Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Työhuonevähennys  (Luettu 2657 kertaa)

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 558
Työhuonevähennys
Työhuonevähennys on nyt 940€
Verottajan yhtenäistämisohjeessa on tällainen lause
 "Työhuonevähennys on verovelvolliskohtainen. Työhuonevähennyksen suuruutta arvioidaan siten itsenäisesti myös puolisoiden osalta."

Tarkoittaako tuo että voin vähentää 2x940€ kun tilalla on kaksi päätoimista yrittäjää?

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Työhuonevähennys
Eikös tuo 940€ laiteta silloin, jos teet päätoimisesti konttorihommia kotoa käsin? Harva päätoiminen maajussi taitaa moiseen pystyä. Sitä alempaa olen itse käyttänyt, onko se nyt 470€ tänä vuonna. Metsätaloudestahan tuon voi myös tehdä, ohje sinne taitaa olla se pienin vaihtoehto.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 558
Vs: Työhuonevähennys
Ei se tarkoita pelkkää konttorihommaa. Tehdäänhän kotona paljon muutakin maatalouteen liittyvää juttua.
Säilytetään ja huolletaan työvaatteita.
Säilytetään kaikenlaisia hilavitkuttimia sisätiloissa.
Työkoirat yleensä asuu sisätiloissa (ja kuluttavat kotia aivan erityisesti)
Kotona tehdään valmisteluja , korjataan koneita ja valvotaan valvontakameran kautta poikimisia.
Mitähän vielä....

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Työhuonevähennys
Eikös tuo 940€ laiteta silloin, jos teet päätoimisesti konttorihommia kotoa käsin? Harva päätoiminen maajussi taitaa moiseen pystyä. Sitä alempaa olen itse käyttänyt, onko se nyt 470€ tänä vuonna. Metsätaloudestahan tuon voi myös tehdä, ohje sinne taitaa olla se pienin vaihtoehto.

Minä olen myös käyttänyt tuota 470 arvoa. Eli kun on kaksi viljelijää, niin yhteensä 940. Lisäksi metsäpuolelle se pienin luku. Näin muistaakseni Maastullin vero-ohjekin kertoi. Tämänvuotista ei vielä taida olla tullut.
Don Essex

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Työhuonevähennys
Metsäpuolen työhuone vähennystä ei taida saada tehdä, ellei ole puunmyyntejä ? Vai olenko ymmärtänyt väärin ?

Heino_Leino

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Työhuonevähennys
lätkäsin tuon 940 yhteen kertaan, enkä oo ainakaan vielä mehtäpuolelta tehny ommaa vähennystä. Mulla on ihan oma työhuone kirjanpijolle tietokonneineen ja mitä muuta paeria tässä säilytelläänkää

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Työhuonevähennys
eiks tuo ihan hyä jos kerta männy aikasemminkin läpi.   suotta nuita euroja on jakamaan kun kerran on toimintaa sentäs..

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2322
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Työhuonevähennys
Veroilmoituksen tekoon liittyen, mulla on Softsalon tilituki pro mini -kirjanpito-ohjelmana, siinä on lisäosana veronlaskenta ja siellä on punaisella tekstillä ilmoitus että viime vuoden kunnallisveroprosentti on alle puolet aiempien vuosien prosentista, johtuen tuosta maakuntahallintouudistuksesta, nyt kunnallisveroprosentti olisi siis omassa kunnassa  vuonna 2023 8,61%,  se tietäisi sitä että saisinkin veronpalautusta, kun prosentin ollessa se vanhempi 21,25%, joutuisin maksamaan mätkyjä, mitä mieltä olette, paraneeko tuohon nyt luottaa?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Työhuonevähennys
Metsäpuolen työhuone vähennystä ei taida saada tehdä, ellei ole puunmyyntejä ? Vai olenko ymmärtänyt väärin ?
En kyllä tiedä miten verottajan ohje on mutta ihan yhtälailla niitä töitä mihin työhuonetta tarvitsee on vaikka puunmyyntiä ei olisikaan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Työhuonevähennys
Veroilmoituksen tekoon liittyen, mulla on Softsalon tilituki pro mini -kirjanpito-ohjelmana, siinä on lisäosana veronlaskenta ja siellä on punaisella tekstillä ilmoitus että viime vuoden kunnallisveroprosentti on alle puolet aiempien vuosien prosentista, johtuen tuosta maakuntahallintouudistuksesta, nyt kunnallisveroprosentti olisi siis omassa kunnassa  vuonna 2023 8,61%,  se tietäisi sitä että saisinkin veronpalautusta, kun prosentin ollessa se vanhempi 21,25%, joutuisin maksamaan mätkyjä, mitä mieltä olette, paraneeko tuohon nyt luottaa?

Kait tuohon voi luottaa. Ihmettelin minäkin ensin vanhoilla  tiedoilla verojen määrää ja  mätkyt olis olleet pirunmooset. Sitten vasta tajusin googlata ja sama prosentti kuin sulla. Vaikutus oli ihan huomattava  ;D Tosin mätkyt vieläkin 15K. Mää kun en ymmärrä, miten joka vuosi verottaja pienentää ennakkojen määrää vaikka viime vuoden mätkyt oli 10K. No sama kait tuo koska ne verot maksaa ja olisinhan toki voinut nostaa ennakkojeni määrää ja vieläkin se toki onnistuu.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Työhuonevähennys
Metsäpuolen työhuone vähennystä ei taida saada tehdä, ellei ole puunmyyntejä ? Vai olenko ymmärtänyt väärin ?
En kyllä tiedä miten verottajan ohje on mutta ihan yhtälailla niitä töitä mihin työhuonetta tarvitsee on vaikka puunmyyntiä ei olisikaan.

No noin minäkin kyllä ajattelin ja sen 235 vähennyksen laitoin vaikka ei puun myyntiä ollutkaan ja metsätalous näyttää persnettoa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Työhuonevähennys
Veroilmoituksen tekoon liittyen, mulla on Softsalon tilituki pro mini -kirjanpito-ohjelmana, siinä on lisäosana veronlaskenta ja siellä on punaisella tekstillä ilmoitus että viime vuoden kunnallisveroprosentti on alle puolet aiempien vuosien prosentista, johtuen tuosta maakuntahallintouudistuksesta, nyt kunnallisveroprosentti olisi siis omassa kunnassa  vuonna 2023 8,61%,  se tietäisi sitä että saisinkin veronpalautusta, kun prosentin ollessa se vanhempi 21,25%, joutuisin maksamaan mätkyjä, mitä mieltä olette, paraneeko tuohon nyt luottaa?
Olet aivan ytimessä. Vilkaisin valtion tuloveroasteikkoa ja tuntui summat siinä 20ke kohdalla jo aika kovilta. Vertasin edelliseen vuoteen jolloin ne olivat aivan olemattomia. Sitten vähän googlailua ja tulin samaan lopputulokseen, että kunnallisvero on puolittunut. Jos maatalouden tulos on alle 20ke ja sen ottaa kokonaisuudessaan ansiotulona, niin eikö tässä ole verotus ihan selkeästi laskenut. Tästä ei ole vaan puhuttu mitään, eikä Maaseudun Tulevaisuuden veroliite maininnut mitään. Erikoista. Tuntuisi siltä, että tässä saa konepoistoille hyvää vastinetta ja niitä kannattaa nyt käyttää.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Työhuonevähennys
Veroilmoituksen tekoon liittyen, mulla on Softsalon tilituki pro mini -kirjanpito-ohjelmana, siinä on lisäosana veronlaskenta ja siellä on punaisella tekstillä ilmoitus että viime vuoden kunnallisveroprosentti on alle puolet aiempien vuosien prosentista, johtuen tuosta maakuntahallintouudistuksesta, nyt kunnallisveroprosentti olisi siis omassa kunnassa  vuonna 2023 8,61%,  se tietäisi sitä että saisinkin veronpalautusta, kun prosentin ollessa se vanhempi 21,25%, joutuisin maksamaan mätkyjä, mitä mieltä olette, paraneeko tuohon nyt luottaa?
Olet aivan ytimessä. Vilkaisin valtion tuloveroasteikkoa ja tuntui summat siinä 20ke kohdalla jo aika kovilta. Vertasin edelliseen vuoteen jolloin ne olivat aivan olemattomia. Sitten vähän googlailua ja tulin samaan lopputulokseen, että kunnallisvero on puolittunut. Jos maatalouden tulos on alle 20ke ja sen ottaa kokonaisuudessaan ansiotulona, niin eikö tässä ole verotus ihan selkeästi laskenut. Tästä ei ole vaan puhuttu mitään, eikä Maaseudun Tulevaisuuden veroliite maininnut mitään. Erikoista. Tuntuisi siltä, että tässä saa konepoistoille hyvää vastinetta ja niitä kannattaa nyt käyttää.

Nyt mun rattaat lyö vähän ylitte. Eikö progressiivisen verotuksen järjestelmässä ne poistot "kannata" paremmin suurissa tuloissa kuin pienissä? 49 K ansioituloilla vero on n. 2 kertainen tuohon 20K verrattuna eli siellä se poiston kannattavuuskin on kaksinkertainen. Tuolla 20K tuloissa poistoilla revittely on lähinnä oman toimintansa heikohkoa pönkittämistä, jota verottaja ei juurikaan arvosta ( no reilun 20% osallistuu talkoisiin)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Työhuonevähennys
Veroilmoituksen tekoon liittyen, mulla on Softsalon tilituki pro mini -kirjanpito-ohjelmana, siinä on lisäosana veronlaskenta ja siellä on punaisella tekstillä ilmoitus että viime vuoden kunnallisveroprosentti on alle puolet aiempien vuosien prosentista, johtuen tuosta maakuntahallintouudistuksesta, nyt kunnallisveroprosentti olisi siis omassa kunnassa  vuonna 2023 8,61%,  se tietäisi sitä että saisinkin veronpalautusta, kun prosentin ollessa se vanhempi 21,25%, joutuisin maksamaan mätkyjä, mitä mieltä olette, paraneeko tuohon nyt luottaa?

Maksoin äsken viime vuodelle lisäennakkoja muutamaa satasta vaille tilituen laskelman. Omaverossakin oli laskentamahdollisuus, mutta mielestäni se oli vaan yhteisöille. Ainakin laskennan tulos oli tilitukea pienempi. Toisaalta ei se tiennyt edes maksamaani ennakkoveron määrää, vaikka sen sinne tietoihin kirjoitin :) Mutta muutenhan lisäennakon maksu oli helppoa kuin ohran viljely. Maksu vain vaikeinta. Tuo ja Alvin maksaminen veikin sitten joutavanpäiväiset tuhlaus ajatukset hetkeksi.

K.Kusti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Työhuonevähennys
Hä! luulin että lisä ennakkoja ei voi enää maksaa edelliselle vuodelle jos ei ole tehnyt jotain hakemusta ennen vuoden loppua?