Nesteen kesälaadulla pystyy ajamaan vielä -15 asteen pakkasella, mutta mä olen nyt ruvennut vaihtamaan talvilaatuja tankkeihin huoltojen yhteydessä. Rehukoneiden pitää käydä joka päivä keleistä riippumatta ja yhden kerran olen joutunut suodatinta sulattamaan pakkasessa. Se riitti, eli kesä- ja talvilaaduille omat tankkinsa.
Samepiste, suodatettavuus ja jähmepiste kuvaavat polttoöljyn kylmän kestävyyttä. Kun öljy jäähtyy samepisteen lämpötilaan, alkaa se kiteytyä ja menettää juoksevuuttaan. Myös sen väri muuttuu sameammaksi.
Samepisteessä muodostuneet kiteet liukenevat takaisin öljyyn, kun öljyn lämpötila on 10°C samepistettä korkeampi. Lämmityskäytössä samepiste on alin käyttölämpötila ja öljy tulee aina varastoida samepistettä korkeammassa lämpötilassaKun öljyn lämpötila laskee samepistettä alemmaksi, kasvaa öljyyn muodostuvien kiteiden koko niin suureksi, etteivät ne enää läpäise suodatinta.
Lämpötilaa, missä koesuodatin tukkeutuu, sanotaan suodatettavuuslämpötilaksiNeste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu ) nesteen oman ilmoituksen mukaan
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu