaan ei vaan oo löytänyt sitä nappia vielä. Edellinen omistaja sanoi että ei sitä tarvitse erikseen pääälle laittaa.
Transporterissa painetaan jarrua, pitää siinä hetken paikoillaan, jos ollaan kaltevalla.
pessimisti ei pety!