Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Makitan akun piirikortti?  (Luettu 19533 kertaa)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Makitan akun piirikortti?
Pystyy lataamaan kyllä jos laittaa elektronisen virtalähteen.   18V akkuun 20V jännitettä ja rajoittaa virran vaikka 150mA paikkeille.  Tuohon voisi vaikka viritellä jonkin releen joka katkaisisi virran latausjohdosta  jossain vaiheessa niin ei haittaa pienet käyttötauot :)
  Alunperin virittelin johdot loilla sai rikkinäisen akun lataukseen samaan aikaan kun ehjää akkua ladattiin ja siis sillä ehjän akun elektroniikalla.  Muutama latauskerta meni hyvin mutta sitten niistä risoista akuista alkoi tuhoutua kennoja :(

Tuota... onkos kyse Li-ion-akuista? Itse lopetin akkujen itse kennottamisen/korjauksen NiCd/NiMh -akkujen jälkeen, kun nuo nykyiset Li-ion -akut on kuulemma räjähdysherkkää tavaraa asiantuntemattomissa käsissä? Pieni varoituksen sana lienee paikallaan, nuo eivät saa tinatessa kuumentua liikaa ja latausvirrat ja jännitteetkin pitää pysyä tietyissä rajoissa.


Mika

antti-x

  • Vieras
Vs: Makitan akun piirikortti?
K-rauta sitten myy noita akkuja 99 hintaan sis alv. että sitä kalliimmalla ei ainakaan kannata ostaa. Yksi akku meillä on kyrvähtänyt kun tippui vesistöön (väännin ei ollut moksiskaan), toista akkua laturi väitti risaksi mutta kun sen käytti aivan tyhjäksi, alkoi taas ladata normaalisti.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Makitan akun piirikortti?
Hyvä varoitus. Ylijännitteeseen ladattuna, ylivirralla ladattuna tai oikosuljettuna tulee tuhoa. Sitä varten ne suojapiirit siellä ovat että ne estävät väärinkäytön. Jos kennoja lataa tai purkaa suoraan ohi suojatekniikan, niin pitää tietää mitä tekee. Li-Pot vaan turpoaa, tussahtaa ja leimahtaa, aidot Li-Ionit ovat räjähtäviä palopommeja :-(

Se kannattaa myös muistaa, että tuollainen kenno on lopullisesti pilalla jos sen jännite puretaan liian alas (jossain 2,5 V tietämillä). Se suojapiiri normaalisti estää purkamisen liian tyhjäksi, eikä myöskään suostu enää lataamaan akkua joka on päässyt liian tyhjäksi. Sellainen akku voi väkisin ladattaessa käyttäytyä ikävästi. Itsellä kokemusta yhdestä RC-lennokin LiPo-akusta, onneksi paikalla oli käyttäjä joka esti isomman katastrofin synnyn. Savua  syntyi riittävästi, eikä ilman tulta.

Periaatteessa yhden kennon lataus on yksinkertaista, virta rajoitetaan sopivaan arvoon ja ladataan kunnes jännite on noussut täyden akun tasolle ja sitten lopetetaan laataminen. Jännitearvot ovat hyvin tarkkoja, vähintään 0,1 V tarkkuus pitää olla täyden akun havaitsemisessa tai metsään menee.

Kun käytössä on monta sarjaankytkettyä kennoa, pitäisi ainakin toistuvissa nopeissa latauksissa huolehtia kennojen välisen tasapainon säilyttämisestä. Muuten joku hieman poikkeava kenno alkaa täyttyä muita nopeammin, ja tulee yliladatuksi jos tarkkaillaan vain koko paketin jännitettä.

Jos erilaisten litium-kennojen kanssa kokeilette, niin tehkää se paikassa jossa ei ole palovaaraa :-)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Makitan akun piirikortti?
Hyvä varoitus. Ylijännitteeseen ladattuna, ylivirralla ladattuna tai oikosuljettuna tulee tuhoa. Sitä varten ne suojapiirit siellä ovat että ne estävät väärinkäytön. Jos kennoja lataa tai purkaa suoraan ohi suojatekniikan, niin pitää tietää mitä tekee. Li-Pot vaan turpoaa, tussahtaa ja leimahtaa, aidot Li-Ionit ovat räjähtäviä palopommeja :-(

Se kannattaa myös muistaa, että tuollainen kenno on lopullisesti pilalla jos sen jännite puretaan liian alas (jossain 2,5 V tietämillä). Se suojapiiri normaalisti estää purkamisen liian tyhjäksi, eikä myöskään suostu enää lataamaan akkua joka on päässyt liian tyhjäksi. Sellainen akku voi väkisin ladattaessa käyttäytyä ikävästi. Itsellä kokemusta yhdestä RC-lennokin LiPo-akusta, onneksi paikalla oli käyttäjä joka esti isomman katastrofin synnyn. Savua  syntyi riittävästi, eikä ilman tulta.

Periaatteessa yhden kennon lataus on yksinkertaista, virta rajoitetaan sopivaan arvoon ja ladataan kunnes jännite on noussut täyden akun tasolle ja sitten lopetetaan laataminen. Jännitearvot ovat hyvin tarkkoja, vähintään 0,1 V tarkkuus pitää olla täyden akun havaitsemisessa tai metsään menee.

Kun käytössä on monta sarjaankytkettyä kennoa, pitäisi ainakin toistuvissa nopeissa latauksissa huolehtia kennojen välisen tasapainon säilyttämisestä. Muuten joku hieman poikkeava kenno alkaa täyttyä muita nopeammin, ja tulee yliladatuksi jos tarkkaillaan vain koko paketin jännitettä.

Jos erilaisten litium-kennojen kanssa kokeilette, niin tehkää se paikassa jossa ei ole palovaaraa :-)
Juuri räjähdysvaaran takia en aiemmin ole uskaltanut mitään kiinalaisia akkuja katsellakaan, nyt on sellainen ollut mukana ringissä jo ehkä puoli vuotta ja on toiminut.
    Tuota en tahdo ymmärtää mikä sen li-ion kennon tuhoaa jännitteen laskiessa :o  Ei kuitenkaan koske kaikkia li-ioneja?
    Onkohan tuo elektroniikka jotenkin niin kehittynyt että se "haistaa" yksittäisen vaurioituneen kennon?    Ei minun nähdäkseni mitään piuhoja ollut yksittäisten kennojen arvioimiseen ainakaan niissä akuissa joita on tutkittu.   Lämpötila-antureitakin oli vain yksi :-\
    Pikalatauksesta jotain: Makitan akku latautuu makitan laturilla kaffitunnissa. Nopea lataus perustuu sykleihin: muistaakseni 8s korkeampaa virtaa ja 2s matalampaa, kun akku alkaa täyttyä niin tuo pulssi vaihtuu toisin päin ja lopulta korkeampi virta-aika lyhenee vielä tuostakin.   Lopulta latausjännite käy muistaakseni pulsseissa 21V ja sitten kun akku todetaan täydeksi niin latausvirta ilmeisesti katkeaa kokonaan ja muistaisin että 19,7V jäi akun jännite silloin.   Joutui toinen känny häviksiin, siellä olisi ollut ihan tarkatkin mittaustulokset tuosta mutta suunnilleen noin ne meni :)
    Olisikohan tuohon nyt sitten mitään keinoa varmistaa että akku tulee ladattua täyteen mutta ei kuitenkaan liikaa?  Ja siis vielä nimenomaan tuollainen viiden (kymmenen) kennon paketti :-\ :-\

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Makitan akun piirikortti?
http://dx.com/p/trustfire-18650-3-7v-2500mah-rechargeable-lithium-batteries-2-pack-19770    Tuollaisia tuosta reilulla parillakympillä joihinkin vanhoihin makitan akun kuoriin niin saa 5Ah 18V akun :) :)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Makitan akun piirikortti?
Aihe on kerännyt yllättävästi huomiota? 

Ainut asia joka itseä ”vituttaa” akku on uusi 1x ladattu, ja vielä sen verran että akku toimii normaalisti muttei älylaturi suostu sitä lataamaan.

Ajattelin ensi ettei tuossa ole kovin kummallista vikaa, mutta myöhemmin olen kuullut ettei takuu koske käytännössä akkuja ei ainakaan yksittäisen koneen ostajan ollessa kyseessä.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Makitan akun piirikortti?
Aihe on kerännyt yllättävästi huomiota? 

Ainut asia joka itseä ”vituttaa” akku on uusi 1x ladattu, ja vielä sen verran että akku toimii normaalisti muttei älylaturi suostu sitä lataamaan.

Ajattelin ensi ettei tuossa ole kovin kummallista vikaa, mutta myöhemmin olen kuullut ettei takuu koske käytännössä akkuja ei ainakaan yksittäisen koneen ostajan ollessa kyseessä.
:o   Tä!    Kyllä koskee takuu myös akkuja.  Edellytys on vain että ei ole kastunut.   Eikä viikon vanhaa akkua saa olla ladattu tuhatta kertaa, niissä on laskuri joka laskee latauskerrat :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Makitan akun piirikortti?
En löytänyt kattavaa materiaalia suomeksi, savoksi tai Rauman  murteella,
mutta tuossa on aika hyvä selitys englanniksi erilaisten litium-pohjaisten akkujen sielunelämästä:

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries


Jätkä

  • Vieras
Vs: Makitan akun piirikortti?
Aihe on kerännyt yllättävästi huomiota? 

Ainut asia joka itseä ”vituttaa” akku on uusi 1x ladattu, ja vielä sen verran että akku toimii normaalisti muttei älylaturi suostu sitä lataamaan.

Ajattelin ensi ettei tuossa ole kovin kummallista vikaa, mutta myöhemmin olen kuullut ettei takuu koske käytännössä akkuja ei ainakaan yksittäisen koneen ostajan ollessa kyseessä.

  Mutta toisaalta, onko muuten varoitusta käyttöohjeissa että akkuihin ei saa käyttää kosteissa oloissa?
Olitko muuten sopimushuoltajan kanssa tekemisessä vai http://www.makita.fi/huolto.html
Sopparihuoltajat saavat pirunhuonoa korvausta maahantuojalta, niin tuskin on akkua avannut kun lausunto on tuollainen "ei takuun piiriinkuuluva vika".
Makitan akuilla on 150 latauksen tehdastakuu (Ainakin ulkomailla)
Sinuna soittaisin tuolle huoltopäälikölle pelkästään periaatteen vuoksi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Makitan akun piirikortti?
Tarina tuosta jysähtäneestä akusta josta aiemmin mainitsin:

Akku oli siis RC-lentokoneen akku. Nuo ovat itsessään pelkkiä akkuja, niissä ei ole sisäänrakennettuna mitään latausta- tai purkamista valvovaa elektroniikkaa. Tarvittavat älyt löytyvät laturista ja akun käyttämästä laitteesta. Niissä on ainoastaan paksut päävirtajohdot, ja kennojen väleihin liitetyt tasausliittimeen päätyvät hennot johdot

Akku oli ajettu tyhjäksi, siihen turvarajaan saakka jonka laitteen äly sallii, ja sen jälkeen se oli ilman latausta seisonut vielä varastossa noin ½ vuotta. Sitten sitä yritettiin ladata, älykäs laturi ei hommaan suostunut kun oli itsepurkautunut liian tyhjäksi. Kätevä käyttäjä (en kuitenkaan minä...) latasi akkua hetken varovasti labrapowerilla, niin että sen jännite lähti nousemaan, ja hetken elvytyksen jälkeen se älylaturikin sitten sen hyväksyi. Tämän oikealla laturilla suoritetun latauksen lopussa se sitten päästi toimintasavut ja -liekit ulos :-((

Tarinan opetus: älä jätä 'tyhjäksi' ajettua Li-akkua lataamatta pitkäksi aikaa seisomaan. Siitä voi tulla entinen. Älä myöskään yritä olla viisaaampi kuin noita varten suunnitellut lataus- ja purkuälyt :-)
Ja vielä yksi vinkki: älä jätä täyteen ladattua akkua seisomaan laturiin. Ne eivät normaalisti tarvitse ylläpitolatausta kuten vaikkapa lyijyakut, ja fiksu laturi ei sellaista edes yritä. Mutta laturiin tullut vika - tai vaikka sopiva verkkosähköhäiriö - saattaa sekoittaa laturin järjen ja se onnistuu posauttamaan sen akun satunnaisella hetkellä, kun kukaan ei ole lähellä valvomassa.

Nykyään jos ja  kun noita meillä sisällä ladataan, homma tehdään vanhan puuhellan paistinuunissa..... tulipaloriski on 99,78 % pienempi :-)