Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paineilmanuohouksen toimivuus?  (Luettu 2899 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Paineilmanuohouksen toimivuus?
Kysellään nyt tässä pakkaspäivän ajankuluksi , paineilmanuohouksen
Toimivuudesta keskuslämmityspannussa hakesysteemissä,
Alatalkkarin järjestelmässä.
Sehän pössäyttää pienen paineilmasyklin kattilan konvektiopintoihin,
Lentonoki sillä lähtee?
Tarvii kuitenkin nuohota käsipelillä teräskolalla välillä?
Eli onko hintansa väärtti, pieni tuhkakerros konvektiopinnoissa
Kyllä vähentää pannun hyötysuhdetta aika paljon.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Tuhka ja muu irtonainen lähtee liikkeelle, kiinni oleva karsta ei.
Riippuu varmaan myös konvektio-osan rakentesta mihin se tuhka sitten laskeutuu; poistuuko pohjalle/piippuun vai jääkö toiseen kohtaan.

Vai oliko tässä kyseessä joku yksinkertaisempi pi-nuohoin kuin esim Nirafonin laitteet? Nehän eivät perustu lyhyeen 'pöhäytykseen' vaan pi-torven tuottamaan
voimakkaaseen ääniaaltoon (60, 100 tai 250 Hz) joka saa tuhkat värisemään ja  irtoamaan. Mä olen nähnyt vain noita mainittuja. Siitähän ne ovat isoissa laitoksissa mainioita että nuohouksen voi suorittaa milloin vain, myös kattilan ollessa tuotannossa ja niin usein kuin hyödylliseksi näkee.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Tuhka ja muu irtonainen lähtee liikkeelle, kiinni oleva karsta ei.
Riippuu varmaan myös konvektio-osan rakentesta mihin se tuhka sitten laskeutuu; poistuuko pohjalle/piippuun vai jääkö toiseen kohtaan.

Vai oliko tässä kyseessä joku yksinkertaisempi pi-nuohoin kuin esim Nirafonin laitteet? Nehän eivät perustu lyhyeen 'pöhäytykseen' vaan pi-torven tuottamaan
voimakkaaseen ääniaaltoon (60, 100 tai 250 Hz) joka saa tuhkat värisemään ja  irtoamaan. Mä olen nähnyt vain noita mainittuja. Siitähän ne ovat isoissa laitoksissa mainioita että nuohouksen voi suorittaa milloin vain, myös kattilan ollessa tuotannossa ja niin usein kuin hyödylliseksi näkee.

#####
Talkkarin systeemi näkyy olevan paineilmasykäykseen perustuva,
Ainakin sivuston kuvien ja tekstin perusteella, mallia
Paineilmasäiliö,putkihaarat, ja. Mangeettiventtiilit.

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
On ollut 12/2018 lähtien kun vaihdettiin kattila ja käytännössä kaikki muu paitsi ohjaus ja säiliö. Muutaman kerran nostanut säiliöt pois konvektio-osan päältä ja nuohonnut, mutta ei siellä oikein mitään ole ollut. Kattilahuone on kyllä sitten pölyssä vaikka miten tiivistää, ja esim piipun nuohousluukulle piti tehdä lukitus ettei lennä peräseinään. 3 tunnin välein pöhöykset kumpaankin vaihdinosaan 10min tauolla. Aika hintava se oli mutta en poiskaan antaisi.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1580
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Kuinka usein noin käsipelillä nuohoatte? Mulla tuppaa jäämään muutamaan kertaan talvessa, hankala nuohota kun on vähän liian matala tila pannulle…

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Kuinka usein noin käsipelillä nuohoatte? Mulla tuppaa jäämään muutamaan kertaan talvessa, hankala nuohota kun on vähän liian matala tila pannulle…
*******
varsinaisella lämmityskaudella kerran viikossa nuohous käsipelissä + tuhkaimurilla tuhkat pois  , kesäsin parin viikon välein, tuuppaa venymään
kyllä harvemmaksi
aika iso merkitys hakkeen kulutukseen, 2-4 mm tuhkakerros eristää konvektiopinnoissa jo melkoisen paljon, hyötysuhde laskee aikas paljon.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Kuinka usein noin käsipelillä nuohoatte? Mulla tuppaa jäämään muutamaan kertaan talvessa, hankala nuohota kun on vähän liian matala tila pannulle…
Tulee nuohous yleensä jäämään siihen et sit kun savukaasujen lämmöt nousevat liikkaa niin pakko nuohota.

Mulla ei siis ole minkäänlaista automaattista nuohousta. Mut mikäli uusi kattila joskus tulee niin mekaaninen nuohous oltava.. Mielestäni pelkkä paineilma ei riitä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 370
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Mitenkäs kattiloissa joissa on mekaaniset/automaattiset nuohousspiraalit tuubeissa, nuohoaako kukaan näitä harjalla jossain vaiheessa varmuudeksi?

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Mitenkäs kattiloissa joissa on mekaaniset/automaattiset nuohousspiraalit tuubeissa, nuohoaako kukaan näitä harjalla jossain vaiheessa varmuudeksi?

Mulla on tollaset BioCompissa enkä harjaa pystytuubeja joka vuosi. Ehkä joka toinen tai kolmas vuosi. Ei niistä irtoa juuri mitään. Spiraaleista on yleensä pari tai muutama irrallaan ripustimistaan kun käyn pari-kolme kertaa vuodessa yläluukun kautta imemässä imurilla vaakapintojen päällä olevat tuhkat pois. Karistelen  irronneita spiraaleja hieman ja ripustan takaisin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Mitenkäs kattiloissa joissa on mekaaniset/automaattiset nuohousspiraalit tuubeissa, nuohoaako kukaan näitä harjalla jossain vaiheessa varmuudeksi?
Syksyisin spiraalit pois ja harjalla nuohous, olen vastoin ohjeita käyttänyt metalliharjaa. Porakoneella käyttäen jättää ihan sileän jäljen. Kattilan konvektiopinnat siis pitäisi nuohota nailonharjalla.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
eikös siihen tule putken seiniin naarmut putken ympäri?     ja niihin sitten tarttuu nokea enemmän..             huomasin teräsharjan onkelman saunan kiukaan putkia pyyhkiessä kun tuli pitkittäiset naarmut.      nykyään nailonharjalla.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
Kymmeneen vuoteen en ole nuohonnut kattilaa, kun on Heizomat. Investointi on ollut erittäin kannattava ja aika lailla täysin ilman vikoja. Pikkukattila käy nytkin tehokäyntiä 70% käyntiajasta. Hyvä täysin kuiva hake ja pannuhuoneella ei tarvii käydä kuin harvoin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Paineilmanuohouksen toimivuus?
millanen siun hakevarasto on?    kaverilla joskus käyny mättään kauhalla tavaraa ja se avoin vain toisesta päästä..   aika kuivan oloista tavaraa on..