Tuos sään oikkuja kattelles tuli pieneen pimeään mieleeni kaivaa jostain talavirenkahat kotterohon alle. Hämmästyksen sormi meni kummastuksen suuhun, kun aloin nakkeja etsiskellä. "Mihinä helevetis ne ny oikeen on?" No hätä ei ollu tämän näköönen vaan palio rumempi ja karvaasempi. Kaivelin sitte klapikasaa, jonka alle epäilin renkaitten kesällä jääneen. Löyty kaks vanhaa Ford Anglian talavikummia, Nokian Hakkapeliitta NR05 5.20x12. Nastoostaki näytti olevan ainaki yli puolet jäljellä ja kulutuspintaaki viä hyvääsesti. Enää tartti löytää kaks. Laron pääryltä viliasiilon vierestä löyty yks ree-mallin karetin talavipyörä (Hakkapeliitta 08, 155sr13) melekeen kaikki nastat talles. Kuvioki melekeen samammoinen, ku nuos vanhemmis. Niin tämähän oli se rengas, jota käytettihin siilon kokoamises apuna, kun siiloa nostettihin trukilla hupun harjalta.
Tuos linkis on muuten kuva siitä trukista...
http://www.pottupellossa.fi/galleria/displayimage.php?pos=-4760Enää tarttis yhyren.
Autotallista Super Dekstan takaa löyty vanha Askonan rengas, joku mikälie oli (195/60 R14 H, selevästi nykyaikaasempi kummi ku nuo toiset), mutta siinoli merkintä M+S north america only. No tuo M+S tietty tarkoottaa talavikäyttöhön sopivaa rengasta, joten eiku pyöriä vaihtamahan.
Ongelmia toisensa perähän. Kaikis vantehis oli vain neliä reikää ja kakslitraases vektras pitääs olla viisreikääset vantehet. Eikun vanha pläkkänrekkeri kourahan ja kairaamahan lisää reikiä vanteisiin. Hyvää jäläkiä tuli, vaikka itte sanonki. Meirän kirvesmies tapaa aina sanoa, jotta kehumatta jää, jos ei itte kehu. Pari reikää ei oikeen osunu kunnolla kohoralle, niin piti vähä moottorisahaviilalla hinkata toiselta reunaa. Eihän sitä toki voinu reikää kokonansa suurentaa, jottei reiästä tuu horo ja siitä sitte aiheuru ylimääräästä klappia. Son niin tarkkaa nois suuris nopeuksis, jottei pyörät vain oo epätasapainos. Nopeusluokkahan nois riittää. Ainaki yhyrellä pyörällä saa ajaa 210km/h, eikä tuo mun ooppeli eres mee niin lujaa. Vain yhyren pultin sain jakoavaamella tarpeeksi lujahan, mutta sitte 35 vuotta vanha Bahcolaanen sanoo työsopimuksensa irti. Loppujen pulttien kans piti vähä temppuulla, mutta hyvin se meni uurella kiinalaasella ristikkoavaamellaki. Kiinalaasen avaamen laatua kuvastaa sekin, ettei se vääntyny puolta kierrosta enempää. Keväällähän se sitte kiertyy takaasi oikiahan asentohon.
Niin, että kyllä tuollaasen urakan jäläkehen passaa orottaa talaven tuloa ihan rauhallisin mielin...