Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 273

Viestit - KJL

Esittäisin jo tässä vaiheessa kysymyksen johon vastauksen tietävät vain ne, jotka olivat paikalla sähköposteja penkomassa. En oo sen kummemmin lakipykäliä tutkinu, jotta paremmin voisin oikeudellista puolta valottaa.

Kysyn vaan millä poliisivaltuuksilla sinne toimistoon mentiin Valion henkilökunnan sähköposteja lukemaan? Oliko luvat kunnossa? Eihän vakavampienkaan rikosten tutkinnassa edetä ilman kotietsintälupaa. Lupaa ei taida edes saada ellei ole syytä epäillä rikoksesta, josta voidaan tuomita 2 vuodeksi vankeuteen?

Miten tiedettiin edes mennä sähköposteja kaivelemaan? Millä valtuuksilla virkamiehet toimivat vai mentiinkö Valion toimitiloihin samoin keinoin kuin Venäjällä on tapana? Jos kerran oikeusvaltiota yrittetään esittää, ei kyseenalaisilla keinoilla saatuja "todisteita" pitäisi edes käyttää missään oikeusasteessa.

Toisekseen Valion päänahkaa jahtaavien puheiden epäjohdonmukaisuus ihmetyttää. Ensin korostetaan hinnoittelua, mutta myöhemmin takerrutaankin sähköposteihin eikä hinnalla enää ollutkaan väliä.

Kolmanneksi miten ihmeessä Kivi ehdotti ensimmäisenä tuottajahinnan laskua? Vastauksen tuohon tietää jokainen, nekin jotka eivät sitä haluaisi myöntää...
Koko ajan Suomi on monessa asiassa mennyt jo vuosikymmenet amerikkalaisempaan suuntaan, jo sakon ja vaadittujen korvaussummienkin suuruus kertoo sen. Jos kerran amerikkalaismallia halutaan noudattaa, koko juttu kuivuisi kasaan, jos "todisteet" ei oo hankittu pykälien mukaan.

Jos kuitenkin noista em. asioista on ollu jossain mediassa juttua, on se menny multa totaalisesti ohi.

Ihan miten vaan, jo pelkästään kaikkien suomalaisten maidontuottajien takia toivon, ettei Arla saa KIVIn avustuksella tahtoansa läpi. Se tietää nimittäin kylmää kyytiä kaikille, ei yksin valiolaisille tuottajille.

T:KJL

PS... nähdään taas vuoden päästä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
Onko kukaan askarrellut tavallisesta sim-kortista micro-sim-korttipaikkaan käypäistä? Vai soitanko kiltisti Elisalle ja tilaan uuden kortin? Veloittaako noi jotakin tuosta kortin vaihdosta, en äkkiseltään löytänyt infoa asiasta.

Käyt liittymiä myyvässä putiikissa vaihtamassa? Ainakin noin toimi kun vaihtui puhelin, kortti vaihtui samantien veloituksetta. Adapterilla pystyy microa käyttämään isomman kortin puhelimessakin.

Ja noita adaptereitahan EI kannata ostaa ihan mistä sattuu, jos on onnistunut silpomaan alkuperäisen kehyksen, josta sen microsimmin irroitti.
Alkuperäinen kehys toimii sekin vain niin kauan kuin pysyy muodossaan.

Itse tilasin adapterin (2kpl) tuolta päätä huimaavaan hintaan 0,44$ kappale, postimaksutta omaan postilootaan tuotuna:
http://www.chinabuye.com/search/?q=micro+sim+adapter&x=13&y=12

Ei tosin sovi hätäisille, kun toimitus kesti pari viikkoa, mutta parempi sekin kuin kotimaisesta verkkokaupasta kymmenkertaiseen hintaan...


KJL
Taitaa olla kovin harvinaista sorttia tällainen letkurikko noinkin laadukkaana pidetyssä tuotteessa tai sitten tuolla yksiöllä on tehty normiyksilöä enemmän töitä, mitä kyllä epäilen...

Sinänsä kaiken kaikkiaan ensimmäinen etukuormaimen letku joka rikkoutuu tuolla tavalla holkista korkkaamalla. Tavallisimmin kulumalla jostain kohtaa puhki tai muuten vaan  perstoutumalla. Muidenkaan härpäkkeiden letkut ei oo ikinä menny tuosta kohtaa.

A. Ok, kokeillaan
B. Paljon mahdollista, on kyllä merkattu kummastakin päästä.
C. Ajattelin kokeillä sopivaa köyttä nippusidevarmistuksella.
D. Vieläkin epäilen toisinpäin
E. Ohitusleikkauksella tarkoitin siistiä ns. old school putkitusta aisaston sisäpuolelle kuten useimmissa, jopa uusissakin kuormaimissa on; Isme, MP-lift ym. Voisi seuraavat letkunvaihdot olla vähän kivuttomampia.

KJL

Edit:
Tuosta nyt ainaki löytyy jotain kuvaa
http://www.machinerie.com/PiecesCatalogue/alo/serieQ/Q65_DM.pdf

Kiitos, tuo oli hyvä löytö. Pääsee tutustumaan rakenteen sielunelämään, ainakin periaatteessa...

edit2:

ja vaihtamalla osoiterivillä 65:n tilalle 75 avautui ihan oikein 75:n katalooki, vielä kerran kiitos.
Nippusiteitä näyttäis olevan 6kpl ja niidenkin funktio on sitoa sähkökaapeli katalookin mukaanvain yhteen letkuun kiinni,
toivottavasti nyt ei juuri tuohon rikkoutuneeseen letkuun.
Kauhankäännön (täyttö) letku korkkas venttiilistön päästä eli kumit kuoriutui puristusholkin mukana irti, tilapäiskorjaus kierrettävällä liittimellä ja letkujen vaihto keskenään auttaa ketkeksi...

Varsinainen kysymys on se, että onko kellään tietoa tai kokemusta aiheesta dimension sarjalaisen kuikan letkun vaihto aisaston sisään?

A: Onnistuuko kuormaimen ollessa traktorissa kiinni, lähinnäkin työtilasta kiinni?
B: Onko ne letkut siellä nipppuna, jolloin koko nivaska revittävä ulos?
C: Onko tila muuten niin ahdas, ettei yksittäistä letkua saa vaihdettua koko kuormainta purkamatta?
D: Onko kenties kuormainta tehtaalla rakennettaessa tehty niin, että ensin on asennettu letkut ja niiden ympärille hitsattu aisasto?
E: Ohitusleikkaus?

Viimeisintä vaihtoehtoa vastaan puhuu kyllä letkujen maalittomuus ellei maalia hylkivää kumipintaa ole keksitty käyttää...


KJL

Oliskos KeijoJaakkoLatella joku kuva tosta kuormaajasta tai kuvalinkki?

Ihan avatarkuvassa pieni kuvatus kyseisestä yksilöstä mutta esimerkkikappale löytyy monestakin paikasta

http://static.mascus.com/image/product/large/morkledet/a,a7fb32df-ec72-48eb-afe4-db1a48f386ec_1.jpg (ei oma kone)

Jatkonipalla liittäminen ei oo ihan yksinkertaista kun aisaston jakoventtiilin päässä on ns. plug-in liittimet... ellei sitten löydy jatkonippaa jossa on naaraskierre toises pääs ja plug-in liittimen naaraskappale toises.

Kysymyksen jatkoasettelu onkin oikeastaan se, että koko nippu vai yksittäinen letku? Kapistuksen räjäytyskuvaa en oo mistään löytäny, ei liene eduksi varaosamyynnille ja huoltotoiminnalle, jos löytyisi...

KJL
Kauhankäännön (täyttö) letku korkkas venttiilistön päästä eli kumit kuoriutui puristusholkin mukana irti, tilapäiskorjaus kierrettävällä liittimellä ja letkujen vaihto keskenään auttaa ketkeksi...

Varsinainen kysymys on se, että onko kellään tietoa tai kokemusta aiheesta dimension sarjalaisen kuikan letkun vaihto aisaston sisään?

A: Onnistuuko kuormaimen ollessa traktorissa kiinni, lähinnäkin työtilasta kiinni?
B: Onko ne letkut siellä nipppuna, jolloin koko nivaska revittävä ulos?
C: Onko tila muuten niin ahdas, ettei yksittäistä letkua saa vaihdettua koko kuormainta purkamatta?
D: Onko kenties kuormainta tehtaalla rakennettaessa tehty niin, että ensin on asennettu letkut ja niiden ympärille hitsattu aisasto?
E: Ohitusleikkaus?

Viimeisintä vaihtoehtoa vastaan puhuu kyllä letkujen maalittomuus ellei maalia hylkivää kumipintaa ole keksitty käyttää...


KJL
Kivin johtajalle esitetty kysymys:
Lainaus
Jos kotimainen maito kallistuu eikä mene enää kaupaksi, kotimaiset maidontuottajat kärsivät. Mitä siitä ajattelette?

- En ymmärrä tätä logiikkaa, koska minun käsittääkseni Suomessa käytetystä maidosta ainakin 95 prosenttia tuotetaan Suomessa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011016539354_uu.shtml

Tietääkö ne kivissä yleensäkään kuinka kauppa hinnoittelee tuotteensa?
Tuodaan vähän extraa, markkinat onkin täynnä ja hintaa pitää tiputtaa...
Ei ymmärrä logiikkaa...

Jos ihan totta puhutaan... olipas kyrvän näkönen ukko.
Hienointa tässä on se, että meille useimmille, ellei peräti kaikille viljelijöille tuon yleveron määrittelemiseen käytetään myel-työtuloa...
Veikkaan, että aika monella isännällä ja emännällä ylevero jäisi pienemmäksi, jos laskentaan käytettäisiin todellisia verotettavia tuloja eikä laskennallista myel työtuloa.

Tällä kertaa luulit olevasi väärässä, mutta niinhän sinä oletkin...

Tällä kertaa luulit olevasi vitsikäs, muttet ollutkaan...

Se, etten tarkemmin huomioinut ahneusperiaatetta eli korkeamman tulon määräävää asemaa, (kuten T2 tarkensi jälkeenpäin,) ei poista sitä tosiasiaa, että tartuit allekirjoitukseeni sen sijaan, että olisit pysynyt itse aloittamasi viestiketjun aihepiirissä.

Todistit siis olevasi pelkkä katkera perusnegatiivinen yleis*****ilija, jolta on turha odottaakaan mitään älyllistä.

Mielellään maksan tuon 140 euroa valtion pohjattomaan kirstuun, kun tiedän, että moni aikaisemmin maksuista luistanut joutuu nyt maksumieheksi.

Voit ihan keskenäsi jatkaa, minä en aio osallistua tämän enempää. Mulle ei oo niin kauhean tärkeää saada sanoa viimeinen sana tällä saitilla eikä todistella oikeassa olemista. Joillakin on ja se heille suotakoon...

KJL
Hienointa tässä on se, että meille useimmille, ellei peräti kaikille viljelijöille tuon yleveron määrittelemiseen käytetään myel-työtuloa...
Veikkaan, että aika monella isännällä ja emännällä ylevero jäisi pienemmäksi, jos laskentaan käytettäisiin todellisia verotettavia tuloja eikä laskennallista myel työtuloa.

Johtopäätös siis on, että taas viljelijää kuristetaan enemmän.

Tämä kaikki vain siksi, etteivät kaikki halunneet maksaa vanhan käytännön aikana mitään, vaikka töllötintä säännöllisesti lupamaksutta katsoivatkin.

Ainiin... opiskeluaikanakin ainakin rehelliset maalaispojat maksoivat lupamaksun kiltisti yhteisestä televisiosta, josta silloinkin tuli pelkkää paskaa.

***Pakko myöntää et alatte pääsemään hajulle :D Suunnitteilla (huom. vasta suunnitteilla) kimppaprojekti uuteen paikkaan lypsyasemakokoluokkaan.

Tuo näkyi läpi jo hyvin varhaises vaihees. Sinänsä ei ollenkaan hullumpi ajatus.
Jos valio on myynyt maitoa kaupalle alle osuuskunnille maksetun hinnan, niin tuomio on oikea. Muuten mennään harmaalla alueella.

Tanskalaisisäntä kertoi tämän tanssin askelet, mukava seurata sivusta. Jossain vaiheessa bobbarikin tuntee itsensä nenästävedetyksi, mut se aika ei ole vielä  ;D ;D ;D ;D Muuvit on Ruotsissa testattu.

Nin on tiäräkkös mite se tua laharem takana päättyys!( toisen kären tiatoo)
Minkääs takia Suames tars mennä eri tavalla, sen tähären ko täälä syytetää VALIOO??

Maitomarkkinoosa mennähän aina harmaalla aluveella!

Miättikääs ny hetki millane poru olis ollu, jos kuvio oliski toistepäi? Valio Altavastaajana?
Ei täälä oo ketää, jota ei oltaas veretty nenästä. Valiolaisille pettymys om vaa ny nin pirun suuri ko
palajastu, että ei net omat mairokkaa ollu puhtahia omas purkisa.
Kaikesta om syytetty Arla-Ingmannia ja Valio on nin puhraas pulumune!

PETTYMYS vai pitäskö sanoo: OMIEN SILIMÄÄ KUSEMINE SATTUU!
Ilikiämmät kysyys , notta :" Eiköös teittiä varoteltu.... ", Kastosko oma opjektiivisuus johonaki vaihees!
Täysi en oo ittekää siihe pystynny, vaikka liikutaanki arveluttavilla vesillä!

Tää ei ny liity tuohon tuontitukiviraston päätökseen mitenkään, mutta pakko oli tarttua tuohon purkkimaidon puhtauteen (huom. vahvistetut kohdat)... liittyen Arla-Ingmannin luomumaitoon. Eräs tieto/huhu (myös varmaksi todistettu) kertoo joidenkin (määrä ei tiedossa) Arla-inkun luomutuottajien käyttävän ajovälitulehduksen hoitoon näitä uusia hienoja varoajattomia ns. kolmannen ja neljännen sukupolven antibiootteja, joita useimmat eläinlääkärit eivät edes halua antaa käyttöön, vaikka sallittuja ovatkin.

Tämä pikku linkkinen selvittää syynkin mikseivät halua. (lyhyesti: järkevä halu jemmata nämä antibioottityypit ihmisten lääkintään)

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ajankohtaista?bid=2676

Siis tosiluomua joo-o...

Meidänkin pitäjäs on kaksi karusellia  kolmas tulos. Ei tietääkseni yhtää takaalypsettävää. Karuselli on ilmeisesti hienompi ja kalliimpi.
Se takaapäin asema  paloi  ennenkuin yksikään karuselli kerkes edes pyörähtään kierrostakaan

Joo-o... tiedän tapauksen. Mitähän tuosta nyt on aikaa, ehkä reilu kymmenen vuotta (kuitenkin ennen tulipaloa), kun erään tuolla asemalla lypsäneen henkilön X (nimi muutettu) kommentti moisesta kapistuksesta oli suunnilleen luokkaa: "Ei ikinä takaalypsyasemaa, kun kusi valuu niskaan ja käsivarret on verillä". Juuri mainitusta syystä valinta oli karuselli, muttei siihen sen kummempia intohimoja liity. Ei ehkä ole järkevää verrata tuon ikäisiä takaalypsyasemia nykyisiin virityksiin.

Karuselliin päätymiseen vaikutti sekin, että työ on jatkuvasti tasapainoista toisin kuin erätäyttöisissä. Jos takaalypsyä haluaisin kehua, valinta kohdistuisi takaalypsettävään karuselliin. Niiden kokoluokka toki alkaa vasta 40-paikkaisesta ylöspäin ja nähdäkseni ainut ongelmakohta on ennen aikojaan irtipotkittujen lypsimien uudelleenkiinnitys - niitä on AINA. Matka kiekon toiselle puolelle on piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä, mutta tuokin ongelma yleensä korjataan siirtymällä kolmeen lypsykertaan vuorokaudessa, jolloin yhdellä lypsykerralla irtipotkittu ei haittaa lehmän elämää kohtuuttomasti.

Mitä tulee hartioiden, niskan ja kyr... eiku kyynärpäiden vaivoihin... Jossain vaihees mulla oli jotain pientä vaivaa oikeas kyynärpääs, joka pakotti oppimaan oikean työmenetelmän, oikean asennon lypsytyöhön eikä enää ole moista kipua ilmennyt.

Karusellin hankalin vaihdettava huolto-osa on muuten (ainakin Gea:ssa) alipaineputken kiertoliitännän tiiviste- ja liukulaakerisarja noin 4500 tunnin välein, mutta näin ekan kerran jälkeen... seuraava vaihto sujuukin jo paljon joutuisammin ja helpommin.

Muuten kokoluokkakysymys on ihan makuasia. Koko Suomessa ei vielä ole yhtäkään niin isoa lypsykarjatilaa, ettei 32-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittäisi, ihan suomalaisellakaan asenteella. Saksalaisella asenteella toimittaessa pienehkö 20-paikkainen sisäkehältä lypsettävä riittää noin 600 lehmän tarpeisiin ja sekään ei kuulemani mukaan vielä riitä - vuorokaudessa on kuulemma vielä tunteja käyttämättä, kun kiekko pyörii vain 16 tuntia päivässä. No tuo on toki varmaan melkoinen ääritapaus tehokkuudesta puhuttaessa, mutta pistää varmasti miettimään ainakin sellaisen isännän, joka käyttää palkattua työvoimaa lypsyssä.

Mutta ihan suomalaisella asenteella mitoitettuna lähtisin kuitenkin maksimissaan 40 paikkaisesta (saa sekä sisä- että ulkokehältä lypsettävänä). Riittää varmasti ihan maailmanloppuun asti (ei muuten tullutkaan tänään). Jos hullutella haluaa ja päästä ammattilehtien uutisotsikoihin, kannattaa hankkia suurempi kuin 110-paikkainen ulkokehältä lypsettävä... sellainen nimittäin taitanee jo pyöriä tuolla Englannin suunnalla.

Aijuu, yks pikkujuttu... Maitopumpun rosterisiivikko on uusittu kaks kertaa (ja aseman kosketusnäyttö kerran, mutta sillä ei taas olekaan mitään tekemistä Westfalian kanssa).

Loppupäätelmänä voisin sanoa niinkin, että mulle on ihan se ja sama, millä kukin lypsää (vaikka sitten käsin), kunhan on tyytyväinen valintaansa.
Ens maaliskuus tulee 4 vuotta karusellilypsyä täyteen. Gea 20 paikkainen. Ei mitään ennätyksiä oo yritetty tehtailla, 85 lehmää tunnissa on kuitenki epävirallinen ennätys. Mitä huoltokustannuksiin tulee ainut poikkeama juontaa juurensa kaikkeen pyörimiseen liittyvästä tekniikasta, lyhyesti kiertoliittimien tiivisteitä ja hydraulikoneikon öljynvaihto.

Takaalypsyasemasta mulla ei oo minkäänlaista kokemusta, muttei näillä näkymin tarttekkaa olla...

Mitä muuten Vesku tarkoitat tuolla keskinavalla? Kiertoenkooderia vai moninapaliitintä?
Sikatalous / Vs: Sian hinta
: 11.12.12 - klo:15:30
Uskoisin, että sianlihan hinta on noussut... ainakin kuluttajahinta.

Äääs-kaupan hyllyssä oli pekonipaketin (140g) hinta noussut 10 sentillä, mikä tarkoittaa 0,80€ korotusta kilohintaan.
Normaali kauppamatematiikka huomioiden tuottajahinta on ehkä, mahdollisesti, saattanut nousta jopa 8 senttiä per kilo.

Juu-u... Fakta on, että laite maksoi ittensä jo ekalla hälytyskerralla, enkä tankkivahdista enää luopuisi. Sijainti on sopivasti kulkureitillä ja aina tulee vilkuiltua ohimennen, että kaikki on kunnossa. Vajaan 2 vuotta ollu käytössä ja vielä on alkuperäinen värinauha ja paperirullakin käytössä.
Uudet on varalla, muttei vielä oo tarvinnu vaihtaa eli käyttökulut on suorastaan minimaaliset, vaikka gsm-liittymänkin laskee mukaan.

KJL
Sivuja: [1] 2 3 ... 273