Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin kiilahihnat!  (Luettu 13073 kertaa)

Naturalis

  • Vieras
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä.[/quote]

Miks puimurin variaattoreissa kaks remmiä pitäis vaihtaa?

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.

Tuossa on hieman perääkin. Hihnojen paras säilytyspaikka on pimeä ja viileä.

Auringon valo vanhentaa aika nopeasti. Näinhän se on renkaissakin.

Joskus tuohon murenemiseen on auttanut, kun vaihtaa remmin valmistumaata. Idässä käytetään vielä kumia paljon, eikä mitään muovisekoituksia. Näinhän se on renkaissakin (jo toistamiseen sanottua) :-D
Halikon kumipalvelu tuo ilmeisesti jostain idästä remmejä ja ainakin ne ovat kestäneet ihan hyvin...lisäksi siellä on mukava piipahtaa hakemassa, kun sitä pyörittää oikein kaunis tyttö :)
Optibeltin remmissä, jonka just eilen vaihdoin luki Romania valmistusmaana, ihan kelpoinen remmi sekin.

kiinasta ainakin tulee ihan paskaa, käryää ja haisee pahalle kun kuumenee, muu remmi murtuu ihan paloksi ja selkäpuolella oleva kangas vaan jää jäljelle. Huonoja remmejä ei saa sopivalle kireydelle, kun se elastisuus puuttuu, löysänä luistaa ja liian kireenä kuumenee muuten. Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä. Ennakointi auttaa paljon, turha niitä on ihan loppuun yrittää muutenkaan ajaa

Juu kyllähän toki Optibelti on hyvän maineessa. Toki sinnekin on sattumia mahtunut sekaan.. Se on vain monessa kohtaa, niin että ei kannata maksaa merkistä itseään kipeäksi jos halvempi ajaa saman asian.

Edulliset hihnat ei välttämättä niin viimeisteltyjä. Purseita on, mutta ne lähtee käytössä.

Kiinan p*skaa en yleistä. Toki sitäkin sieltä lähtee paljon, mutta kyllä se pääosin riippu mitä sieltä tilataan ja mistä. Oikein halvalla saa huonoa. Kalliimmalla parempaa laatua.

Yhdessä erässä Roulundsin hihnoja luki Intia. Sinne ne lähti kivimurskaa pyörittämään. Oletettavasti ihan hyvällä menestyksellä, kun ei mitään kuulunut perästä. Hintaero oli luokkaa, yhden orginellin hinnalla sai koko sarjan toista merkkiä.



-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20106
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Lainaus käyttäjältä: alpo10
Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä.

Miks puimurin variaattoreissa kaks remmiä pitäis vaihtaa?

Semmoinen variaattori jossa on keskimmäinen tupla hihnapyörä liikkuva ja kummassakin päässä kiinteä.

-SS-

Viimeksi muokattu: 28.07.16 - klo:16:07 kirjoittanut -SS-

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Puimurin kiilahihnat!


Juu kyllähän toki Optibelti on hyvän maineessa. Toki sinnekin on sattumia mahtunut sekaan.. Se on vain monessa kohtaa, niin että ei kannata maksaa merkistä itseään kipeäksi jos halvempi ajaa saman asian.

Edulliset hihnat ei välttämättä niin viimeisteltyjä. Purseita on, mutta ne lähtee käytössä.

Kiinan p*skaa en yleistä. Toki sitäkin sieltä lähtee paljon, mutta kyllä se pääosin riippu mitä sieltä tilataan ja mistä. Oikein halvalla saa huonoa. Kalliimmalla parempaa laatua.

Yhdessä erässä Roulundsin hihnoja luki Intia. Sinne ne lähti kivimurskaa pyörittämään. Oletettavasti ihan hyvällä menestyksellä, kun ei mitään kuulunut perästä. Hintaero oli luokkaa, yhden orginellin hinnalla sai koko sarjan toista merkkiä.
[/quote]

  No jaa, mulla Claas Merkatorissa aikoinaan venyi/kului originaali jossain 1200 tunnin jälkeen senverran ettei oikein saanut täyttä nopeutta ajovariaattorissa, ostin edullisen tarvikkeen, kului/venyi yhdessä syksyssä sellaiseksi että oli vaihdettava orikinaali takas. siinähän variaattori pelaa yhdellä remmillä..

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.

Meillä ei ole 17 vuoden käytön aikana kulunut yhtään hihnaa loppuun Sampo 2035:ssä. Yksi silppurin hihna on uusittu, kun käyttäjän huolimattomuudesta johtuen meni melkein poikki eikä sen jälkeen tykännyt pysyä päällä. Niin ja laturin hihna kärähti korpuksi, kun laturin laakeri hirtti kiinni, uusittiin. Kaikki muut hihnat on alkuperäisiä.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Eipä ole ollut paljon puitavaa

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Jåå, viimesyksynä vaihdettiin variaattorin hihna kahdesti...
Nothing is Something Worth Doing

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Eipä ole ollut paljon puitavaa

Eihän sitä tämmöisillä pientiloilla paljoa ja tunnissa ehtii paljon. En nyt viitsi mennä tuntimittaria tarkistamaan, mutta vuosi sitten se näytti 960 h. Nyt varmaan vähän toistatuhatta, jos ei ole rikki mennyt ;- )

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Tuossa reilu 40 v Mf puimurissa on muutama alkuperäinen remmi vielä menossa mukana. Osa on ennakoidusti vaihdettu. Olis voinu vielä mennä hetken. Osa niin öljykyllästettyjä, ettei pitoa riitä :-D

Hihnapyörä ja huono sellainen on yksi remmin tappaja. Parhain on sorvattu valu tai teräspyörä. Peltisetkin menettelee joissain kohtaa, mutta niitä on luokattoman huonoja tullut vastaan, ettei edes uutena ole sinnepäinkään mitat.. Sitten ihmetellään kun ei kestä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.

Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2542
  • Etelä-Karjala
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Kurikasta saa uustuotantona siihen Zamboonin puhallinvariaattoriin kokonaista keskilimppua.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Puimurin kiilahihnat!

Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
[/quote]

  Yks vaihtoehto  on että vaihtaa koko hökötyksen sellaiseen merkkiin joka ei ole tehty lantturaudasta

alpo10

  • Vieras
Vs: Puimurin kiilahihnat!
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.

Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
edellisen sammon puhaltimen kanssa sama ongelma, kaikki kuluma tai töhnä mekanismeissa laskee vauhtia. Koko setti uusiksi, niin alkoi toimia. Ajattelin myös ylileveillä hihnoilla korjata siivapyörien kulumaa.

Variaattorit, joissa on tuo liukuva limppu keskellä on suunniteltu saman levyisille hihnoille, leveempi hihna vetää kapeampaa pitempää kierrosta ja säätömekanismi pakottaa pyörän kuitenkin kulkemaan keskellä (korjaus: esim sampon ajovariaattorin molemmat hihnat saa sopivalle kireydelle siitä sylinterin päässä olevasta vanttiruuvista), joten kireys vaihtelee. En tiedä onko taloudellisempaa vaihtaa molempia hihnoja kerralla, mutta näin hihnojen löysyydestä johtuva kuluma vähenee...ja ehjien käytettyjen remmien määrä vajan seinällä kasvaa. Variaattoreihin ja hihnapyöriin pitäisi asettaa lämpöanturit, ei lienisi nykyisillä systeemeillä vaikeaa....luistava tai ylikireä hihna kun alkaa lämpenemään, niin antaisi vinkin säätötarpeesta ennen kuin katkeaa

Viimeksi muokattu: 30.07.16 - klo:10:42 kirjoittanut alpo10