Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tankin lämmitin.  (Luettu 16704 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9848
Vs: Hoh hoijaa
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen  >>

Neste MPÖ-5/-15  Samepiste            0 C
                          Suodatettavuus    - 10C  ( koesuodatin tukkeutuu )

Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
 Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu

nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan

Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..."   niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä )  se on halvenpaa ja parempaa  :)

siis oliko tää mulle "Kerran vielä" ?
Kesälaatujakin on monenlaisia riippuen tilauspäivästä niinkuin sanoit
Mutta ainakin agrimarket myi välilaatua -15/-25  ja talvilaatua -29/-34 ja nesteellä näyttää olevan parempaakin , joten luulis oikean löytyvän.... 8)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Tankin lämmitin.
Noiden 100-sarjan Vallujen pakkasominaisuudet perustuvat lähinnä runkotankkiin ja melko väljiin polttoaineputkiin ja suodattimiin. Jos konetta pitää aluksi tyhjäkäynnillä ja antaa rauhassa paikkojen lämmetä, niin sen jälkeen kyllä saa aivan rauhassa ajella.Jos menee pupu pöksyyn, voi tankkia lämmittää vaikka kaasuliekillä. Toista se on nykyvalttreissa, joissa on muiden merkkien tapaan muovihinkit hytin alla.
Joissai rekoissa on polttoaineen kierto niin nopea, että lumet sulavat tankin päältä, joten koneet pelaavat myös kesälaadulla talvisinkin. Itselläni oli 80-luvulla natikka ja syyskynnöillä, kun maa oli hieman kuurassa, oli selvästi käyntiongelmia kesälaatuisen polttoaineen takia

Movado

  • Vieras
Vs: Hoh hoijaa
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen  >>

Neste MPÖ-5/-15  Samepiste            0 C
                          Suodatettavuus    - 10C  ( koesuodatin tukkeutuu )

Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
 Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu

nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan

Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..."   niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä )  se on halvenpaa ja parempaa  :)

siis oliko tää mulle "Kerran vielä" ?  >> EI <<
Kesälaatujakin on monenlaisia riippuen tilauspäivästä niinkuin sanoit
Mutta ainakin agrimarket myi välilaatua -15/-25  ja talvilaatua -29/-34 ja nesteellä näyttää olevan parempaakin , joten luulis oikean löytyvän.... 8)

Velu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Tankin lämmitin.
Nuo suodatettavuuslämpötilat on ainakin nesteen tietojen mukaan kesälaaduilla -10 ja -15. Ne toimivat kasvihuonetalvessa ihan hyvin, jos konetta ei tarvita tulipalopakkasilla, joita on parina päivänä vuodessa. Jos pitää välttämättä kovalla pakkasella ajaa, niin sitten ilman muuta talvilaatu talveksi.

Nesteen polttoaineopas kannattaa lukea läpi, siinä on ne tiedot, jotka jokaisen konemiehen kuuluisi tietää.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=3559&field=FileAttachment&version=4

Kun ajelin yhteen väliin autolla Venäjän dieselillä, siellä kun talvilaatu ehtii myyntiin keväällä ja kesälaatu syksyllä, piti autoon laittaa lämmitin, kesälaadulla tahtoi ensimmäiset kiihdytykset olla turhan hitaita. Siitä lämmittimestä ei kannata satasia maksaa. Sen voi tehdä itse, eikä ole kallis.

Kääritään metrin pätkä 8 tai 10mm kupariputkea 30cm mittaisen 1/2 tuuman kupariputken pätkän ympäri. Se onnistuu kun lämmittää käärittävän putken punahehkuun sitä mukaan kun sitä käärii. Lopuksi viimeistely tinalla ja lämmitin on valmis. Tuon kun laittaa lämmityslaitteen paluuputkeen ja polttoaineet kulkemaan siitä läpi niin jo toimii. Suodatin pysyy mukavasti käden lämpöisenä ja suodattimeen menevä polttoaine alkaa lämmetä melkein heti kun lähdetään roikan nokasta. Vastaavasti lämmitys vähenee ja loppuu kun lämmityslaitetta ilmojen lämmetessä tarvitaan vähemmän.  

Viimeksi muokattu: 30.10.09 - klo:21:19 kirjoittanut Velu

RockBull

  • Vieras
Vs: Tankin lämmitin.
Commonrailithan lämmittää löpöä,keksin tuossa tallissa tsiikailla ja 20 astetta plussaa noin 5h ajon jälkeen 1/4 tankillisessa,muutama aste pakkasta. Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D

Suunnittelija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Tankin lämmitin.
Miten joku vastailee näihin juttuihin lukematta tai ymmärtämättä mitä muissa vastauksissa on kirjoitettu?
Jos on ajanut 20 vuotta sitten vaikka millä aineella, ei sitä paljon kannata muistella, kun kaikki polttoaineet ovat muuttuneet sen jälkeen. Jos sitä ei tiedä, kannattaa perehtyä asiaan, ja palata sitten uudistuneiden neuvojensa kanssa takaisin sivuille.

RockBull

  • Vieras
Vs: Tankin lämmitin.
Commonrailithan lämmittää löpöä,keksin tuossa tallissa tsiikailla ja 20 astetta plussaa noin 5h ajon jälkeen 1/4 tankillisessa,muutama aste pakkasta. Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D

Jos tänään jaksaisi tuketa tuon löpön jäähdyttimen,näkisi mitä löpön lämpöön vaikuttaa?
Ollaan iltapäivästä viisaampia...

RockBull

  • Vieras
Vs: Tankin lämmitin.
Tankki aamulla täyteen,lämpötila löpöllä -4. Kaksi tuntia ajoa,löpössä lämpöä +14.
Iltaoäivästä tankki puolillaan,lämpö +27.
Aamulla kymppi pakkasta,päivällä jotain neljä astetta.
Viinakaupan muovikassi löpön jäähdyttimeen tällätty eli tukossa oli.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Löpötankit
Mahdollisimman kylmänähän se polttoaine-ilmaseos pitäs saada polttoon että tehoja löytyy. ;)


Varmimmalla liikkeelle pääsee tilaamalla aina talvilaatua jos on "yhden säiliön mies". Uusi farmarisäiliö maksaa noin euron per tilavuuslitra halventuen isontuessaan (about kolmesta kuutiosta ylöspäin alkaa litrahinta laskea).

Esimerkiksi 5000 litran farmarisäiliö maksaa ainakin 3500 euroa riippuen varustuksesta. Kyllähän tuollakin rahalla ostaa sitä halvinta kesälaatuista polttoöljyä melkomoisen määrän, saati lyö rahansa seisomaan toiseen, talvilaadulle tarkoitettuun säliöön. Näinpä jokainen ottaa tuon "parafiiniklausuulin" omalle kontolleen, jos kone hyytyy eikä toimi. Puntaroikaa itse kukin...

Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:09:07 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Tankin lämmitin.
Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D

Eli olet siis lentokapteeni ja viet ihmisiä lasteittain etelän lämpöön. ;D
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Movado

  • Vieras
Vs: Tankin lämmitin.
Tankki aamulla täyteen,lämpötila löpöllä -4. Kaksi tuntia ajoa,löpössä lämpöä +14.
Iltaoäivästä tankki puolillaan,lämpö +27.
Aamulla kymppi pakkasta,päivällä jotain neljä astetta.
Viinakaupan muovikassi löpön jäähdyttimeen tällätty eli tukossa oli.

Ompa lämmintä
Kw:t menee löpön lämmitykseen  :D

Asiaan: sitten kun parfiinit on farmarin pohjalta polteltu niin ...

Movado

  • Vieras
Vs: Löpötankit
Mahdollisimman kylmänähän se polttoaine-ilmaseos pitäs saada polttoon että tehoja löytyy. ;)


Varmimmalla liikkeelle pääsee tilaamalla aina talvilaatua jos on "yhden säiliön mies". Uusi farmarisäiliö maksaa noin euron per tilavuuslitra halventuen isontuessaan (about kolmesta kuutiosta ylöspäin alkaa litrahinta laskea).

Esimerkiksi 5000 litran farmarisäiliö maksaa ainakin 3500 euroa riippuen varustuksesta. Kyllähän tuollakin rahalla ostaa sitä halvinta kesälaatuista polttoöljyä melkomoisen määrän, saati lyö rahansa seisomaan toiseen, talvilaadulle tarkoitettuun säliöön. Näinpä jokainen ottaa tuon "parafiiniklausuulin" omalle kontolleen, jos kone hyytyy eikä toimi. Puntaroikaa itse kukin...

Näin on

Kesä laadussa on pieni etu, aine on heiman tehokkaanpaa 2 - 3 % , ero on tosin vaikeasti mittattavissa ja mahdollinen hyöty hukkaantuu miinuksen puolelle helposti.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Tankin lämmitin.
Se on ainakin todettava, että kesälaatuinen MOPÖ on huomattavasti laadukkaampaa kuin ennen käytetty kesälaatuinen löpö(siis kotoisen Neste Oy:n tuottama), joka oli monessa traktorissa käyttökelvotonta jo kahden kolmen asteen pakkasessa.Ennen TB:n venäjältä tuoma "kesälöpö" oli luku sinänsä, se oli kyllä parempaa kuin Nesteen talvilaatu. Kesälaatuinen MOPÖ syys- ja talvikaudella hankittuna suodattuu ainakin papereiden mukaan käytännössä vielä jopa -18 asteen lämmössä. Mitä näitä etelän talvia on viimeiset 6-7 vuotta katsellut, niin alle tuon lämpötilan mennään jo aika harvoin, vallitseva lämpötila on haarukassa 5-10 miinusasteetta ja puolet talvesta on lähes vesikeliä.Pohjois-Suomessa nyt vielä on kunnon pakkaskelit, joten siellä talvilaatu on vielä tarpeen.
Kahden eri farmaritankin hankinta(siis talvi- ja kesälaatu) ei kyllä ikimaailmassa maksa itseään takasin muuta kuin ympäri vuoden ajavilla urakoijilla, ei normaali maatalouskäytössä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: Tankin lämmitin.
Eiköhän kaikki viimetalvena hankitut ja täytetyt farmarisäiliöt maksa itsensä parinvuoden kuluessa.  ;)
Mystinen kesälaatumies