Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin kiilahihnat!  (Luettu 12969 kertaa)

montöör

  • Vieras
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Eipä ole ollut paljon puitavaa

Eihän sitä tämmöisillä pientiloilla paljoa ja tunnissa ehtii paljon. En nyt viitsi mennä tuntimittaria tarkistamaan, mutta vuosi sitten se näytti 960 h. Nyt varmaan vähän toistatuhatta, jos ei ole rikki mennyt ;- )

Kylläpä ne hihnat "kuluu" enemmän 11 kk: n huiliaikana kuin käytössä.
Paljon jatkaa hihnanikää kun, sään salliessa, käyttää puimuria kerran kuukaudessa
vartinverran kerrallaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puimurin kiilahihnat!
vinkuvinku luistaa hä!??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.

Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
Tämä on kyllä 2000 sarjalainen eikä siinä mitään kiiloja ole. Mutta vikaa siinäkin kyllä on. Laakerit pyörivät aika nahkeasti, jolloin ulkokehä pääsee pyörimään sivuttaisliikkeen liukupinnoista. Akseli kuluu, jolloin keskimmäinen liikkuva osa menee hiukan poikittain, joka vaikeuttaa sen asettumista oikeaan asentoon. Pikkuhiljaa välipinnoihinkin tulee kolo, joka estää liikkumisen lopullisesti.

Periaatteessa helppo korjata. Ensin uudet laakerit, pinnapultit hiukan toiseen asentoon. Uudet liukupinnat pitäsi kuitenkin olla hiukan paksummat kuin alkuperäiset, jotta saataisiin akselin kuluma korvattua helposti. Paksumpia liukupintoja ei vaan taida mistään löytyä.
Ne laakerit pitäisi varmaan vaihtaa joka kolmas vuosi.